De Juwelier nr 4 Online

DE JUWELIER NR 4 2023 95 COLUMN Muziek en visuele aspecten vormen een belangrijke basis voor het creëren van een uitnodigende sfeer in de juwelierszaak. Maar welke rol is hierin weggelegd voor geurmarketing? Claudine Pickard, International Marketing Coordinator bij MoodMedia, legt uit hoe geur, met het unieke vermogen om sterke herinneringen en emotionele associaties op te roepen, effectief bijdraagt aan een optimale zintuigelijke winkelbeleving. Geur is een krachtige marketingtool die door winkeliers vaak over het hoofd wordt gezien. Toch wordt geurmarketing tegenwoordig steeds vaker gebruikt om sterke en specifieke indrukken te creëren. Deze indrukken kunnen bepaalde stemmingen oproepen, emotionele relaties met je winkel of merk opbouwen en zelfs koopgedrag beïnvloeden. De reukzenuw, die ons reukvermogen beheert, is direct gekoppeld aan het deel van de hersenen dat herinneringen en emoties bewaakt. Sterker nog, wist je dat 75% van alle emoties die we elke dag voelen te wijten zijn aan geur? De kans dat we een geur herinneren is daarom 100 keer groter dan wat we zien, horen of aanraken. Onderzoek naar geurmarketing toont bovendien aan dat blootstelling aan aangename geuren iemands stemming met maar liefst 40% kan verbeteren. Voor een juwelierszaak betekent dit dat geurmarketing kan bijdragen aan het verbeteren van de perceptie van je merk. Goed geurende winkels worden door consumenten ervaren als luxe en karakteristiek. Daardoor is geurmarketing ook perfect voor pop-upruimtes, campagnes of voor de promotie van specifieke producten. Door het gebruik van een bepaalde geur waant de consument zich tijdelijk in een andere omgeving. Een passende geurbeleving is ook van invloed op koopgedrag. De effecten hiervan zagen we bijvoorbeeld bij INTERSPORT. Door het toevoegen van de geur van vers gemaaid gras in de voetbalzone van één van hun winkels, steeg de verkoop van voetbalschoenen met 26% ten opzichte van de winkels zonder geurmarketing. Onderzoeksresultaten liegen er niet om: gemiddeld blijven consumenten 15 minuten langer in winkels die geurmarketing toepassen, 84% van de wereldwijde respondenten geeft aan dat winkels met een aangename geurbeleving de meeste kans hebben op herhaalbezoeken. Op de vraag wat het meest bijdraagt aan een aangename winkelbeleving in luxe winkels antwoordde een derde van de respondenten dat geur de belangrijkste factor was. Uit een studie van onze klant Nike blijkt daarnaast dat proefpersonen bereid zijn om 10 tot 20% meer te betalen voor producten in een winkel die lekker ruikt. De kracht van de juiste geurbeleving in een winkel valt dus niet te ontkennen. De juiste aroma's kunnen klanten aanmoedigen om langer te blijven, meer uit te geven en loyale merkambassadeurs te worden. Dat ruikt naar meer, toch? HOE GEURMARKETING KOOPGEDRAG POSITIEF BEINVLOED Column Mood Media Claudine Pickard International Marketing Coordinator

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4