De Juwelier nr 4 Online

DE JUWELIER NR 4 2023 56 INTERVIEWS Briljant ontstond in 2014 toen Toon de Brouwer mogelijkheden zag voor een sieradenmerk waarin goud en briljant de hoofdrol speelden. De vraag werd vergroot naar een dergelijk merk door het wegvallen van Diamonde.Meteenuitgebalanceerdecollectiebenjeernatuurlijknoglangniet. Wat doet Briljant goed in de ogen van de ervaringsdeskundigen en waar liggen eventuele verbeterpunten? Joseph Kremer – Juwelier Kremer Briljant is voor Juwelier Kremer in Veendam sinds 2020 een belangrijke pijler in de verkoop van gouden sieraden met briljant. Joseph Kremer: “Sinds we een grote verbouwing hebben gerealiseerd in oktober 2020 en meer ruimte kregen voor de presentatie van producten, hebben we gekozen voor een bredere samenwerking met Briljant. Waar we voorheen de basis bij diverse aanbieders bestelden, hebben we drie jaar geleden gekozen voor Briljant vanwege de sterke, brede basis. Briljant zorgt voor een sterk fundament waarbij ze wat mij betreft uitblinkt met haar memoire, solitair en entourage series. Inmiddels hebben we wel vijf tot zes collecties van Briljant. Zij vullen echt het gat op in ons assortiment dat Diamonde eerder invulde.” Juwelier Kremer heeft een zeer breed assortiment gouden sieraden met briljant en vanwege de sterk groeiende regiofunctie is er veel belangstelling in de winkel voor onder meer Briljant. “We hebben altijd breed ingezet op goud en briljant en zijn ook in moeilijkere tijden blijven investeren. Mijn vader zegt altijd: ‘Als je de melkkoe slacht, heb je geen melk meer, denk om je lange termijn visie’. We hebben altijd dezelfde vitrinekasten gebruikt als minimum voorraad goud en briljant en deze ruimte niet omgezet naar de meer modische collecties. Dit doen we al vier generaties lang en daardoor weten mensen ons goed te vinden voor hun sieraden. Mede hierdoor vervullen we een regionale rol en rijden klanten zo een half uur tot drie kwartier hier naartoe. Dit gebeurt tot nu vooral via mond-op-mond reclame. Extra ruchtbaarheid geven lukt ons op dit moment nog onvoldoende.” “Briljant is sterk in de duidelijkheid van de presentatie. Door middel van de display zie je in één oogopslag wat mogelijk is qua groeibriljanten. Het display bestaat uit rijen van vijf ringen op drie niveaus, waardoor onze BRILJANT IS DE BASIS DIE IEDERE JUWELIER IN HUIS ZOU MOETEN HEBBEN klanten meteen zien waar de keuze ligt. Qua luxe zou er nog een stapje gezet mogen worden met het display, maar zoals ik het begreep zijn ze daar mee bezig. Het is altijd een balans tussen luxe en basis. Het is belangrijk dat de klant in de presentatie ziet dat het een kostbare aankoop is die tegelijk wel toegankelijk moet blijven.” Hoe ervaart Joseph de ondersteuning vanuit Briljant? “Over de ondersteuning hebben we niks dan goeds te zeggen. Als we iets bestellen, hebben we het dezelfde week in huis, of het moet wel heel bijzonder zijn. De wereld gaat sneller en sneller. Waar we vroeger een wekelijkse verzameldag hadden, verwacht de klant nu steeds meer dat de bestelling soms zelfs al de volgende dag binnen kan zijn. Snel leveren is dus echt noodzakelijk. Kortom; ze zijn goed bereikbaar, kunnen snel schakelen, geven snel antwoord en denken goed mee. Dat zijn zaken die voor ons belangrijk zijn. Het collectieboek werkt ook ideaal en de manier van inruilen is duidelijk uiteengezet. Er is niks waarvan ik kan zeggen, dat moet verbeterd worden. Ik ben over het algemeen zeker wel kritisch ten opzichte van leveranciers, maar Briljant geeft mij geen reden om kritisch te zijn. Ik ben heel tevreden met de samenwerking.” Ronald Reijersen van Buuren - Juwelier Reijersen van Buuren Briljant heeft door de jaren heen een groot dealerbestand opgebouwd en heeft zeker na het wegvallen van Diamonde haar kans gegrepen. Bij Juwelier Reijersen van Buuren was dat ook het geval, horen wij van Ronald Reijersen van Buuren. “Toen Diamonde stopte, zijn we op zoek gegaan naar een goed alternatief. Wij kenden Toon al uit zijn tijd als vertegenwoordiger van Diamonde en dus was het

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4