Special HORLOGES Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | april 2025 | 25e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Coverstory Citizen viert 55 jaar Super TitaniumTM
DKx pro Ontdek nú de nieuwe Denmark X-treme Pro, standaard uitgevoerd met saffierglas, LumiNova op wijzers en index, kroonbescherming en waterbestendig tot 5 ATM. +31 (0)20 6794633 | info@weiszgroup.com DANISHDESIGN.COM
DE JUWELIER NR 2 2025 3 Upgraden is het modewoord op dit moment lijkt het in de juweliersbranche. De goudprijs tikt elke keer weer een nieuw record aan en het oude middensegment waar de modemerken voorheen de dienst uit maakten heeft het zwaar te verduren. Dus wil je als juwelier die zich voornamelijk in dat segment begeeft een nieuwe markt aanboren met mooie sieraden- en horlogemerken. Een upgrade is echter lang niet zo makkelijk als het op voorhand lijkt. Gouden sieraden kan iedereen wel verkopen, maar dat geldt niet voor duurdere horlogemerken. Ten eerste is er specifieke vakkennis nodig. Om een consument goed uit te kunnen leggen waarom het ene quartz horloge met mineraalglas 200 euro kost en het andere horloge met automatisch uurwerk en saffierglas 2.000 euro is nog niet zo spannend. Maar waarom het ene quartz model 200 euro kost en het andere 1200 euro, dat vergt een goed verhaal. En niet iedere verkoper heeft dat in de vingers of kan dat geloofwaardig overbrengen. Daarom zie ik ook dat er vanuit leveranciers steeds meer nadruk worden gelegd op trainingen. Kennisoverdracht is dan het voornaamste doel, want kennis geeft macht. Maar daarnaast hopen veel leveranciers op deze manier verkopers ook te enthousiasmeren voor hun merk, zodat het eerder getoond wordt bij een verkoopgesprek. Er wordt gevochten om de gratie van de juwelier, maar dan wel door bepaalde merken en leveranciers. Anderen lijken al lang niet meer het belang van de ondernemer in acht te nemen. Dan zijn er dus gelukkig nog genoeg leveranciers die wel meedenken met de juwelier. In deze editie leest u een paar verhalen met bijvoorbeeld de Weisz Group – die een fraaie mijlpaal viert – en Eurogold over hun werkwijze en de belangrijke rol die de juwelier daarin speelt. Zij hebben een ‘juwelier first policy’ en investeren in een samenwerking. Dergelijke partnerships lijken mij veel waardevoller dan met leveranciers die onrealistische eisen stellen. Maar ik snap het spanningsveld ook wel. Niet iedere juwelier is in staat afscheid te nemen van bepaalde merken, puur omdat ze een groot deel van de omzet genereren. Als het makkelijk was, had iedereen het wel gedaan denk ik altijd maar. Colofon en De Visie DE VISIE ALS HET MAKKELIJK WAS, HAD IEDEREEN HET WEL GEDAAN DENK IK ALTIJD MAAR Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.
4 DE JUWELIER NR 2 2025 INHOUD P. 10 Interview WP Horlogebanden heeft al 44 jaar een zeer uitgebreid assortiment horlogebanden, waarmee het mogelijk is om voor elk horloge een mooie horlogeband te vinden. Suzanne Lauwerier-Piters is de tweede generatie Piters die bij WP Horlogebanden de touwtjes (of bandjes) in handen heeft en wij spreken met haar over de uitdagingen die de verkoop van horlogebanden met zich meebrengen. P. 20 Jewels & Watches Retailbeurs Begin dit jaar werd bekend dat vanaf 2026 een vernieuwd concept wordt georganiseerd voor de Jewels & Watches Retailbeurs. Marieke Groot, Manager Trade Mart Utrecht vertelt ons over de nieuwe opzet en de beweegredenen voor deze stap. P. 16 Coverstory Ruim een halve eeuw geleden - in 1970 - lanceerde Citizen het allereerste horloge met een kast van titanium, een materiaal dat destijds werd gebruikt voor ruimtevaartontwikkeling. Super TitaniumTM werd synoniem voor de hoge kwaliteit die Citizen nastreeft en 55 jaar later vormt dit innovatieve en duurzame materiaal nog steeds de basis van veel modellen. P. 25 zestig jaar Weisz Group De Weisz Group bestaat 60 jaar en deze mijlpaal kan natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. Wij spraken onlangs met Edward, Franklin, Jawina, Ronen Weisz en Jonathan Mouwes. Met hen namen we een korte ‘trip down memory lane’ en bespraken uiteraard ook de toekomstplannen van de Weisz Group. 10 20 16 25
DE JUWELIER NR 2 2025 5 P. 64 Juwelier in beeld De broers Martino en Lorenzo staan sinds 2015 samen aan het roer van Juwelier Wijffels in Terneuzen. Juwelier Wijffels bestaat al zeker 75 jaar en altijd op de plek waar het allemaal begon. Tot het begin van dit jaar. Onlangs openden ze een compleet nieuwe winkel, aan de andere kant van het centrum. P. 42 Eurogold Sinds 1 augustus vorig jaar is Daniël Groen Hoofd Verkoop Nederland bij Eurogold BV. Het familiebedrijf, waar zijn vader Wim Groen sinds 1998 de scepter zwaait, staat bekend om het hoogwaardige merkenportfolio en uitstekende service. Kernwaardes die Daniël als nieuwe generatie zeker voort wil zetten, maar hij wil zich ook focussen op verdere groei van het familiebedrijf. P. 34 Jacques du Manoir Het Swiss made horlogemerk Jacques du Manoir heeft de afgelopen jaren een vooraanstaande positie voor zichzelf verworven in de Benelux markt. De groei was zelfs zo sterk, dat JDM Europe – het bedrijf achter het merk – zelf de touwtjes in handen neemt in ons land om aan de grote vraag te kunnen blijven voldoen. P. 48 WSBDESIGN.COM In het hart van het oude centrum van Zutphen is vorig jaar Juwelier van Soest grondig verbouwd door WSBDESIGN.COM. “Het was wel tijd”, geeft Ingrid Boeverink aan als we vragen naar de reden voor de verbouwing. 42 34 48 64
