Previous Page  10 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 60 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

3 2 0 1 5

10

G

R O O T

I

N T E R V I E W

Laten we bij het begin beginnen. Hoe is Blu Distribution ontstaan?

Rudi: “Blu Distribution is in 2010 gestart als een voortvloeisel van een luxe

boutique die Elisabeth al weer twintig jaar geleden is gestart in het centrum van

Brussel, te weten in de Koninginnegalerij. Om je te onderscheiden heb je een

merk nodig dat zich onderscheidt. Dat zag Elisabeth destijds al en dus begon

ze met het verkopen van Chopard juwelen en later ook uurwerken, geheel

exclusief. Vijf jaar geleden kwam daar Mont Blanc bij en intussen is daar ook

Fendi bijgekomen.”

“Elisabeth is een heel creatief persoon, mede ingegeven door haar familietradi-

tie met een lang verleden in de branche. Ze is na het behalen van een Master

op een Brusselse Business School gemologie gaan studeren aan de Hoge Raad

voor Diamant in Antwerpen en heeft haar strepen in het vak verdiend. Met haar

ervaring en oog voor juwelen heeft ze vijftien jaar geleden een eigen juwelen-

lijn gerealiseerd onder de naam Blu of Joyce. De sieraden uit deze collectie

zijn geinspireerd op haute joaillerie en vervaardigd van zilver en zirkonia,

materialen die niet makkelijk te verkopen zijn in België. We zijn zodoende

ook begonnen met het verdelen van Blu of Joyce buiten de juweliersbranche in

België. Dat heeft jaren rustig gedraaid, tot 2008. Met de crisis brak een moei-

lijke periode in de juweliersbranche en meer en meer juweliers stapte over op

producten in zilver met zirkonia, en dat gaf ons ingangen. We hebben onze

pijlen dan ook met Blu of Joyce volledig op de juweliersmarkt gericht. Dat was

eigenlijk het begin van Blu Distribution en daarmee begon onze zoektocht naar

merken die ons aanstonden.”

Hoe zag jullie zoektocht eruit?

Elisabeth: “We zijn actief op zoek gegaan naar merken op internationale beur-

zen. We willen een gamma aanbieden van sieraden en horloges dat zich strekt

van het begin van de keten – dus zilver en zirkonia – tot high end – goud en

diamant. We zijn destijds begonnen met het verdelen van juwelen, maar door

onze contacten werden we al snel benaderd om ook horloges erbij te doen. We

waren eerst wat huiverig, maar door mijn ervaring met Chopard uurwerken,

zijn we toch overstag gegaan. Het vergde wel wat aanpassingen, maar het is

een stap die paste binnen onze visie.”

Wat is jullie visie?

Rudi: “Het allerbelangrijkste is dat de merken die wij voeren zich onderschei-

den. Daarnaast vinden wij kwaliteit héél erg belangrijk. We stellen hoge eisen

aan onze merken. Elisabeth heeft een scherp oog voor details en veel ervaring

in de branche. Ze ziet dus of iets hoogwaardig is en of het de kwaliteit heeft

die wij zoeken. Daardoor ogen onze merken ook altijd duurder dan ze daad-

werkelijk zijn. De prijs is daarbij van doorslaggevend belang. De correcte

marge voor de juwelier is een must voor ons. We streven daarnaast naar een

snelle levering, zonder fouten. We vragen merken altijd naar de levertijd van

de producten. Die moet gewoon heel vlot gaan. Ook mogen klanten een goede

support van ons verwachten. Tot slot kijken we goed naar de levensloop van

een merk. We willen de merken die we distribueren graag vroeg in hun levens-

cyclus tegenkomen, mits ze aan onze voorwaarden voldoen. Wij en onze klan-

ten moeten minimaal een paar jaar van het succes kunnen genieten. Daarnaast

zijn er nog de randvoorwaarden waarnaar we kijken, zoals marketingmateriaal

en POS-materiaal. We volgen heel veel merken en er komen de komende tijd

ook weer merken bij.”

Laten we een blik werpen op jullie huidige assortiment. Wat kunnen jullie

daarover vertellen?

Elisabeth: “We hebben momenteel een merkenpakket bestaande uit onze eigen

merken Blu of Joyce en Alessa, dat gericht is op high end met gouden sieraden

die versierd zijn met diamant. Daarnaast voeren wij de merken Rebecca, Fendi

De grenzen tussen landen vervagen meer en meer, maar tussen Nederland en

Belgie – en dan vooral Vlaanderen – is er nooit een echte grens geweest als

we kijken naar het bedrijfsleven. De stap voor een Nederlands bedrijf richting

onze zuiderburen is niet zo groot als een stap naar, laten we zeggen, Duitsland.

Dat heeft in eerste instantie natuurlijk alles te maken met de taal, maar toch

ook wel met een vergelijkbaar ondernemersklimaat. Ook in de juweliersbran-

che zien we steeds meer Belgische bedrijven ‘de stap’ zetten. Een mooi voor-

beeld daarvan in het recente verleden is Blu Distribution. Vorig jaar maakte

Blu Distribution haar debuut op de Jewels & Watches-etage als vaste exposant

tijdens de Voorjaarsbeurs. Dit Belgische bedrijf valt op door de niche mer-

ken, die kwaliteit, passie en vakmanschap uitstralen. Merken zoals Rebecca,

Magerit, Fendi, Giovanni Raspini, U.S. Polo Association en Maria e Luisa heb-

ben zodoende hun weg ook naar de Nederlandse markt gevonden. Wij waren

toch wel heel erg benieuwd naar dit bedrijf en kwamen zodoende in aanraking

met Elisabeth Basma en Rudi Lombaerts, de drijvende krachten achter Blu

Distribution. Elisabeth komt uit de branche, is opgegroeid met juwelen, goud

en diamant en Rudi is een gewezen advocaat, iemand die een lange carrière

heeft gehad in het bankwezen en de zakenwereld. Hun beider expertise zijn

samengekomen en nu vormen ze samen een vlot werkend team. Wij vroegen

hen onder meer naar hun visie en waarom ze de stap naar de Nederlandse

markt hebben gemaakt. “We willen ons onderscheiden op basis van onze

merken en vooral de kwaliteit van de producten”, zo horen wij onder meer.

“De correcte marge voor de juwelier is een must voor ons”

Fotografie: Maaike van Esch