De Juwelier nr3-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 3 2 0 2 1 47 Zijn er nog mensen die op afspraak willen langskomen? Monique toe Water: “Doordat wij in de binnenstad zijn gesitueerd verschilt het toch wel. Er wordt nog steeds gebeld door onze klanten met de vraag of ze een afspraak moeten maken. Maar er zijn ook nog mensen die liever een afspraak willen maken, want dan hoeven ze niet in de rij buiten te wachten. Voor ons is het om het even.” Daphne Kroes: “Bij ons is dit verreweg het grootste deel van de bezoekers. Wij werken momenteel voor 90% op afspraak. Wij zien dat de spontane bezoekers zeer terughoudend zijn en dus niet snel onze winkel op de bonnefooi bezoeken.” Danny Uranka: “Net na het loslaten van shoppen op afspraak hoorde ik wel regelmatig dat klanten nog even wilden wachten met langskomen om drukte proberen te vermijden. Net als voor de lockdown kunnen klanten nog steeds een afspraak maken voor het uitzoeken van trouwringen.” Hoe zijn de reacties van jullie klanten? Monique toe Water: “De reacties zijn heel leuk, maar er zijn ook mensen die gewoon terughoudend zijn. De mees voorkomende reactie van de klanten zijn; wat fijn voor jullie dat jullie weer open mogen zonder afspraak. Tegelijkertijd vinden ze het ook spannend om de binnenstad in te gaan vanwege de drukte. Dat zal gaandeweg de komende weken al wel minder worden vermoed ik.” Daphne Kroes: “Onze klanten vinden het erg fijn om ons weer te zien, zo merken we heel sterk. Doordat we ze ook veel aandacht en tijd geven middels persoonlijke gesprekken kunnen we directer verkopen.” Danny Uranka: “Klanten reageren zo positief. Dat is geweldig om mee te maken. Na een periode van vooral online shoppen vinden ze het fijn om weer in de fysieke winkel langs te komen en de sieraden in het echt te kunnen ervaren.” Merk je – bijvoorbeeld in de periode voorafgaand aan Moederdag – dat er meer kopende klanten in de winkel waren bij jullie? Monique toe Water: “Het was bij ons zeker rondom Moederdag heel druk. De winkel was steeds vol en wat opviel was dat ook er echt meer werd besteed dan normaal voor Moederdag.” Daphne Kroes: “Wij merken zeker een toename in de verkoop van de bele- vingssieraden en gepersonaliseerde producten, maar ook een zeer grote toename in de klanten die oud goud op afspraak willen inleveren. Gezien de lastige tijd voor veel mensen en (collega-)bedrijven is het erg aantrekkelijk (oud) goud te verkopen aan ons.” Danny Uranka: “Er was absoluut sprake van een piek in aantal klanten na het loslaten van shoppen op afspraak. Enkele weken geleden merkten we al dat het drukker was dan normaal. Iedereen wilde natuurlijk weer de deur uit nu het weer mag. Inmiddels lijkt het weer te stabiliseren en gaan we terug naar de situatie voor de lockdown.” Merk je überhaupt een omzetstijging sinds de laatste versoepelingen? Monique toe Water: “We merken sinds de laatste versoepelingen zeker een omzetstijging, met name in goud en briljant. Dat is natuurlijk een hele fijne bijkomstigheid.” Daphne Kroes: “Doordat bij ons het ‘spontane shoppen’ nog niet echt op gang is gekomen, merken wij veel meer een verplaatsing van de omzet. Zodra er wellicht wat meer spontane verkopen gaan plaatsvinden zal de omzet uiteraard stijgen.” Danny Uranka: “Het gemiddelde aankoopbedrag lag de eerste weken na de versoepelingen wat hoger dan gebruikelijk. Maar ook deze ontwikkeling lijkt van relatief korte duur en gaat weer richting het oude normaal.” Is je werkwijze veranderd door alle ontwikkelingen in het afgelopen jaar? Monique toe Water: “Onze werkwijze is niet veranderd. behalve dat we nog geen oorgaatjes schieten. Dit doen we pas als iedereen ( personeel) is ingeënt tegen corona.” Daphne Kroes: “Onze werkwijze is zeker veranderd door onder meer de positieve ontwikkelingen bij ons die het shoppen op afspraak met zich mee- brengt. Wij ervaren het als prettig dat we onze klanten zo persoonlijk kunnen helpen, maar nog belangrijker natuurlijk; zij ervaren het ook als heel plezie- rig. Dat houden we er dus wel in.” Danny Uranka: “We hebben natuurlijk wat aanpassingen gedaan, maar in grote lijnen blijft de werkwijze hetzelfde als vooraf. We hebben al jaren een goed draaiende webshop en Click & Collect is daar altijd onderdeel van geweest. Digitaal advies was ook voor de lockdown mogelijk, maar eerlijk gezegd maken klanten hier nauwelijks gebruik van.” Wat is de hoop voor de komende tijd? Monique toe Water: “Onze hoop voor de rest van het jaar is dat we op een verantwoorde en veilige manier open kunnen blijven en onze kanten blij mogen maken met mooie sieraden en horloges.” Daphne Kroes: “Wij willen de komende tijd de persoonlijke service zo blijven doorzetten en uitbreiden zodat we onze klanten optimaal kunnen voorzien van een juist advies en het juiste product.” Danny Uranka: “Hoe meer versoepelingen, hoe meer redenen om weer mooie sieraden en horloges te gaan dragen. We hopen dat we zo snel moge- lijk op een verantwoorde manier weer normaal kunnen gaan draaien. Dat we onze klanten uiteindelijk weer mogen begroeten zonder mondkapjes en ze weer kunnen zien glimlachen. Maar ook dat er na een periode van aangewezen zijn op online verkoop weer een hernieuwde waardering komt voor fysieke winkels nu winkelen even niet vanzelfsprekend is geweest.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4