6 DE JUWELIER NR 2 2025 KORT NIEUWS BENJAMIN MAASLAND START MET TERRA MOSEA AGENTUREN ALS ZELFSTANDIG AGENT BERING kijkt met waardering terug op de jarenlange inzet van Benjamin en dankt hem voor zijn waardevolle bijdrage aan het bedrijf. Tegelijkertijd ziet BERING uit naar een succesvolle voortzetting van de samenwerking in deze vernieuwde vorm. “We zijn Benjamin zeer erkentelijk voor zijn inzet en toewijding gedurende de afgelopen jaren. We hebben alle vertrouwen in zijn kwaliteiten en kijken uit naar een prettige en vruchtbare samenwerking in deze nieuwe constructie”, aldus Kay Salamann van BERING. Voor meer informatie: Terra Mosea Agenturen | Benjamin Maasland Tel. +31 (0)6 3199 3556 | bma@beringtime.nl Na dertien jaar in dienst te zijn geweest bij BERING zet Benjamin Maasland per direct een nieuwe stap in zijn carrière. Op eigen verzoek gaat hij verder als zelfstandig agent onder de naam Terra Mosea Agenturen. In deze rol blijft hij de merken BERING, Luis&Freya en Glock vertegenwoordigen in Zuid-Nederland. NICK NOBEL WINNAAR VERKIEZING GOUDSMID TROUWRING VAN HET JAAR 2025 Om bruidsparen te inspireren met de mooiste trouwringensets van de hand van goudsmeden, initieerde Bruid & Bruidegom Magazine de verkiezing Goudsmid Trouwring van het Jaar 2025. Bij deze allereerste editie van deze verkiezing konden bruidsparen stemmen op één van de genomineerd sets. In de periode november tot en met februari 2025 hebben vele duizenden bruidsparen via bruidenbruidegom.nl en .be op hun favoriete set gestemd. De massief 14 karaat geelgouden set van Nick Nobel met de met de hand uitgestoken organische bloemenpatroon verkreeg met 24% de meest publieksvoorkeurstemmen. De Award Zilver en Brons gingen respectievelijk naar Cober Juwelen Ontwerpatelier en De Tijd Juwelier & Designatelier. De genomineerde trouwringensets dit jaar waren van de goudsmeden: Atelier Ed Nobel, Cober Juwelen Ontwerpatelier, De Tijd Juwelier & Designatelier, Goldzeit en Nick Nobel. Bruid & Bruidegom Magazine initieert vanaf 2022 de verkiezing Trouwring van het Jaar. Die verkiezing richt zich op merkleveranciers die hun collecties via meerdere verkooppunten aan bruidsparen aanbieden. In uitbreiding hierop is nu het initiatief van de verkiezing Goudsmid Trouwring van het Jaar gekomen waarbij het vakmanschap en het ambachtelijke werk van de beste goudsmeden in de trouwbranche in de schijnwerpers worden gezet. Ook deze verkiezing betrekt aanstaande echtparen actief bij het verkiezingsproces, waardoor zij een stem krijgen in de erkenning van kwaliteit en creativiteit binnen de branche. Bovendien krijgen bruidsparen inspiratie bij het kiezen van hun eigen ringen door hen de mooiste trouwringensets te laten beoordelen. Tevens helpt deze verkiezing om de aandacht te vestigen op het belang van unieke, handgemaakte trouwringen en de rol van goudsmeden bij het creëren van persoonlijke en betekenisvolle sieraden.
Pick your colour TSUYOSA 37mm
8 DE JUWELIER NR 2 2025 KORT NIEUWS ACE JUWELIERS VERWELKOMT INTERNATIONAAL VERMAARD HORLOGEMERK MING Ace Juweliers kondigt met trots de exclusieve samenwerking aan met Horologer MING, het vooruitstrevende onafhankelijke horlogemerk dat internationaal furore maakt. De connectie tussen beide begon 15 jaar geleden, toen Ming Thein, oprichter van MING en gepassioneerd horlogeliefhebber, bij Ace zijn eerste Speedmaster kocht. Nu, als visionair horlogemaker, keert hij terug naar Ace Juweliers en ditmaal als gewaardeerde partner. Met deze samenwerking versterkt Ace Juweliers zijn positie als exclusieve Europese retailer van MING. Naast Collective Horology in de VS, is Ace de tweede officiële verkooppartner ter wereld, wat Europese verzamelaars een unieke kans biedt om deze bijzondere horloges van dichtbij te ervaren. Sinds de oprichting in 2017 door Ming Thein, onderscheidde MING zich door een vooruitstrevende esthetiek en technische verfijning. Het merk staat bekend om zijn experimentele benadering van materialen, licht en design, waarmee het een geheel eigen dimensie aan horlogevormgeving toevoegt. Alon Ben Joseph, mede-eigenaar van Ace Juweliers: “Ik herinner me nog het moment dat ik voor het eerst een MING-horloge zag. Het minimalistische, hedendaagse ontwerp en de bijzondere lugs deden me denken aan mijn passie voor Aziatische kunst. De combinatie van design en mechanische perfectie greep me meteen en ik bestelde er direct een voor mezelf. Jaren later, na talloze inspirerende gesprekken met Ming Thein en Praneeth Rajsingh, ben ik nog steeds gefascineerd door het merk. Toen ze ons benaderden met het idee om samen te werken, was ik vereerd. We zijn trots om MING’s eerste retailpartner in Europa te zijn.” SUCCESVOLLE HERINTRODUCTIE RODANIA IN NEDERLANDSE MARKT Het prestigieuze Zwitserse horlogemerk Rodania heeft zijn herintrede op de Nederlandse markt gemaakt. De lancering van het merk werd zeer goed ontvangen door juweliers en vakprofessionals, die het merk warm omarmden. Een belangrijk moment in deze succesvolle introductie was de voorjaars editie van de Jewels & Watches Retailbeurs in Utrecht, waar Rodania zijn nieuwste collecties presenteerde aan de Nederlandse juweliers. Het prestigieuze Zwitserse horlogemerk Rodania heeft zijn herintrede op de Nederlandse markt gemaakt. De lancering van het merk werd zeer goed ontvangen door juweliers en vakprofessionals, die het merk warm omarmden. Een belangrijk moment in deze succesvolle introductie was de voorjaars editie van de Jewels & Watches Retailbeurs in Utrecht, waar Rodania zijn nieuwste collecties presenteerde aan de Nederlandse juweliers. De horloges worden niet alleen gewaardeerd om hun tijdloze designs, maar ook om hun betaalbare prijsstelling, wat het merk bijzonder aantrekkelijk maakt voor zowel de juwelier als haar klanten. Overweldigt door het aantal juweliers dat direct officieel Rodania dealer geworden is, houden we vast aan onze strategie. De respons op de beurs was overweldigend, met veel juweliers die geïnteresseerd waren in het opnemen van Rodania in hun winkelassortiment. Rodania is een Zwitsers horlogemerk dat in 1930 werd opgericht en sindsdien een sterke reputatie heeft opgebouwd in de wereld van horloges. Het merk staat bekend om zijn precisie, vakmanschap en tijdloze ontwerpen die perfect de Zwitserse horlogetraditie weerspiegelen. Rodania combineert moderne technologie met klassieke esthetiek, wat het merk tot een uitstekende keuze maakt voor zowel de dagelijkse draagbaarheid als voor speciale gelegenheden. Meer informatie: Venson Amsterdam | Tel. +31 (0)20 342 8080 | www.rodania.com
GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT OPENINGSTIJDEN SHOWROOM: MAANDAG T/M VRIJDAG 8:30 - 16:30 UUR KEIENBERGWEG 12 - 1101 GB AMSTERDAM | T. (+31)0205648520 INFO@DRIJFHOUTNL.COM WWW.DRIJFHOUTNL.COM
