C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 6 3
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Coen de Jager
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
Vakinformatie voor de totale Juweliers- en Bijouteriebranche
|
Juni 2016
|
16e jaargang no. 3
|
Prijs
€
10,50
de juwelier
SPECIAL:
S
IERADEN
&
T
ROUWRINGEN
COVERSTORY
iXXXi JEWELRY
DRIJFHOUT
GALVANO-CURSUS
INTERVIEW
BAS EN WIM STIJNIS
Het mag op zijn zachts gezegd opvallend genoemd worden: de overname van het
Zwitserse Frederique Constant (inclusief Alpina en DeMonaco) door het Japanse
Citizen. Waar we een aantal jaar geleden echt geen rekening mee hadden durven
houden, gebeurt nu gewoon. De Japanners zijn sowieso enorme inhaalslagen aan het
maken ten opzichte van de Zwitserse horlogebranche. Al veel vaker horen wij gelui-
den van kenners die zeggen dat de Japanse instap-uurwerken niet onder doen voor
de Zwitserse, sterker nog, de Japanse movements zijn misschien wel beter. Maar een
Japans merk dat een Zwitsers topmerk overneemt was toch ondenkbaar. Het geeft aan
dat de wereld in rap tempo verandert.
Waar Japanse uurwerken al reeds lange tijd de strijd kunnen aangaan met Zwitserse
uurwerken en technisch en prijstechnisch de strijd misschien ook wel winnen, blijven
de Japanse horloges qua stijl en design nog achter. Daar is met de overname van
Frederique Constant door Citizen voor dat Japanse merk verandering in gekomen,
want in feite heeft het bedrijf niet alleen kennis ingekocht, maar kan het ook gebruik
maken van de Europese stijl die Frederique Constant heeft. Een interessante ontwik-
keling die zeker gevolgen gaat hebben voor beide merken. In mijn ogen heeft Citizen
in ieder geval een geweldige deal gemaakt.
Tot zover het nieuws dat mij de afgelopen weken bezig heeft gehouden en over naar
deze prachtige nieuwe uitgave van De Juwelier, want op het gebied van (trouw)siera-
den is er natuurlijk ook genoeg te vermelden. Wij zijn weer op pad gegaan om u de
laatste ontwikkelingen te kunnen melden. Zo waren wij in het noorden van het land
bij Aller Spanninga en Van der Meulen Edelmetaal om reportages te maken, bezoch-
ten we de S.G.S. Fabriek in Emmen om te spreken met Wim en Bas Stijnis, namen wij
deel aan de eerste galvano-cursus die georganiseerd werd door Drijfhout en waren
wij op bezoek bij het snelgroeiende sieradenmerk iXXXi Jewelry. U leest over al deze
bezoeken uitgebreide artikelen in deze uitgave.
Wil ik u tot slot toch ook graag nog even wijzen op een aantal beurzen die wellicht
iets minder bekend zijn. Ik heb dit jaar al uitgebreid gesproken over de bekende
beurzen, maar het kan voor u als juwelier ook zeker interessant zijn om eens buiten
de gebaande paden te treden. In augustus vindt in Frankfurt Tendence plaats, waar
onderscheidende merken te vinden zijn. In Parijs wordt in september Bijorhca geor-
ganiseerd en ook daar vindt u merken die u niet snel in Utrecht, München of Bazel
terugziet. Het gaat uiteindelijk om jezelf te onderscheiden ten opzichte van de massa.
Opvallen, je hoofd boven het maaiveld uitsteken, risico’s nemen: allemaal voorwaar-
den om succesvol ondernemer te zijn. Neem daarbij een voorbeeld aan Citizen, dat
het onmogelijke mogelijk heeft gemaakt.
Veel leesplezier met deze uitgave
van De Juwelier!
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nlDe Visie
Coen de Jager
‘IN MIJN OGEN HEEFT CITIZEN EEN
GEWELDIGE DEAL GEMAAKT’