De Juwelier nr 3 2025

Special SIERADEN Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | juni 2025 | 25e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Coverstory "Een juwelier die een merk als Touché Jewels verkoopt, onderscheidt zich"

swingjewels | swing-jewels.com NU OOK MET LAB own terms Live on your Ontdek NU de nieuwste Swing Jewels Lab collectie en scan de QR Code. +31 (0)20 6794633 | info@weiszgroup.com

DE JUWELIER NR 3 2025 3 Labgrown diamant houdt de juweliersbranche de laatste tijd bezig. Terwijl gevestigde merken zoals Blush, Kasius, SGS en Aurore Jewelry volop investeren en de groeiende consumentenvraag erkennen, blijven traditionele spelers zoals Pas Diamonds en GASSAN Diamonds sceptisch. Wat betekent dit spanningsveld voor de juweliersbranche? Is labgrown diamant dé commerciële kans van het decennium of vooral een tijdelijke hype? Wij maakten er een zeer uitgebreid verhaal over met een aantal hoofdrolspelers de afgelopen maanden. Voorstanders die ik de afgelopen tijd gesproken heb, benadrukken de mogelijkheden voor juweliers om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Labgrown diamant verlaagt immers de financiële drempel voor consumenten die verlangen naar grotere en kwalitatief hoogwaardige diamanten, zonder daarvoor diep in de buidel te moeten tasten. Dit opent nieuwe deuren en maakt het mogelijk een hoger gemiddeld aankoopbedrag te realiseren. Daarbij geeft het de consument een ruimere keuze en past het perfect bij een generatie die duurzaamheid en transparantie waardeert. Juist die duurzaamheid wordt echter scherp bekritiseerd door tegenstanders. Zij noemen het duurzaamheidsverhaal achter labgrown diamant een „broodje aap-verhaal” en wijzen op de hoge energieconsumptie van productieprocessen. Bovendien waarschuwen zij voor de snelle waardedaling en het risico op verwatering van het exclusieve imago van natuurlijke diamanten. Is labgrown diamant veroordeeld tot het bijou segment? Zij zeggen van wel. Voor juweliers betekent dit dat er kansen liggen, mits zij hun klanten helder en genuanceerd informeren. Wie kiest voor labgrown diamant moet dit duidelijk onderscheiden van natuurlijk diamant, zowel qua presentatie als storytelling. Juist daarin ligt de commerciële kans: transparantie en keuzevrijheid bieden aan een goed geïnformeerde consument. Wat ik in ieder geval heb meegenomen uit de vele gesprekken: Labgrown diamant biedt onmiskenbaar kansen, vooral voor ondernemers die bereid zijn te investeren in educatie, eerlijke communicatie en duidelijke positionering. Toch blijft het essentieel om kritisch te blijven kijken naar de impact op waarde en imago. Labgrown diamant zal natuurlijke diamant niet vervangen, maar voegt zeker een glinsterende nieuwe dimensie toe aan het aanbod van een juwelier . Colofon en De Visie Special SIERADEN Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | juni 2025 | 25e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Coverstory "Een juwelier die een merk als Touché Jewels verkoopt, onderscheidt zich" DE VISIE LABGROWN DIAMANT ZAL NATUURLIJKE DIAMANT NIET VERVANGEN, MAAR VOEGT ZEKER EEN GLINSTERENDE NIEUWE DIMENSIE TOE AAN HET AANBOD VAN EEN JUWELIER Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

4 DE JUWELIER NR 3 2025 INHOUD P. 10 Interview Ieder jubileum is bijzonder, maar vijftig jaar markeert wel een hele mooie mijlpaal voor ieder bedrijf. Als je je al vijf decennia lang bewijst als betrouwbare partner voor juweliers, dan doe je iets goeds. Dat is ook zeker het geval bij Pas Diamonds. Wij spraken de familie Pas over het vijftigjarig bestaan, de hoogtepunten, de uitdagingen en de toekomst. P. 30 Pequignet Het Franse horlogemerk Pequignet maakt een veelbelovende terugkeer in het luxe segment én in de Nederlandse markt. Tijdens Watches & Wonders 2025 presenteerde het merk zich krachtig als het Franse alternatief binnen de wereld van haute horlogerie. Met een hernieuwde strategie, eigen manufactuuruurwerken en verfijnde modellen laat Pequignet zien weer helemaal terug te zijn en ook in ons land wordt het bekende horlogemerk opnieuw gepresenteerd. P. 16 Coverstory Het is alweer vijf jaar geleden dat Touché Jewels opgericht werd door Bas Verdonk. Zijn geesteskindje werd realiteit en inmiddels mogen we wel stellen dat Touché Jewels in vijf jaar tijd haar meerwaarde voor het assortiment van de juwelier ruimschoots bewezen heeft. Met sieraden die volledig te personaliseren zijn, kan de juwelier zijn of haar klanten verrassen met een volledig persoonlijk én uniek sieraad. P. 34 Labgrown diamant Labgrown diamant heeft zijn weg gevonden naar de mainstream sieradenmerken en we zien steeds meer aanbieders op de markt. Wat betekent dat voor de juwelier? Welke kansen biedt labgrown diamant? En kun je er nog wel omheen? Wij vroegen het een aantal prominenten uit de juweliersbranche. 10 30 16 34

DE JUWELIER NR 3 2025 5 P. 72 Juwelier in beeld Dit jaar viert juwelier Huijssoon in Epe haar 75-jarig bestaan én ook het 25-jarig jubileum van de familie Veenemans als eigenaar. Twee belangrijke mijlpalen om toe te voegen aan de toch al rijke geschiedenis van de zaak aan de Hoofdstraat 66. Dit juweliershuis vertelt een verhaal van passie voor het vak, klantgerichtheid, groei - met de nodige verbouwingen- en trouw aan ambacht. P. 56 Juwelier van den Aker De juweliersbranche is niet meer hetzelfde als wat het twintig jaar geleden was. De technologische sprong die we de afgelopen jaren hebben gezien is indrukwekkend. Toch vergeten we soms te laten zien hoe die vooruitgang eruitziet in de praktijk. Gelukkig zijn er opdrachten die dat wél doen. Zoals een bijzonder paar trouwringen, ontworpen door sieradenontwerper Morales en uitgevoerd door Juwelier Van den Aker uit Helmond. P. 50 Blush Blush Lab Diamonds is een juwelenlijn van 100% gecertificeerd recycled goud met labgrown diamanten. Een innovatieve, toegankelijke collectie diamanten juwelen, met een ethische benadering die waar mogelijk wordt doorgevoerd in elk onderdeel en detail van het product en de presentatie. P. 60 Jackie Het is alweer vijf jaar geleden dat PDA Group haar eerste eigen sieradenmerk op de markt bracht met Jackie Gold. Jacqueline Stad zag dat er een modieus gouden sieradenmerk ontbrak in het aanbod, dat inspeelde op de wensen van de moderne vrouw. Met de trend van layering &stacking die heel duidelijk aanwezig was én is, speelt Jackie Gold in op de vraag vanuit de markt met een onderscheidend concept. 56 50 60 72

