20 DE JUWELIER NR 2 2025 INTERVIEW NIEUWE VAKBEURS JEWELS & LUXURY KRIJGT STEEDS MEER VORM. MAAR WAAROM DEZE STAP? Begin dit jaar werd bekend dat vanaf 2026 een vernieuwd concept wordt georganiseerd voor de Jewels & Watches Retailbeurs. De vaste beurs op de eerste etage van het Beatrisgebouw zal zodoende na 55 jaar niet meer het toneel vormen van de Jewels & Watches en in plaats daarvan zal er aan de overkant een ruimte gerealiseerd worden waar exposanten de kans krijgen zich te presenteren in een andere omgeving. Marieke Groot, Manager Trade Mart Utrecht vertelde daar al eerder over: “De vakbeurs – met de naam ‘Jewels & Luxury’ – wordt een exclusief B2B-event in het luxe segment. Ik verheug me erop om de gehele branche tijdens deze nieuwe vakbeurs te verbinden, te inspireren en te verrassen.” Wij spraken recent met haar over de nieuwe opzet en de beweegredenen voor deze stap. Het was geen hele grote verrassing dat Jaarbeurs koos voor een nieuwe opzet van het Jewels & Watches concept, ieder concept heeft vernieuwing nodig om de beurs aantrekkelijk te behouden voor zijn bezoekers en deze konden op de huidige locatie niet worden gerealiseerd. Iedere beurs valt of staat met de bereidheid van bezoekers om deze daadwerkelijk te bezoeken, dus was het tijd voor verandering, zo constateerden zowel de organisatie als de exposanten. “De behoefte aan menselijk contact, elkaar recht in de ogen kunnen kijken en producten als sieraden en horloges kunnen zien en voelen is en blijft de meerwaarde van een beurs. Dat komt ook duidelijk naar voren uit onze bezoekersenquête die wij regelmatig afnemen. Verder bleek hieruit ook dat mensen niet meer verrast worden door de vaste indeling op de etage, vinden de ruimte niet aantrekkelijk en zijn ook ontevreden over de afstand vanaf de parkeerplaatsen. Daar moet verandering in komen met een vernieuwd concept”, aldus Marieke. SuperNova Dat vernieuwde concept moet worden gerealiseerd in SuperNova. “De ruimtes in SuperNova zijn speciaal ontworpen om creativiteit te stimuleren. Dat is echt een geweldige locatie om een beurs zoals ‘Jewels & Luxury’ te organiseren. Daar kunnen we beleving creëren en een aanbod realiseren waarmee we bezoekers verrassen. De bereikbaarheid is ook beter met parkeergelegenheden dichterbij deze locatie. Het doel is om onze huidige exposanten verder te gaan en daarnaast bekende merken en leveranciers die er ooit voor gekozen hebben niet meer te exposeren bij ons, te overtuigen weer deel te nemen. Dat geldt ook voor juweliers die om verschillende redenen de Jewels & Watches Retailbeurs niet meer bezoeken. We gaan er alles aan doen hen toch weer over de streep te trekken. Over de precieze invulling en hoe alles eruit komt te zien, zal later dit jaar nog veel meer bekend worden.” Samenwerken De organisatie moet vooral een gezamenlijke effort worden, is de overtuiging van Marieke. “Wij als organisator zullen alles in onze macht doen om een geweldig event te realiseren en we hopen dat onze exposanten zullen helpen om zoveel mogelijk bezoekers naar Jewels & Luxury te trekken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld hun klanten uitnodigingen sturen en een bepaalde exclusiviteit aan het beursaanbod kunnen toevoegen. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat het voor de juwelier interessant blijft om de beurs te bezoeken, vanwege het aanbod, de producten die er te zien en in te kopen zijn en door informatieverstrekking van specialisten. Er is veel mogelijk in ieder geval.” Marieke Groot
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4