Previous Page  12 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 114 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

H

E I D I

V A N

L

E E U W E N

E N

M

A A R T E N

S

M E T S E R S

DIT JAAR WORDT HET TIENJARIG

BESTAAN VAN HET STOERE ZILVE-

REN SIERADENMERK S!LK JEWELLERY

GEVIERD. S!LK IS DE DROOM

DIE WERKELIJKHEID WERD VAN

MAARTEN SMETSERS EN HEIDI VAN

LEEUWEN. HET VERHAAL BEGON

TOEN ZE ELKAAR ONTMOETTEN

TIJDENS EEN WERELDREIS. “WE

WAREN ONAFHANKELIJK VAN

ELKAAR DE WERELD ROND AAN HET

REIZEN, OP ZOEK NAAR AVONTUUR,

TOEN WE ELKAAR TEGENKWAMEN

IN BYRON BAY, AUSTRALIË. VANAF

DAT MOMENT HEBBEN WE SAMEN

VERDER GEREISD EN ZIJN WE

NADIEN BIJ ELKAAR GEBLEVEN”, ZO

KLINKT DE BEKNOPTE VERSIE VAN

DE START VAN HET GEZAMENLIJKE

LEVEN VAN HEIDI EN MAARTEN.

S!LK Jewellery

De drang naar avontuur is iets dat Heidi en Maarten duidelijk verbindt. Ze

gaven allebei goede banen en een succesvolle carrière op om te gaan reizen,

iets van de wereld te zien en vervolgens gezamenlijk een droom te verwe-

zenlijken: het starten van een eigen fashionbrand. “Ik dacht altijd al een

droombaan te hebben”, zo doelt Heidi op haar marketingwerk voor grote

merken als Diesel, MTV en Philips. “Maar het allermooiste is natuurlijk zelf

iets opbouwen. Je bent zelf verantwoordelijk en je moet zelf tot een resultaat

komen. We hebben allebei een marketingachtergrond en dat heeft ons heel

erg geholpen in het begin.”

AZIË

Nadat de vonk oversloeg tussen Maarten en Heidi op hun wereldreis en ze

al snel besloten samen een fashionmerk te beginnen, werd het plan na thuis-

komst uitgewerkt en gerealiseerd. We schrijven het jaar 2005 als S!LK op de

markt wordt gebracht door twee jonge, avontuurlijke, maar ook nieuwbakken

ondernemers zonder achtergrond in de juweliersbranche. “Het was een grote

stap waar we zeker een risico mee hebben genomen. We hadden allebei

goedlopende carrières die we opzij hebben geschoven om te gaan onder-

nemen ons te richten op de lancering van S!LK. Sterker nog: na twee jaar

besloten we naar Azië te verhuizen om de productie daar professioneler op

te zetten. We verkochten ons huis met de intentie één of twee jaar op Bali te

wonen en daar een solide basis neer te zetten. Al snel bleek dat we door het

opkomende succes in Nederland sneller dan voorzien terug moesten, maar

desalniettemin hebben we toch ons doel gerealiseerd.”

“We zijn met S!LK gestart met als belangrijkste reden avontuur. We zijn gek

op Azië, hebben daar veel gereisd en het was ook al snel duidelijk dat we

daar een link mee wilden creëren. Er was geen business plan of langeter-

mijnvisie, maar wel een duidelijk doel met een flinke dosis passie, inspiratie

en drang om te creëren. We zijn onze droom achterna gegaan en gewoon

gestart. Dat ging goed en S!LK kreeg vrij snel vorm en bestaansrecht”, zegt

Maarten.

D

E

J

U W E L I E R

N R

4 2 0 1 6

12

VIERT TIENJARIG BESTAAN