6 DE JUWELIER NR 3 2025 NIEUWS Door de toenemende populariteit van labgrown diamanten is het voor juweliers steeds belangrijker geworden om snel en accuraat onderscheid te maken tussen natuurlijke en synthetische stenen. Presidium, wereldleider op het gebied van diamanttesters, heeft met de Presidium Diamond Verification Instrument® (OTI) een krachtige en betrouwbare oplossing in huis en Drijfhout biedt dit instrument aan in Nederland. Dit innovatieve instrument is speciaal ontwikkeld om juweliers te ondersteunen bij het eenvoudig en direct onderscheiden van natuurlijke diamanten en labgrown exemplaren. Dankzij geavanceerde optische technologieën biedt het toestel binnen enkele seconden duidelijkheid. De gebruiksvriendelijke bediening zorgt ervoor dat iedereen in het juweliersvak - van ervaren gemmologen tot verkoopmedewerkers - zonder uitgebreide training betrouwbare testresultaten kan behalen. De OTI van Presidium werkt volgens een zeer nauwkeurige optische analyse van UV-absorptie en luminescentie. Hiermee kunnen natuurlijke diamanten en labgrown diamanten moeiteloos worden onderscheiden, zelfs bij kleinere stenen of diamanten die al verwerkt zijn in juwelen. Voor juweliers is dit een onmisbaar hulpmiddel geworden, zeker nu consumenten steeds bewuster kiezen en volledige transparantie verwachten over de herkomst van hun diamant. Meer informatie: Drijfhout Tel. 020-5648520 www.drijfhoutnl.com PRESIDIUM DIAMOND VERIFICATION INSTRUMENT® MAAKT ONDERSCHEID TUSSEN LABGROWN EN NATUURLIJKE DIAMANT SPECIALE ARGENTIUM-BOX VAN ALLER SPANNINGA SCHOT IN DE ROOS Aller Spanninga heeft onlangs haar collectie verder uitgebreid met een kwalitatief zeer hoogwaardig assortiment ringen vervaardigt van argentium. “De twaalf modellen komen in een speciale argentium-box en zijn beschikbaar met verschillende afwerkingen, vormen en zettingen”, aldus Tom Blikslager. Tom was al bekend met argentium en de voordelen die het ten opzichte van zilver biedt. “Het is gewoon een heel mooi materiaal, dat witter is, nauwelijks oxideert en taaier en sterker is. De collectie is ontwikkeld met de focus op een combinatie van goud en argentium. Dat blijkt een schot in de roos. Al langer zien we dat er gespeeld wordt met alternatieve, goedkopere materialen als 9 karaat om de prijs wat te drukken. Dat is een grote reden om een mooi edelmetaal als argentium nu toe te voegen. De uitstraling is heel hoogwaardig – het benadert witgoud daarin – en het is natuurlijk betaalbaarder. Het heeft daarnaast een eigen keurmerk. Waar de gemiddelde verkoopprijzen van trouwringen in het goud recordhoogtes bereiken, kun je met een argentium in combinatie met 9, 14 of 18 karaat goud – dus niet verguld – voor een gemiddelde prijs van 750 tot 1.500 euro klaar zijn. Vandaar ook dat de reacties op deze collecties louter positief zijn.” Meer informatie: Aller Spanninga Tel. +31 (0)513 412 848 | www.allerspanninga.com

The definition of progress changes with the challenges. Because every day is an opportunity to improve. The goal is not success. It is more important to make progress. citizenwatch.eu NK5020-58L / CALIBER 8322 CA4690-51E / CALIBER B620 Refining the Japanese art of watchmaking. The new Zenshin collection in robust Super Titanium™. 40% lighter and five times harder than stainless steel. Progress as tradition BETTER STARTS NOW

8 DE JUWELIER NR 3 2025 TWEEDE EDITIE ORODIA WORDT TWEE KEER ZO GROOT ORODIA is de Belgische vakbeurs voor juweliers. Als professional vindt u er – naast juwelen en horloges – ook edelstenen, gespecialiseerde software, beveiliging, winkelinrichting, gereedschap en verpakkinsmaterialen. Op ORODIA staat beleving centraal. Met zijn stijlvolle inrichting, heerlijke catering en inspirerende Experience Space is het event een must-visit voor elke juwelier. ORODIA vindt plaats op 7 en 8 september in het historische Tour & Taxis te Brussel. Meer dan zestig standhouders uit zes Europese landen brengen een uitgebreid en kwalitatief aanbod. Enkele merken die hun opwachting zullen maken, zijn Aller Spanninga, Alpina, Citizen, Collection Ruesch, Diamanti per Tutti, Freywille, Herbelin, Ice-Watch, Jacques du Manoir, Liu Jo, Melano, Olympic, Pierre Lannier, Rodania, The House of Jewels en Thomas Sabo. Een volledig overzicht van de deelnemende standhouders ontdekt u op www.orodia.be. Netwerken ORODIA is niet alleen de plaats waar juweliers samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe trends te ontdekken, maar ook de plaats waar standhouders hun commerciële doelen bereiken. De vakbeurs heeft immers alle troeven in huis voor merken die op de Belgische markt aanwezig (willen) zijn: centraal gelegen, makkelijk bereikbaar en met een uitgebreide en accurate database aan contacten binnen de sector. Als merk komt u er in een leuke en ongedwongen sfeer persoonlijk in contact met honderden klanten en prospecten. Laatste plaatsen! Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de standplaatsen op ORODIA gewild zijn. Na een eerste uitbreiding van de beursoppervlakte begin dit jaar, bleek – om aan de vraag te voldoen – ook een tweede vergroting nodig. Daarmee werd ten opzichte van vorige editie de standoppervlakte verdubbeld. Ook die plaatsen zijn inmiddels grotendeels ingevuld. Bedrijven die er nog graag bij willen zijn, wachten dan best niet langer om hun plaats te reserveren! Meer informatie: ORODIA 7 en 8 september | Tour & Taxis Brussel Meer informatie en registreren: www.orodia.be VOORBESCHOUWING

AurA Bangles 14 karaat geelgouden bangles met zilveren kern AurA waar goud zilver omarmt Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30 - 16:30 uur Keienbergweg 12 1101 GB Amsterdam www.drijfhoutnl.com - info@drijfhoutnl.com T. (+31) 020 564 8 520 Dubbele klik Zichtbare wanddikte goud Levering uit voorraad Transparante vermelding goud en zilvergewichten Handgemaakt Veiligheidsachtje Deukt niet 2 modellen, 7 breedtes, 4 diameters (diameters 56, 58, 61, 63 & 68 mm) Scherpe prijsstelling

