De Juwelier nr.3 2014 - page 3

3
de
juwelier
B L A D W I J Z E R
Interview
p. 10
Vorige maand was de redactie van vaktijdschrift De Juwelier te gast bij TonyGoetz
NV in Antwerpen, waar wij uitgebreid spraken met de eigenaars en broers Sylvain
Goetz en Alain Goetz. Een belangrijk thema van het interview was ‘Responsible
sourcing’. Door de inspanningen van grote internationale organisaties en overheden,
de toepassing van nieuwe recyclage- en communicatietechnieken alsmede duide-
lijke richtlijnen en wetgeving is de herkomst van edelmetalen tegenwoordig volledig
transparant. “Voor onze sector en ons bedrijf is dit enorm belangrijk. Het systeem
waarmee we de herkomst van edelmetalen controleren is geavanceerder dan ooit en
volledig waterdicht. Hierdoor is het voor ons gemakkelijker om onze kernactiviteit
in de praktijk te brengen: een onberispelijke service bij trading van edele metalen.”
Lars Larsen Watches
p. 14
Al tijdens BaselWorld 2014 kwamen wij vluchtig in aanraking met Lars Larsen
Watches en tot onze grote vreugde schrijven wij nog geen drie maanden later een
uitgebreid verhaal over het Deense horlogemerk. Waarom? Omdat Lars Larsen
Watches de Nederlandse markt gaat veroveren. Wij hadden een gesprek met
John Rodrigues Garcia (COO van Lars Larsen Watches) en Norbert van Harmelen
(Directeur Benelux bij Lars Larsen Watches) over het merk en hoe zij de Benelux
gaan bedienen.
Diamond Nederlands ambacht
p. 26
Het is geen geheim: de juwelier is naarstig op zoek naar een invulling van een
belangrijk segment in zijn of haar assortiment na het wegvallen van een grote speler
in de markt. Wij laten u daarom ook graag kennismaken met Diamond Nederlands
ambacht (DNa). Fashion Partners speelt met DNa in op de behoefte vanuit de markt
naar een nieuw groeibriljant concept waarbij diamant de hoofdrol speelt. “Het
merk Diamond Nederlands ambacht is ontstaan door aandachtig naar de juwelier
te luisteren: naar zijn wensen, naar zijn verwachtingen. Met DNa bieden wij een
allesomvattend sieradenmerk met een langetermijnstrategie waarbij een juwelier op
alle vlakken ontzorgd wordt”, aldus Jeroen Decker van Fashion Partners.
Juwelier in Beeld
p. 48
Zoals u weet besteden wij in onze rubriek Juwelier in Beeld aandacht aan een onderne-
mer uit de branche die zich weet te onderscheiden met zijn of haar manier van werken.
In het Groningse Oude Pekela vinden wij een ondernemer die een hele eigen kijk heeft
op het begrip retailer. Berwin Bijholt is zijn naam en opticien en juwelier zijn beroep.
Wij hadden een heel leuk gesprek met Berwin en Margriet in Oude Pekela. “Wij hebben
een eigen visie en willen ons onderscheiden met ons assortiment”, zo vertelt Berwin
onder meer.
DE VISIE
Vorige maand bezocht ik de eerste editie van het Jewels & Watches Luxury Event. Dit nieuwe thema event is door VNU
Exhibitions in het leven is geroepen om juweliers nog beter te bedienen en kansen te bieden om zich te onderscheiden met
nieuwe merken. Sinds dit jaar worden tal van thema events voorbereid om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Zo liet VNU
Exhibitions weten ook serieus na te denken over bijvoorbeeld een Trouwringen Event, maar daarover straks meer. Allereerst
even een korte terugblik op het Luxury Event. Ik vind het idee geweldig. Ik was zelf in Basel en ik weet dat lang niet iedereen
de mogelijkheid heeft om BaselWorld te bezoeken en dus is het goed van VNU om het Jewels & Watches-platform te benutten
om ‘After BaselWorld’-collecties te tonen. Helaas werd daar door juweliers niet met heel veel enthousiasme op gereageerd,
afgaande op de bezoekersaantallen. Daar waar nieuwe exposanten de meest prachtige nieuwe collecties kwamen tonen,
lieten juweliers het afweten. Met 440 bezoekers kunnen we niet meteen spreken van een ongekend succes. Ik weet dat VNU
er alles aan gedaan had om juweliers te informeren over het event. Gelukkig waren degenen die de moeite hadden genomen
het Luxury Event te bezoeken wél enthousiast. Hopelijk krijgen andere initiatieven van VNU
meer bijval, zoals een Trouwringen Event. Want met trouwringen kunt u zich nog altijd verze-
keren van een mooie omzet. Trouwen blijft populair, maar het (online)aanbod in trouwringen
is groot. Met een juiste aanpak, beleving, service en de juiste modellen kunt u ervoor zorgen
dat een consument toch uw zaak verkiest boven andere partijen. Daarbij zien we ook een
groeiend aantal merken dat inspeelt op aanzoeks- en verlovingsringen. Misschien ook iets om
u eens in te verdiepen, want kansen zijn er zeker, maar dienen zich niet altijd spontaan aan.
Veel leesplezier met deze sieraden- en trouwringenspecial.
Coen de Jager
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
Internet:
Verantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
GPmedia B.V.
Coen de Jager (Hoofdredacteur)
E-mail:
Advertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
E-mail:
Tarieven op internet:
Alle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd ter
griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
of via
Per jaar in Nederland
42,-
Per jaar in Europa
51,-
Losse verkoop
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2014
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de infor-
matie die in het vaktijdschrift wordt opge-
nomen. Fouten zijn echter niet volledig
uit te sluiten. De uitgever en de auteurs
zijn dan ook op geen enkele wijze verant-
woordelijk voor schade, van welke aard
ook, die is ontstaan als gevolg van han-
delingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
de juwelier
C O L O F O N
Inhoud De Juwelier nr. 3, 2014
1,2 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,...52
Powered by FlippingBook