D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 5
10
G
R O O T
I
N T E R V I E W
Laten we bij het begin beginnen. Hoe is Blu Distribution ontstaan?
Rudi: “Blu Distribution is in 2010 gestart als een voortvloeisel van een luxe
boutique die Elisabeth al weer twintig jaar geleden is gestart in het centrum van
Brussel, te weten in de Koninginnegalerij. Om je te onderscheiden heb je een
merk nodig dat zich onderscheidt. Dat zag Elisabeth destijds al en dus begon
ze met het verkopen van Chopard juwelen en later ook uurwerken, geheel
exclusief. Vijf jaar geleden kwam daar Mont Blanc bij en intussen is daar ook
Fendi bijgekomen.”
“Elisabeth is een heel creatief persoon, mede ingegeven door haar familietradi-
tie met een lang verleden in de branche. Ze is na het behalen van een Master
op een Brusselse Business School gemologie gaan studeren aan de Hoge Raad
voor Diamant in Antwerpen en heeft haar strepen in het vak verdiend. Met haar
ervaring en oog voor juwelen heeft ze vijftien jaar geleden een eigen juwelen-
lijn gerealiseerd onder de naam Blu of Joyce. De sieraden uit deze collectie
zijn geinspireerd op haute joaillerie en vervaardigd van zilver en zirkonia,
materialen die niet makkelijk te verkopen zijn in België. We zijn zodoende
ook begonnen met het verdelen van Blu of Joyce buiten de juweliersbranche in
België. Dat heeft jaren rustig gedraaid, tot 2008. Met de crisis brak een moei-
lijke periode in de juweliersbranche en meer en meer juweliers stapte over op
producten in zilver met zirkonia, en dat gaf ons ingangen. We hebben onze
pijlen dan ook met Blu of Joyce volledig op de juweliersmarkt gericht. Dat was
eigenlijk het begin van Blu Distribution en daarmee begon onze zoektocht naar
merken die ons aanstonden.”
Hoe zag jullie zoektocht eruit?
Elisabeth: “We zijn actief op zoek gegaan naar merken op internationale beur-
zen. We willen een gamma aanbieden van sieraden en horloges dat zich strekt
van het begin van de keten – dus zilver en zirkonia – tot high end – goud en
diamant. We zijn destijds begonnen met het verdelen van juwelen, maar door
onze contacten werden we al snel benaderd om ook horloges erbij te doen. We
waren eerst wat huiverig, maar door mijn ervaring met Chopard uurwerken,
zijn we toch overstag gegaan. Het vergde wel wat aanpassingen, maar het is
een stap die paste binnen onze visie.”
Wat is jullie visie?
Rudi: “Het allerbelangrijkste is dat de merken die wij voeren zich onderschei-
den. Daarnaast vinden wij kwaliteit héél erg belangrijk. We stellen hoge eisen
aan onze merken. Elisabeth heeft een scherp oog voor details en veel ervaring
in de branche. Ze ziet dus of iets hoogwaardig is en of het de kwaliteit heeft
die wij zoeken. Daardoor ogen onze merken ook altijd duurder dan ze daad-
werkelijk zijn. De prijs is daarbij van doorslaggevend belang. De correcte
marge voor de juwelier is een must voor ons. We streven daarnaast naar een
snelle levering, zonder fouten. We vragen merken altijd naar de levertijd van
de producten. Die moet gewoon heel vlot gaan. Ook mogen klanten een goede
support van ons verwachten. Tot slot kijken we goed naar de levensloop van
een merk. We willen de merken die we distribueren graag vroeg in hun levens-
cyclus tegenkomen, mits ze aan onze voorwaarden voldoen. Wij en onze klan-
ten moeten minimaal een paar jaar van het succes kunnen genieten. Daarnaast
zijn er nog de randvoorwaarden waarnaar we kijken, zoals marketingmateriaal
en POS-materiaal. We volgen heel veel merken en er komen de komende tijd
ook weer merken bij.”
Laten we een blik werpen op jullie huidige assortiment. Wat kunnen jullie
daarover vertellen?
Elisabeth: “We hebben momenteel een merkenpakket bestaande uit onze eigen
merken Blu of Joyce en Alessa, dat gericht is op high end met gouden sieraden
die versierd zijn met diamant. Daarnaast voeren wij de merken Rebecca, Fendi
De grenzen tussen landen vervagen meer en meer, maar tussen Nederland en
Belgie – en dan vooral Vlaanderen – is er nooit een echte grens geweest als
we kijken naar het bedrijfsleven. De stap voor een Nederlands bedrijf richting
onze zuiderburen is niet zo groot als een stap naar, laten we zeggen, Duitsland.
Dat heeft in eerste instantie natuurlijk alles te maken met de taal, maar toch
ook wel met een vergelijkbaar ondernemersklimaat. Ook in de juweliersbran-
che zien we steeds meer Belgische bedrijven ‘de stap’ zetten. Een mooi voor-
beeld daarvan in het recente verleden is Blu Distribution. Vorig jaar maakte
Blu Distribution haar debuut op de Jewels & Watches-etage als vaste exposant
tijdens de Voorjaarsbeurs. Dit Belgische bedrijf valt op door de niche mer-
ken, die kwaliteit, passie en vakmanschap uitstralen. Merken zoals Rebecca,
Magerit, Fendi, Giovanni Raspini, U.S. Polo Association en Maria e Luisa heb-
ben zodoende hun weg ook naar de Nederlandse markt gevonden. Wij waren
toch wel heel erg benieuwd naar dit bedrijf en kwamen zodoende in aanraking
met Elisabeth Basma en Rudi Lombaerts, de drijvende krachten achter Blu
Distribution. Elisabeth komt uit de branche, is opgegroeid met juwelen, goud
en diamant en Rudi is een gewezen advocaat, iemand die een lange carrière
heeft gehad in het bankwezen en de zakenwereld. Hun beider expertise zijn
samengekomen en nu vormen ze samen een vlot werkend team. Wij vroegen
hen onder meer naar hun visie en waarom ze de stap naar de Nederlandse
markt hebben gemaakt. “We willen ons onderscheiden op basis van onze
merken en vooral de kwaliteit van de producten”, zo horen wij onder meer.
“De correcte marge voor de juwelier is een must voor ons”
Fotografie: Maaike van Esch