10 DE JUWELIER NR 3 2025 INTERVIEW PAS DIAMONDS FAMILIEBEDRIJF PAS DIAMONDS VIERT VIJFTIGJARIG BESTAAN Ieder jubileum is bijzonder, maar vijftig jaar markeert wel een hele mooie mijlpaal voor ieder bedrijf. Als je je al vijf decennia lang bewijst als betrouwbare partner voor juweliers, dan doe je iets goeds. Dat is ook zeker het geval bij Pas Diamonds. Wij spraken de familie Pas over het vijftigjarig bestaan, de hoogtepunten, de uitdagingen en de toekomst. Kunnen jullie ons meenemen naar het begin: hoe en waarom is Pas Diamonds vijftig jaar geleden ontstaan? “Pas Diamonds werd vijftig jaar geleden opgericht door onze (groot-) ouders, Henk en Rietje Pas. Ze begonnen als groothandel in monturen - de basisstructuren waarin diamanten gezet worden - en boden daarnaast een klein assortiment kant-en-klare sieraden aan. Met z'n tweeën en een grote passie voor het vak bouwden ze aan iets wat inmiddels is uitgegroeid tot een gevestigde naam in de juwelierswereld.” Wat waren de grootste uitdagingen in de beginjaren? “De grootste uitdaging was het opbouwen van een solide klantenkring en het zorgvuldig selecteren van betrouwbare fabrikanten die uitmuntten in vakmanschap en kwaliteit. In die tijd werd de markt sterk gedomineerd door één grote speler, JPC, waardoor veel juweliers hetzelfde aanbod hadden. Onze ouders kozen er bewust voor om het anders te doen: met meer keuze, persoonlijke service en een onderscheidend assortiment.” Hoe zag de diamanten- en sieradensector er toen uit, vergeleken met nu? “Vroeger was er weinig variatie en de displays bij juweliers waren vaak identiek. Nu is er veel meer diversiteit. Wij hebben daar als groothandel op ingespeeld door continu te investeren in een uitzonderlijk grote voorraad van duizenden modellen. Die voorraad bleek tijdens de coronapandemie van onschatbare waarde, omdat we direct konden leveren waar anderen stilvielen.”

DE JUWELIER NR 3 2025 11 Hoe is het om als familie samen te werken? Wat zijn de voor- en nadelen? “Het grootste voordeel is dat we elkaar door en door kennen. Iedereen heeft zijn plek gevonden in het bedrijf en weet waarin hij of zij het beste tot zijn recht komt. De grens tussen werk en privé is soms wat dunner als je met familie samenwerkt, maar juist dat maakt de band hechter en de samenwerking sterker.” Welke generatie(s) zijn inmiddels actief in het bedrijf? “De tweede en derde generatie zijn nu actief, maar het diamantvak zit al vijf generaties in onze familie. Het is bijzonder om te zien hoe het bedrijf is gegroeid van twee oprichters naar een team van dertien mensen. De nieuwe generatie - Kim, Nikki (dochters Anita), Daan en Joep (zoons Marcel) - zijn zich al volop aan het voorbereiden op de komende vijftig jaar. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Wat hebben jullie van elkaar geleerd door samen te werken? “We hebben vooral geleerd om elkaar te laten excelleren in waar we goed in zijn. Marcel Pas richt zich op de financiën, Anita Pas doet de in- en verkoop. Nikki is helemaal op haar plek in ontwerp, inkoop en verkoop en runt samen met haar zus Kim het merk Culet. Kim woont in Engeland en verzorgt marketingprojecten. Daan is gespecialiseerd in diamant en kleurstenen via een GIA-opleiding, koopt de mooiste stenen in tegen de beste prijzen én is onlangs verkozen in het bestuur van de Diamantbeurs, een mooie erkenning voor zijn kennis en netwerk. Joep ondersteunt ontzettend goed met de boekhouding en ontwikkelt zich daar steeds verder in.” Wat maakt een sieraad van Pas Diamonds bijzonder? “Onze sieraden zijn ontworpen door vrouwen voor vrouwen. Ze zijn stijlvol, draagbaar en met zorg vervaardigd. Wat ons écht onderscheidt is de combinatie van kwaliteit, snelheid en een eerlijke prijs. Dankzij onze ervaring weten we met wie we willen samenwerken en kunnen we snel leveren uit een unieke voorraad.” Zijn er juwelen of opdrachten waar jullie bijzonder trots op zijn? “Zeker. Natuurlijk presenteren wij altijd met trots nieuwe sieraden die wij toevoegen aan onze collectie, maar in het bijzonder zijn wij trots op onze jaarlijkse eindejaarsring; elke keer een ander ontwerp, waar juweliers echt naar uitkijken. Daarnaast zijn er talloze maatwerkstukken met persoonlijke verhalen die ons bijblijven. Die emotionele waarde maakt het vak zo mooi.” Hoe zijn jullie ontwerpen of werkwijze door de jaren heen veranderd? “Met de komst van 3D-technologie is veel veranderd. Vroeger werd alles met de hand getekend en gemaakt. Nu kunnen juweliers een foto sturen en ontvangen ze binnen enkele dagen – soms zelfs uren - een vrijblijvend 3D ontwerp. Binnen drie weken is het product leverbaar. Dit is een service die wij kunnen aanbieden door de sterke relaties die wij hebben opgebouwd met onze fabrikanten. Dat vergroot de mogelijkheden enorm: zelfs bijzonder maatwerk kan de juwelier nu snel aan haar klant aanbieden. Deze efficiëntie stelt ons in staat om sneller én goedkoper te werken, zonder in te leveren op kwaliteit. Bovendien is onze bedrijfsvoering door de groei van het team door de jaren heen - maar vooral de laatste jaren - erg geprofessionaliseerd en dat is iets waar onze kinderen actief in meedenken.” Hoe blijven jullie op de hoogte van trends en innovaties? “Onze vertegenwoordiger Bert Schapendonk bezoekt samen met ons regelmatig internationale vakbeurzen en weet als geen ander wat er goed verkoopt in de winkels. De nieuwe generatie houdt ook online de trends scherp in de gaten en vertaalt die naar ideeën voor de collectie. Zo blijven we actueel én vooruitstrevend.” WE VIEREN ONS JUBILEUM MET EEN REEKS ZORGVULDIG GESELECTEERDE AANBIEDINGEN DIE QUA ONTWERP ÉN PRIJSKWALITEITVERHOUDING ECHT OPVALLEN Wat is volgens jullie het geheim van een langdurige klantrelatie? “Topservice, goed luisteren, vakmanschap én oplossingsgericht denken. Wij houden niet van het woord “nee” en zetten altijd alles op alles om iets mogelijk te maken. Die mentaliteit heeft ons al vijftig jaar verder geholpen en dat gaan we volhouden.” Hoe zien jullie de toekomst van de juwelenbranche? “Sieraden bestaan al sinds het begin van de beschaving, de liefde ervoor is tijdloos. We verwachten dat de behoefte aan persoonlijkheid, vakmanschap en snelheid alleen maar toeneemt. Wat betreft diamant: wij kiezen bewust voor natuurlijke diamanten. We geloven niet in een duurzame toekomst voor synthetische stenen. Zeker bij de kleinere diamanten die wij verwerken, is het prijsverschil met synthetisch vaak verwaarloosbaar. Onze keuze voor natuurlijke diamant is er één uit overtuiging.” Hoe vieren jullie dit jubileum? “We vieren ons jubileum met een reeks zorgvuldig geselecteerde aanbiedingen die qua ontwerp én prijskwaliteitverhouding echt opvallen. Daarnaast gebruiken we dit moment om stil te staan bij onze geschiedenis én vooruit te kijken naar de toekomst, samen met onze klanten, partners en ons team.” Wat betekent dit moment voor jullie persoonlijk? “We stonden er vijftig jaar geleden al bij toen onze ouders met zijn tweeën begonnen. Nu, met een team van vijftien mensen en onze kinderen als opvolgers in beeld, voelen we trots, dankbaarheid en vooral een diepe verbondenheid met het bedrijf.” Wat zijn jullie dromen of plannen voor de komende vijftig jaar? “We willen blijven groeien, vernieuwen en tegelijk trouw blijven aan wie we zijn: een betrokken familiebedrijf met liefde voor het vak. We geloven dat je pas echt kunt doorgroeien als je stevig geworteld bent in je kernwaarden: kwaliteit, vakmanschap en persoonlijke service. De volgende generatie staat inmiddels klaar, vol ideeën en ambitie. Dat geeft ons vertrouwen, rust en energie om groot te durven denken. We willen onze positie als groothandel verder versterken, blijven investeren in technologie en inspelen op nieuwe behoeftes van juweliers én eindklanten. Tegelijk willen we een bedrijf blijven waar mensen zich thuis voelen - klanten, maar ook onze medewerkers. Want juist in een wereld die steeds sneller verandert, is een stabiele en vertrouwde partner van onschatbare waarde.” Meer informatie: Pas Diamonds Tel. +31 (0)20 696 0146 | www.pasdiamonds.com

