Previous Page  11 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 68 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

B

A S

E N

W

I M

S

T I J N I S

EIGEN FABRIEK

Bas vult aan: “Als eigenaren van een winkel kwamen we in aanraking met

groothandelaren en fabrikanten om in te kopen. Er was een Nederlandse

fabrikant van klassieke Nederlandse sieraden die wilde stoppen. We hebben

de stoute schoenen aangetrokken en het machinepark overgenomen en naar

Emmen verhuisd. Zo hadden we een eigen productielocatie om sieraden te

vervaardigen. We hebben jarenlang productie gedraaid voor diverse groothan-

dels en voor onze eigen winkels. Er volgden nog wat overnames van fabrie-

ken – zoals Unity in Leiden en Giessen in Zoeterwoude – en kregen we meer

mogelijkheden om ons assortiment uit te breiden. Daarbij kwam er meer

expertise en vielen er wat groothandelaren weg. Tijd dus om juweliers zelf te

gaan beleveren.”

De gehele vervaardiging van het sieraad, van A tot Z, vindt plaats bij S.G.S.

Fabriek in Emmen. “De ontwerpen maken we zelf en de creatie nemen we

natuurlijk ook voor onze rekening. Dat begint bij het smelten van het basis-

product, tot het zetten van de diamanten. Alles is ook mogelijk. We gaan bin-

nenkort een productboek of verkoopmap uitbrengen om alle mogelijkheden

te laten zien.”

FJORY

Fjory, Fjory Exclusive, Dutch Classics, Mori Gold, Mori Silver, Mori Diamond

én Mori Exclusive vormen het eigen assortiment van S.G.S. Fabriek. “Fjory

sieraden zijn 14 karaats gouden sieraden met een kern van de hoogste kwa-

liteit zilver. De vulling van de sieraden zorgt voor een enorme verhoging

van de levensduur van ieder Fjory-sieraad ten opzichte van een hol gouden

sieraad. Door de zilveren kern heeft een Fjory-sieraad dezelfde levensduur als

een massief gouden sieraad. Het voordeel is natuurlijk dat de prijs veel aan-

trekkelijker is dan de prijs van een massief gouden sieraad. We zijn in 2004

gestart met de productie van Fjory-sieraden en in 2007 hebben we het zelf in

de markt gezet. 2015 was voor Fjory echt een geweldig jaar en we zetten die

lijn in 2016 voort. We gaan het dealernetwerk de komende tijd nationaal en

internationaal nog beter neerzetten”, zo vertelt Wim.

MORI DIAMOND

De nieuwste trots van Bas en Wim is Mori Diamond: de briljant sieradencol-

lectie bestaande uit zowel ringen, oorsieraden, hangers en slavenbanden.

“Naast Fjory komt voor ons de focus de komende tijd heel erg te liggen op

Mori Diamond. Dit is ons nieuwe kindje. Deze collectie van enorm mooie

sieraden gaan we rechtstreeks aan de juwelier leveren. De marge is gunstig,

de kwaliteit is enorm hoog door het gebruik van topkwaliteit diamant én het

is ‘Dutch made’. We hebben hele hoge verwachtingen van Mori Diamond.”

Aan de verwachting werd de afgelopen tijd al voldaan door de grote belang-

stelling van verschillende partijen op de internationale beurzen waar Bas en

Wim aanwezig waren. “De reacties zijn allemaal positief op Mori Diamond.

Daarnaast hebben we ook een Exclusive lijn gepresenteerd die high end is

en waarmee wij laten zien wat we kunnen. Het is gewoon heel mooi om met

dergelijke producten bezig te zijn. We hebben samen de hand in de ontwer-

pen en samen realiseren we het sieraad. Ik neem daarnaast meer de marke-

ting voor mijn rekening terwijl Wim meer terug is te vinden in de productie.”

MARKETING

Bas richt zich dus meer op de online en offline profilering, oftewel de mar-

keting. Naast dat er regelmatig berichten op de verschillende social media-

accounts gepost worden, zijn de fraaie sieraden van de broers ook goed in

beeld door de Bekende Nederlanders die ze dragen. “In de buitendienst

werken voor ons Jurgen van Vliet en Bas Verdonk. Bas heeft connecties bij

de televisie en BN’ers en zodoende dragen vrouwen als Glennis Grace onze

sieraden. Daarnaast zijn we te zien geweest bij The Voice of Holland en

Koffietijd met onze producten. Dat hoort bij onze marketingstrategie, om de

merken en sieraden nog meer in the picture te zetten en we hebben er veel

profijt van, net zoals onze klanten. Ons doel is nu om BN’ers te koppelen aan

onze merken en zodoende nog meer profilering op televisie te garanderen.”

HOBBY

Het gaat de gebroeders Stijnis duidelijk voor de wind de laatste tijd. De druk

neemt dan natuurlijk ook toe, maar als een last zien ze het zeker niet. “Het

is prioriteiten stellen, maar het gaat ons goed af. Het is voor ons allebei geen

last, omdat het vanuit hobby je werk is geworden. We doen alles met pas-

sie en al moeten we zeven dagen in de week werken, dan hebben we het er

graag voor over. De één spaart postzegels en wij zijn goudsmeden in hart en

nieren”, zo zeggen beide heren tot slot.

Meer informatie:

S.G.S. Fabriek B.V.

Tel: 0591-794047

www.fjory.nl www.nljuwelen.nl

“WE DOEN ALLES MET PASSIE EN AL

MOETEN WE ZEVEN DAGEN IN DE

WEEK WERKEN, DAN HEBBEN WE HET

ER GRAAG VOOR OVER. DE ÉÉN SPAART

POSTZEGELS EN WIJ ZIJN GOUDSMEDEN

IN HART EN NIEREN”

D

E

J

U W E L I E R

N R

2 2 0 1 6 11

3

Wim en Bas Stijnis