C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 6 3
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Coen de Jager
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden verveel-
voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-
del van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van de
uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijdschrift
wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn
op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158)
Vakinformatie voor de totale Juweliers- en Bijouteriebranche
|
Oktober 2016
|
16e jaargang no. 5
|
Prijs
€
10,50
de juwelier
SPECIAL:
Nabeschouwing
Najaarsbeurs
COVERSTORY
FOSSIL ZET IN OP
SMART PRODUCTEN
SGS INTRODUCEERT
CHICO D'ORO
Natuurlijk was ik aanwezig op de Jewels & Watches Najaarsbeurs en ik werd daar
blij verrast door een aantal nieuwe exposanten, maar ook door de vele nieuwe col-
lecties die dit najaar voor extra omzet moeten zorgen bij juweliers. Wat dan weer
tegenviel is het bezoekersaantal, maar degenen die de moeite hadden genomen om
de Najaarsbeurs te bezoeken, waren wederom positief gestemd. Goed om te horen,
maar toch een kanttekening: als ondernemer die met zijn vak bezig is, ga je toch
naar een beurs in Nederland om te zien wat er speelt in de branche en waar je je als
ondernemer mee kan onderscheiden?
Ik snap dat er uitzonderingen zijn, maar eerlijk gezegd snap ik echt niet waarom
een juwelier een Voor- of Najaarsbeurs niet bezoekt. Moet je voorstellen dat er over
een paar jaar geen beurs meer is in Nederland. Wat doe je als juwelier dan? Je erge-
ren aan de vele bezoeken van vertegenwoordigers? Je online oriënteren op nieuwe
merken en collecties? Ik denk dat er behoefte is aan een vakbeurs, maar dan op een
andere manier. Wellicht naar voorbeeld van de inhorgenta in München. Een twee- of
driedaags event waar alle grote merken en bedrijven samenkomen aan het begin van
het jaar en in september en daar alle noviteiten tonen. Geen tussenliggende beurzen
meer op de Jewels & Watches-etage, maar alleen de Voor- en Najaarsbeurs. Misschien
is dat een oplossing.
Tijdens de Najaarsbeurs had ik genoeg tijd om gedachten uit te wisselen met exposan-
ten. Zij waren over het algemeen ook wat teleurgesteld over de opkomst, maar daarbij
hoorde ik ook vaak dat er wel veel positiviteit was vanuit de ondernemers. De markt
krabbelt op en daar profiteren we allemaal van. Dat het bezoekersaantal wat tegenviel
betekent niet dat de Najaarsbeurs niet geslaagd was. Kwaliteit boven kwantiteit, laten
we het daar op houden. Als u de Najaarsbeurs wel bezocht heeft dan weet u wat dit
najaar gaat brengen op productgebied en heeft u de beurs niet bezocht, er komen
een aantal hele leuke trends aan. Zo waren er een groot aantal horlogemerken die
inspelen op de retrotrend. Simplistische horloges met het design van vroeger. Goede
prijsklasse, prima kwaliteit en dus een interessante productgroep.
Daarnaast wist de Fossil Group een groot aantal bezoekers te overtuigen met de con-
nected accessoires. Ook hier weer een nieuwe productgroep waarmee u als onder-
nemer nieuwe klanten in de winkel kan krijgen. Het zijn maar een paar voorbeelden
van wat de Najaarsbeurs te bieden had, dus wellicht de volgende keer toch goed om
te gaan kijken.
Veel leesplezier gewenst met deze uitgave
van De Juwelier!
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nlDe Visie
Coen de Jager
“ALS ONDERNEMER DIE MET ZIJN
VAK BEZIG IS, GA JE TOCH NAAR
EEN BEURS?”