De Juwelier nr4-2022 Online

D e J u w e l i e r n r 4 2 0 2 2 28 R e p o r t a g e en hij is daarbij ook nog eens heel erg ‘down to earth’. Ik ben heel erg blij dat we Tristan als ambassadeur mogen verwelkomen. De klik is er tussen ons en dit is een samenwerking waar beide partijen wat aan hebben.” PASSIE VOOR TIJD Tristan vertelt dat hij het merk Frederique Constant op voorhand al kende. “De horloges zelf kende ik niet, maar ik heb een goede vriend die een echte verzamelaar is. Hem heb ik natuurlijk meteen gevraagd of Frederique Constant bij mij zou passen als merk? Hij was meteen enthousiast en vertelde mij dat ze geweldige horloges maken voor connaisseurs met een klassiek en eigentijds design. Daarbij zijn ze creatief, innovatief en een beetje rebels. Eigenschappen die ik mezelf ook toedicht. De grootste overeenkomst is denk ik wel de passie voor tijd. Als muzikant is tijd voor mij overal, net als in het leven. Met de Highlife heb ik nu een horloge dat perfect bij mij past.” HORLOGEMAKER VS MUZIKANT Wanneer de horlogemakers van Frederique Constant een uurwerk ontwikkelen, heeft elk onderdeel een welbepaalde functie, wat een samenspel van radertjes tot leven brengt. Net als voor een muzikant, ‘is precisie gebaseerd op het zoeken naar precies de juiste noot, het meest perfecte ritme. Dit leidt altijd tot een onvergelijkbaar moment van gratie, het ongelooflijke gevoel de eeuwigheid aan te raken, absolute harmonie en totale vrijheid’, legt Tristan uit. De handelingen van de horlogemaker en die van de muzikant zijn dus zeer vergelijkbaar. Beiden hebben aandacht voor de wereld om hen heen, zijn vrij om hun eigen regels te bepalen, eisen een hoge mate van kwaliteit en zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing, precisie en harmonie tot in het kleinste detail. EIGEN HIGHLIFE-MODEL Als ambassadeur is het natuurlijk niet ondenkbaar dat hij ook in de toekomst zelf mee mag denken over het design. “Dat zou ik heel leuk vinden. Ik heb een voorliefde voor horloges en zou het bijvoorbeeld heel tof vinden om iets toe te kunnen voegen aan de modellen uit de Highlife-collectie. Bijvoorbeeld een functie waarmee je de beats per minuut kan tellen, zonder dat het natuurlijk een smartwatch wordt.” “Dit is een samenwerking voor de lange termijn, dus een limited edition met Tristan ligt zeker in het verschiet. Hij is een creatieveling, die zijn creativiteit moet kunnen botvieren op de modellen. Het zou dan denk ik een hele gelimiteerde oplage worden, voegt Niels toe.” BEREIK Met een ambassadeur als Tristan weet Frederique Constant een heel ander publiek te bereiken. Hoe gaat Tristan ervoor zorgen dat de Highlife-collectie in beeld komt bij zijn volgers en fans? “Tijdens het draaien bij optredens heb ik altijd een camera gericht op mijzelf en dan komt mijn horloge natuurlijk heel nadrukkelijk in beeld. Daarnaast is social media een belangrijk onderdeel voor ons allebei en daarmee bereiken we samen denk ik een heel groot publiek. Ik heb natuurlijk een exclusieve samenwerking met Frederique Constant en zoals gezegd delen we veel waardes. Het streven naar perfectie, precisie in hetgeen we doen en het vakmanschap zijn daar ook onderdeel van. Ik ben heel trots op wat we gaan doen en het voelt voor mij als een nalatenschap.” HIGHLIFE CHRONOGRAPH AUTOMATIC Dat Frederique Constant blij is met Tristan en vice versa blijkt uit alles. Niels en Tristan spreken vol lof over elkaar en natuurlijk over de Highlife-collectie. De nieuwe chronograaf in Panda-uitvoering met stalen band sieren de pols van beide heren. Er werd ook vanuit de buitenwereld reikhalzend uitgekeken naar de toevoeging van een chronograaf aan de Highlife-collectie. Om te voldoen aan de verwachtingen biedt Frederique Constant drie verschillende versies Na een aantal coronajaren waarin er letterlijk niks georganiseerd kon worden, pakte Frederique Constant op 15 en 16 juni groots uit om de samenwerking met Tristan Casana en de introductie van de chronograaf-versie van de Highlife te vieren. Waar het Zwitserse merk de grootse introductie van haar Slimline Monolithic Manufacture twee jaar geleden gedwongen moest uitstellen en vorig jaar in afgeslankte (online) vorm liet doorgaan, pakte ze de kans om nu wel alle (pers)relaties uit Europa uit te nodigen in Milaan met beide handen aan. Zij gaven massaal gehoor aan de uitnodiging en dus werd het event afgetrapt met een grote groep journalisten, relaties en dealers van Frederique Constant in de brandende Milanese zon met een presentatie van Niels Eggerding. NIEUWE DOELGROEP Dat de Highlife-collectie een prominente plek inneemt in het aanbod van Frederique Constant, ziet Niels als een persoonlijk succes. Hij was degene die in 2018 – toen hij de taken van Peter en Aletta Stas overnam – besloot om de Highlife collectie nieuw leven in te blazen en een andere kant op te gaan. Met een dynamisch, urban en modern design week Frederique Constant duidelijk af van het klassieker design van de andere collecties en daardoor werd ook een andere doelgroep bereikt. “De doelgroep waar we ons op dit moment met de Highlife-collectie op richten begint op 30 tot 35 jaar. We wilden dit graag nog wat verder naar beneden brengen en om dat te bereiken wilden we een ambassadeur voor de Highlife-collectie die een breed publiek aanspreekt en bereikt. Dat was een zoektocht, tot we in contact kwamen met Tristan”, aldus Niels. DE ARTIEST The Avener is dus de artiestennaam van de Franse producer Tristan Casana. In 2014 breekt hij internationaal door met zijn single 'Fade Out Lines'. Sindsdien is zijn ster rijzende en inmiddels is zijn muziek en -stijl geliefd onder een zeer groot publiek. “Kijkend naar streams zit ik op ongeveer 2 miljard”, zegt Tristan bijna beschaamd. “Daar ben ik natuurlijk heel trots op, maar ik wil mezelf altijd blijven ontwikkelen.” De samenwerking met Frederique Constant kwam tot stand toen Niels en Tristan met elkaar in gesprek gingen. “Ik kende de muziek van Tristan al en was gelijk enthousiast. Hij is enorm creatief in zijn producen en muziek maken en je hoort dat hij een geweldige muzikant is. Ik zag meteen een grote kans voor een samenwerking. We delen dezelfde waardes. Hij heeft een grote passie voor hetgeen hij doet, net zoals wij Niels Eggerding en Tristan Casana

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4