WWW.BGPEDELMETAAL.NL Westermarkt 30, Tilburg info@bgpedelmetaal.nl +31(0)72 572 5224 Fullservice partner voor juweliers en edelsmeden Voor juweliers en edelsmeden die méér service willen is BGP Edelmetaal het aanspreekpunt. Meer dan tweehonderd juweliers en edelsmeden zijn klant van BGP Edelmetaal voor de verkoop van sloop (oude sieraden), werkhuisafval (vijlsel, lavuur, boorsel), tandengoud, industrieel goud, beleggingsmunten en –baren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij informeren u graag! 072 572 5224 info@bgpedelmetaal Wat krijgt u bij BGP Edelmetaal? Altijd de Beste Goud Prijs Direct uitbetaling Gratis ophaalservice THE NETHERLANDS | +31 6 58 998 427 INFO@NORTHGATEWATCHES.COM | WWW.NORTHGATEWATCHES.COM www.northgatewatches.com

DE JUWELIER NR 3 2025 13 VOORBESCHOUWING Deze beurs staat bekend om haar grootschaligheid, variëteit en internationale allure. Van zeldzame mineralen tot innovatieve sieradenontwerpen, bezoekers worden telkens weer verrast door het uitgebreide en indrukwekkende aanbod. Gemworld Munich Wat de Munich Show uniek maakt, is haar sterke focus op zowel de esthetische als wetenschappelijke waarde van natuurlijke schatten. Hier ontmoeten kunst en wetenschap elkaar in een inspirerende setting. De beurs is verdeeld in verschillende themagebieden, zoals "Gemworld" voor hoogwaardige sieraden en edelstenen, en "Mineralworld" voor spectaculaire ruwe mineralen en fossielen. Juist deze brede diversiteit maakt de beurs aantrekkelijk voor een breed publiek: van startende ontwerpers en vakhandelaren tot academici en museumcuratoren. Internationale setting Naast de beursvloer biedt de Munich Show een gevarieerd programma van lezingen, tentoonstellingen en live-demonstraties. Voor juweliers betekent dit een uitgelezen kans om nieuwe trends te ontdekken, bijzondere materialen in te kopen en zich te onderscheiden in hun aanbod. De internationale setting maakt netwerken vanzelfsprekend en waardevol. Of je nu een boutique runt of een grotere winkelketen vertegenwoordigt, deze beurs biedt inzichten en inspiratie die jouw onderneming verder kunnen brengen. De Munich Show is daarmee niet alleen een marktplaats, maar ook een cultureel evenement dat je blik verruimt en je vakmanschap verdiept. Meer informatie: www.munichshow.com MUNICH SHOW: BIJZONDER EVENT VAN 25 TOT EN MET 27 OKTOBER De Munich Show – Mineralientage München – is zonder twijfel een van de meest prestigieuze evenementen ter wereld op het gebied van edelstenen, mineralen, fossielen en sieraden. Van 25 tot en met 27 oktober 2025 verandert het Messegelände in München in een bruisende ontmoetingsplek voor juweliers, edelsteenkundigen, verzamelaars en ontwerpers van over de hele wereld.

14 DE JUWELIER NR 3 2025 INTERVIEW FABNORA EN BOLTENSTERN NIEUW IN ASSORTIMENT MOBACH DESIGN Sinds 1 maart 2025 is Mobach Design verantwoordelijk voor de distributie van zowel de collectie (oor)sieraden Fabnora als de collectie Boltenstern met prachtige 18 karaat gouden sieraden in ons land en Thea Groefsema is helemaal in haar nopjes met deze toevoegingen. “Het is voor mij altijd een speurtocht naar mooie, niet alledaagse collecties en met Fabnora en Boltenstern heb ik twee prachtige collecties gevonden.” Een bezoek aan Inhorgenta bracht Thea dus twee nieuwe merken. “Ik heb de collectie Fabnora gevonden op de Inhorgenta in München en ik heb daarna al snel een aantal klanten bezocht die het met veel enthousiasme hebben bekeken en de collectie hebben ingekocht! Mijn andere collecties verkoop ik als distributeur, uit eigen voorraad. Fabnora is een agentuur, waarbij de orders vanuit de leverancier worden opgestuurd.” Fabnora Fabnora is een verrassende combinatie van superlichte 3D geprinte hangers en handgemaakte zilveren en vergulde oorbellen. “De verwisselbare gekleurde hangers met een fijne, beweegbare structuur kunnen eenvoudig worden bevestigd aan de creolen, oorstekers en oorclips. De hangers zijn licht als een veertje en zijn daardoor comfortabel om te dragen. De meeste oorbellen zijn leverbaar in twintig verschillende kleuren, die per seizoen worden aangepast. Daarnaast zijn er enkele modellen in een kleiner kleurenpallet verkrijgbaar. Ieder sieraad wordt geleverd met een mooie verpakking en voor de winkels zijn er displays, een opbergbox en consumentenfolders beschikbaar. Naast de oorbellen zijn er bijpassende armbanden en colliers in twee lengtes.” Boltenstern “Nadat ik ben begonnen met de verkoop van de oorbellen van Fabnora is al vrij snel de afspraak gemaakt, dat ik ook de collectie gouden sieraden van Boltenstern ga vertegenwoordigen, uiteraard als agent. Deze hoogwaardige collectie zal exclusief aan een beperkt aantal juweliers en goudsmeden worden aangeboden. De collectie Fabnora is onderdeel van het familiebedrijf Boltenstern in Wenen. Boltenstern is in 1964 opgericht door goudsmid Sven Boltenstern, die internationaal naam heeft gemaakt met zijn extravagante sieraden. Zijn dochter Marie heeft het bedrijf in 2015 overgenomen en ontwerpt naast 18 karaat gouden sieraden sinds enkele jaren de collectie Fabnora. Door haar opleiding als architect met specialisatie 3D technologie combineert zij het traditionele goudsmeden met de nieuwste 3D technieken. Waardoor de meest bijzondere, fijne 3D creaties ontstaan in 18 karaat goud, gecombineerd met prachtige edelstenen.” Meer informatie: Mobach Design | Thea Groefsema Tel. 06 53811462 info@mobachdesign.nl

