I
N T E R V I E W
H
E I D I
V A N
L
E E U W E N
E N
M
A A R T E N
S
M E T S E R S
DIT JAAR WORDT HET TIENJARIG
BESTAAN VAN HET STOERE ZILVE-
REN SIERADENMERK S!LK JEWELLERY
GEVIERD. S!LK IS DE DROOM
DIE WERKELIJKHEID WERD VAN
MAARTEN SMETSERS EN HEIDI VAN
LEEUWEN. HET VERHAAL BEGON
TOEN ZE ELKAAR ONTMOETTEN
TIJDENS EEN WERELDREIS. “WE
WAREN ONAFHANKELIJK VAN
ELKAAR DE WERELD ROND AAN HET
REIZEN, OP ZOEK NAAR AVONTUUR,
TOEN WE ELKAAR TEGENKWAMEN
IN BYRON BAY, AUSTRALIË. VANAF
DAT MOMENT HEBBEN WE SAMEN
VERDER GEREISD EN ZIJN WE
NADIEN BIJ ELKAAR GEBLEVEN”, ZO
KLINKT DE BEKNOPTE VERSIE VAN
DE START VAN HET GEZAMENLIJKE
LEVEN VAN HEIDI EN MAARTEN.
S!LK Jewellery
De drang naar avontuur is iets dat Heidi en Maarten duidelijk verbindt. Ze
gaven allebei goede banen en een succesvolle carrière op om te gaan reizen,
iets van de wereld te zien en vervolgens gezamenlijk een droom te verwe-
zenlijken: het starten van een eigen fashionbrand. “Ik dacht altijd al een
droombaan te hebben”, zo doelt Heidi op haar marketingwerk voor grote
merken als Diesel, MTV en Philips. “Maar het allermooiste is natuurlijk zelf
iets opbouwen. Je bent zelf verantwoordelijk en je moet zelf tot een resultaat
komen. We hebben allebei een marketingachtergrond en dat heeft ons heel
erg geholpen in het begin.”
AZIË
Nadat de vonk oversloeg tussen Maarten en Heidi op hun wereldreis en ze
al snel besloten samen een fashionmerk te beginnen, werd het plan na thuis-
komst uitgewerkt en gerealiseerd. We schrijven het jaar 2005 als S!LK op de
markt wordt gebracht door twee jonge, avontuurlijke, maar ook nieuwbakken
ondernemers zonder achtergrond in de juweliersbranche. “Het was een grote
stap waar we zeker een risico mee hebben genomen. We hadden allebei
goedlopende carrières die we opzij hebben geschoven om te gaan onder-
nemen ons te richten op de lancering van S!LK. Sterker nog: na twee jaar
besloten we naar Azië te verhuizen om de productie daar professioneler op
te zetten. We verkochten ons huis met de intentie één of twee jaar op Bali te
wonen en daar een solide basis neer te zetten. Al snel bleek dat we door het
opkomende succes in Nederland sneller dan voorzien terug moesten, maar
desalniettemin hebben we toch ons doel gerealiseerd.”
“We zijn met S!LK gestart met als belangrijkste reden avontuur. We zijn gek
op Azië, hebben daar veel gereisd en het was ook al snel duidelijk dat we
daar een link mee wilden creëren. Er was geen business plan of langeter-
mijnvisie, maar wel een duidelijk doel met een flinke dosis passie, inspiratie
en drang om te creëren. We zijn onze droom achterna gegaan en gewoon
gestart. Dat ging goed en S!LK kreeg vrij snel vorm en bestaansrecht”, zegt
Maarten.
D
E
J
U W E L I E R
N R
4 2 0 1 6
12
VIERT TIENJARIG BESTAAN