De Juwelier Nr 2-2024 Online

Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | April 2024 | 24e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special Horloges Coverstory Citizen brengt nieuwe modellen in iconische TSUYOSA-collectie

HUSKY BLUE A K I L I A BINNEN 3 KLIKKEN AL UW WEISZ MERKEN BESTELD. SCAN DE QR OM NAAR ONZE NIEUWE B2B BESTELSITE TE GAAN. DANISHDESIGN.COM 1. SCAN 2. WACHTWOORD VERGETEN VERGETEN 3. EMAIL-ADRES

DE JUWELIER NR 2 2024 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Visie Wist u dat een luxe horloge absoluut niet als belegging gezien moet worden? Dat was de boodschap van Rolex CEO Jean-Frédéric Dufour voorafgaand aan Watches & Wonders in Geneve, de belangrijkste horlogebeurs voor het topsegment in de wereld. “Ik hou er niet van als mensen horloges vergelijken met aandelen. Dit zendt de verkeerde boodschap uit en is gevaarlijk”, stelde topman Jean-Frédéric Dufour in een interview met de Zwitserse krant NZZ voorafgaand aan de horlogebeurs in Genève. Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | April 2024 | 24e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special Horloges Coverstory Citizen brengt nieuwe modellen in iconische TSUYOSA-collectie EEN HORLOGE IS EN BLIJFT EEN INSTRUMENT OM DE TIJD VANAF TE LEZEN, MAAR DAARNAAST IS HET VOOR MANNEN OOK HÉT SIERAAD OM DE POLS De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Op zich een opvallende boodschap van een topman van een horlogemerk als Rolex, zou je zeggen. Juist zij hebben baat bij de mythe die rond een Rolex hangt. Zeker in coronatijd stegen de prijzen van vooral vintage Rolex-modellen – maar ook van andere merken – naar ongekende hoogtes. Steeds meer mensen zagen daardoor een Rolex in dit geval als een investering die op termijn een hoog rendement zou behalen. En dat was ook lange tijd het geval. Sterker nog; een goed model van Rolex had vorig jaar nog een hoger rendement dan goud, aandelen en vastgoed. Maar tijden veranderen. De prijzen op de tweedehandsmarkt zijn de afgelopen twee jaar ook al scherp gedaald als gevolg van een zwakkere wereldwijde economische groei en hogere rentetarieven. Zo is de Bloomberg Subdial Watch Index, die de prijzen van de vijftig meest verhandelde horloges volgt, de afgelopen twee jaar met 40 procent gedaald. Een goeie investering is het dan natuurlijk al lang niet meer. Wie weet stijgen de prijzen weer, maar dat is vooral speculeren en dan ga je alweer meer naar aandelenhandel of cryptobeleggingen. Wat overblijft en gelukkig voor een groot deel van de Nederlanders ook geldt, is het horloge als sieraad en iets dat je mag dragen. Een horloge is en blijft een instrument om de tijd vanaf te lezen, maar daarnaast is het voor mannen ook hét sieraad om de pols. De smartwatch gebruik je tijdens het sporten, maar je horloge draag je naar speciale gelegenheden of, zoals ik, gewoon altijd. Gewoon omdat het bij mij hoort en niet omdat een gedragen model door mij op den duur veel meer waard wordt….

DE JUWELIER NR 2 2024 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW Ice-Watch is terug. Afgelopen najaar nam het van origine Belgische merk het spreekwoordelijke heft weer in eigen handen in Nederland door de distributie weer voor eigen rekening te nemen. Dat was het startsein van een nieuw begin voor het kleurrijke horlogemerk, met twee ‘nieuwe’ gezichten: Mark Hastman en oude Ice-Watch bekende Maurice van Gelderen. P. 14 COVERSTORY Citizen was prominent aanwezig tijdens INHORGENTA en presenteerde daar de nieuwste collecties aan de aanwezige bezoekers. Het hoogtepunt wat ons betreft was de uitbreiding in de succesvolle TSUYOSA-collectie met vier extra kleurvariaties en een nieuw kaliber. P. 20 FESTINA Dit jaar markeert een nieuwe fase van ontwikkeling binnen de Festina Connected-collecties. Festina presenteert de langverwachte Festina Connected D. Dit horloge is meer dan een polshorloge, maar ook weer heel anders dan een smartwatch. Festina Connected D is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van degene die op zoek zijn naar een horloge dat stijl en slimme connectiviteit combineert. P. 26 FREDERIQUE CONSTANT Frederique Constant heeft zijn zeer populaire model Classic Moonphase Date Manufacture opnieuw bekeken en drie nieuwe modellen van uitgebracht. Verder heeft het merk ook de ‘Classic’ in een nieuwe jasje gestopt. Daarnaast introduceert Frederique Constant een nieuwe creatie in de Classics-collectie: Classics Elegance Luna. Volop noviteiten dus. 10 14 20 26

DE JUWELIER NR 2 2024 5 P. 34 INHORGENTA Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum presenteerde INHORGENTA MÜNCHEN zich van 16 tot 19 februari frisser, moderner, diverser, internationaler en spraakmakender dan ooit. De sterke groei van het exposanten- en bezoekersaantal laat zien dat de ingeslagen weg en het nieuwe concept een succes is. P. 42 JEWELS & WATCHES RETAILBEURS De voorjaarseditie van de Jewels & Watches Retailbeurs zorgde in het algemeen voor veel enthousiasme bij zowel bezoekers als exposanten. De bezoekersaantallen waren gevoelsmatig goed en er werd volop ingekocht. De aanwezige exposanten zorgden voor een gevarieerd aanbod van vertrouwde merken en producten tot opvallende nieuwkomers en noviteiten. P. 48 ALLER SPANNINGA De configurator van Aller Spanninga is een begrip geworden de afgelopen jaren. Niet alleen de meest mooie trouw- en verlovingsringen kunnen online worden samengesteld door trouwlustigen en geoptimaliseerd worden samen met de juwelier, ook de uitgebreide collectie basisringen is voor klanten van Aller Spanninga middels een configurator naar wens samen te stellen. De zogenaamde Basisringenshop is nu verder geoptimaliseerd en vernieuwd. P. 64 JUWELIER IN BEELD Dertig jaar geleden openden Roel en Sandra Bakker hun gelijknamige juwelierszaak in het hart van Honselersdijk. Daar hebben ze met veel passie een echt familiebedrijf van gemaakt en inmiddels zijn ook hun twee zonen en dochter volop aan het meedraaien in de winkel. “Het is bijna onvoorstelbaar dat we elkaar hebben leren kennen tijdens dansles en nu samen een prachtige juwelierszaak runnen”, deelt Sandra. 34 42 48 64