16 DE JUWELIER NR 3 2025 COVERSTORY “EEN JUWELIER DIE EEN MERK ALS TOUCHÉ JEWELS VERKOOPT, ONDERSCHEIDT ZICH” Het is alweer vijf jaar geleden dat Touché Jewels opgericht werd door Bas Verdonk. Zijn geesteskindje werd realiteit en inmiddels mogen we wel stellen dat Touché Jewels in vijf jaar tijd haar meerwaarde voor het assortiment van de juwelier ruimschoots bewezen heeft. Met sieraden die volledig te personaliseren zijn met bijvoorbeeld vinger- en voetafdrukken, monogrammen, handgeschreven teksten en ga zo maar door, kan de juwelier zijn of haar klanten verrassen met een volledig persoonlijk én uniek sieraad. Door de meest innovatieve technieken te combineren, zijn de mogelijkheden oneindig. Wij spreken met Bas over de afgelopen vijf jaar en natuurlijk ook over de toekomst. Bas heeft al een heel leven in de sieradenbranche erop zitten als onder meer goudsmid, als hij zes jaar geleden volledig van zijn stuk wordt gebracht door de technische ontwikkelen in zijn professie. “Ik kwam in aanraking met 3D-techniek en het was alsof ik water zag branden. Als ouderwetse goudsmid stond ik met mijn oren te klapperen toen ik zag welke mogelijkheden je hebt als het gaat om het vervaardigen van sieraden met 3D-tecniek. Dit was voor mij het ei van Columbus en ik wist meteen dat dit de toekomst zou worden. Ik moest het allemaal even laten bezinken, maar eenmaal van de schrik bekomen, heb ik de kans gegrepen om Touché Jewels op te richten.” Alle mijlpalen uit het leven Met Touche Jewels worden de allernieuwste technieken samengevoegd. “We halen het uiterste uit 3D- en lasertechniek. Touché Jewels richt zich daarmee volledig op de wereld van persoonlijke sieraden. Wij maken persoonlijke sieraden voor alle mijlpalen uit het leven. Denk daarbij aan geboorte, verloven, trouwen, maar natuurlijk ook herdenking. Onze ringen, hangers en bedels kunnen worden gepersonaliseerd met een vingerafdruk, monogram of askamer om nog meer emotie aan het sieraad toe te voegen. Dat persoonlijke aspect is een cruciaal onderdeel van ons onderscheidend vermogen en ook de reden dat we door zoveel juweliers omarmd zijn.”

DE JUWELIER NR 3 2025 17 Pure emotie “Persoonlijke sieraden zijn niet meer weg te denken zijn uit de juwelierswereld”, vervolgt Bas. “Ja, Touché bestaat ook uit herdenkingssieraden, maar wij staan voor zoveel meer. Een vingerafdruk wordt al lang niet alleen meer gebruikt om iemand te gedenken na overlijden, maar ook om het leven te vieren bij de mooie momenten in het leven. Denk daarbij aan trouwringen met de vingerafdrukken van beide partners. Hoe persoonlijk kan het zijn? Sieraden zijn voor mij pure emotie en zoveel meer dan een sieraad in goud en zilver. Juweliers kunnen hiermee klanten aan zich binden door middel van emotie. Een juwelier moet meer zijn dan een dozenschuiver en een juwelier die een persoonlijk merk als Touché Jewels verkoopt, maar ook bijvoorbeeld See You, onderscheidt zich.” Verhaal overbrengen Wat Touché Jewels zo bijzonder maakt, is de hele klantenreis die je maakt met een consument. “Elk sieraad dat wij maken vertelt een verhaal en herbergt een emotie. Iemand komt bij een juwelier, omdat ze een sieraad zoeken om een moment van liefde, trots of verdriet te vereeuwigen. De juwelier gaat met deze persoon het gesprek aan, hoort zijn of haar verhaal aan, vertaalt dat verhaal naar een ontwerp, dat wij 3D tekenen en visualiseren. Dat gaat weer terug naar de klant die het nu kan zien, waarna het tastbaar wordt gemaakt met de nieuwste technieken van printen en gieten en het eindresultaat met een gepersonaliseerde verpakking en certificaat terugkomt bij de klant. Het hele verhaal is doordrenkt met emotie en beleving.” Kennis overbrengen Bas heeft geconcludeerd dat hij in het begin één fout heeft gemaakt. “Ik ging ervan uit dat iedereen het verhaal zou begrijpen. Daar heb ik te makkelijk over gedacht. De specifieke kennis over de nieuwste technieken heeft niet iedereen. Het verhaal van Touché en de mogelijkheden wat betreft personalisering en ingezette technieken moeten ook wel goed worden begrepen en verteld. De juweliers die het beste verkopen, zijn degenen die het verhaal het beste kunnen overbrengen. Diegene die ook werkelijke alle mogelijkheden van Touché zien en persoonlijke sieraden omarmt. Een sieraad met grote emotionele waarde kost meer tijd om te verkopen. Maar als je eenmaal een Touché sieraad verkoopt met bijvoorbeeld een vingerafdruk en dat wordt helemaal perfect afgeleverd met persoonlijk certificaat en verpakking, dan heb je een klant voor het leven. Ik zie het als mijn taak om juweliers nu beter te begeleiden en mijn kennis over te brengen, dus daar ligt ook een focus.” ‘Dit is de toekomst’ Waar de focus de afgelopen vijf jaar vooral gelegen heeft op het realiseren van een goed productieproces en zorgen dat de levertijden niet opliepen, is Bas klaar om een volgende stap te zetten met Touché Jewels. “De basis staat goed en het ontwerp- en productieproces loopt soepel. Nu is het ook zaak om de naamsbekendheid van Touché Jewels onder consumenten te vergroten door middel van onder meer social media en online zichtbaarheid. Waar ik in ieder geval trots op ben, is wat we in vijf jaar hebben gerealiseerd en de juweliers die het vertrouwen in ons hebben uitgesproken. We hebben bewezen dat je, als je het concept omarmt en het verhaal goed kan overbrengen, met Touché Jewels prachtige omzetten kan realiseren. Mensen zijn bereid om meer geld uit te geven aan gepersonaliseerde sieraden. Dit is wat mij betreft ook echt de toekomst.” Voor informatie: Touché Jewels Tel. 06-14922000 | bas@touchejewels.com | www.touchejewels.com