10 DE JUWELIER NR 2 2025 INTERVIEW WP HORLOGEBANDEN Het belang van de productgroep horlogebanden wordt door juweliers nog wel eens onderschat. Het is in eerste instantie voor velen een serviceproduct, maar kan bij de juiste aandacht zeker ook een belangrijke omzetmaker zijn. Als mensen een nieuwe horlogeband nodig hebben, kijken ze toch eerst naar de juwelier als plek waar je dat kunt kopen. WP Horlogebanden heeft al 44 jaar een zeer uitgebreid assortiment horlogebanden, waarmee het mogelijk is om voor elk horloge een mooie horlogeband te vinden. Suzanne Lauwerier-Piters is de tweede generatie Piters die bij WP Horlogebanden de touwtjes (of bandjes) in handen heeft en wij spreken met haar over de uitdagingen die de verkoop van horlogebanden met zich meebrengen en de toekomst. “HORLOGEBANDEN ZIJN ECHT LEUK OM MEE BEZIG TE ZIJN” Suzanne is niet iemand die vaak op de voorgrond treedt. Natuurlijk bezoekt ze met het horlogebanden-aanbod juweliers en is ze aanwezig op de beurzen die WP Horlogebanden in het verleden gedaan heeft, maar verder is ze vooral bezig met het up-to-date houden van de collecties, het onderhouden van klantenrelaties, juweliers op maat adviseren – wat ze het allerleukste vindt – en zorgen dat haar klanten zo goed mogelijk ontzorgd worden. Dat doet ze overigens samen met Joyce Kupper en Els Koster. Wij treffen de drie dames in Zelhem, waar WP Horlogebanden gevestigd is, tussen de vele duizenden horlogebanden. 15.000 banden op voorraad WP Horlogebanden heeft op dit moment de keuze uit maar liefst 1.500 verschillende horlogebandenmodellen, die leverbaar zijn in verschillende soorten leer, metaal, siliconen, vegan en perlon. “In totaal liggen hier ongeveer 15.000 banden”, geeft Suzanne aan. “Dat is veel, maar we willen ook geen nee verkopen. Als iemand ons belt met een verzoek, zullen we er alles aan doen om de vraag met een ja te beantwoorden, voor zover het natuurlijk mogelijk is. Dat is altijd onze insteek geweest, al sinds mijn vader voor zichzelf begon in 1981.”
DE JUWELIER NR 2 2025 11 DAT STAPJE EXTRA ZETTEN, ER ALLES AAN DOEN OM EEN KLANT TE HELPEN, DAT IS VOOR ONS HEEL NORMAAL. WIJ INVESTEREN IN GOEDE KLANTENRELATIES EN WE ZIJN HEEL TROTS OP WAT WE HEBBEN BEREIKT MET ELKAAR Gunfactor Wil Piters start op 1 april 1981 met WP Horlogebanden. “Na een carrière in de lederwaren was zijn voorliefde voor leren horlogebanden geboren en het was dan ook niet verwonderlijk dat hij begon met de verkoop van deze producten. Hij was een vrolijke man die een hele hoge gunfactor had. Hij deed alles voor zijn klanten en dat is mij ook met de paplepel ingegoten. Ikzelf heb nooit de intentie gehad om zijn werk voort te zetten, maar na werkzaam te zijn geweest in het onderwijs en in de zorg, wilde ik op een gegeven moment toch wat anders proberen. Zodoende ben ik in 2011 achter de schermen gaan helpen bij WP Horlogebanden en sinds 2015 ben ik volledig in de voetsporen van mijn vader getreden.” Verhuizing “Ik kwam in een gespreid bedje terecht, want er was een hele sterke basis”, vervolgt Suzanne. “Mijn vader had door zijn eigen werkwijze veel juweliers aan zich gebonden en wij zijn op dezelfde voet verder gegaan. In 2017 zijn we verhuisd naar Zelhem en sinds die tijd werken Els en Joyce ook ongeveer hier. Ik heb ook wel het assortiment naar mijn eigen hand gezet, met de aanvulling van een aantal segmenten, zodat we van 20 tot 300 euro en ook daarboven banden kunnen bieden. We kunnen meer bieden, ook maatwerk als het nodig is, en dat zorgt ervoor dat we goed gevonden worden.” Omzetmaker Hoe ziet Suzanne de horlogebanden als productgroep binnen het assortiment van de juwelier? “Vooropgesteld: een horlogeband is een serviceproduct waar mensen voor binnenkomen bij een juwelier. Een publiekstrekker dus, waar je met een goed verhaal en het juiste aanbod een hele mooie omzetmaker van kan maken. Wij hebben met een groot aantal juweliers een hele goede verstandhouding en zij vertrouwen op ons advies en inzicht. Zo veel zelfs, dat we bij sommige van hen de displays goed gevuld mogen houden. Net zoals bij sieraden, willen mensen een horlogeband nog even vasthouden en zien hoe het staat bij het horloge. Je moet af en toe ook gewoon wat proberen, kleurrijke modellen laten zien en als dan iets echt niet werkt, nemen wij het terug. We zijn heel meedenkend.” Aanbod Nog steeds vormen zwart en bruine leren banden het overgrote deel van verkochte horlogebanden. “Natuurlijk is er een sterke basis nodig bij de verkoop van horlogebanden, want veel mensen zijn op zoek naar zwarte, bruine of cognac gekleurde leren band, maar daarnaast bieden wij ook een heel breed assortiment andere banden, zoals Fixoflex®-banden, alligatorbanden van FLUCO, maar ook EULIT, ROCHET, HERZOG en STAILER, en ons eigen WP huismerk. Vrijwel elke dag komen er bij ons weer verrassende vragen binnen. Of we trends zien? Zeker weten! Er worden weer meer 16 mm banden verkocht en heel opvallend; de hele kleine maatjes 6 tot en met 12 mm ook. Bij de kleuren zien we de hele felle kleuren en de pasteltinten hun weg naar de klanten gevonden hebben. De stalen banden zijn ook weer meer in trek. Vooral de mooie massieve stalen banden. Dat heeft ons doen besluiten om onze collectie aan te vullen met een aantal bijzonder mooie banden, waar ook verlengstukjes bij te krijgen zijn. En dan zijn er nog de banden met de speciale aanzetten: de plak- en clipbanden en de banden voor de schroefaanzet zijn daar de koplopers in. Deze banden lopen dit jaar bijzonder hard. Wij voeren beide modellen, in meerdere kleuren en verschillende breedtes, in ons basisassortiment. Horlogebanden blijven een leuk artikel om te verkopen, met heel veel mogelijkheden en elke keer weer nieuwe ontwikkelingen. Onze grootste uitdaging is net weer die band te zoeken, waarmee je iemand blij kan maken.” “Mensen vragen mij wel eens: wat is er nou zo leuk aan horlogebanden? Het antwoord is altijd: een horlogeband is niet zomaar een horlogeband. Elke band heeft zijn eigen uiterlijk en karakter. Er zijn banden die op stoere, dikke horloges passen en je hebt banden die beter passen