DE JUWELIER NR 2 2024 6 NIEUWS Wetenschappers ontdekten dat door een mutatie in een belangrijk gen vrijwel alle pigment ontbreekt in de ogen van een Husky. Het blauw is een weerspiegeling van het licht dat in het oog valt. Even helderblauw als het oog van een Husky, is de wijzerplaat van de nieuwste Danish Design Akilia horloges. Ze komen in drie formaten: 22, 32 en 41 mm. De nieuwe Akilia horloges vallen in de Danish Design Wereld Tidløs, wat Deens is voor tijdloos. Het merk laat met de collectie zien dat alledaagse dingen niet ingewikkeld hoeven te zijn, maar bij gelegenheid best in het oog mogen springen. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com AKILIA HORLOGES IN HUSKY BLUE VAN DANISH DESIGN De Akilia horloges van Danish Design zijn echte eyecatchers met hun intrigerende wijzerplaat in Husky Blue. De Husky Blue is geïnspireerd op de intens blauwe kleur van de ogen van Husky’s. TWEEDE ATELIER VOOR FREDERIQUE CONSTANT & ALPINA REPARATIES Het betreft atelier Wesselink en Vreeker Uurwerktechniek in Alkmaar. Jos: “Uw horloges worden daar vakkundig verwerkt door een van de vier horlogemakers, elk met vele jaren ervaring in het vak. Voor de administratieve verwerking van het een en ander zijn aparte personen verantwoordelijk, zodat de technici zich puur kunnen richten op het repareren. Wesselink en Vreeker is gecertificeerd door meerdere prestigieuze merken en voldoet bijvoorbeeld aan de eisen voor het hoogste niveau van Omega reparaties. We hebben er dan ook het volste vertrouwen in dat W&V een grote bijdrage zal leveren aan het verbeteren en optimaliseren van onze after sales performance.” Meer informatie: Frédérique Constant Nederland Jos van Hugte: Tel. +31 (0)6 36276676 Frederique Constant en Alpina zijn de afgelopen jaren zeer succesvol verkocht in ons land en door de stijging die de omzet met zich meebrengt, stijgt logischerwijze ook het aantal horloges dat gerepareerd moet worden. “Hierdoor is R&E in Aalsmeer als eenmansbedrijf fors onder druk komen te staan”, zo communiceert Jos van Hugte, Brand manager van beide merken in ons land. “Reparaties duren de laatste maanden, door het simpelweg ontbreken van mankracht, te lang. Dit heeft ons doen besluiten om met een tweede atelier te gaan samenwerken, waar u met alle vragen en reparaties terecht kunt.”

COLOURFUL. CLASSIC. COOL.

DE JUWELIER NR 2 2024 8 NIEUWS Juwelen, uurwerken, edelstenen, beveiliging, verpakkingen, apparatuur, winkelinrichting en meer: ORODIA verwelkomt iedere professional in de wereld van uurwerken en juwelen. ORODIA profileert zich nadrukkelijk als een internationaal event en is dus zeker ook interessant voor Nederlandse juweliers. Met standhouders uit verschillende Europese landen is het salon de perfecte gelegenheid om nieuwe merken te ontdekken of bij te praten met vaste leveranciers. De centrale ligging in het hart van Europa maakt ORODIA goed bereikbaar vanuit België en alle omringende buurlanden. Smaakvol event Op ORODIA kun je zaken doen in een ‘sfeervol kader’ zoals dat in België zo mooi heet. Bovendien geniet je helemaal gratis van een heerlijk lunchbuffet en is er doorlopend een open bar. Mede dankzij partner Pommery is ORODIA een smaakvolle tweedaagse waar business & pleasure hand in hand gaan. De organisator van ORODIA, The Mad Group, organiseert al sinds 2015 beurzen op professionele basis. Hun portfolio bevat succesvolle concepten als Gentleman’s Fair en Classic Event. Een vooraanstaande organisator en met ORODIA zijn zij niet aan hun proefstuk toe. Bezoek ORODIA op zondag 8 en maandag 9 september 2024. Registreer online voor gratis toegang. Meer info: www.orodia.be NIEUWE BELGISCHE VAKBEURS ORODIA VINDT DIT NAJAAR PLAATS ORODIA is de nieuwe Belgische vakbeurs voor juweliers. Er was bij onze zuiderburen een grote behoefte aan een nieuw professioneel event waar vooraanstaande merken zich kunnen profileren en aan die behoefte zal ORODIA dit najaar voldoen. In een stijlvol kader stellen tientallen merken uit binnen- en buitenland in Brussel op zondag 8 en maandag 9 september hun meest recente collecties voor. Openingsuren: Zondag 8 september 2024 van 10:00 - 20:00 uur Maandag 9 september 2024 van 10:00 - 18:00 uur Dagelijks gratis lunchbuffet van 11:30 - 14:30 uur Locatie: Tour & Taxis, Havenlaan 86C, 1000 Brussel / België contact@orodia.be & www.orodia.be Algemene informatie over ORODIA

GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30- 16:30 uur Keienbergweg 12- 1101 GB Amsterdam | T. (+31) 020 564 8 520 | info@drijfhoutnl.com | www.drijfhoutnl.com

