De Juwelier nr3 2018 Online

BAS VERDONK IS ÉÉN VAN DE VELE AMBASSADEURS VAN DE JUWELIERSBRANCHE. ALS VERMAARD GOUDSMID MET ZIJN PAS GELANCEERDE EIGEN SIERADENLIJN EN AGENT VAN EEN BEKEND MERK PROBEERT HIJ HET AMBACHT VAN GOUDSMEDEN EN SIERADEN IN HET ALGEMEEN IN DE SPOTLIGHT TE PLAATSEN. HIJ HEEFT AL EEN PRACHTIG PODIUM GECREËERD VOOR ZICHZELF, WANT HIJ IS WERKZAAM VOOR ONDER ANDERE DE VOICE OF HOLLAND, LADIES OF SOUL, FASHIONWEEK EN DIVERSE BN’ERS. DAARNAAST IS HIJ ALS COLUMNIST VERBONDEN AAN VERSCHIL- LENDE MAGAZINES ZOALS ‘VRIENDEN’, ‘GLOSS’ EN DERGELIJKE. WIJ KENNEN BAS ALS IEMAND MET EEN DUIDELIJKE MENING OVER ONZE BRANCHE EN HEBBEN HEM BEREID GEVONDEN ALS VASTE COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER ZIJN MENING TE VERKONDIGEN. HIERONDER LEEST U ZIJN NIEUWSTE COLUMN. Nederland is altijd het land van de grijze muizen geweest. In ons koude Calvinistische kikkerlandje was alles teveel en behoorde je mee te gaan met de massa. Ondanks een uitschieter tijdens de Otazu-periode was de gulden middenweg altijd de veiligste weg en kleurde iedereen binnen de lijntjes. Ook in onze branche zien we dit dagelijks. De Nederlandse vrouw was voorzichtig en wij gingen daar natuurlijk op in. Sieraden moesten ingetogen zijn en vooral niet te opvallend. Als juwelier koos men natuurlijk voor wat de consument wil. De vraag bepaalt immers het aanbod. We konden geen kant op en dus was de eenheidsworst geboren. De laatste maanden mag ik wat vaker mijn kunstjes vertonen in het buitenland. Maar wat in Nederland over the top is, is normaal in het buitenland. Grote opvallende sieraden met grote opvallende kleurstenen is daar hetzelfde als onze solitairring. Alles mag en niets is te gek. Het walhalla van elke sieradenontwerper. Ik voel me dan ook als een vis in het water wanneer ik een opdracht uit het buitenland krijg. En Nederland? Gelukkig lijkt er beweging te komen in Nederland. De Nederlandse vrouw is veel modebewuster aan het worden en dit zie je in het straatbeeld. Met name door social media is fashion veel dichterbij en veel meer zichtbaar. Keuzes worden gemaakt op is van hoe je jezelf voelt, hoe je bent. In de fashionwereld zien we veel kleuren en prints en dit lijkt in de sieraden door te werken. Naast de revival van goud, zie ik steeds meer kleur in het straatbeeld. Ook tijdens mijn styling van BN’ers en tv-programma’s is dit het meest gevraagd. Daar wordt allang kleur bekend. Wat voorheen was weggelegd voor tv, is langzaam doorgesijpeld naar de consument. Dit hebben wij al gemerkt in de oorsieraden. De grote kleurrijke oorbellen hebben het pad geëffend voor andere sieraden. Kleurstenen als labradoriet, malachiet en turquoise zijn hot en dit zien we bij merken als Close to Zen en Ymala. Deze trend vinden we gelukkig ook in het goud. Merken als Peroni & Parise en Monzario nemen daarin het voortouw met de combinatie van goud en diezelfde kleurstenen. Absoluut gedurfd maar enorm trendsettend voor Nederland. Zou het dan zover zijn gekomen dat de Nederlandse vrouw eindelijk kleur bekent? Dat sieraden echt deel gaan uitmaken van haar accessoires en persoonlijkheid? Laten wij dit met zijn allen verder stimuleren. Sieraden zijn een vereiste voor elke vrouw waarmee ze haar identiteit en persoonlijkheid kan laten zien. Weg met de eenheidsworst! De vrouw kan haar hart ophalen met alle mogelijkheden waardoor sieraden weer persoonlijk zijn. Reageren op deze column kan via bas@basverdonkjewels.nl C o l u m n B a s V e r d o n k Bas Verdonk Kleur bekennen D e J u w e l i e r n r 3 2 0 1 8 37

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4