I
N T E R V I E W
B
A S
E N
W
I M
S
T I J N I S
EIGEN FABRIEK
Bas vult aan: “Als eigenaren van een winkel kwamen we in aanraking met
groothandelaren en fabrikanten om in te kopen. Er was een Nederlandse
fabrikant van klassieke Nederlandse sieraden die wilde stoppen. We hebben
de stoute schoenen aangetrokken en het machinepark overgenomen en naar
Emmen verhuisd. Zo hadden we een eigen productielocatie om sieraden te
vervaardigen. We hebben jarenlang productie gedraaid voor diverse groothan-
dels en voor onze eigen winkels. Er volgden nog wat overnames van fabrie-
ken – zoals Unity in Leiden en Giessen in Zoeterwoude – en kregen we meer
mogelijkheden om ons assortiment uit te breiden. Daarbij kwam er meer
expertise en vielen er wat groothandelaren weg. Tijd dus om juweliers zelf te
gaan beleveren.”
De gehele vervaardiging van het sieraad, van A tot Z, vindt plaats bij S.G.S.
Fabriek in Emmen. “De ontwerpen maken we zelf en de creatie nemen we
natuurlijk ook voor onze rekening. Dat begint bij het smelten van het basis-
product, tot het zetten van de diamanten. Alles is ook mogelijk. We gaan bin-
nenkort een productboek of verkoopmap uitbrengen om alle mogelijkheden
te laten zien.”
FJORY
Fjory, Fjory Exclusive, Dutch Classics, Mori Gold, Mori Silver, Mori Diamond
én Mori Exclusive vormen het eigen assortiment van S.G.S. Fabriek. “Fjory
sieraden zijn 14 karaats gouden sieraden met een kern van de hoogste kwa-
liteit zilver. De vulling van de sieraden zorgt voor een enorme verhoging
van de levensduur van ieder Fjory-sieraad ten opzichte van een hol gouden
sieraad. Door de zilveren kern heeft een Fjory-sieraad dezelfde levensduur als
een massief gouden sieraad. Het voordeel is natuurlijk dat de prijs veel aan-
trekkelijker is dan de prijs van een massief gouden sieraad. We zijn in 2004
gestart met de productie van Fjory-sieraden en in 2007 hebben we het zelf in
de markt gezet. 2015 was voor Fjory echt een geweldig jaar en we zetten die
lijn in 2016 voort. We gaan het dealernetwerk de komende tijd nationaal en
internationaal nog beter neerzetten”, zo vertelt Wim.
MORI DIAMOND
De nieuwste trots van Bas en Wim is Mori Diamond: de briljant sieradencol-
lectie bestaande uit zowel ringen, oorsieraden, hangers en slavenbanden.
“Naast Fjory komt voor ons de focus de komende tijd heel erg te liggen op
Mori Diamond. Dit is ons nieuwe kindje. Deze collectie van enorm mooie
sieraden gaan we rechtstreeks aan de juwelier leveren. De marge is gunstig,
de kwaliteit is enorm hoog door het gebruik van topkwaliteit diamant én het
is ‘Dutch made’. We hebben hele hoge verwachtingen van Mori Diamond.”
Aan de verwachting werd de afgelopen tijd al voldaan door de grote belang-
stelling van verschillende partijen op de internationale beurzen waar Bas en
Wim aanwezig waren. “De reacties zijn allemaal positief op Mori Diamond.
Daarnaast hebben we ook een Exclusive lijn gepresenteerd die high end is
en waarmee wij laten zien wat we kunnen. Het is gewoon heel mooi om met
dergelijke producten bezig te zijn. We hebben samen de hand in de ontwer-
pen en samen realiseren we het sieraad. Ik neem daarnaast meer de marke-
ting voor mijn rekening terwijl Wim meer terug is te vinden in de productie.”
MARKETING
Bas richt zich dus meer op de online en offline profilering, oftewel de mar-
keting. Naast dat er regelmatig berichten op de verschillende social media-
accounts gepost worden, zijn de fraaie sieraden van de broers ook goed in
beeld door de Bekende Nederlanders die ze dragen. “In de buitendienst
werken voor ons Jurgen van Vliet en Bas Verdonk. Bas heeft connecties bij
de televisie en BN’ers en zodoende dragen vrouwen als Glennis Grace onze
sieraden. Daarnaast zijn we te zien geweest bij The Voice of Holland en
Koffietijd met onze producten. Dat hoort bij onze marketingstrategie, om de
merken en sieraden nog meer in the picture te zetten en we hebben er veel
profijt van, net zoals onze klanten. Ons doel is nu om BN’ers te koppelen aan
onze merken en zodoende nog meer profilering op televisie te garanderen.”
HOBBY
Het gaat de gebroeders Stijnis duidelijk voor de wind de laatste tijd. De druk
neemt dan natuurlijk ook toe, maar als een last zien ze het zeker niet. “Het
is prioriteiten stellen, maar het gaat ons goed af. Het is voor ons allebei geen
last, omdat het vanuit hobby je werk is geworden. We doen alles met pas-
sie en al moeten we zeven dagen in de week werken, dan hebben we het er
graag voor over. De één spaart postzegels en wij zijn goudsmeden in hart en
nieren”, zo zeggen beide heren tot slot.
Meer informatie:
S.G.S. Fabriek B.V.
Tel: 0591-794047
www.fjory.nl www.nljuwelen.nl“WE DOEN ALLES MET PASSIE EN AL
MOETEN WE ZEVEN DAGEN IN DE
WEEK WERKEN, DAN HEBBEN WE HET
ER GRAAG VOOR OVER. DE ÉÉN SPAART
POSTZEGELS EN WIJ ZIJN GOUDSMEDEN
IN HART EN NIEREN”
D
E
J
U W E L I E R
N R
2 2 0 1 6 11
3
Wim en Bas Stijnis