De Juwelier nr 4 Online

DE JUWELIER NR 4 2023 98 In deze doorgeefcolumn geeft een vakman of -vakvrouw zijn of haar visie op de branche en toelichting op zijn of haar werkzaamheden. Wat zijn de ontwikkelingen? Waar gaat de branche naartoe? Lees het hieronder. ‘Ik zou graag van Paul de Haas van 3D print Atelier uit Overloon willen weten of het nu en/of in de toekomst mogelijk is om direct in edelmetaal te printen en is de kwaliteit dan ook geschikt voor sieradenproductie?’ Dat was de vraag van Ramon Kurpershoek middels onze doorgeefcolumn wilde stellen aan Paul de Haas. Zo geschiedde en nu geeft Paul uitgebreid antwoord en geeft daarbij ook een blik op zijn werkzaamheden en specialisme. We zijn sinds 2007 specialist en dienstverlener in het 3D tekenen van sieraden, 3D printen, gieten en produceren van enkele stuks en kleine tot grote series voor juweliers en goudsmeden. In 2007 was deze techniek heel nieuw en werd nog vrijwel niet gebruikt in de sieradenbranche. Ik was op dat moment al bekend met 3D-tekenen en 3D-printen doordat ik na mijn opleiding als goudsmid en studie tot sieradendesigner in Idar-Oberstein (Duitsland) een aantal jaren als designer en 3D ontwerper heb gewerkt bij een grote Duitse sieradenproducent. Er is veel veranderd sinds we ons bedrijf zijn begonnen en deze techniek wordt vandaag de dag heel veel gebruikt. Ook op de vakschool wordt het 3D-tekenen en 3D-printen aangeboden tijdens de opleiding. Het 3D tekenen is een van onze specialismen. Het overleg met de juwelier/goudsmid en het 3D tekenen van hun ontwerp is de basis van onze dienstverlening. Onze kennis over het goudsmeden en 3D-tekenen die we in de afgelopen 15 jaar hebben opgedaan, is heel belangrijk. Het 3D-programma maakt het sieraad namelijk niet vanzelf technisch goed. Voor het 3D-printen gebruiken wij een 3D-printer die print in was. De rede hiervoor is dat de steunconstructies die aan het model zitten van een ander soort was worden geprint en gemakkelijk zijn op te lossen en het model in was heel goed uit te branden is tijdens het gietproces. Hierdoor is het oppervlak van het gietwerk mooi glad. Dan komen we op de vraag die Ramon mij stelt: “Is het nu of in de toekomst mogelijk is om direct in edelmetaal te printen en is de kwaliteit dan ook geschikt voor sieradenproductie?” Het antwoord luidt: het is nu al mogelijk om direct in edelmetaal te printen en de kwaliteit is geschikt voor de productie van sieraden. Het direct printen in edelmetaal is alleen dit op dit moment nog erg kostbaar. Om direct in goud te printen is er ongeveer 1 kilogram heel fijn goudstof nodig om de 3D-printer te vullen. Dit betekent dat als er in verschillende legeringen wordt geprint, van iedere legering circa 1 kilogram stof op voorraad moet zijn. Daarnaast is goudstof in de aanschaf al een stuk kostbaarder dan goud grenailles. Dit goudstof moet speciaal gemaakt worden. Het wisselen tussen de verschillende legeringen en het gescheiden houden van elkaar vergt veel werk. Daarbij wordt bij het printen in edelmetaal een steunconstructie uit edelmetaal geprint en deze moet dus naderhand worden afgezaagd en gevijld. Kostentechnisch is het op dit moment dus in nog niet aantrekkelijk om sieraden meteen in edelmetaal te printen ten opzichte van het 3D-printen in was, waarbij je alle modellen tegelijk kunt printen en met het normale gietproces kunt gieten. Het is nu natuurlijk ook mijn beurt om deze column door te geven. Graag stel ik een vraag aan Matthijs Hanck van laser atelier uit Amsterdam: wat zijn de toepassingen van het laser graveren die op dit moment bijna niet worden gebruikt omdat de juwelier/ goudsmid niet weet dat dit mogelijk is met laser graveren? 3D PRINTEN IN WAS? OF TOCH DIRECT IN EDELMETAAL OF GOUD? Doorgeefcolumn: Paul de Haas COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4