DE JUWELIER NR 2 2024 10 INTERVIEW MARK HASTMAN EN MAURICE VAN GELDEREN Mark en Maurice hebben allebei een heel leven erop zitten in de juweliersbranche, zo mag je wel stellen. Beiden begonnen ze bij Paul Simons Watches & Design waar ze elkaar ook leerden kennen. Mark: “In 2008 ben ik begonnen bij Paul Simons Watches & Design als accountmanager voor het merk Frederique Constant en Alpina. In 2015 heb ik de overstap naar MeisterSinger bij Time Company gemaakt. Daar heb ik met veel plezier gewerkt, maar ik merkte dat ik toe was aan nieuwe uitdaging. Soms komen dingen op je pad en moet het zo zijn. Dat was het geval met Ice-Watch. Voor mij ligt de uitdaging om dit merk opnieuw op de kaart te zetten in Nederland en dat is ook heel hard nodig. Er is veel werk aan de winkel, maar ik zie de enorme potentie van het merk. Persoonlijk vind ik het heel leuk dat ik dit avontuur met Maurice samen mag aangaan.” Grootse plannen Voor Maurice betekent de hernieuwde samenwerking met Ice-Watch dat hij na vier jaar weer werkzaam is in de juweliersbranche: “Na een aantal gesprekken met Jean-Pierre Lutgen ben ik verleid om terug te keren, maar dat doe ik met de wetenschap dat er iets groots staat te gebeuren, anders had ik het niet gedaan Ik heb de introductie van Ice-Watch in Nederland van dichtbij meegemaakt, want ook ik heb jarenlang met veel plezier gewerkt bij Paul Simons Watches & Design. Ik kijk met trots terug op de succesvolle jaren van Ice-Watch en kijk daarom erg uit naar een vernieuwde samenwerking met Jean-Pierre en het merk. Zoals gezegd zijn er grootse plannen en ik ken Jean-Pierre als iemand die doet wat hij zegt. Ik weet inmiddels ook wat de mogelijkheden zijn bij Ice-watch en daardoor denk ik dat we de successen van voorheen kunnen gaan benaderen. Er is een duidelijk strategie en een nieuwe collectie met een iconisch ontwerp dat Ice-Watch weer op de kaart zet. Ice-Watch is weer sexy.” Nieuwe manier van werken De strategie richting dealers werd ons eerder al verteld door Jean-Pierre Lutgen zelf. “De marge voor de juwelier is verhoogd en andere voorwaarden zijn aangepast ten gunste van Ice-Watch dealers. We hebben een aantal beslissingen genomen om juweliers te helpen het merk Ice-Watch nog beter te positioneren en te verkopen. Onze nieuwe manier van werken geeft onze dealers grote voordelen zoals directe verzending vanuit ons centraal magazijn in Bastogne, waarvandaan wij ook onze klantenservice zullen beheren. Facturatie is exclusief BTW uit België. Wij garanderen een marge van 2.5 op al onze producten. De producten en marktstrategie blijven cruciaal. Consumenten hebben steeds meer oog voor innovatie en exclusiviteit. Daar gaan wij op inspelen door meer en sneller nieuwe collecties te lanceren. We blijven de meerderheid van onze producten onder de €99.- houden. Nieuwe collecties, diversificatie, een nieuwe marge en direct contact zijn voor ons vier succesfactoren die moeten zorgen voor een sterke comeback van Ice-Watch in Nederland.” USP’s Dit verhaal was voor Mark en Maurice ook indirect doorslaggevend om de stap naar Ice-Watch te maken. “We zien de potentie van Ice-Watch nog steeds en er is ruimte bij de juwelier in het assortiment voor een kleurrijk, fun en betaalbaar horlogemerk dat een brede doelgroep aanspreekt. Met de huidige condities en de plannen is het bijzonder als een juwelier besluit niet met ons in zee te gaan. De geweldige marge, de grote marketingcampagnes, de collectie an sich, het b-2-b portaal waarop makkelijk besteld kan worden en de aftersales die perfect op orde is, zijn belangrijke USP’s. Uit het verleden is veel geleerd en daarom staat alles nu als een huis. De basiscollectie is geweldig en daaromheen zijn er fast fashion modellen die inspelen op trends. Onlangs is de ICE boliday collectie met veel tamtam gepresenteerd en de reacties daarop zijn echt overweldigend”, aldus Mark. ICE boliday De ICE boliday is in de eerste plaats een ontwerp dat in één oogopslag herkenbaar is: een voorwaarde voor een icoon. Maurice: “De inspiratie wordt gevonden in de horlogewereld en dat zorgt voor herkenning. De ICE boliday is een nieuwe basis waarop voortgeborduurd kan worden en we hebben heel veel goede reacties gekregen op de afgelopen Jewels & Watches Retailbeurs, maar ook tijdens Inhorgenta. Je voelt het wanneer er een ‘buzz’ ontstaat rondom een collectie en merk Ice-Watch is terug en dat mogen we allemaal weten. Afgelopen najaar besloot het van origine Belgische merk het spreekwoordelijke heft weer in eigen handen te nemen in Nederland door de distributie weer voor haar eigen rekening te nemen. Dat was het startsein van een nieuw begin voor het kleurrijke horlogemerk, met twee ‘nieuwe’ gezichten die Ice-Watch vertegenwoordigen in ons land. Met Mark Hastman en oude Ice-Watch bekende Maurice van Gelderen zijn twee ervaren mannen aangetrokken die de kar trekken. Het afgelopen half jaar hebben zij veel dealers bezocht en de nieuwe koers van Ice-Watch toegelicht. Naast een nieuw beleid bestaat dat ook uit een nieuwe iconische collectie die inmiddels geïntroduceerd is – ICE boliday – en er zijn nog veel meer plannen om de oude gloriedagen van Ice-Watch weer hoogtij te laten vieren. Wij spraken met Mark en Maurice over dit nieuwe avontuur: “Ice-Watch is weer sexy.” “ICE-WATCH IS WEER SEXY” NIEUWE COLLECTIES, DIVERSIFICATIE, EEN NIEUWE MARGE EN DIRECT CONTACT ZIJN VIER SUCCESFACTOREN DIE MOETEN ZORGEN VOOR EEN STERKE COMEBACK VAN ICE-WATCH IN NEDERLAND

DE JUWELIER NR 2 2024 11 en dat voelen we nu weer met Ice-Watch. Het wauw-effect rondom de ICE Boliday is er en met deze collectie zijn we een nieuwe weg ingeslagen. Iets wat ook noodzakelijk was voor een nieuwe start. De door- verkoop is al merkbaar en de vraag vanuit consumenten is er ook door de gerichte marketingcampagnes.” Smartwatches Ook smartwatches zijn een belangrijk onderdeel van Ice-Watch. “Met onze smartwatch collectie bedienen we een belangrijke doelgroep voor de juwelier, met kwalitatief hoogwaardige horloges voorzien van een amoled scherm met de gewenste functies zoals onder andere een hartslagmeter, stappenteller en de mogelijkheid tot bellen en appen voor een prijs van €99,-. Dit is voor een juwelier een prachtige kans om heel laagdrempelig een grote doelgroep te bedienen.” Enthousiasme Van opstartproblemen is geen sprake, zo vertellen Mark en Maurice. “Het is wel een hele grote stap geweest om de distributie weer in eigen handen te nemen, maar we hebben de afgelopen maanden al veel veranderingen doorgevoerd en ons dealernetwerk weer uitgebreid. We zijn nog niet waar we willen zijn en er is nog genoeg werk te doen. Bij de juweliers die we spreken proeven we enthousiasme, waar ook wel eens van een afwachtende houding sprake is. Niet iedereen ziet het zitten om een ‘nieuw’ horlogemerk op te nemen, maar als ze het verhaal horen, zien ze ook wel in dat Ice-Watch in het assortiment van de juwelier thuishoort. Daarbij helpt het dat er een krachtig bedrijf achter het merk zit dat bereid is te investeren. Dat zorgt voor zichtbaarheid Maurice van Gelderen, Jean-Pierre Lutgen en Mark Hastman bij de consument, bij wie Ice-Watch ook nog goed op het netvlies staat. De investering is daarnaast ook niet zo groot dat het een drempel vormt. Het rendement op deze investering is daarentegen hoog voor de dealer!” Watch People Naast Ice-Watch hebben Mark en Maurice sinds kort nog een troefkaart in handen met een nieuw Swiss made betaalbaar horlogemerk: Watch People. “Met Watch People heeft Jean-Pierre een geheel nieuw merk gerealiseerd met een herkenbaar design en als belangrijkste kenmerk Swiss made tegen een zeer betaalbare prijs. Juist in dit segment is er vraag naar vernieuwing. We hebben Watch People geïntroduceerd op de Jewels & Watches Retailbeurs en daar waren de reacties louter positief. We gaan nu actief reizen en dealers verder enthousiasmeren. We hanteren een distributiebeleid met een focus op het middensegment en hebben dit jaar ruimte voor ongeveer 40 dealers. We mikken niet op kwantiteit maar op kwaliteit. Het vertrouwen is groot, want ook alles rondom Watch People is tot in detail geregeld. De collecties en ontwerpen zijn top en herkenbaar en dat voor een zeer aantrekkelijke prijs. Watch people is ‘Swiss but not boring’ om Jean-Pierre te quoten. Ook met dit horlogemerk gaan we gas geven. In het huidige horlogelandschap heb je merken nodig die het hoofd boven het maaiveld uitsteken en dat zijn Ice-Watch en Watch People, horlogemerken waarmee je je onderscheidt”, zo besluiten Mark en Maurice. Meer informatie: Mark Hastman | mark.hastman@ice-watch.com | Tel. +31 (0)6 31991580 Maurice van Gelderen | maurice.vangelderen@ice-watch.com | Tel. +31 (0)6 55891122

