De Juwelier nr 3-2023 online

DE JUWELIER NR 3 2023 53 COLUMN Om de aandacht van de consument te trekken én vast te houden, is er meer nodig dan alleen een aansprekende etalage. Volgens Martijn van der Jagt, Head of Visual Creative International bij Mood Media, verdient in-store video content een eigen strategie. Hij vertelt hoe je als winkelier de consument meeneemt op een inspirerende klantreis met behulp van slimme digital signage. Of je nou een luxe winkelketen bent of een kleine zelfstandige juwelier: in retail zijn er verschillende contactmomenten met de consument, meer dan je als winkelier misschien beseft. Al deze zogeheten touch points dragen bij aan de totale winkelbeleving. Met behulp van de juiste digitale tools beïnvloed je de klantreis van de consument en daarmee diens koopgedrag. Maar wat zijn die tools precies, en hoe zet je ze slim in? Het begint bij het in kaart brengen van de shopper journey. De eerste stap van de klantreis is het naar binnen trekken van de consument. Mensen lopen in een winkelstraat snel voorbij, er is dus weinig ruimte voor storytelling. De video content in de etalage moet in het oog springen en to the point zijn. Een trigger met een korte call to action die de doelgroep verleid naar binnen te gaan. Houd hierbij rekening met de positionering van je merk of winkel. Een populaire bijouterie keten kan bijvoorbeeld een aantrekkelijke aanbieding delen op een groot scherm, terwijl een luxe juwelier eerder de exclusiviteit benadrukt met creatieve visuals. Eenmaal binnen zijn er veel digitale oplossingen mogelijk om de aandacht van de consument vast te houden en de winkelbeleving naar een hoger niveau te tillen. Van een live social media wall tot touch screens waarmee je door de sieradencollectie bladert, of een 3D ‘explosion’ die alle onderdelen van een Zwitsers horloge zichtbaar maakt. Op de winkelvloer zien we steeds meer digitale oplossingen om het personeel te ontzien. Denk bijvoorbeeld aan interactieve kiosken of sieraden met RFID-chips waardoor je meer informatie over het materiaal ziet zodra je het product oppakt. De consument kan hierdoor zelfstandig op ontdekkingstocht gaan. Tot slot is de omgeving van de kassa een belangrijke plek voor klantbinding. Denk aan motion graphics over het verzorgen van je sieraad, een korte video over de herkomst van eerlijke diamanten of meer informatie over in-store services als garantie en reparatie. Het grote voordeel van digitale signage is dat je de boodschap en visuals makkelijk aan kan passen, bijvoorbeeld aan specifieke feestdagen. Zo blijf je de doelgroep aanspreken met passende content, ongeacht het seizoen. IN-STORE VISUALS DIE HET VERSCHIL MAKEN Column Mood Media Martijn van der Jagt Head of Visual Creative International Mood Media

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4