De Juwelier Nr 2-2024 Online

DE JUWELIER NR 2 2024 10 INTERVIEW MARK HASTMAN EN MAURICE VAN GELDEREN Mark en Maurice hebben allebei een heel leven erop zitten in de juweliersbranche, zo mag je wel stellen. Beiden begonnen ze bij Paul Simons Watches & Design waar ze elkaar ook leerden kennen. Mark: “In 2008 ben ik begonnen bij Paul Simons Watches & Design als accountmanager voor het merk Frederique Constant en Alpina. In 2015 heb ik de overstap naar MeisterSinger bij Time Company gemaakt. Daar heb ik met veel plezier gewerkt, maar ik merkte dat ik toe was aan nieuwe uitdaging. Soms komen dingen op je pad en moet het zo zijn. Dat was het geval met Ice-Watch. Voor mij ligt de uitdaging om dit merk opnieuw op de kaart te zetten in Nederland en dat is ook heel hard nodig. Er is veel werk aan de winkel, maar ik zie de enorme potentie van het merk. Persoonlijk vind ik het heel leuk dat ik dit avontuur met Maurice samen mag aangaan.” Grootse plannen Voor Maurice betekent de hernieuwde samenwerking met Ice-Watch dat hij na vier jaar weer werkzaam is in de juweliersbranche: “Na een aantal gesprekken met Jean-Pierre Lutgen ben ik verleid om terug te keren, maar dat doe ik met de wetenschap dat er iets groots staat te gebeuren, anders had ik het niet gedaan Ik heb de introductie van Ice-Watch in Nederland van dichtbij meegemaakt, want ook ik heb jarenlang met veel plezier gewerkt bij Paul Simons Watches & Design. Ik kijk met trots terug op de succesvolle jaren van Ice-Watch en kijk daarom erg uit naar een vernieuwde samenwerking met Jean-Pierre en het merk. Zoals gezegd zijn er grootse plannen en ik ken Jean-Pierre als iemand die doet wat hij zegt. Ik weet inmiddels ook wat de mogelijkheden zijn bij Ice-watch en daardoor denk ik dat we de successen van voorheen kunnen gaan benaderen. Er is een duidelijk strategie en een nieuwe collectie met een iconisch ontwerp dat Ice-Watch weer op de kaart zet. Ice-Watch is weer sexy.” Nieuwe manier van werken De strategie richting dealers werd ons eerder al verteld door Jean-Pierre Lutgen zelf. “De marge voor de juwelier is verhoogd en andere voorwaarden zijn aangepast ten gunste van Ice-Watch dealers. We hebben een aantal beslissingen genomen om juweliers te helpen het merk Ice-Watch nog beter te positioneren en te verkopen. Onze nieuwe manier van werken geeft onze dealers grote voordelen zoals directe verzending vanuit ons centraal magazijn in Bastogne, waarvandaan wij ook onze klantenservice zullen beheren. Facturatie is exclusief BTW uit België. Wij garanderen een marge van 2.5 op al onze producten. De producten en marktstrategie blijven cruciaal. Consumenten hebben steeds meer oog voor innovatie en exclusiviteit. Daar gaan wij op inspelen door meer en sneller nieuwe collecties te lanceren. We blijven de meerderheid van onze producten onder de €99.- houden. Nieuwe collecties, diversificatie, een nieuwe marge en direct contact zijn voor ons vier succesfactoren die moeten zorgen voor een sterke comeback van Ice-Watch in Nederland.” USP’s Dit verhaal was voor Mark en Maurice ook indirect doorslaggevend om de stap naar Ice-Watch te maken. “We zien de potentie van Ice-Watch nog steeds en er is ruimte bij de juwelier in het assortiment voor een kleurrijk, fun en betaalbaar horlogemerk dat een brede doelgroep aanspreekt. Met de huidige condities en de plannen is het bijzonder als een juwelier besluit niet met ons in zee te gaan. De geweldige marge, de grote marketingcampagnes, de collectie an sich, het b-2-b portaal waarop makkelijk besteld kan worden en de aftersales die perfect op orde is, zijn belangrijke USP’s. Uit het verleden is veel geleerd en daarom staat alles nu als een huis. De basiscollectie is geweldig en daaromheen zijn er fast fashion modellen die inspelen op trends. Onlangs is de ICE boliday collectie met veel tamtam gepresenteerd en de reacties daarop zijn echt overweldigend”, aldus Mark. ICE boliday De ICE boliday is in de eerste plaats een ontwerp dat in één oogopslag herkenbaar is: een voorwaarde voor een icoon. Maurice: “De inspiratie wordt gevonden in de horlogewereld en dat zorgt voor herkenning. De ICE boliday is een nieuwe basis waarop voortgeborduurd kan worden en we hebben heel veel goede reacties gekregen op de afgelopen Jewels & Watches Retailbeurs, maar ook tijdens Inhorgenta. Je voelt het wanneer er een ‘buzz’ ontstaat rondom een collectie en merk Ice-Watch is terug en dat mogen we allemaal weten. Afgelopen najaar besloot het van origine Belgische merk het spreekwoordelijke heft weer in eigen handen te nemen in Nederland door de distributie weer voor haar eigen rekening te nemen. Dat was het startsein van een nieuw begin voor het kleurrijke horlogemerk, met twee ‘nieuwe’ gezichten die Ice-Watch vertegenwoordigen in ons land. Met Mark Hastman en oude Ice-Watch bekende Maurice van Gelderen zijn twee ervaren mannen aangetrokken die de kar trekken. Het afgelopen half jaar hebben zij veel dealers bezocht en de nieuwe koers van Ice-Watch toegelicht. Naast een nieuw beleid bestaat dat ook uit een nieuwe iconische collectie die inmiddels geïntroduceerd is – ICE boliday – en er zijn nog veel meer plannen om de oude gloriedagen van Ice-Watch weer hoogtij te laten vieren. Wij spraken met Mark en Maurice over dit nieuwe avontuur: “Ice-Watch is weer sexy.” “ICE-WATCH IS WEER SEXY” NIEUWE COLLECTIES, DIVERSIFICATIE, EEN NIEUWE MARGE EN DIRECT CONTACT ZIJN VIER SUCCESFACTOREN DIE MOETEN ZORGEN VOOR EEN STERKE COMEBACK VAN ICE-WATCH IN NEDERLAND

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4