Dé specialist in recycling en raffinage van edelmetaal www.elephantrefinery.nl +31 (0)85 - 04 10 030 Slootvaartweg 8, Slootdorp Wij verwerken voor juweliers en edelsmeden onder meer sloopgoud en sloopzilver, oude sieraden, beleggingsmunten en baren, vijlsel, bankvuil en boorsels. Met onze unieke én mileuvriendelijke manier van raffineren behalen wij de hoogste zuiverheid. Wij garanderen een zorgvuldig en veilige verwerking van uw materiaal. Daarnaast bieden wij een snelle doorlooptijd en een hoog rendement op uw teruggewonnen edelmetalen. IDA Kijk voor meer informatie en verkooppunten op www.eurogold.nl/wolf 16912_eurogold_adv_Wolf_IDA_214x148_v1.indd 1 05-04-2024 11:35

DE JUWELIER NR 2 2024 13 GEZIEN OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Dat de cfe armbanden een populaire productgroep vormen binnen het sieradenaanbod bij een juwelier weten Bas en Wim al langer en ze zijn dan ook opgetogen dat het na lang reviseren gelukt is de vintage machine die de armbandenschakels produceert weer up and running te krijgen. “We hebben een volledig geoutilleerd atelier waar ook een aantal oudere machines dienst doen om klassieke schakels te kunnen produceren. Dan heb je uiteraard ook te maken met stilstand, zoals bij de cfe schakels. Je hebt het over specialistische machines die niet meer gemaakt worden en het onderhoud ervan is lastig. Maar nu de machine het weer naar behoren doet, kunnen we de cfe armbanden weer aanbieden, zij het wel alleen aan onze vaste klanten. We moeten toch goed kijken naar de belastbaarheid van ons atelier en de machines en het vervaardigen van de cfe armbanden is arbeidsintensief werk. We maken de schakels uit gouddraad dat wordt getrokken en vervolgens op traditionele wijze wordt gelapideerd, om de hoogwaardige kwaliteit te krijgen. Dat proces zorgt voor een veel harder en slijtvaster sieraad. Wij zijn de enige die op deze manier werken en we zijn heel trots dat we dit stukje ambacht en Nederlandse geschiedenis niet verloren hebben laten gaan.” SGS FABRIEK PAKT UIT MET LABGROWN DIAMOND EN CFE-ARMBANDEN Bas en Wim Stijnis genoten wederom volop van hun deelname aan de Jewels & Watches Retailbeurs en toonden daar de nieuwste sieraden van Fjory, evenals de nieuwste collecties van de andere merken binnen het portfolio van SGS Fabriek. Een opvallende collectie die weer helemaal terug is, zijn de originele Nederlandse closed for ever (cfe) armbanden, inclusief originele closed for ever sluitingen. “De cfe armbanden zijn weer volledig leverbaar en op voorraad”, aldus Bas. “We hebben de machines voor de productie van de armbanden twee jaar lang volledig gerestaureerd en kunnen deze specialistische modellen dus weer volop aanbieden.” Mori Labgrown Diamond Labgrown diamanten zijn ook sinds kort onderdeel van de collectie van Mori Diamond. De Labgrown collectie van SGS is tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs breed gepresenteerd. “Daarmee hadden we nog een verrassing voor onze klanten. We hebben speciaal voor deze collectie een nieuw merk onder Mori Diamond nieuw merk gehangen met Mori Labgrown Diamond. Deze collectie heeft een hele andere insteek en een eigen gezicht. We bieden een breed aanbod van fantasie en solitair modellen met grote stenen dus van 0.25, 0.50, 0.75, 1.00, 1.50 en 2.00 karaat. Deze labgrown diamanten worden voorzien van een laserkeurmerk en worden geleverd met een certificaat. Daarnaast worden de sieraden in Mori Labgrown Diamond – net als onze andere collecties – vervaardigd van gerecycled goud. Dat communiceren we nog beter, want de doelgroep die open staat voor labgrown diamant heeft doorgaans duurzaamheid zeer hoog in het vaandel staan. Vooralsnog hebben we veel positieve reacties gekregen. Dat snap ik ook wel, want wanneer heeft de gemiddelde juwelier voor het laatste een 1 karaat diamant in hoge kwaliteit verkocht? Misschien één keer in de afgelopen vijf jaar? Dit is dus een heel relevant assortiment. De prijs geeft toch ook wel de doorslag. De vraag is er dus daar moet je als ondernemer van profiteren. Mori Labgrown Diamond past heel mooi in het assortiment van de juweliers.” Fjory Met de goudprijs die record na record breekt, weet Bas natuurlijk dat SGS ook met Fjory een heel interessant alternatief heeft voor massief gouden sieraden. “De aanvragen voor Fjory blijven onverminderd groeien maar met deze prijzen neemt het echt een vlucht. Met Fjory hebben wij een fantastisch alternatief in een hele interessante prijsklasse en vandaar ook de vele uitbreiding in de collecties. We zien een toenemende vraag in herensieraden, maar ook de enkelbandjes blijken gewild. Deze zijn goud met zilver gevuld, wat resulteert in een prijs die de helft is van massief gouden enkelbandjes. Ideaal voor het komend zomerseizoen.” Meer informatie: SGS Fabriek BV | Tel. 0591-794047 | www.sgsonline.nl