JEWEL & WATCH FAIR JEWEL & WATCH FAIR 7&8 SEPTEMBER 2025 TOUR&TAXIS BRUSSELS 14&15 SEPTEMBER 2025 WERKSPOOR UTRECHT WWW.ORODIA.NL Bekijk hier editie 2024:

DE JUWELIER NR 3 2025 19 SIERADEN www.manuschmuck.de MANU_Anz_deJuwelier03_2505_67x300_v2.indd 1 16.05.2025 11:24:05 Advertentie ZOMERSE DETAILS EN KLEURACCENTEN DOMINEREN SIERADENTRENDS BIJ KASIUS Dit voorjaar en deze zomer duiken ze overal op: strikdetails en kleur-stenen. Kleine, sierlijke strikjes verschijnen als verfijnde accenten in oorbellen, hangers en armbanden. Niet bedoeld als opvallende blikvangers, maar juist als elegante toevoeging die een vrouwelijke en verfijnde uitstraling versterkt. Dat zie je ook sterk terug in het assortiment van Kasius. Daarnaast blijven kleurstenen hun plek opeisen in het sieradenbeeld. Lichtblauw, zachtroze, diepgroen en warm oranje voeren de boventoon. Deze kleuren laten zich moeiteloos combineren met zowel klassieke als meer eigentijdse collecties en geven een frisse, zonnige twist aan de uitstraling van het sieraad. Het zijn de ogenschijnlijk subtiele details die dit seizoen het verschil maken. Sieraden met karakter, die ruimte laten voor persoonlijke interpretatie en geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Voor meer informatie: L. Kasius Sieraden Tel. 0180-462700 www.l-kasius.nl

20 DE JUWELIER NR 3 2025 HORLOGES ICE smart junior 3.0 Find My combineert design, technologie en gemoedsrust voor de ouders van de kinderen die het dragen. De ICE smart junior 3.0 Find My is een kinderhorloge dat via Apple Find My gelokaliseerd kan worden, zonder abonnement. Het merk weet hiermee opnieuw innovatie te combineren met toegankelijkheid. Voor ouders betekent het wellicht een wat geruster gevoel om zeker te weten waar je kind zich bevindt en voor kinderen is het een stijlvol begin van zelfstandigheid. SLIM, SPEELS EN VEILIG: ICE-WATCH LANCEERT KINDERHORLOGE Het kinderhorloge maakt gebruik van Apple’s wereldwijd beschikbare Zoek mijn-netwerk en is daarmee het eerste kinderhorloge op de markt dat zonder simkaart of extra kosten gelokaliseerd kan worden. Ouders kunnen het horloge eenvoudig terugvinden via hun iPhone, iPad of Mac, zelfs als het apparaat buiten Bluetooth-bereik is. In dat geval springt het Apple-netwerk bij: nabijgelegen Apple-apparaten pikken het signaal op en sturen versleutelde locatiegegevens door naar de eigenaar. Is het horloge wel in de buurt? Dan laat het via de app een geluidssignaal horen om het snel terug te vinden. Meer dan alleen technologie Naast de locatiefunctie biedt de ICE smart junior 3.0 alles wat je van een modern kinderhorloge mag verwachten. Een heldere AMOLED-display, een batterijduur van vijf tot zeven dagen en een reeks functies die bewegen en gezond leven stimuleren. Denk aan een stappenteller, activiteitentracker en uitdagende doelen die spelenderwijs bijdragen aan een actieve levensstijl. Via de bijbehorende ICE JUNIOR-app kunnen ouders en kinderen samen de voortgang volgen, wat het horloge ook tot een leerzaam hulpmiddel maakt. Bovendien is er gedacht aan ouderlijk toezicht: toegang tot bepaalde functies of tijdslimieten kunnen eenvoudig worden ingesteld. Kleurrijk design voor jonge ontdekkers De ICE smart junior 3.0 is verkrijgbaar in vier vrolijke modellen die het jonge publiek zeker zullen aanspreken. Met speelse kleuren en een comfortabele pasvorm heeft Ice-Watch ervoor gezorgd dat technologie ook leuk mag zijn. Interessante aanvulling voor de juwelier Voor juweliers betekent deze lancering een kans om een nieuw, jong segment aan te spreken en een technologisch relevant product in het assortiment op te nemen. De verkoopprijs van €99,- maakt het horloge laagdrempelig, zonder in te boeten op functionaliteit of uitstraling. Bovendien biedt het een uitstekende marge en voegt het waarde toe aan het aanbod voor gezinnen met jonge kinderen. Meer weten over de ICE smart junior 3.0 Find My? Neem contact op met de vertegenwoordiging van Ice-Watch in Nederland of bezoek www.ice-watch.com.

Al 35 jaar de partner van de moderne juwelier * Onderscheidende, nieuwe collectie van topkwaliteit * Sterke, online ondersteuning voor dealers * 24/7 online bestellen & inzicht in voorraadstatus * Voor 16:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden * WWW.EXCELLENTJEWELRY.NL | INFO@EXCELLENTJEWELRY.NL | 035-5259599 Goud & diamant Ontdek de nieuwe collectie

Ook voor Gereedschap gaat u naar Bijou Moderne Bijou Moderne • Edisonlaan 36-38 • 2665 JC Bleiswijk • Nederland • T 010 - 529 66 00 • info@bijoumoderne.nl Compleet assortiment met meer dan 50.000 artikelen uit voorraad leverbaar! Family owned since 1950 Bijou Moderne b.v. Bezoek onze website voor alle jubileum acties! Edelstenen Fournituren Gereedschap Poetsmiddelen Metalen Horlogerie Presentatie Rijgmiddelen Verpakkingen Onze website is het online startpunt voor het laatste nieuws en info over Bijou Moderne, onze diensten en producten. Vraag uw inlogcode aan! www.bijoumoderne.nl Bijou Moderne, dé groothandel voor elke juwelier, horlogemaker, goud- en zilversmid. Vraag uw catalogus aan! 592 pagina’s boordevol info Sieraden die het verschil maken! Voor meer informatie: Henk Gottenbos | info@montu.nu | www.montu.nu Sieraden die het verschil maken! Voor meer informatie: Henk Gottenbos | info@montu.nu | www.montu.nu

