De Juwelier nr4 2020 Online

D e J u w e l i e r n r 4 2 0 2 0 98 De Millennials en Generatie Z hebben de definitie van luxe herschreven. Het wordt niet meer geassocieerd puur en alleen met prijs, maar evenzeer met authenticiteit, vakbekwaamheid, kwaliteit en openheid, gekoppeld aan een authentiek (cultureel) verhaal. Het gaat verder dan alleen focussen op mannen of vrouwen, maar gaat ook om communicatie richting verschillende etnische doelgroepen. Het gaat om ethisch en verantwoord zaken doen op de lange termijn voor alle stakeholders. In onze branche is IWC een mooi voorbeeld van een merk wat een dergelijke evolutie heeft doorgemaakt. Jarenlang maakte het enkel horloges voor mannen, een feit waar trots bij werd stilgestaan in marketinguitingen. Tegenwoordig zijn ook dames welkom. Het merk steunt verschillende goede doelen. Niet in de minste plaats Laureus, een stichting welke zich inzet voor sociale verandering middels sport. De nieuwe fabriek is ontworpen met het oog op het milieu, en gebruikt bijvoorbeeld enkel energie uit hernieuwbare bronnen. Het is ook nog eens uitgeroepen tot een van de beste werkgevers van Zwitserland. Het enige wat ze natuurlijk niet zijn, is toegankelijk qua prijs. DUURZAAM Duurzaamheid is een hot topic. Onze branche zou daar best wat meer in kunnen en mogen doen. Neem alleen al de enorme dozen en het bijbehorende verpakkingsmateriaal waar veel producten mee verkocht worden: pure verspilling. Er zijn ook dingen die wij goed doen, maar misschien niet genoeg onder de aandacht brengen. Denk eens aan het goud dat wij inkopen om onze juwelen mee te maken. In Nederland is dat voor bijna 99% gerecycled. Het is daarmee verantwoord én duurzaam, zeker wanneer u gaat voor ‘Goed Goud’ of koopt van producenten aangesloten bij het ‘Responsible Jewellery Council’. Of wat te denken van een goed mechanische horloge? Mits goed onderhouden kan het vele generaties mee gaan. Het staat hiermee diametraal tegenover smartwatches met een levensduur van een paar jaar, en de verfoeide wegwerpcultuur in het algemeen. Misschien moeten we dat wat vaker benoemen? CASUAL Weet u het nog? In 1998 deed Prins Claus tijdens een toespraak zijn das af. Sindsdien zien wij een casualisering in het Nederlandse bedrijfsleven, en in het verlengde daarvan de rest van de samenleving. Het is niet alleen bij Casual Friday gebleven, maar pakken en stropdassen worden überhaupt steeds zeldzamer op kantoor en in het straatbeeld. Niet alle juwelen- en horlogemerken spelen hier op in. Zij die dit wel doen winnen enorm bij de Millennials en Generatie Z. Een mooie casus is die van Breitling de afgelopen drie jaar. Het merk wisselde van eigenaar, en Georges Kern werd aan het roer gezet. Goed, het merk was altijd al stoer en casual, maar die koers is alleen maar verder doorgezet. De winkels van het merk zijn nu ingericht als hippe lofts in New York. Er is een bar en een comfortabele leren bank. Midden in de zaak staat een pooltafel, en in de hoek een stoere motorfiets. Aan de muur een surfplank, racefiets en graffiti. Het is licht, het is kleurrijk; hoe anders dan de hoogpolige, wortelnoten-houten ‘chic’ van een klassieke juwelier! Nu hoor ik u denken: ‘laat ons eerst maar deze crisis overleven’! Ik kan mij helemaal vinden in deze gedachtelijn, maar het is juist belangrijk om ook vooruit te blijven kijken. De kaarten worden nu herschud. Degene die het gaan overleven, zullen flink groeien bij de Millennials en Generatie Z, de belangrijkste consumentengroepen van de komende decennia. De ondernemers die inclusief, duurzaam en casual zijn. Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op www.OakConsultancy.com . C o l u m n – A l o n B e n J o s e p h WAT IS LUXE? VAN OUDSHER WORDT LUXE GEZIEN ALS ZIJNDE EXCLUSIEF EN KOSTBAAR. DIT IS DE AFGE- LOPEN DECENNIA AAN VERANDERING ONDERHEVIG. EERST HEBBEN WE DE DEMOCRATISERING VAN LUXE MOGEN ZIEN, WAARBIJ TERMEN ALS ENTRY-LEVEL LUXURY OF ACCESSIBLE LUXURY HOREN. DAARNAAST IS DE AFGELOPEN JAREN NOG EEN ANDERE BEWEGING GAANDE. EXOTISCHE LEERSOORTEN MAKEN PLAATS VOOR ECOLOGISCH VERANTWOORDE ALTERNATIEVEN. POLO, GOLF EN ZEILEN? WAT DENKT U VAN SUR- FEN, DRONE-RACES EN DJ’EN! AMBASSADEURS EN INFLUENCERS ZIJN DIVERSER, EN DE STROPDAS MAG AF, ZÉLFS BIJ DE JUWELIER. HET LUXE VAN DE TOEKOMST IS NAMELIJK INCLUSIEF, DUURZAAM EN CASUAL. Alon Ben Joseph “LUXE MOET INCLUSIEF, DUURZAAM EN CASUAL WORDEN” ALON BEN JOSEPH IS EEN RASONDERNEMER. BEHALVE DAT HIJ EIGENAAR IS VAN ACE JUWELIERS, HEEFT HIJ OOK NOG TWEE TECH START-UPS OPGERICHT. HIER DEELT HIJ ZIJN VISIE OP HET PRACHTIGE JUWELIERSVAK

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4