De Juwelier nr3-2021 Online

D o o r g e e f c o l u m n D e J u w e l i e r n r 3 2 0 2 1 70 Het is gelukkig niet voor iedereen futuristisch, maar ik spreek bijna wekelijks nog vakgenoten die weinig weten van deze 3D-techniek. ‘Wat houdt het eigenlijk in, die 3D-techniek?’, vragen zij mij dan vaak. Met een CAD (computer aided design)- tekening kun je een 3D-printer aansturen om deze 3D-tekening vervolgens te laten printen, laagje voor laagje totdat er een 3D-object, in mijn geval een sieraad ontstaat. Het beste is om in het materiaal wax (soort kaarsvet) te printen, omdat je dan met de verloren wasmethode, het geprinte sieraad kunt opbomen, omhulsen met gips, vervolgens in de oven kunt zetten om er dan een aantal uren verder als de wax uit je gips is gesmolten, er metaal (goud of zilver) in te gieten. Tot zoverre de technische uitvoering, maar wat heeft het nu voor meerwaarde ten opzichte van traditioneel goudsmeden? Ik zet de voordelen graag even voor jullie op een rijtje: • Je kunt veel sneller tot een eindresultaat komen; • Je kunt makkelijk hetgeen je reeds gedaan hebt herhalen. Je werk wordt tot in lengte van dagen bewaard middels je eigen harde schijf (back-ups maken dus); • Je hebt veel minder metaalverlies; • Hij of zij die niet kan edelsteen-zetten, kan met 3D-voorbewerking toch een heel eind in de buurt van een traditioneel zetter komen en het op punten zelfs winnen qua resultaat; • Je kunt zogeheten renders maken, fotorealistische weergaven van het nog te maken eindproduct; • Je kunt vrij nauwkeurig een prijsberekening maken vóór het maakproces; • Echt helemaal geweldig: scharnier-onderdelen bij creolen, reumaringen en slavenarmbanden; • Ook echt helemaal geweldig: rasters maken ter gewichtsbesparing en ter verfraaiing. Nadelen zijn er ook: • Het betreft altijd gietwerk en gietwerk heeft altijd die giethuid en niet die metaalstructuur als bij gewalste/geplette sieraad-onderdelen; • Je hebt flink wat apparatuur (printer, gietinstallatie, oven, krachtstroom en dergelijke) nodig en veel computerkennis op hoger niveau. Dat alles bij elkaar is tamelijk kostbaar, dus voor in het klein is het niet (snel) rendabel. Sinds 1994 heb ik een juwelierszaak/goudsmederij/atelier in Veldhoven, samen met een klasgenoot vanuit de school uit Antwerpen, André Toonders. Ik sta met erg veel goudsmeden in contact en met het merk Minioro dat ik in eigen huis produceer sta ik ook in nauw contact met vele juweliers. Ik zie dat de jonge goudsmeden onder ons, zij die 3D-techniek omarmen, en dit in combinatie met Instagram en andere social media promoten, gigantisch groeien in heel korte tijd. De jonge generatie heeft enorm veel houvast aan die 3D-techniek en dan hoef je ook niet de ervaren oude rot in het vak te zijn, om snel tot een zeer fraai resultaat te komen. René Verhoeven NA DE NOMINATIE VAN ANDRE SMITS IS HET MIJN BEURT OM IN DEZE DOORGEEFCOLUMN MIJN VISIE TE GEVEN OP HET ‘GOUDSMEEDVAK’. IK HEB EEN BIJNAAM DIE MIJ AL EEN TIJD GELEDEN IS GEGEVEN: RENÉ 3D. EN DEZE IS ZEKER OP MIJ VAN TOEPASSING, WANT IK BESTEED GEMIDDELD ZES UUR PER DAG AAN 3D-TEKENEN EN DAT DOE IK AL VELE JAREN. MIJN VADER WAS GOUDSMID/JUWELIER IN OISTERWIJK, DAAR WAAR MIJN JONGERE BROER NU DE ZAAK HEEFT OVERGENOMEN. IK BEN VAN JONGS AF AAN AL ENORM GEPASSIONEERD VOOR HET VAK GOUDSMID, EN DIT VAK HEB IK ‘TRADITIONEEL’ TWINTIG JAAR UITGEOE- FEND, MAAR NU BEN IK AL VELE JAREN ACHTER DE COMPUTER ÉN DE WERKBANK TE VINDEN. WANT IK GEBRUIK HET BESTE VAN BEIDE WERELDEN: TRADITIONELE GOUDSMIDS-KENNIS EN ERVARING GECOMBI- NEERD MET 3D-TECHNIEK. IETS WAT JE BIJNA FUTURISTISCH VOORUITSTREVEND ZOU KUNNEN NOEMEN. RENÉ VERHOEVEN IN DEZE DOORGEEFCOLUMN GEEFT EEN VAKMAN OF -VROUW ZIJN OF HAAR VISIE OP DE BRANCHE EN OP HET GOUDSMEEDBEROEP. WAT ZIJN DE ONTWIKKELINGEN? WAAR GAAT DE BRANCHE NAARTOE? LEES HET HIERONDER. Om dan af te ronden met mijn tip: houd die jonge garde in de gaten, omarm ze en vraag ze raad, want zij zijn de toekomst! Op dit moment is één van mijn meest succesvolle vakgenoten Janne Wouters en met haar 21 jaar dus ook behorend tot de nieuwe generatie. Ik zou zeggen volg haar op haar Instagram, zodat je door jonge ogen kunt zien wat er hedendaags speelt in juweliers- en goudsmidsland. Aangezien gieten in het verlengde ligt van 3D-printing, draag ik graag Jules Leijnen voor om een inkijkje te geven in die wereld van gieten, in de volgende editie.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4