34 DE JUWELIER NR 2 2025 INTERVIEW GROTE AMBITIES JACQUES DU MANOIR IN NEDERLANDSE MARKT Het Swiss made horlogemerk Jacques du Manoir heeft de afgelopen jaren een vooraanstaande positie voor zichzelf verworven in de Benelux markt. De groei was zelfs zo sterk, dat JDM Europe – het bedrijf achter het merk – zelf de touwtjes in handen neemt in ons land om aan de grote vraag te kunnen blijven voldoen, verdere groei te realiseren en nog meer te kunnen investeren in de zichtbaarheid. Eigenaar van Jacques du Manoir, Christian Frommherz, vertelt ons in een persoonlijk gesprek over de grote ambities en natuurlijk de toegevoegde waarde van het horlogemerk voor de Nederlandse juwelier. De horlogemarkt is op dit moment zeker niet gemakkelijk. Maar in het prijssegment waar Jacques du Manoir zich bevindt (€159,- tot € 279,-) zijn de verkoopaantallen nog steeds zeer bemoedigend. Het merk combineert traditionele Zwitserse horlogemakerij met eigentijds design, waardoor het wereldwijd een breed publiek aanspreekt. Met een stevige basis in vakmanschap en innovatie blijft Jacques du Manoir de toekomst tegemoet gaan met een toewijding aan kwaliteit en stijl. Swiss made horloges tegen zeer aantrekkelijk prijzen dus. Potentie De afgelopen jaren werd Jacques du Manoir in ons land vertegenwoordigd door Gtime. “Zij hebben een hele mooie basis gelegd voor ons horlogemerk en een breed dealernetwerk opgezet. Door het succes liepen zij op een gegeven moment helaas tegen wat grenzen aan, waardoor er leveringsproblemen optraden. Wij zien de enorme potentie die Jacques du Manoir nog heeft in Nederland en hebben zodoende besloten breed in te zetten op groei. Daarbij kunnen wij als producent volledig voldoen aan alle vraag die er is en rechtstreeks leveringen garanderen. Om onze klanten helemaal goed te ontzorgen, gaan we ook de aftersales voor onze rekening nemen om op dat gebied een snelle doorlooptijd te realiseren. Over het algemeen verandert er niet veel aan de werkwijze. Maxim Vergauwen blijft in België en Luxemburg reizen en ook Marloes van Kessel-Ruijken blijft ons vertegenwoordigen en is het contactpersoon voor de juwelier in Nederland. Daarnaast gaan we volop investeren in de zichtbaarheid van Jacques du Manoir en de naamsbekendheid bij de consument verder vergroten.” Collectie Het onderscheidend vermogen van Jacques du Manoir in haar segment is overduidelijk. “Wij maken Swiss made horloges voor een brede doelgroep van twintig tot veertig jaar oud ongeveer, die kiezen voor een kwalitatief hoogwaardig product dat aansluit op hun wensen en de juiste uitstraling heeft. De collectie is al zeer divers en spreekt zowel vrouwen als mannen aan, maar door de vele ontwikkelingen die de komende tijd gaan plaatsvinden, gaan we onze doelgroep nog verder verbreden. Daar gaat de retailer ook van profiteren.” Sterk segment Met ruim veertig jaar ervaring in de horlogebranche, weet Christian wat er gevraagd wordt vanuit de markt. “Wij bevinden ons met Jacques du Manoir nog in een heel goed segment, maar de laatste jaren is er zeker wel wat veranderd in de horlogemarkt. Ik denk dat veel retailers te lang hebben vastgehouden aan merken die niet meer rendabel waren. We bevinden ons als branche nog Christian Frommherz
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4