de juwelier nr5 online

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 10 I n t e r v i e w Ma a i k e e n Da r k Br u i n i n g Peter Bruining bv IS STERKER DAN OOIT “WE HEBBEN VEEL TE BESPREKEN COEN, ER IS ZOVEEL GEBEURDDEAFGELOPENJAREN”, ZIJNDE EERSTEWOORDEN DIE MAAIKE BRUINING ZEGT ALS WE BINNENKOMEN VOOR EEN UITGEBREID INTERVIEW MET HAAR EN HAAR BROER DARK OVER DE AFGELOPEN HECTISCHE JAREN, OOK VOOR PETER BRUINING BV. ER IS DAN OOK BIJ PETER BRUINING BV ECHT VEEL VERANDERD. ZO HEBBEN ZE ALS EEN VAN DE WEINIGE ‘DE STORM’ OVERLEEFD, WAAR VEEL ANDEREN IN HUN SEGMENT HET LOODJE HEBBEN GELEGD. DAT HEBBEN ZE GEDAAN DOOR ZICH TE RICHTEN OP HETGEEN ZE AL ZEVENTIG JAAR MET VEEL VERVE DOEN: HET PRODUCEREN VAN DE MEEST MOOIE SIERADEN. MAAR DAT HEBBEN ZE OOK GEREALISEERD DOOR GEWOON HEEL HARD TE WERKEN OM HET HUN DEALERS EN VOORAL DE CONSUMENT AAN NIETS TE LATEN ONTBREKEN. “HET GELUKSGEVOEL VAN DE CONSUMENT IS VOOR ONS HET ALLERBELANGRIJKSTE”, ZO HOREN WE ONDER MEER VAN MAAIKE EN DARK. Het is alweer even geleden dat we op bezoek waren bij Peter Bruining bv en er is ook zeker veel veranderd. Er is niet alleen qua uitstraling van het pand het één en ander aangepast, ook intern zijn er mutaties geweest. “Officieel is onze vader geen eigenaar meer en zijn Dark en ik de eigenaren”, zo vertelt Maaike. “Onze vader werkt nog wel zeven dagen per week, bemoeit zich overal mee en is eigenlijk ook nog voor de mensen hier de baas, op papier is het dus anders. We mogen dus samen bepalen wat de koers is die we varen, in goed overleg natuurlijk.” EIGEN ATELIER Gevraagd naar hoe ze de afgelopen jaren hebben beleefd, antwoordt Maaike: “Het was heel heftig. Vijf jaar geleden, toen de crisis op zijn hoogtepunt was, hebben we de keuze gemaakt om ons te focussen op wat wij als onze grote kracht zien: ons atelier. We produceren en ontwerpen alles hier in eigen huis. Dus de collecties en modellen van R&C worden hier gemaakt, maar ook de zegelringen en de sieraden van Miss Spring worden in eigen atelier door onze vakmensen van A tot Z vervaardigd. Dat is onze basis en daar hebben we ons verder gespecialiseerd. Het feit dat we zelf produceren heeft ons ook gered in de moeilijke jaren.” De vakmensen waar Maaike het over heeft, zijn intern opgeleid door vader Peter. “Het is zo moeilijk om gekwalificeerd personeel te krijgen tegenwoordig, laat staan om ze te behouden. Onze vakmensen zijn vaak op hun vijftiende of zestiende begonnen en door onze vader opgeleid. Ze zouden echt niet misstaan bij de grootste sieradenhuizen ter wereld, maar ze werken hier bij Peter Bruining bv. Dat vinden wij bijzonder. Zij zijn ons grote kracht en ze hebben ook hart voor onze zaak. We zijn een familiebedrijf met een klein gonzende machine – ons atelier –om de rest draaiende te houden. Daarmee hebben we uiteindelijk de langste adem gehad.” SELECTIEF Daar waar grote concurrenten op diamanten sieradengebied niet meer actief zijn, is Peter Bruining bv inderdaad ‘de laatste der Mohikanen’. “Om ons heen zijn grote namen weggevallen. Degenen die het hards hebben geroepen, zijn er niet meer”, zo vertelt Dark. “Wij zijn niet zo van de voorgrond en zoeken meer de luwte op. We hebben toen de hele markt instortte en we ineens zeshonderd dealeraanvragen kregen ook niet de spotlight opgezocht. Het was ook gewoon te druk voor ons om naar de voorgrond te treden. We hadden een aantal lastige keuzes te maken. Gaan we iedereen bedienen die met ons in zee wil gaan? Gaan we selectiever te werk? Gaan we merken overnemen en worden we een hele grote groothandel met alle gevolgen van dien? We hebben gekozen vanuit ons gevoel en zijn dicht bij onszelf gebleven. We zijn selectief gaan samenwerken.” “We hadden zes jaar geleden 325 dealers”, zo vervolgt Dark. “Nu werken we heel intensief samen met 125 dealers. Natuurlijk wil je altijd meer, maar meer is niet altijd goed. We zoeken tegenwoordig een andere manier van samenwerken en dat dwingt ons keuzes te maken. We willen samenwerken met mensen die willen veranderen en openstaan voor advies. We gaan rationeler te werk en elke beslissing die we maken nemen we aan de hand van cijfers die voorhanden zijn. Het gaat ons erom dat we onze dealers beschermen en ze helpen succesvol te zijn.” METEN IS WETEN Het gebruikmaken van cijfers en data is voor Dark een vanzelfsprekendheid geworden. “Cijfers liegen niet. Aan de hand van cijfers kunnen wij zien welke modellen het best verkocht worden en geloof mij, dat is bijna overal hetzelfde. Aan de hand van data kunnen we samen met de juwelier de juiste collectie samenstellen, waarmee hij of zij het beste resultaat haalt. Door cijfermatig te kijken naar je winkel, maar bijvoorbeeld ook naar demografie, creëer je groei en groeimogelijkheden. Dat zien onze dealers gelukkig ook in en we zien – op basis van de cijfers – dat deze manier van werken ook succesvol is.” ZAKELIJKER Dark vertelt dat hij ook heel ander contact heeft met zijn klanten tegenwoordig. “Ik reis niet meer rond met een collectie. Het contact is veel intensiever en diepgaand. We kijken niet naar de winkel en hoe het nu gaat, maar hoe het kan gaan. We zullen niet zomaar een solitaire collectie neerzetten, omdat we het willen verkopen. We kijken of het past bij binnen de collectie van de juwelier in kwestie en zijn doelgroep.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4