G
R O O T
I
N T E R V I E W
Timepieces, Magerit, Marie e Luisa, Giovanni Raspini, U.S. Polo Association
en La Mode. Stuk voor stuk merken die zich onderscheiden van de massa,
met uitgesproken ontwerpen, en die aanvullend zijn aan elkaar. Het moet
wat ons betreft zo zijn, dat je het merk herkent aan de modellen en dat is bij
deze merken zo. De collecties worden ondanks het onderscheidende design
van de producten wel steeds toegankelijker. Kijk naar Rebecca en Giovanni
Raspini. Beiden zijn Italiaanse merken met een eigen gezicht en daardoor
heel herkenbaar, maar er is voor ieder wat wils terug te vinden in de collectie,
tegen zeer goede prijzen. U.S. Polo Association heeft ook een hele grote stap
gezet de laatste tijd, waardoor de collectie meer toegespitst is op onze mark-
ten. Daarnaast hebben we recent het Oostenrijkse merk Schullin toegevoegd
aan ons portfolio. De kwaliteit straalt van de Argentium zilveren sieraden van
Schullin af. Vanaf het eerste moment dat we in aanraking kwamen met de
producten van Schullin, kon je de passie en het vakmanschap in de juwelen
zien. Dit merk past perfect in ons straatje: onderscheidend, hoge kwaliteit en
een goede prijs.”
Dat is een breed portfolio. Mogen we nog meer van jullie verwachten op dit
gebied?
Rudi: “Er komen zeker nog nieuwe merken aan. We zijn heel actief. Het doel
is om rond de twaalf merken in ons portfolio te hebben om alle segmenten
vertegenwoordigd te hebben. Voor ons is het belangrijk aan de vraag van onze
klanten te voldoen. Wat zoekt de juwelier? Die vraag stellen wij onszelf en
gaan dan op zoek naar een merk dat daar antwoord op geeft.”
Jullie zijn vorig jaar naar Nederland gekomen met jullie merken. Waarom heb-
ben jullie deze stap gezet en wat heeft dat voor jullie veranderd?
Elisabeth: “De stap naar Nederland is een logische vervolgstap in ons beleid.
We hebben namelijk de distributierechten voor de gehele Benelux met al onze
merken. We hebben zodoende gekozen om een showroom te openen op de
Jewels & Watches-etage. Je moet aanwezig zijn in een land om goed te wer-
ken met je klanten, dat is een vereiste. We laten op onze stand zien hoe je de
verschillende merken het beste kan presenteren. Ik spreek dan ook liever van
een showroom. In je etalage en je winkel moet je je als juwelier ook proberen
te onderscheiden en we laten zien hoe wij denken dat dit het beste kan. We
kunnen op deze manier het beste de sfeer van de merken overbrengen.”
“Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen Nederland en België. Sales vraagt in
Nederland iets heel anders, mede door een andere mentaliteit. Daarom hebben
we ook een eigen sales team voor Nederland opgericht”, aldus Rudi.
Uit jullie verhaal komt duidelijk naar voren dat jullie je willen onderscheiden en
termen als kwaliteit, prijs, service en vakmanschap vallen veelvuldig. Wat zien
jullie als belangrijkste aspect voor jullie bedrijfsvoering?
“Er is geen geheim recept voor het slagen in deze branche, als je het mij vraagt.
Ik werk al lange tijd met veeleisende klanten en dan streef je automatisch altijd
naar perfectie. We proberen zo goed mogelijk in te spelen op de vragen van
onze klanten, ze waar mogelijk te verrassen met onze service en onze merken
en we zijn eerlijk en correct. Vertrouwen opbouwen kan heel lang duren, maar
het kan in seconden geschonden zijn. We vertellen geen leugens.”
Meer informatie: Blu Distribution
Tel. +32 (0) 2 66 99 678,
www.bludistribution.com“We proberen zo goed mogelijk in te spelen
op de vragen van onze klanten, ze waar
mogelijk te verrassen met onze service en
onze merken en we zijn eerlijk en correct.”
D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 5 11