bij een fijn horloge. Je kunt een horloge modern laten uitzien met een band, maar ook zakelijk, vintage of retro. De mogelijkheden zijn legio. En af en toe is het ook leuk om iets te proberen. Zo hebben we van zalmleer een horlogeband laten maken en onlangs nog van ananasblad. Gewoon omdat we denken dat we onze klanten daar blij mee kunnen maken. Horlogebanden zijn echt leuk om mee bezig te zijn.” Suzanne Lauwerier-Piters en Joyce Kupper Stapje extra zetten Dat Suzanne de passie van haar vader heeft overgenomen, had ze zelf nooit kunnen bedenken. “De horlogebanden zijn toch wel hetgeen waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Als we hier een nieuwe band binnenkrijgen dan zijn we in alle staten. Daar worden we blij van. Ik kijk ook uit een soort beroepsdeformatie altijd naar de horlogebanden van degene die tegenover mij zit. Mijn kinderen doen dat trouwens ook, uit gewoonte denk ik. Niet dat ze op dit moment in het bedrijf willen stappen, ze hebben hun eigen leven, maar je weet nooit waar iets toe leidt. Daar ben ik zelf het beste voorbeeld van. Ik heb zelf eerst een eigen carrière opgebouwd, ook omdat ik echt niet onder mijn vader wilde werken. Toen ik er eindelijk klaar voor was, heb ik veel van zijn werkwijze overgenomen. In onze manier van werken zal ook nooit veel veranderen, daar ben ik van overtuigd. Dat stapje extra zetten, er alles aan doen om een klant te helpen, dat is voor ons heel normaal. Wij moeten het toch grotendeels hebben van onze goede klantenrelaties en we zijn heel trots op wat we hebben mogen bereiken met elkaar.” Meer informatie: WP Horlogebanden BV Tel. 0314-640268 | info@wphorlogebanden.nl | www.wphorlogebanden.nl
Zeearend 9 | 7609PT Almelo | 0546 – 819 607 | receptie@bransalmelo.nl | www.bransalmelo.nl HORLOGE REPARATIE SIERADEN REPARATIE GRAVEREN ALLE SOORTEN ZETWERK Le ’ wor togethe ! Zichtbaar zijn in de volgende uitgave? Heeft u collectienieuws, innovaties of ander nieuws dat u onder de aandacht wil brengen? de juwelier Vaktijdschrift Neem dan contact op met: Coen de Jager | c.dejager@gpmedia.nl (persmateriaal – deadline 16 mei) Lisan van den Bosch | l.bosch@gpmedia.nl Gerdo van de Peppel | g.peppel@gpmedia.nl (advertenties – deadline 23 mei) volgende uitgave Special Sieraden
DE JUWELIER NR 2 2025 13 NIEUWS ALLER SPANNINGA BREIDT VERKOOPTEAM UIT MET SIMONE VERBEEK Simone Verbeek is sinds kort toegevoegd aan het sales team van Aller Spanninga. Onder de vleugels van Tom Blikslager heeft zij de afgelopen tijd een groot aantal klanten bezocht en tevens de ins en outs rondom Nederlands enige, bekendste en meest vooraanstaande trouwringenproducent leren kennen. “Naast de nodige affiniteit met de productgroep trouwringen, heeft Simone ook ervaring in de juweliersbranche”, zo laat Tom Blikslager weten. “Met de komst van Simone hebben we continuïteit richting de toekomst gerealiseerd, waar we vol vertrouwen naar uitkijken.” Tom kent Simone van haar jaren bij Juwelier & Goudsmid Sylvester Andriessen in de winkel, zo vertelt hij. “Simone heeft daar ruim vijf jaar gewerkt, waaronder in de verkoop van trouwringen, en daar ken ik haar ook van. Ik heb haar leren kennen als een hele volwassen en vlotte vrouw, die het vak in de vingers heeft. Toen we onze zoektocht naar een nieuwe vertegenwoordiger startte, schoot Simone door mijn hoofd als mogelijke kandidaat. We zijn het gesprek met elkaar aangegaan en ze heeft me nog positiever verrast dan ik al voor mogelijk had gehouden.” Affiniteit Buiten werkervaring in de juweliersbranche, heeft Simone ook een opleiding International Business succesvol afgerond. “Simone is voor ons de aangewezen persoon, mede door haar ervaring en kennis. Ze komt uit een echt ondernemersgezin en haar ouders hebben een eigen verhuurbedrijf voor trouwauto’s. Met de affiniteit voor trouwringen zit het dus wel goed. Daarbij heeft ze bij Juwelier & Goudsmid Sylvester Andriessen de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in de verkoop van trouwringen. De afgelopen tijd heeft ze zich volledig intern ondergedompeld in de wereld van Aller Spanninga en heeft ze met mij door het land gereisd, om een aantal klanten te bezoeken. Inmiddels reist ze zelfstandig en heeft ze haar eerste nieuwe klanten gemaakt. Ze wordt heel open en leuk ontvangen.” Tom blijft voorlopig nog Met de komst van Simone, krijgt Tom zelf ook de ruimte om zich wat meer te focussen op zaken die achter de schermen veel tijd en aandacht nodig hebben, zoals het verder ondersteunen van klanten, het opzetten van marketingcampagnes en voornamelijk het realiseren van nieuwe collecties (zoals elders in deze uitgave ook over te lezen valt). “Het is tijd dat ik wat meer uit handen ga geven en met de komst van Simone is dat mogelijk. Ik zal nog niet uit het zicht verdwijnen, want ik vind het nog veel te leuk om bezig te zijn met alle ontwikkelingen en ik reis zelf ook nog gewoon door het land.” ORODIA Met Lies Vancauwenberghe die in België Aller Spanninga vertegenwoordigt en Simone en Tom die Nederland voor hun rekening nemen, is er een stuk continuïteit voor de nabije toekomst gecreëerd. “Dat geeft vertrouwen”, zegt Tom. “We hebben veel ambities als bedrijf, zeker ook in de Belgische markt. Daarom zullen wij dit najaar ook aanwezig zijn op ORODIA in stand AG 52 als exposant om onszelf en de vele mogelijkheden die wij bieden te presenteren aan geïnteresseerde juweliers. Met Simone én Lies hebben we een nieuwe generatie vrouwen die een andere perceptie hebben op het fenomeen trouwringen en anders kijken naar alles daarom heen. Dat is goed, want de wereld verandert in rap tempo. Door hun inzichten kunnen we ons verder ontwikkelen, daar ben ik van overtuigd.” Meer informatie: Aller Spanninga Tel. +31 (0)513 412 848 www.allerspanninga.com
