34 DE JUWELIER NR 3 2025 ACHTERGRONDVERHAAL HET VERHAAL ACHTER LABGROWN DIAMANT: BIEDT HET EEN GROTE COMMERCIËLE KANS OF IS HET EEN HYPE? In 2019 maakten wij al een uitgebreid verhaal over de opkomst van labgrown diamant met destijds voor- en tegenstanders van de synthetische diamant. Inmiddels heeft labgrown diamant zijn weg gevonden naar de mainstream sieradenmerken en zien we steeds meer aanbieders op de markt. Gaat labgrown diamant zijn natuurlijke tegenhanger voorbij streven? Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar dat het voor veel consumenten een alternatief is voor natuurlijke diamant, dat is zeker. Wat betekent dat voor de juwelier? Welke kansen biedt labgrown diamant? En kun je er nog wel omheen? Wij vroegen het een aantal prominenten uit de juweliersbranche. Chagai Goldstoff – Blush DE PRODUCTLANCERING WAS VOOR ONS ECHT DE MOEILIJKSTE TOT NOG TOE Een sieradenmerk dat al snel inspeelde door het toevoegen van labgrown diamant, is Blush. Het aanbod bestond al uit een collectie met natuurlijk diamant én zirkonia, maar labgrown diamant blijkt een goede toevoeging, zo spreekt Chagai Goldstoff uit. “Wij zagen al snel dat labgrown diamant een volwaardig product is naast natuurlijk diamant. Het is geen vervanging van, maar een aanvulling op. Wij positioneren Blush als merk en voor onze doelgroep heeft de aanvulling van labgrown diamant een toegevoegde waarde, waardoor ze een product waar emotie aan hangt kunnen kopen met een grotere, mooie diamant. Wij zien de toevoeging van labgrown diamant als een geweldige ontwikkeling voor ons merk.” Makkelijk was het begin zeker niet. “De productlancering was voor ons echt de moeilijkste tot nog toe. We hebben een lastige opstartfase gehad, omdat veel retailers worstelen met de vraag ‘past het bij mijn winkel?’. Een hele plausibele vraag, maar ook voortkomend uit onzekerheid over wat labgrown diamant gaat doen in de markt. De consument is echter veel verder en bereid om voor de man made diamanten te kiezen als het ze een mooi sieraad oplevert tegen een betere prijs. De juweliers die met ons zijn gestart, verkopen in ieder geval de sterren van de hemel. Wat wij zien, is dat de toevoeging van labgrown diamant zorgen voor een trade-up voor ons zirkonia assortiment, maar niet voor een trade-down van de natuurlijke diamant sieraden. Die verkoop loopt ook gewoon door. De consument heeft nu alleen wat meer te kiezen en je kan ze ook een keuze geven.” Kennis over labgrown diamant is wel nodig. “Wij geven dan ook trainingen op locatie, hebben video’s met instructies, hebben brochures ontwikkeld en ons Blush management team en accountmanagers komen graag langs voor meer uitleg. Hoe meer kennis, hoe meer zelfvertrouwen om sieraden met labgrown diamant goed te verkopen. Maar de juweliers die dit goed oppakken, verkopen heel goed. Het is een doorslaand succes voor ons nu en het gaat ook niet meer verdwijnen. Sterke nog: het staat nog in de kinderschoenen en het zal nog veel groter worden. Ik weet zeker dat heel veel juweliers een gemiddeld hogere kassa-aanslag kunnen behalen door Blush labgrown diamanten aan hun assortiment toe te voegen, mits het past in hun winkel en verkoopstrategie.”
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4