De Juwelier nr 3-2023 online

DE JUWELIER NR 3 2023 33 Levertijden In dat opzicht doen ze er bij Aller Spanninga dan ook alles aan om de levertijden goed in het oog te houden. Door overmacht lukt dat niet altijd, zo ervaarde Tom vorig jaar bijvoorbeeld nog. “Vorig jaar hadden we de bizarre situatie dat er enorm veel bruiloften werden ingehaald die in corona-tijd niet plaats hadden kunnen vinden en daardoor waren de aanvragen zo hoog, dat onze levertijden opliepen tot twaalf weken. Nu is het nóg steeds erg druk, maar lopen de levertijden niet verder op dan zes weken. Nog steeds niet optimaal, maar dat heeft ook te maken met grondstoffen die minder beschikbaar zijn zoals recent witgoud. Een andere reden dat onze levertijden nog steeds niet optimaal zijn, is de grote vraag naar custom made ringen. Maar liefst 75% van de aanvragen die wij binnenkrijgen, betreffen afwijkende uitvoeringen. Dat geeft aan dat bijna iedereen wel een unieke, zelf samengestelde ring zoekt. Prachtig, maar dat is ook meerwerk. Het fijne is wel dat we alle extreme spoedgevallen tot nog toe hebben kunnen leveren.” Ring centraal Tom weet als geen ander wat er speelt onder trouwlustigen. “Wat wij zien, is dat het aankoop van de ring een emotionelere aangelegenheid is geworden waar dus echt veel waarde aan gehecht wordt én dat het ringmoment tijdens de ceremonie een belangrijke rol speelt. De ring krijgt dus een centralere rol in het geheel. Dat maakt alles met meer emotie geladen en verklaart waarom de gemiddelde verkooptijd dat een juwelier met een bruidspaar nodig heeft, stijgt. Juist daardoor is het zo belangrijk dat de juwelier de specialist is waar deze mensen naar op zoek zijn. Want advies is juist nog steeds zo nodig. Consumenten moeten op een eerlijke manier geadviseerd worden over wat wel en wat niet kan bij het samenstellen van de gewenste ring. Jij bent de specialist, dus zeg ook duidelijk wat wenselijk is en wat gewoon niet slim is om te kiezen.” Meer bruiloften Nu het aantal bruiloften door uitstel door corona doorgaans wel hebben plaatsgevonden, blijft het aantal bruiloften toch groot, aldus Tom. “Er lijken dus meer bruiloften plaats te vinden afgaand op het aantal ringen dat gekocht wordt. Misschien zijn er ook nog wel bruidsparen die al getrouwd zijn en nu alsnog trouwringen kopen, maar dat verklaart het enorm hoge aantal nog niet voor mij. Mensen kiezen gewoon echt voor elkaar nu en willen trouwen. Zoals gezegd speelt de trouwring echt een rol bij het huwelijk en consumenten komen heel gericht binnen. Ze weten wat ze willen en we zien dat de gemiddelde verkoopprijs ook hoger ligt.” Nieuwe website Om de juwelier nog meer te ondersteunen, is Aller Spanninga bezig om een nieuwe website op te bouwen. Tom: “Onze huidige site heeft een uitgebreide configuratiefunctie voor consumenten, waar juweliers nóg meer opties hebben, maar toch willen we de mogelijkheden voor consumenten wat terugschroeven. Zo wordt het allemaal wat overzichtelijker en kan de juwelier de trouwlustigen meenemen in het hele proces en ze alle opties laten zien. Dat werkt toch beter. Mijn tip is wel om met de consumenten een afspraak te maken voor het uitzoeken van de trouwringen. Neem de tijd voor ze, maak er een feestje van: dat verwachten ze ook.” Meer informatie: Aller Spanninga Tel. +31 (0)513 412 848 www.allerspanninga.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4