14 DE JUWELIER NR 2 2025 PRODUCTNIEUWS MEISTERSINGER NEO SPECIAL: EEN LENTE VOL KLEUR Om het begin van de lente te markeren, presenteert de specialist in horloges met één wijzer vier nieuwe pasteltinten voor het populaire New Vintage Neo model. De Neo is al jaren een integraal onderdeel van de MeisterSinger-collectie. Het ontwerp doet denken aan de elegante geklede horloges uit de jaren 50 en 60: een smalle kastrand plaatst de wijzerplaat in het middelpunt. De licht gebogen vorm van het glas benadrukt de retro charme. De Neo is een eerbetoon aan het klassieke ontwerp van deze decennia en combineert het met hedendaagse horlogetechnologie en moderne elementen. In tegenstelling tot het gebruikelijke harde plexiglas uit die tijd, is de Neo uitgerust met een krasbestendig saffierglas. Binnenin de Neo Special tikt het Zwitserse automatische kaliber Sellita SW200. Met de Neo Special presenteert MeisterSinger vier nieuwe versies van zijn succesvolle model - in vier frisse, lenteachtige pasteltinten: lichtblauw, lichtrood, lichtgeel en lichtgroen. De glanzend zilveren uur cijfers zijn in meerdere lagen gedrukt, waardoor ze een lichte driedimensionaliteit krijgen. De naaldvormige uurwijzer glanst ook in zilver. Afhankelijk van de lichtinval verandert de indruk en krijgt het horloge een bijzondere elegantie. De uur- en halfuurmarkeringen zijn uitgevoerd in een contrasterende kleur die speciaal is afgestemd op de kleur van de wijzerplaat en de ingestelde accenten. De Neo Specials zijn standaard voorzien van grijs suède bandjes. Optioneel kunnen er ook fijne Milanese banden worden gemonteerd. De combinatie van op vintage geïnspireerde esthetiek, moderne horlogerie en een speels kleurenpalet maakt de Neo Special tot een uniek model voor iedereen die op zoek is naar iets speciaals. Meer informatie: www.meistersinger.com BIGLI PRESENTEERT ZOMERSE MINI SWEETY RINGEN Met de zon, zee en natuur als grote inspiratiebron toont het Belgische juwelenmerk BIGLI vier Mini Sweety ringen in frisse zomerkleuren: Turquoise Sea, Deep Coral, Lemon Squash en Green Lemon. De speelse en elegante ringen zijn subtiel voorzien van een signature diamant en kunnen bij elke outfit solo of in combinatie worden gedragen. De natuurlijke, cabochon geslepen edelstenen met zachte rondingen zijn er in meer dan 50 unieke kleuren. Creative Director Laurence Aerens verenigt traditioneel vakmanschap met een moderne esthetiek. Door het gelaagd combineren van meerdere steensoorten resulteert de inventieve layering techniek in een ongekend kleurenspel met levendige tinten en betoverende effecten. De luxe ringen zijn verkrijgbaar in 18 karaat rosé-, wit- of geelgoud. De iconische Mini Sweety collectie biedt ook oorhangers, hangers, halskettingen en armbanden. Meer informatie: Sap Luxury Goods Tel. 070-2390227 info@sapluxurygoods.nl
DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM JENSEN JUWELIERE // MÜNCHEN (DE) SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER // MÜNCHEN // BERLIN (DE) + 49 1609 2589 540 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM
16 DE JUWELIER NR 2 2025 COVERSTORY CITIZEN VIERT 55 JAAR SUPER TITANIUMTM MET FRAAIE NIEUWE COLLECTIES Ruim een halve eeuw geleden - in 1970 - lanceerde Citizen het allereerste horloge met een kast van titanium, een materiaal dat destijds werd gebruikt voor ruimtevaartontwikkeling. Super TitaniumTM werd net zoals Eco-Drive synoniem voor de hoge kwaliteit die Citizen nastreeft en 55 jaar later vormt dit innovatieve en duurzame materiaal nog steeds de basis van veel modellen. Met een ruime ervaring met en kennis van de bewerking van titanium mag je Citizen met recht een grote specialist op dit gebied noemen. Ze zijn zelfs een van de weinige producenten die een Grade 2 legering kunnen gebruiken, mede doordat het met Duratect een geweldige eigen toevoeging heeft waardoor Super TitaniumTM de beste eigenschappen behoudt, maar toch enorm licht en comfortabel is. We werpen een nadere blik op dit supermateriaal en de vele toepassingen ervan. Super TitaniumTM is een ongelooflijk innovatief materiaal dat 55 jaar geleden haar intrede deed in de collectie van Citizen en dat nog steeds haar meerwaarde niet heeft verloren. Super TitaniumTM reageert niet op zonlicht, zout water of de chemische eigenschappen van het lichaam. Tevens vermindert Super TitaniumTM het risico op metaalallergie en is het materiaal corrosiebestendig. X-8 Chronometer In 1970 lanceerde Citizen ‘s werelds eerste horloge van massief titanium (de X-8 Chronometer), dat licht, hypoallergeen en corrosiebestendig was. Titanium is in zijn natuurlijke staat erg zacht en dat maakt de productie van horloges van dit materiaal extreem moeilijk. In de loop van de tijd heeft Citizen zijn productietechnieken verder ontwikkeld en verbeterd om titanium van de beste kwaliteit en de beste eigenschappen voor Super TitaniumTM -horloges te realiseren. Duratect Door de horloges te behandelen met Duratect, de door Citizen gepatenteerde oppervlakte hardende technologie, worden verschillende hardheden (tot vijf keer harder dan het oppervlak van roestvrij staal), hypoallergene eigenschappen en kleurvariaties bereikt. Duratect is nog zo’n innovatieve bewerking van Citizen die de kwaliteit van haar producten drastisch verhoogt. Het resultaat is een collectie horloges die duurzaamheid, comfort en een klassieke stijl bieden, evenals de mogelijkheid om het materiaal van de kast en banden in verschillende tinten goud en zilver te produceren, die voorheen als onmogelijk werd beschouwd. En daarbij ook nog eens zeer betaalbaar blijven. Zenshin collectie Om het 55-jarig jubileum van haar beproefde en succesvolle Super TitaniumTM op gepaste wijze te vieren, heeft Citizen een nieuwe collectie met modellen gerealiseerd dat haar innovatieve materiaal op een juiste manier eert. Deze Zenshin collectie bestaat uit bijzondere modellen: vier chronografen en vier automaten. De kast en band zijn vervaardigd van Super TitaniumTM. Dit voorjaar kende Citizen nog een primeur met twee titanium modellen in de ATTESA-serie met een keramische lunette, gecombineerd met de GPSfunctionaliteit van Eco-Drive Satellite Wave. De ATTESA-modellen staan bekend om hun geavanceerde technologieën en deze nieuwste toevoegingen aan de serie vormen daarop geen uitzondering. Naast het gebruik van hightechmaterialen zoals keramiek en titanium, zijn de horloges uitgerust met het meest geavanceerde satellietgestuurde GPS-uurwerk: het in-house kaliber F950.