CITIZEN BRENGT TSUYOSA-COLLECTIE IN ART DECO-STIJL 14 DE JUWELIER NR 2 2024 COVERSTORY

DE JUWELIER NR 2 2024 15 Citizen was prominent aanwezig tijdens INHORGENTA en presenteerde daar de nieuwste collecties aan de aanwezige bezoekers. Het hoogtepunt wat ons betreft was de uitbreiding in de succesvolle TSUYOSA-collectie met vier extra kleurvariaties en een nieuw kaliber. Citizen heeft de laatste jaren volop ingezet op innovatie en met name de ontwikkeling van eigen kalibers en dat werpt zijn vruchten duidelijk af. De nieuwe TSUYOSA modellen hebben de beschikking over een mechanisch uurwerk en blinken uit door de combinatie van eenvoud en een opvallend kleurgebruik op de wijzerplaten. De kleurrijke collectie TSUYOSA-collectie is dus uitgebreid met vier wijzerplaatvariaties. De zalmkleurige en groene camouflagevarianten zijn per direct leverbaar. Juweliers die aanwezig waren op Inhorgenta 2024 hadden de exclusieve mogelijkheid om de twee varianten eiken en oranje te bestellen, waar de officiële lancering deze maand heeft plaatsgevonden. Het verhaal van de NJ015-collectie De NH299-collectie, die de inspiratie vormde voor de lancering van de NJ015-collectie, was een belangrijke collectie in het erfgoed van CITIZEN, aangezien deze een tijd markeerde waarin CITIZEN roestvrij staal in zijn modellen gebruikte, terwijl veel andere betaalbaar geprijsde horloges van messing werden gemaakt. In staal was de NH299-collectie robuuster en kwalitatief verheven, gekenmerkt door een elegante afwerking. Daaronder vielen een haarlijnafwerking op het bovenoppervlak van de kast die contrasteerde met een spiegelgepolijste afwerking op de ring en centrale schakels op de armband. De NH299-lijn werd bekend om zijn luxueuze design en aandacht voor details en was populair eind jaren negentig en de jaren 2000. Modernere versie De nieuwe NJ015-collectie is de gemoderniseerde versie van de NH299, met een grotere kastmaat van 40 mm, een cyclopslens over het datumvenster op 3 uur en lichtgevende wijzers en indexen. Veel elementen van wat mensen leuk vonden aan het originele horloge zijn ook behouden gebleven, zoals een kroon die op de 4-uur-positie terug te vinden is om bij het slanke en slanke silhouet van het horloge te blijven. Details zoals het afschuinen en fijn borstelen en polijsten van de kast en band, gladde heuvelvormige schakels op de band die het horloge comfortabel maken om te dragen, en een saffierkristalglas tillen het horloge verder naar een hoger niveau. En in tegenstelling tot de originele NH299 is de nieuwe NJ015 verkrijgbaar met een groot aantal wijzerplaatkleuren. Art Deco De TSUYOSA-collectie krijgt niet alleen nieuwe wijzerplaatvarianten, maar ook een mechanisch kaliber. Dit mechanische kaliber is uitgerust met een gangreserve van 60 uur en biedt de drager daardoor uitzonderlijk comfort. Alle modellen zijn geïnspireerd op het Art Deco-tijdperk uit de jaren 20-30 en tonen de typische patronen van die tijd op de wijzerplaat. Kenmerken De TSUYOSA kenmerkt zich door een roestvrijstalen kast, een robuuste horlogeband, saffierglas en een transparante achterkant. Het horloge is uitgerust met het geavanceerde mechanische kaliber 8210, met een vermogensreserve van 40 uur, een nauwkeurigheid van +/- 20 seconden per dag en een waterbestendigheid van 5 bar. Met een kastdiameter van 40 mm en een gewicht van 138 gram biedt de TSUYOSA een perfecte combinatie van stijl en functionaliteit. Meer informatie: Citizen Watch Europe Tel. +49 (0)40 73462360 www.citizenwatch.nl

DE JUWELIER NR 2 2024 16 HORLOGES “Als WP Horlogebanden zijn we ons zeer bewust van het groeiende belang van duurzaamheid en zoeken we steeds naar banden voor onze collectie die binnen deze doelstelling passen. Eigenlijk kun je van alle banden zeggen dat ze wat milieuaspecten betreft verantwoord gelooid zijn, er zijn geen slecht gelooide banden meer. Toch hebben wij er voor gekozen om naast onze ‘standaard gelooide banden’ ook een collectie te hebben met natuurlijk gelooide banden. Deze banden zijn door hun looiing dan ook nog van nature antiallergisch“, aldus Suzanne Lauwerier-Piters Alligatorbanden Al eerder heeft u kennis kunnen maken met de alligatorbanden van WP Horlogebanden. “De alligatorbanden van FLUCO zijn een manier van duurzaamheid, waarbij we niet alleen de rug van de krokodil gebruiken voor horlogebanden, maar ook het leer van de kop en de flanken. Daarnaast is er ook een vegan collectie aan horlogebanden gemaakt van appelresidu, ananas en kruk. Deze horlogebanden bieden een stijlvol alternatief voor de consument die bewust wil consumeren.” Zalmhuid “Binnenkort krijgen we een nieuwe toevoeging aan ons assortiment: horlogebanden gemaakt van zalmhuid”, vervolg Suzanne. “Tot nu toe wordt de huid van de zalm gezien als een afvalproduct, maar er wordt al een aantal jaren geëxperimenteerd met hoe deze huid gebruikt kan worden, maar dit gebeurt nog op kleine schaal. De huid is heel erg dun, maar met een extra versteviging kan de zalmhuid goed gebruikt worden om horlogebanden van te maken.” HORLOGEBANDEN MET EEN VERHAAL WP Horlogebanden introduceert een interessant en divers assortiment aan horlogebanden, elk met een eigen uniek verhaal dat iets vertelt over het ontstaan van de horlogeband. WP Horlogebanden stelt twee nieuwe ontwikkelingen aan u voor, banden gemaakt van zalmhuid en eik-gelooid leer. Eik-gelooid leer Daarnaast introduceert WP Horlogebanden de met eik gelooide horlogebanden. Het leer ondergaat een zes maanden durend proces, waarbij het tussen eikenschors en – bladeren gelegd wordt. “Laagje voor laagje wordt dit opgebouwd. Gedurende de tijd worden laagjes looistof aan de eik onttrokken en komt het in het leer. Zo wordt het leer op een natuurlijke manier gelooid. Vervolgens wordt het leer plantaardig geverfd, wat zorgt voor mooie kleuren.” Met een diverse selectie aan horlogebanden die elk een uniek verhaal vertellen over hun ontstaan, kijkt WP Horlogebanden vooruit naar de toekomst en ontwikkelingen. “We volgen al deze ontwikkelingen in de markt, zodat u uw klanten de meest moderne varianten kunt aanbieden.” Meer informatie: WP Horlogebanden BV Tel. 0314-640268 | info@wphorlogebanden.nl WIJ ZIJN ONS ZEER BEWUST VAN HET GROEIENDE BELANG VAN DUURZAAMHEID EN ZOEKEN STEEDS NAAR BANDEN DIE BINNEN DEZE DOELSTELLING PASSEN

SEPTEMBER 8&9, 2024 JEWEL & WATCH FAIR TOUR&TAXIS BRUSSELS WWW.ORODIA.BE The new B2B fair in the heart of Belgium that welcomes every professional related to the world of watches and jewellery. Bent u juwelier? Registreer via deze QR-code uw gratis bezoek. Vous êtes bijoutier ? Inscrivez-vous à l’aide de ce code QR pour une visite gratuite.