DE JUWELIER NR 3 2025 23 SIERADEN NIEUWE BLUSH COLLECTIE IS VERFIJND, TIJDLOOS EN EINDELOOS TE COMBINEREN De nieuwe collectie van Blush brengt uiteenlopende vormen bij elkaar, bijna als een verzameling van langgekoesterde sieraden. Klassieke vormen krijgen door weloverwogen ontwerpdetails in verhouding, stijl en afwerking een nieuwe interpretatie van tijdloosheid. Dit seizoen heeft kleur ook een belangrijke rol. Positiviteit, een verlangen naar de zomer en “het mag gezien worden”. Net als de vorm, zijn de gekozen kleuren klassiekers in de wereld van juwelen. Deze combinatie van kleur en vorm zorgt voor een mooi evenwicht en maakt dat de nieuwe collectie innovatief en tegelijkertijd vertrouwd voelt. Onderdeel van de visie voor het gebruik van kleurstenen is, door deze soms iets groter te gebruiken dan wellicht voorheen, Blush een rijke look kan blijven bieden in deze tijd van een ongekend hoge goudkoers. De collectie Blush sieraden worden ontworpen vanuit de visie dat deze draagbaar moeten zijn, iedere dag; verfijnd, tijdloos en eindeloos te combineren. Blush is gemaakt van 14 karaat goud met zirkonia en voor kleur wordt gewerkt met natuurlijke materialen. De Blush collectie is verkrijgbaar in geel-, wit- en in mindere mate roségoud. De advies winkelverkoopprijzen van Blush variëren van 65 euro tot 1.199 euro met het grootste deel van de collectie tussen 99 euro en 299 euro geprijsd. Meer informatie: Venson Amsterdam Tel. +31 (0)20 342 8080 www.blush-jewels.com

DE JUWELIER NR 3 2025 25 SIERADEN INNOVATIE EN VAKMANSCHAP GAAN HAND IN HAND BIJ SGS SIERADEN FABRIEK De wereld van sieraden is voortdurend in beweging en bij SGS Sieraden Fabriek in Emmen staan ze midden in die dynamiek. “Onze passie voor innovatie en ons vakmanschap komen samen in een unieke benadering van sieradenproductie. Eén van onze meest spraakmakende ontwikkelingen is de toepassing van labgrown diamanten in onze collecties. Deze duurzame keuze gaat hand in hand met onze visie op toekomstgericht ondernemen en hoogwaardige sieraden”, aldus Bas Stijnis Bas benoemt meteen nog even de vele voordelen van hun specifieke assortiment. “Wat onze collectie extra bijzonder maakt, is onze exclusieve techniek waarbij we 18, 14 maar ook 8 karaat gouden banden opvullen met het beste 925 zilver. Hierdoor ontstaat een massief ogend sieraad met de luxe uitstraling van vol goud, maar tegen een aanzienlijk vriendelijker prijsniveau, en zonder concessies te doen aan uitstraling, gevoel of kwaliteit. Deze techniek stelt ons in staat om luxe bereikbaar te maken voor een bredere doelgroep, terwijl we trouw blijven aan ambacht en esthetiek.” Mori Labgrown Diamond “Naast onze Fjory-lijn, die bekendstaat om deze gouden buitenlaag met zilveren kern, zijn we actief bezig met het integreren van labgrown diamanten in eigentijdse ontwerpen onder de merknaam Mori Labgrown Diamond. Deze diamanten sluiten perfect aan bij de wensen van moderne klanten die bewust kiezen voor duurzaamheid én schoonheid. Onze fabriek werkt met een team van toegewijde vakmensen, dat zich dagelijks inzet om sieraden te creëren die niet alleen mooi zijn om te zien, maar ook een verhaal vertellen – van techniek, visie en zorgvuldige afwerking. We blijven ontwikkelen, verbeteren en inspireren.” Meer informatie: SGS Fabriek BV | Tel. 0591-794047 |www.sgsonline.nl

26 DE JUWELIER NR 3 2025 SIERADEN TIJDLOOS EN ELEGANT: ONTDEK HET HOOGWAARDIG ASSORTIMENT BANGLES VAN DRIJFHOUT Gouden sieraden blijven ongekend populair. De laatste jaren zien we een opmerkelijke groei in de vraag naar goud, mede dankzij de recordhoogte van de goudprijs. Consumenten kiezen bewuster voor sieraden die hun waarde behouden, wat gouden sieraden voor juweliers essentieel maakt binnen hun assortiment. Voor juweliers is het van groot belang om klanten continu te blijven verrassen met een onderscheidend en aansprekend aanbod dat klassiek, stijlvol en tegelijkertijd actueel is. De gouden bangles met zilveren kern uit de collectie van Drijfhout passen hier uitstekend bij en voldoen aan al deze eisen. Bangles behoren al generaties lang tot de favoriete gouden sieraden van consumenten. Dit traditionele juweel straalt klasse en tijdloze elegantie uit. Drijfhout begrijpt als geen ander het belang van het combineren van actuele trends met traditionele schoonheid. Daarom biedt het merk een uitgebreide collectie gouden bangles met zilveren kern aan, die stuk voor stuk worden vervaardigd in gerenommeerde Italiaanse ateliers. Het resultaat is een heel breed assortiment van bangles in verschillende breedtes en diameters waarin vakmanschap en kwaliteit centraal staan. Schakelcolliers Peter van Vuuren, specialist bij Drijfhout, geeft graag een nadere toelichting op de recente uitbreidingen binnen het assortiment gouden sieraden. “De toenemende vraag uit de markt heeft ons gestimuleerd om het assortiment verder te verrijken. Dat hebben we dan ook gedaan met deze prachtige gouden bangles met een zilveren kern. Dat zorgt voor een hele scherpe prijsstelling. Naast de klassieke bangles hebben we recent ook prachtige schakelcolliers toegevoegd, vaak gecombineerd met bijpassende oorsieraden.

DE JUWELIER NR 3 2025 27 Een opvallende herintroductie is de closed forever armband. Velen realiseren zich niet dat deze typisch Nederlandse armband nergens anders ter wereld gedragen wordt. Vaak fungeert deze armband als bedelarmband. Bij Drijfhout hebben we deze klassieker opnieuw uitgebracht in diverse diktes, aangepast aan moderne smaakvoorkeuren van onze klanten." Italiaans vakmanschap Deze combinatie van klassieke schoonheid en eigentijdse vormgeving maakt de sieraden van Drijfhout onderscheidend in de markt. Het aanbod sluit daarmee nauwkeurig aan op wat consumenten op dit moment zoeken: hoogwaardige gouden sieraden met een blijvende waarde. Van Vuuren benadrukt dat het vakmanschap achter de sieraden essentieel is voor de keuze van juweliers en consumenten. "Elk sieraad dat wij aanbieden, zoals onze bangles en schakelcolliers, wordt in Italië volledig met de hand gemaakt. We werken nauw samen met de beste ateliers die bekendstaan om hun expertise en precisie. De kwaliteit is daardoor ongeëvenaard, en dit vakmanschap zie je duidelijk terug in elk sieraad." Zwaardere modellen De afgelopen jaren merkt Drijfhout duidelijk een groeiende belangstelling voor zwaardere gouden sieraden. Dit geldt niet alleen voor de slavenarmbanden, maar ook voor de populaire massieve gourmet armbanden. “We zien nog steeds een sterke toename in vraag naar zwaardere modellen”, vertelt Van Vuuren. “We hebben recent armbanden laten vervaardigen van 80 en zelfs 150 gram goud. Als hoogtepunt hebben we voor een goede klant een collier van meer dan een kilo goud geproduceerd. Deze bijzondere stukken worden op verzoek vervaardigd en zijn telkens weer een bewijs van het uitzonderlijke vakmanschap van onze Italiaanse partners.” Hoge goudprijs De stijgende goudprijs, die voor sommigen wellicht beperkend lijkt, heeft volgens Van Vuuren juist een stimulerend effect gehad op de verkoop. “Goud blijft een veilige haven, een investering die zijn waarde behoudt of zelfs verhoogt. Consumenten zien gouden sieraden niet alleen als een esthetische keuze maar vooral als een slimme, waardevaste investering. Dit maakt sieraden als onze bangles extra aantrekkelijk." ‘Goud koop je bij Drijfhout’ Drijfhout blijft daarnaast investeren in ondersteunende materialen voor juweliers. Het gouden sieraden handboek met duidelijke winkelverkoopprijzen wordt voortdurend uitgebreid en geactualiseerd. Dit praktische verkoopmiddel helpt juweliers om klanten direct te informeren en te overtuigen. Met zijn uitgebreide assortiment bangles, schakelcolliers en unieke stukken zoals de closed forever armband blijft Drijfhout voorop lopen in het aanbieden van onderscheidende en kwalitatief hoogwaardige gouden sieraden. Het aanbod sluit naadloos aan bij de hedendaagse wensen van consumenten en biedt juweliers een betrouwbare partner voor het presenteren van sieraden met blijvende waarde. Van Vuuren sluit af met een krachtig statement: “Bij Drijfhout geloven we dat goud kopen een kwestie van vertrouwen is. Daarom zeggen we ook met trots: goud koop je bij Drijfhout.” Meer informatie: Drijfhout Tel. 020-5648520 www.drijfhoutnl.com