DE JUWELIER NR 2 2025 17 Spaceship De nieuwe ATTESA-modellen combineren contrasterende materialen voor een unieke uitstraling. De achthoekige, krasbestendige keramische lunette heeft een geborstelde afwerking. Het robuuste ‘Spaceship’-design van de kast is vervaardigd uit Super TitaniumTM. Voor deze nieuwe modellen worden innovatieve bedrijfseigen technieken gebruikt om de achthoekige keramische lunette naadloos in de uitsparingen van de titanium kast te passen. De geïntegreerde kast en band zorgen bovendien voor een strak, gestroomlijnd ontwerp. Het wijzerplaatontwerp is geïnspireerd op puur titanium, terwijl de glanzende metalen ringen rond de subdials extra accenten toevoegen. De buitenste ring van de wijzerplaat heeft een ruwe, metalen textuur die perfect samengaat met de zwarte wijzerplaat, wat een gedurfde en moderne uitstraling creëert. De ATTESA-serie vertegenwoordigt samen met de nieuwe Zenshin collectie het summum van technologische innovatie bij Citizen. In 2025 is het dus 55 jaar geleden dat Citizen de allereerste titanium horloge ter wereld op de markt bracht. Door de jaren heen heeft Citizen zijn technieken voor het verwerken van titanium continu verbeterd en geperfectioneerd. Deze innovaties hebben geleid tot de ontwikkeling van Super TitaniumTM, waarmee de lat voor duurzame en hoogwaardige titanium horloges opnieuw hoger wordt gelegd. Meer informatie: Citizen Watch Europe | Tel. +49 (0)40 73462360 | www.citizenwatch.nl OM HET 55-JARIG JUBILEUM VAN SUPER TITANIUM™ OP GEPASTE WIJZE TE VIEREN, REALISEERDE CITIZEN EEN NIEUWE COLLECTIE MET MODELLEN DIE HET INNOVATIEVE MATERIAAL OP EEN JUISTE MANIER EREN
DE JUWELIER NR 2 2025 19 SIERADEN NIEUWE DESIGNS VERLOVINGSRINGEN IN ASSORTIMENT VAN DOMINO De Engelse sieradenspecialist Domino Jewellery heeft een zeer uitgebreid assortiment waarmee iedere juwelier haar klanten kan voorzien van onder meer de gewenste ring. Dat kan ook heel goed een prachtige aanzoeks- of verlovingsring zijn, want Domino heeft haar aanbod op dat gebied sterk uitgebreid en heeft zelf kant-en-klare verlovingsringenboxen beschikbaar voor juweliers om klanten mee te verrassen in de zoektocht naar de perfecte aanzoeksring. Dit voorjaar zijn er weer nieuwe designs beschikbaar, waarmee het assortiment nog verder vervolmaakt is. Ze spreken zelf van het ultieme verkoopvoordeel bij Domino als het gaat om de dummy boxen, speciaal ontworpen om het aanbod van verlovingsringen en bruidsjuwelen te verbeteren. De dummy boxen omvatten onder meer basis trouwringen, diamant trouwringen en verlovingsringen. Deze ringen zijn ontworpen om aan diverse stijlen en budgetten te voldoen en ze bieden de hoge kwaliteit voorbeeldringen die klanten het vertrouwen geven dat ze nodig hebben in de zoektocht naar de perfecte ring. “Deze dummy boxen zijn ideaal voor in-store consultaties of afspraken bij klanten thuis en dienen als het perfecte verkoopinstrument”, aldus Peter van Vuuren. “Het is tevens een kosteneffectieve oplossing om de voorraad en etalages te verrijken. Ontdek het potentieel om moeiteloos meer bruidsjuwelen te verkopen.” Basis trouwringen Deze collectie biedt de zeven belangrijkste kernontwerpen aan in verschillende bandbreedtes en gewichten. Hiermee kun je een groot aantal klanten aan de perfecte ring helpen, tegen de juiste prijs. Peter: “Er is in deze box een groot aantal aan oppervlakteafwerkingen en populaire afwerkingstouches mogelijk, perfect voor klanten die een unieke persoonlijke touch aan hun klassieke ring willen toevoegen.” Diamant trouwringen De dummy box met ringen voorzien van een fraaie diamant bestaat uit twee delen: een boven- en een onderzijde. De bovenzijde bevat veertig klassieke, commerciële ontwerpen, met een scala aan zetstijlen zoals channel set, grain set en claw set. Alle acht zetstijlen zijn beschikbaar in karaatgewichten variërend van 0,25ct tot 1,00ct. Alle ringen in de topsectie zijn ook te koop op basis van diamantdekking, afhankelijk van de voorkeur van de klant. De onderzijde bestaat uit veertig decoratieve ontwerpen aan sider ringen. Deze zijn beschikbaar in een scala aan silhouetten en ontwerpinspiratie, waaronder; bloemen, art deco en tiara. Dit geeft je als juwelier een geweldige kans om bij te verkopen, door klanten opties te bieden om hun eigen set te creëren. Verlovingsringen Ook in Nederland wordt er steeds meer geld uitgegeven aan de juiste verlovingsring. Domino heeft haar dummy box op dit gebied zeker op orde met verfijnde verlovingsringontwerpen, gemaakt om klanten te helpen hun perfecte ring te vinden. “De collectie biedt inspiratie voor klanten op het gebied van steenformaten, zetstijlen en diamantgroottes. Denk aan klassieke stijlen zoals halo's, solitairs en drie stenen in verschillende steenformaten, waaronder rond, ovaal, peervormig, marquise, smaragd, kussen en prinses. Maar de box bevat ook unieke ontwerpen met diamanten details, gevormde accenten, elegante rondingen en betoverende halo's”, aldus Peter tot slot. Meer informatie: Drijfhout Tel. 020-5648520 www.dominojewellery.com
20 DE JUWELIER NR 2 2025 INTERVIEW NIEUWE VAKBEURS JEWELS & LUXURY KRIJGT STEEDS MEER VORM. MAAR WAAROM DEZE STAP? Begin dit jaar werd bekend dat vanaf 2026 een vernieuwd concept wordt georganiseerd voor de Jewels & Watches Retailbeurs. De vaste beurs op de eerste etage van het Beatrisgebouw zal zodoende na 55 jaar niet meer het toneel vormen van de Jewels & Watches en in plaats daarvan zal er aan de overkant een ruimte gerealiseerd worden waar exposanten de kans krijgen zich te presenteren in een andere omgeving. Marieke Groot, Manager Trade Mart Utrecht vertelde daar al eerder over: “De vakbeurs – met de naam ‘Jewels & Luxury’ – wordt een exclusief B2B-event in het luxe segment. Ik verheug me erop om de gehele branche tijdens deze nieuwe vakbeurs te verbinden, te inspireren en te verrassen.” Wij spraken recent met haar over de nieuwe opzet en de beweegredenen voor deze stap. Het was geen hele grote verrassing dat Jaarbeurs koos voor een nieuwe opzet van het Jewels & Watches concept, ieder concept heeft vernieuwing nodig om de beurs aantrekkelijk te behouden voor zijn bezoekers en deze konden op de huidige locatie niet worden gerealiseerd. Iedere beurs valt of staat met de bereidheid van bezoekers om deze daadwerkelijk te bezoeken, dus was het tijd voor verandering, zo constateerden zowel de organisatie als de exposanten. “De behoefte aan menselijk contact, elkaar recht in de ogen kunnen kijken en producten als sieraden en horloges kunnen zien en voelen is en blijft de meerwaarde van een beurs. Dat komt ook duidelijk naar voren uit onze bezoekersenquête die wij regelmatig afnemen. Verder bleek hieruit ook dat mensen niet meer verrast worden door de vaste indeling op de etage, vinden de ruimte niet aantrekkelijk en zijn ook ontevreden over de afstand vanaf de parkeerplaatsen. Daar moet verandering in komen met een vernieuwd concept”, aldus Marieke. SuperNova Dat vernieuwde concept moet worden gerealiseerd in SuperNova. “De ruimtes in SuperNova zijn speciaal ontworpen om