Voor informatie: Montu | Henk Gottenbos | info@montu.nu Voor juweliers en edelsmeden die méér service willen is BGP Edelmetaal het aanspreekpunt. Meer dan tweehonderd juweliers en edelsmeden zijn klant van BGP Edelmetaal voor de verkoop van sloop (oude sieraden), werkhuisafval (vijlsel, lavuur, boorsel), tandengoud, industrieel goud, beleggingsmunten en –baren. BGP Edelmetaal is de ingang naar zusterbedrijf Elephant Refinery die uiteraard het sloopedelmetaal verwerkt. Wat krijgt u bij BGP Edelmetaal? • Altijd de Beste Goud Prijs • Direct uitbetaling • Gratis ophaalservice Fullservice partner voor juweliers en edelsmeden Arcadialaan 16B, Alkmaar + 31 (0)72 572 52 24 info@bgpedelmetaal.nl www.bgpedelmetaal.nl Onderdeel van: Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij informeren u graag! 072 572 5224 info@bgpedelmetaal

GEZIEN OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS MY IMENSO BREIDT CAREZZA COLLECTIE NOG VERDER UIT Vorig jaar introduceerde MY iMenso met Carezza een vernieuwend wisselsysteem, waarbij een Oostenrijkse kristalsteen direct aan oorbellen of een hanger wordt bevestigd. Dat bleek een doorslaand succes, horen wij van René Migchelsen. “Carezza heeft tijdens het afgelopen najaar en kerstperiode aangetoond een absolute omzetmaker te zijn. Reden voor ons om de collectie verder aan te passen aan de vraag van de klant.” Ovali De Ovali serie is toegevoegd aan de Carezza stenen. “Vrijwel alle stenen die in de Ovali 14 & 18 mm medaillon passen zijn nu ook beschikbaar voor de Carezza sieraden. Dit in 3 maten, namelijk 16, 12 en 9mm.” MY iMenso Creoli “We weten het: het is allemaal een beetje verwarrend”, aldus René. “Creoli, Carezza. Wat is wat? Kort opgesomd is het als volgt: Carezza: stenen wisselbaar, Creoli: stenen niet wisselbaar. Creoli is de voorloper van de Carezza, maar nog altijd heel erg belangrijk voor MY iMenso, want het oorsieraad is onverminderd populair. Zo hebben we nieuwe Creoli oorhangers ontwikkeld die aan één van de vele Creoli oorringen kunnen worden gehangen. Daarnaast hebben we 20 nieuwe creolen toegevoegd aan de collectie.” MY iMenso Medaillons De medaillons blijven de corebusiness van MY iMenso. “Daarom blijven we investeren in nieuwe collectie voor medaillons en insignia’s. Dit voorjaar wordt de Mezza Spiga in 24mm geïntroduceerd. Met de Grande 33mm heeft u al verleden jaar kennis mogen maken. Er zijn ook weer meerdere insignia’s toegevoegd voor de Mezza (24mm) en Grande (33mm) series.” Voor meer informatie: Bene-Lux Jewels BV Tel. +31 (0)85 8880599 | info@blj.eu | www.myimenso.com Met de Chiaro doet Carezza een stapje terug in formaat. ‘Less is More’ is zeker van toepassing op de Chiaro, die leverbaar is als oorsteker en oorring. René: “De oorsteker is leuk. Gewoon direct een oorsteker door de steen (special aangepast voor de Carezza stenen) en creëer zo een eenvoudig oorsieraad. Daarnaast hebben we de Chiaro 13mm oorringen, waar de steen direct aan kan hangen.” DE JUWELIER NR 2 2024 19

DE JUWELIER NR 2 2024 20 HORLOGES Connected D is eigenlijk een polshorloge met een hoog IQ, een verfijnde uitstraling en geavanceerde technologie. Festina stelt dat het horloge in staat is om zelfs de meest veeleisende enthousiastelingen van hightech apparaten tevreden te stellen. Ook atleten die alles willen weten over hun fysieke activiteit en welzijn, zullen volgens het merk onder de indruk zijn van de mogelijkheden. Het horloge is eveneens geschikt voor degenen met een passie voor mode en de nieuwste trends. Hij of zij die op zoek is naar hoogwaardige materialen, verfijnde afwerkingen en traditionele analoge informatieweergave, maar die ook verrast wil worden door onverwachte secundaire functies. FESTINA CONNECTED D: SAMENSMELTING VAN STIJL EN SLIMME TECHNOLOGIE Dit jaar markeert een nieuwe fase van ontwikkeling binnen de Festina Connected-collecties. Festina presenteert de langverwachte Festina Connected D. Dit horloge is meer dan een polshorloge, maar ook weer heel anders dan een smartwatch. Festina Connected D is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van degene die op zoek zijn naar een horloge dat stijl en slimme connectiviteit combineert. Functionaliteiten Functionaliteit en gebruiksgemak waren de belangrijkste uitgangspunten bij de ontwikkeling van de intelligente functies van de Connected D. Door het horloge te verbinden met een smartphone wordt natuurlijk de functionaliteit uitgebreid. Je kunt hiermee dagelijkse trainingsdoeleinden bijhouden en gezondheidsgegevens monitoren. Bovendien kan de Connected D worden gebruikt als afstandsbediening voor de camera van je smartphone. Ben je je smartphone kwijt, dan kan het horloge worden gebruikt om je telefoon te vinden door deze te laten rinkelen.

DE JUWELIER NR 2 2024 21 Gebruikers met kennis van geavanceerde technologie kunnen ook profiteren van de IFTTT (If This Then That) compatibiliteit om reeksen van acties te plannen, zoals het reageren op bepaalde gebeurtenissen en het op afstand bedienen van gekoppelde apparaten. Denk bijvoorbeeld aan het instellen dat het horloge automatisch de garagedeur opent bij thuiskomst, de koffiemachine inschakelt of een slimme luidspreker in de huis activeert. Je kunt tegenwoordig niet connected genoeg zijn. Fitnessdoelen Festina’s Connected D is ook een perfect hulpmiddel als het gaat om gezondheid en fitness. Het kan je trainingssessies beheren en je algehele gezondheid monitoren, zoals hartslag, zuurstofsaturatie, het aantal verbrande calorieën en het bijhouden van slaapkwaliteit. Dagelijkse doelen op basis van aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisaties kunnen worden gepersonaliseerd en aangepast aan individuele levensstijlen. Ze zijn rechtstreeks beschikbaar op het startscherm van de app, waardoor je in één oogopslag je voortgang kunt zien. Het horloge registreert ook continu gezondheidsparameters die op elk moment op de smartphone kunnen worden gecontroleerd: stappen worden gedurende de dag gemeten, evenals de hoeveelheid en kwaliteit van de slaap, hartslag en het geschatte aantal verbrande calorieën. Het monitort ook aerobe kracht (maximale VO2), wat de maximale hoeveelheid is die het lichaam in een minuut kan verbruiken tijdens lichamelijke oefeningen. Dit is een waarde die vaak wordt gebruikt om het cardiorespiratoire uithoudingsvermogen en de weerstand te meten, die worden geassocieerd met gezondheid, levensduur en kwaliteit van leven. Meten is weten! Kenmerken en materialen De behuizing, met een diameter van 45 mm, van de gloednieuwe Festina Connected D is gemaakt van titanium, een materiaal dat bekend staat om zijn uitstekende weerstand tegen stoten en corrosie. Daarnaast heeft titanium een lage dichtheid, wat betekent dat het horloge bijzonder licht en gemakkelijk te dragen is. Verder zijn er meerlaagse siliconen banden in blauwe, gele, oranje, rode en aquagroene tinten, die afhankelijk van de verschillende modellen samenvallen met de kleur van de wijzerplaat of originele contrasten kunnen creëren. Voor een nog meer gepersonaliseerd model en een onmiskenbare uitstraling zijn de pushers configureerbaar en is de kroon multifunctioneel, waardoor het horloge geschikt is voor elke gelegenheid en uiterst functioneel is in elke context. Het heeft ook alle belangrijke kenmerken van de kwaliteit van Festina, zoals een saffierkristal, lichtgevende wijzers, tot 3 ATM waterbestendigheid en een duurzame batterij. De duurzame batterij zorgt ervoor dat alle intelligente functies langer dan 10 dagen te gebruiken zijn. Festina Connected D valt nog meer op door zijn kloppend hart, de gloednieuwe in-house Pascal-beweging, die getuigt van de intelligente techniek waardoor het een buitengewoon horloge is. Meer informatie: Festina Lotus Benelux Tel. +32 (0)16387980 www.festina.com