Wear your blush. blush-jewels.com @blush_jewels Aanschuifringen vanaf €199,-

DE JUWELIER NR 3 2025 29 VOORBESCHOUWING INOVA COLLECTION 2025: INSPIRATIEBRON EN ONTMOETINGSPUNT VOOR NEDERLANDSE JUWELIERS Van 29 tot en met 31 augustus 2025 vindt opnieuw de INOVA COLLECTION plaats in Hofheim-Wallau, nabij Frankfurt. Deze vakbeurs is inmiddels uitgegroeid tot hét ontmoetingspunt voor juweliers en goudsmeden die op zoek zijn naar innovatieve collecties, nieuwe inspiratie en waardevolle contacten. De beursvloer is volledig volgeboekt en presenteert een zorgvuldig geselecteerd aanbod van hoogwaardige merken en leveranciers. Naast bekende exposanten zoals Boccia Titanium, Carl Schaefer, Ernstes Design en Nordahl Andersen, verwelkomt INOVA COLLECTION dit jaar ook nieuwe gezichten zoals Darbin & Brening, DT&GoldArt en Pierre Lannier Paris. Duurzaamheid centraal Nieuw in 2025 is de Sustainability Area, een speciaal ingericht themagebied gewijd aan duurzaamheid, transparantie en eerlijke productie. Hier presenteren merken als AURHEN ecofair, Fair Trade Minerals & Gems e.V. en MIADANA hun visie op transparante toeleveringsketens en verantwoorde sieradenproductie. Voor Nederlandse juweliers biedt dit gebied praktische inzichten om duurzaam ondernemerschap te versterken en aantrekkelijk te communiceren naar klanten. Interactie en kennisdeling De INOVA COLLECTION onderscheidt zich door het creëren van mogelijkheden tot dialoog en communityvorming. Met initiatieven zoals 'De Stammtisch', onder leiding van Sophie Koschnick en Ralf G. Schröder, kunnen bezoekers direct deelnemen aan interactieve discussies over designtrends, innovaties en vakmanschap. Praktijkgericht programma en ontspannen netwerken Naast het brede merkenaanbod organiseert INOVA praktische workshops, bijvoorbeeld over PUK-lastechnieken en toepassingen van AI in sociale media. Op zaterdagavond biedt de populaire INOVA NIGHT een informele gelegenheid om te netwerken in zomerse sferen. Ook de prestigieuze ontwerpwedstrijd THE GOLDEN NOVA krijgt dit jaar een speciale invulling, met het thema: ‘De fascinatie van toermalijn – een edelsteen in het hart van creatie’. Jonge ontwerpers krijgen hiermee een uniek podium om hun talent te tonen en hun netwerk uit te breiden. Comfort en gemak voor bezoekers INOVA COLLECTION biedt bezoekers optimale service met gratis toegang, ruime parkeergelegenheid en shuttlediensten. Bovendien profiteren bezoekers van aantrekkelijke hotelaanbiedingen en uitstekende cateringfaciliteiten. Kortom, INOVA COLLECTION 2025 belooft opnieuw een inspirerend en waardevol evenement te worden.

30 DE JUWELIER NR 3 2025 INTERVIEW “ONZE AMBITIE VOOR DE KOMENDE JAREN IS HET (HER)INTRODUCEREN VAN HET MERK PEQUIGNET” Het Franse horlogemerk Pequignet maakt een veelbelovende terugkeer in het luxe segment én in de Nederlandse markt. Tijdens Watches & Wonders 2025 presenteerde het merk zich krachtig als het Franse alternatief binnen de wereld van haute horlogerie. Met een hernieuwde strategie, eigen manufactuur-uurwerken en verfijnde modellen laat Pequignet zien weer helemaal terug te zijn en ook in ons land wordt het bekende horlogemerk opnieuw gepresenteerd. Wij spreken met Richard Guenther en Tessa de Vos die verantwoordelijk zijn voor de vertegenwoordiging van Pequignet in Nederland. “Onder leiding van investeringsfonds Enowe, met Hugues Souparis aan het roer, heeft Pequignet zijn koers een paar jaar geleden al verlegd”, aldus Richard. “De nadruk ligt nu volledig op in eigen huis ontwikkelde uurwerken. Dit is een bewuste stap waarmee het merk zijn onafhankelijke positie benadrukt en zich onderscheidt van de Zwitserse dominantie. De combinatie van technische innovatie en elegant design vormt de kern van deze strategische heroriëntatie.” Royale Paris Een van de blikvangers is de nieuwe Royale Paris 39,5 mm. Dit model valt op door zijn harmonieuze ontwerp, waarbij onder meer de licht gebogen lugs met concave uitsnijding bijdragen aan de verfijnde uitstraling. Opvallend detail is de maanfaseweergave die voor het eerst beide hemisferen gestileerd toont, voorzien van een diamantgepolijste maan die het luxe karakter onderstreept. Vanaf juni is ook de Royale Paris 36 mm beschikbaar: een slanker alternatief dat wordt aangedreven door het Calibre Initial®, het derde manufactuurkaliber van Pequignet. Met een kastdikte van slechts 8,95 mm is dit horloge zowel technisch indrukwekkend als esthetisch elegant. Verkrijgbaar in drie kleurvarianten (opaline, koningsblauw en bordeauxrood) biedt het een smaakvol alternatief voor liefhebbers van verfijnde horloges.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4