creativiteit te stimuleren. Dat is echt een geweldige locatie om een beurs zoals ‘Jewels & Luxury’ te organiseren. Daar kunnen we beleving creëren en een aanbod realiseren waarmee we bezoekers verrassen. De bereikbaarheid is ook beter met parkeergelegenheden dichterbij deze locatie. Het doel is om onze huidige exposanten verder te gaan en daarnaast bekende merken en leveranciers die er ooit voor gekozen hebben niet meer te exposeren bij ons, te overtuigen weer deel te nemen. Dat geldt ook voor juweliers die om verschillende redenen de Jewels & Watches Retailbeurs niet meer bezoeken. We gaan er alles aan doen hen toch weer over de streep te trekken. Over de precieze invulling en hoe alles eruit komt te zien, zal later dit jaar nog veel meer bekend worden.” Samenwerken De organisatie moet vooral een gezamenlijke effort worden, is de overtuiging van Marieke. “Wij als organisator zullen alles in onze macht doen om een geweldig event te realiseren en we hopen dat onze exposanten zullen helpen om zoveel mogelijk bezoekers naar Jewels & Luxury te trekken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld hun klanten uitnodigingen sturen en een bepaalde exclusiviteit aan het beursaanbod kunnen toevoegen. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat het voor de juwelier interessant blijft om de beurs te bezoeken, vanwege het aanbod, de producten die er te zien en in te kopen zijn en door informatieverstrekking van specialisten. Er is veel mogelijk in ieder geval.” Marieke Groot
DE JUWELIER NR 2 2025 21 Andere productgroepen Een opvallende zin in het initieel gedeelde persbericht was: ‘In 2026 lanceert Jaarbeurs de nieuwe vakbeurs ‘Jewels & Luxury’, volledig gewijd aan de in- en verkoop van juwelen, sieraden, horloges, zonnebrillen en andere draagbare accessoires’. Hoe zit dat precies? “We zijn als beursorganisator verplicht aan onze bezoekers om ze kennis te laten maken met bepaalde ontwikkelingen die wij zien in het retaillandschap. Een onderdeel daarvan met betrekking tot de juweliersbranche, is dat wij zien dat juweliers een steeds diverser aanbod gaan verkopen, waartoe ook productgroepen behoren als pennen, tassen en andere luxe accessoires. Zodoende dat het onze intentie is om een aantal aanbieders van deze producten ook toe te voegen aan het exposantenbestand van Jewels & Luxury. Net zoals we eigenlijk de afgelopen keren al gedaan hebben met My Jolie Candle, een merk dat speciale kaarsen verkoopt waar een sieraad in zit. Zij kregen de eerste deelname weinig aandacht van bezoekers, maar hebben inmiddels een klantenkring onder de juweliers.” Najaarsbeurs Met een vernieuwd concept gaat Trade Mart dus haar leidende rol als beursorganisator voor de juweliersbranche verstevigen. “De juweliersbranche en Jaarbeurs zijn al 55 jaar met elkaar verbonden, maar verandering van spijs doet ook eten. Het is tijd voor vernieuwing, samen met onze exposanten. We gaan iets neerzetten waar iedereen aan wil én mag deelnemen, mits het interessant is voor de juwelier. Maar dat is ook pas voor volgend jaar. Dit najaar zal de Retailbeurs voor het laatst op de bekende manier georganiseerd worden zoals men gewend is. Natuurlijk zal er daar aandacht zijn voor de rijke historie van de Trade Mart en Jewels & Watches. Maar de focus is ook al gericht op de toekomst. In een frisse jas, komt er een nieuwe impuls met Jewels & Luxury, waar we de komende maanden meer over gaan horen.”
TRADE FAIR FOR JEWELLERY, GEMSTONES, PEARLS AND WATCHES HOME OF JEWELLERY 29.08. –31.08. 2025 MESSECENTER HOFHEIM RHEIN−MAIN Messecenter Hofheim Rhein-Main GET YOUR TICKET NOW JOIN OUR COMMUNITY @INOVACOLLECTION INOVA−COLLECTION.DE WP
DE JUWELIER NR 2 2025 23 GEZIEN OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS FJORY BLIJFT INNOVEREN EN MAAKT INDRUK OP JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Na een succesvolle beursdeelname kijken Bas en Wim Stijnis met trots terug op de positieve reacties die hun Fjory-collectie opnieuw heeft losgemaakt. De stand van SGS was drukbezocht en deze beursdeelname aan de voorjaarseditie werd voor SGS gekenmerkt door sterke interesse vanuit bestaande én nieuwe juweliers. “We merkten dat onze visie op toegankelijke luxe exact aansluit bij de huidige vraag in de markt”, aldus Bas. De belangstelling voor Fjory was groot en de reacties op de collectie ronduit positief. Toch viel het op dat het aantal bezoekers – althans qua gevoel – lager lag dan in voorgaande jaren. “De kwaliteit van de gesprekken was uitstekend, maar het voelde iets rustiger aan dan we gewend zijn”, merkt Wim op. Juist daarom kijken Bas en Wim met belangstelling uit naar de plannen voor 2026, waarin de beurs een geheel nieuwe opzet krijgt, zoals elders in deze uitgave uitgebreid aan bod komt. “Wij hopen dat de juwelier straks met zijn volledige team weer enthousiast afreist – niet alleen voor de collectie, maar voor inspiratie, beleving en verbinding.” Goud gevuld met zilver: een ambachtelijke kunstvorm Wat Fjory uniek maakt is de geavanceerde techniek van goud gevuld met zilver – een bewerking die uiterste precisie en ervaring vereist. “We blijven benadrukken dat dit proces enorm ingewikkeld is en de nodige vakmanschap vergt”, legt Bas uit. “Wij slagen erin om sieraden te creëren met de uitstraling en kwaliteit die vrijwel niet te onderscheiden is van massief goud – maar dan voor een veel aantrekkelijkere prijs. Fjory staat voor luxe, vakmanschap en betaalbaarheid – een combinatie die de markt blijft veroveren.” Meer controle, kortere lijnen Door intern te investeren in uitbreiding van het team en directe communicatie met de klant, weet SGS snel te schakelen. “Korte lijnen, vaste contactpersonen, snelle leveringen – dat maakt het verschil”, vertelt Wim. “We hebben ons team goudsmeden versterkt, waardoor we niet alleen sneller produceren, maar ook betere kwaliteitscontrole kunnen uitvoeren.” Sterke groei in België en uitbreiding in Nederland Naast de stevige positie op de Nederlandse markt, groeit Fjory ook snel in België. De eerste bestellingen vanuit nieuwe Belgische juweliers zijn inmiddels verwerkt. “De Belgische juweliers zoeken klasse, afwerking en betrouwbaarheid. Onze collectie sluit daar naadloos op aan”, aldus Bas. Innovatie blijft centraal staan Met een duidelijke strategie en een sterke productlijn blijft Fjory ook de komende tijd inspelen op marktbewegingen. Naast nieuwe ontwerpen wordt ook gekeken naar innovatieve combinaties van materialen en vormen. “Onze missie is helder: sieraden maken die toegankelijk zijn voor iedereen, maar die voelen als puur goud”, besluit Wim. Meer informatie: SGS Fabriek BV | Tel. 0591-794047 | www.sgsonline.nl Foto: Robert van Beek Bas en Wim Stijnis
Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain Koop nu de dummybox met aanzoeksringen voor 995 euro. In de box 80 stuks zilver vergulde en gerhodineerde ringen met CZ. Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain Koop nu de dummybox met aanzoeksringen voor 995 euro. In de box 80 stuks zilver vergulde en gerhodineerde ringen met CZ.