KWALITEIT EN SERVICE SINDS 1975 NIEUWE KLASSIEKE SETS IN DE COLLECTIE

DE JUWELIER NR 2 2024 23 GEZIEN OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS De aanleiding voor de collaboratie tussen WOLF en Royal Asscher heeft te maken met twee bijzondere jubilea. WOLF viert dit jaar haar 190-jarig bestaan terwijl Royal Asscher 170 kaarsjes mag uitblazen. Het Britse merk grijpt haar jubileum aan om meerdere eerbetonen aan de diverse generaties Wolf die leiding hebben gegeven aan het bedrijf én dus ook om samen met Royal Asscher een opvallende verzameling, zeer hoogwaardige opbergboxen voor sieraden, horloges en voor op reis. Kies uit een sieradendoosje, een rond en vierkant reisetui met ritssluiting, een sieradenportfolio en een dubbele horlogerol met opbergruimte. Alle koffers zijn voorzien van met WOLF LusterLoc™ behandelde voeringen, die uw sieraden beschermen tegen de elementen. Hoogwaardige kwaliteit De WOLF X Royal Asscher Collectie bestaat uit hoogwaardig vervaardigde boxen en etuis in luxueus fluweel in de kleur Royal Asscher diepblauw, verfraaid met het Royal Asscher metalen kroonlogo en sierlijk tulpenborduurwerk dat het Nederlandse erfgoed van Royal Asscher vertegenwoordigt. Elke tulpenbloem is gemaakt met meer dan 17.000 afzonderlijke steken, waardoor een prachtig structuureffect ontstaat. De aandacht voor detail van de collectie gaat helemaal door tot aan de finishing touch: alle producten zijn verpakt in vloeipapier van het merk WOLF X Royal Asscher, beschermd in stofzakken, netjes verpakt in diepblauwe geschenkdozen van Royal Asscher. Reacties “Ik ben zeer vereerd om samen te werken met Royal Asscher Diamonds, aangezien we dit jaar allebei belangrijke jubilea vieren. WOLF staat voor vakmanschap, kwaliteit en mooi design, eigenschappen die ook voor Royal Asscher gelden. Het samenbrengen van twee prachtige erfgoedmerken is een match made in heaven”, aldus de huidige CEO van WOLF, Simon Wolf. “De eerste keer dat ik WOLF-boxen zag, was ik meteen verliefd”, zo vult Lita Asscher aan. “Ik wist dat een samenwerking met hen zou betekenen dat we onze klanten werkelijk iets unieks zouden kunnen bieden om hun erfstukken tientallen jaren perfect te bewaren, iets dat we willen creëren met ieder item dat we maken. Het is echt een eer en een droom die uitkomt om dit tot leven te zien komen. Het samen maken van de boxen was alsof we aan een van onze eigen gepatenteerde diamanten werkten: elk detail is belangrijk, elke lijn, elke steek, het eindresultaat is adembenemend.” Meer informatie: Eurogold Tel. +31 (0)578 615 333 www.eurogold.nl Op maandag 11 maart was het al vroeg op de ochtend een drukte van belang op de beursvloer van de Jewels & Watches-etage. Niet zozeer met bezoekers van de Retailbeurs, maar de massaal toestroom van pers was de reden voor de vroege drukte. Dat had alles te maken met de unieke samenwerking tussen Royal Asscher en WOLF. Eurogold – het bedrijf dat de distributie voor het laatstgenoemde merk voor haar rekening neemt en deelnam als exposant aan de Retailbeurs – faciliteerde deze samenwerking en mocht zodoende de wereldwijde primeur voor haar rekening nemen met de introductie van een bijzondere collectie sieraden- en reisboxen en watchwinders onder de naam THE WOLF X Royal Asscher Collection. UNIEKE SAMENWERKING ROYAL ASSCHER EN WOLF

KOM SNEL LANGS EN PROFITEER WWW.VALUETRADING.EU PROMOTIE WǤ BIEDEN 0.5% MEER VOOR UW GOUD VERKOOP UW OUD GOUD AAN DE SPOTPRǤS -0.5% IPV -1%* U KOOPT FǤN GOUD KORRELS AAN NETTO SPOTPRǤS! OOK VOOR LAVUUR EN VǤLSEL BIEDEN WE DE BESTE VOORWAARDEN EN GRATIS OPHALING MAAK OOK GEBRUIK VAN ONZE TRADING APP CONTACTEER ONS VOOR MEER INFORMATIE *op basis van het gehalte fijn goud - actie geldig tot 31/06/24 *prix sur contenu fin or - promotion valable justqu’au 31/06/24 VALUE TRADING BV JACOB JACOBSSTRAAT 58, 2018 ANTWERPEN +32 3 221 15 69 - INFO@VALUETRADING.EU

DE JUWELIER NR 2 2024 25 We blijven de collectie uitbreiden naar aanleiding van de vragen uit de branche. Vandaar het grote aanbod schakelsieraden in 14 karaat goud. We hebben ook steeds meer vragen naar roségouden modellen, dus dat is ook terug te vinden in onze collectie. De banden worden zoals waarschijnlijk wel bekend met de hand vervaardigd in de meest vooraanstaande Italiaanse ateliers en dat zie je terug in de kwaliteit, die wat mij betreft ongeëvenaard is. Dat geeft ook doorgaans wel de doorslag bij de keuze van een juwelier. We zeggen niet voor niets: goud koop je bij Drijfhout.” MASSIEF GOUDEN SIERADEN VAN ‘ONGEËVENAARDE KWALITEIT’ VAN DRIJFHOUT Vorig jaar zagen we het al terug in het aanbod van Drijfhout, maar de grovere schakelsieraden in massief goud blijven ook dit jaar een belangrijk onderdeel vormen van het assortiment van de goudspecialist. Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs was de stand van Drijfhout dan ook gevuld met de meest fraaie, grove schakelcolliers en -armbanden. De vraag bepaalt het aanbod nu eenmaal en dat geldt zeker bij Drijfhout. Peter vertelde ons al eerder over het assortiment handgemaakte massieve gourmet armbanden met een maximaal gewicht van 40 gram. “We krijgen nog steeds meer vraag naar zwaardere modellen en dus hebben we de afgelopen tijd ook armbanden van 80 en zelfs 150 gram laten maken, met als hoogtepunt natuurlijk een collier van boven een kilo, handgemaakt, van massief goud voor een goede klant van ons.” Record goudprijs De sets worden volgens minutieuze precisie door de beste vakmensen vervaardigd. “De werkwijze die zij in het atelier hanteren voor het vervaardigen van de gourmet armbanden zorgt ervoor dat er veel handwerk plaatsvindt. Het massieve gouddraad wordt getorst. Met andere woorden: ze buigen de vorm van de schakel, met de hand. Het resultaat is altijd even mooi en de kwaliteit is zoals gezegd heel hoogwaardig. Daarbij zien mensen gouden sieraden nog steeds als een waardevaste aankoop, zeker nu de goudprijs wéér recordhoogtes bereikt. Je zou denken dat dit nadelige effecten heeft op de verkoop, maar het tegendeel is waar: er wordt juist meer verkocht. Goud is en blijft een veilige haven en als het dan ook nog eens zo mooi verpakt is in een schitterend sieraad, is het helemaal onweerstaanbaar.” Meer informatie: Drijfhout Tel. 020-5648520 | www.drijfhoutnl.com GOUD IS EN BLIJFT EEN VEILIGE HAVEN EN ALS HET DAN OOK NOG EENS ZO MOOI VERPAKT IS IN EEN SCHITTEREND SIERAAD, IS HET HELEMAAL ONWEERSTAANBAAR GEZIEN OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS

DRIE NIEUWE MODELLEN VAN FREDERIQUE CONSTANT HORLOGES 26 DE JUWELIER NR 2 2024 Classic Date Manufacture

DE JUWELIER NR 2 2024 27 Classic Elegance Luna De maanfase van de Classic Elegance Luna is ontworpen door de dochter van de directeur Onderzoek & Ontwikkeling van de Manufacture. Op een parelmoeren wijzerplaat staan twee kussende halve maantjes weergeven in een stalen kast van 36 mm. Er worden vier variaties aangeboden, aangedreven door een automatisch uurwerk met nieuwe uurmarkeringen in Romeinse cijfers die het klassieke karakter van dit ontwerp benadrukken. Bij alle vier de modellen is de minutencirkel bezet met diamanten en bij twee modellen is ook de bezel bezet met diamanten. De nieuwe modellen worden aangedreven door de FC-331 automatic, die een looptijd van 38 uur garandeert. De twee helften van de maan die elkaar ontmoeten en omhelzen tegen een achtergrond van sterren onthult zich in het venster op 6 uur. De stalen kast met zilverkleurige reflecties wordt op elk model aangevuld door stalen wijzers die over een parelmoeren wijzerplaat lopen. De moiréreflecties zijn er in roze, lichtgroene, blauwe en grijze tinten. Voor het eerst in de collectie worden ze in een kleur die terugkomt op de gestikte leren band met vouwsluiting. Het afstemmen van de uurmarkeringen en de band is een zeldzame keuze in de horlogerie. De eerste twee modellen pronken met uurcirkels en bezels met in totaal 96 diamanten van 1,17 karaat. Het eerste model onderscheidt zich door een felle, moderne appeltjesgroene kleur, terwijl het tweede model een denimblauwe kleur heeft. De andere twee variaties hebben alleen een uurcirkel bezet met diamanten van in totaal 0,7 karaat. Deze variaties worden geleverd in marineblauw met bijpassende wijzers of fel rood, met stalen wijzers. Classic Moonphase Date Manufacture De Classic Moonphase Date Manufacture blijft zijn traditionele DNA trouw, maar is nu verkrijgbaar in drie nieuwe 40mm-varianten met de nieuwe stalen Classic-kast en een zilverkleurige, blauwe of groene wijzerplaat. Het uurwerk is ontworpen voor dagelijks gebruik en voor liefhebbers van het Geneefse horlogemakerserfgoed. Er zijn nu drie modellen beschikbaar, niet alleen met een nieuwe look, maar ook met nieuwe technische kenmerken. De modellen hebben het nieuwe Manufacture-kaliber FC-716, deze is uitgerust met een nieuwe loop die nu een looptijd biedt van drie dagen, ofwel 72 uur. Een merk als Frederique Constant heeft een rijk verleden waaruit het genoeg inspiratie kan halen. Het merk heeft zijn zeer populaire model Classic Moonphase Date Manufacture opnieuw bekeken en drie nieuwe modellen van uitgebracht. Verder heeft het merk ook de ‘Classic’ in een nieuwe jasje gestopt: de Classic Date Manufacture is er nu in drie nieuwe versies. Daarnaast introduceert Frederique Constant een nieuwe creatie in de Classics-collectie: Classics Elegance Luna. Het horloge is verkrijgbaar in vier variaties met de maanfase die bestaat uit twee kussende halve maantjes. Naast nieuwe technische kenmerken zijn er ook nieuwe versieringen toegevoegd, zoals de waaiervormige Côtes de Genève, die de eerdere cirkelvormige motieven vervangen. Deze zijn te zien door de open achterkant van het tot 50 meter waterbestendige horloge. Ook de drie staalkleurige centrale wijzers zijn opnieuw ontworpen, nu met diamanten bezet net als de uurmarkeringen. Ze zijn met de hand gepolijst en zweven boven een fijne zonovergoten wijzerplaat, verkrijgbaar in drie verschillende kleuren: lichtgevend zilvergrijs, middernachtblauw en Engels groen. De eerste twee kleuren worden gedragen op een marineblauwe krokodillenleren band met stiksels en de Engels groene wijzerplaat op een groene krokodillenleren band. Classic Date Manufacture Een klassieker in een nieuw jasje. De stalen kast van de Classic Date Manufacture is met 2 mm verkleind tot 40 mm met een nieuwe wijzerplaat zonder cijfers. Het horloge heeft verfijnde uurmarkeringen en een minutencirkel in de vorm van een ‘spoorbaan’. Het model is verkrijgbaar in een zilveren, zalmkleurige en zwarte wijzerplaat. De eerste uitvoering, gedragen op een chocoladekleurige krokodillenleren band, heeft een zalmkleurige wijzerplaat in combinatie met een zilverkleurige kast, uurmarkeringen en wijzers. De datum- en minutenaanduidingen zijn zwart voor een betere zichtbaarheid. Hetzelfde proces wordt gebruikt bij het tweede model, met een zilverkleurige zonovergoten wijzerplaat op een marineblauwe krokodillenleren band. Het derde model biedt het meest eigentijdse contrast, met een zilverkleurige kast, wijzers en uurmarkeringen met een absoluut zwarte, zonovergoten wijzerplaat op een zwarte krokodillenleren band. Qua uurwerk heeft elk horloge een grote update gekregen. De oude kalibers met een looptijd van 38 uur zijn vervangen door het nieuwe Manufacture FC-706 uurwerk, dat een autonomie van 72 uur ofwel drie dagen garandeert. De uurmarkeringen zijn met diamant gefacetteerd, gepolijst en iets verkleind aangebracht op 5 en 7 uur om de datumweergave ruimte te geven, die ook met een wijzer op 6 uur staat. Meer informatie: Frédérique Constant Nederland Jos van Hugte Tel. +31 (0)6 36276676 www.frederiqueconstant.com Classic Moonphase Date Manufacture Classic Elegance Luna

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4