DE JUWELIER NR 2 2025 25 INTERVIEW Ze treden niet graag zelf op de voorgrond, maar gelukkig wilde de familie Weisz voor ons een uitzondering maken om te vertellen over de weg die heeft geleid naar een prachtig bedrijf waar 45 mensen werken. We weten sowieso vanuit eerdere gesprekken al het een en ander. De Weisz Group is in 1965 opgericht als S. Weisz Uurwerken door dhr. Samu Weisz. Zijn zoons Edward en Franklin Weisz volgden in hun vaders voetsporen. Zij hebben het familiebedrijf verder uitgebouwd en met Jawina, Ronen en Jonathan is de derde generatie alweer ruime tijd actief bij de dagelijkse gang van zaken. BIJZONDERE MIJLPAAL: DE WEISZ GROUP BESTAAT 60 JAAR! Het begin “Onze ouders startten in 1965 voor zichzelf met de verkoop van onder meer Kaiser wekkers”, vertelt Edward over hoe het ooit allemaal begon. “Daar hebben zij kolossale aantallen van verkocht, tienduizenden vermoed ik. Ze werkten heel hard met zijn tweeën vanuit ons ouderlijk huis, waar dus ook al die wekkers opgeslagen lagen en ze wisten een goede naam op te bouwen. Ikzelf ben op mijn 17e mijn vader gaan vergezellen in zijn reizen langs klanten en vanaf mijn 18e ben ik zelf klanten gaan bezoeken. Destijds behoorden horloges en sieraden ook al tot ons aanbod.” Het ontstaan van een bedrijf Franklin volgde zijn broer en startte eveneens op achttienjarige leeftijd. “Ik ben in 1978 begonnen met het opbouwen en uitbouwen van klantenrelaties en al snel hebben we onze activiteiten uitgebreid naar België en Duitsland. Langzaam groeiden we verder en kwam de noodzaak om mensen in te huren voor een op te zetten buiten- en binnendienst. We kregen eigen merken, waar Garonne de eerste van was. In 1988 hebben we Danish Design opgericht, waar later ook Jacob Jensen onderdeel werd van ons eigen portfolio. Stapje voor stapje breidden we verder uit. Edox werd door ons als distributeur Ronen, Edward, Jawina, Franklin en Jonathan ▲ De Weisz Group bestaat 60 jaar en deze mijlpaal kan natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs gaf de Weisz Group zelf al het startschot van het jubileumjaar en wij vonden het een mooie aangelegenheid de hoofdpersonen die mede verantwoordelijk zijn voor het behalen van dit jubileum aan tafel te zetten en te interviewen. Zodoende spraken wij met Edward, Franklin, Jawina en Ronen Weisz en schoof ook Jonathan Mouwes aan. Met hen namen we een korte ‘trip down memory lane’ en bespraken uiteraard ook de toekomstplannen van de Weisz Group. “Het doel is altijd om het beter te doen dan de dag ervoor en gezond door te groeien, samen met onze klanten. Ons succes is hun succes en andersom. Zonder het vertrouwen van onze klanten hadden we hier nu ook niet gezeten. Dat zullen we dus ook zeker niet uit het oog verliezen”, zo horen wij onder meer. Lees verder op de volgende pagina ▶
26 DE JUWELIER NR 2 2025 INTERVIEW toegevoegd aan het merkenassortiment, Orient, Swiss Military Hanowa, Saint Honoré en Raymond Weil volgden en met Maurice Lacroix hebben we drie-eneen-half jaar geleden een cirkel rondgemaakt. Onze vader heeft namelijk meer dan vijftig jaar geleden de voorganger van Maurice Lacroix – Tiara – verkocht.” Sieraden Naast een sterke focus op het horlogesegment, heeft de Weisz Group de afgelopen jaren ook een zeer fraai aanbod op sieradengebied samengesteld met eigen- en distributiemerken. Dat aanbod bestaat onder meer uit het zeer succesvolle eigen sieradenmerk Swing Jewels, Swing Diamonds en Labgrown Diamonds en de merken Sif Jakobs, Italo Bottene, FJF Jewellery. Tel daarbij op een uitgebreid assortiment zilveren en verzilverde geschenkartikelen zoals kinderbestek van Van Kempen & Begeer en WMF en de hoogwaardige banden van Hirsch en je ziet dat de Weisz Group iedere juwelier kan bedienen. “Ons assortiment kent een hele mooie opbouw en wat voor ons heel belangrijk is: het bijt elkaar allemaal niet”, aldus Jawina. Derde generatie Jawina en Ronen zijn al meer dan vijftien jaar geleden toegetreden tot het bedrijf dat hun grootouders in 1965 startten. “Het was altijd mijn wens om in het familiebedrijf te gaan werken”, zo geeft Ronen aan. “Ik was al vanaf jonge leeftijd gefascineerd door uurwerken en de techniek daarachter. Ik heb op 10-jarige leeftijd ook een spreekbeurt gegeven over horloges en daar is de echte passie wel aangewakkerd. Ik heb hier de complete marketingafdeling opgericht. Ik begon met het maken van posters en POS-materiaal voor onze klanten en inmiddels hebben we een volledig eigen marketingbureau om onze klanten te ontzorgen en te zorgen voor exposure van onze merken.” “Dat was een mooie stap voor ons als bedrijf, net zoals de totstandkoming van onze eigen serviceafdeling. In het volledige geoutilleerde atelier zorgen onze zes horlogemakers voor de snelle service die men van ons gewend is”, zegt Franklin.
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4