de juwelier nr5 online

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 16 VERANDERENDE MARKT Maurice Hendrix (Head of Sales Benelux) en Bart de Cadt (Wholesale Manager Benelux) presenteerden de visie van de Fossil Group op de ontwikkelingen in de markt en gingen dieper in op de dringende dialoog tussen retailers onderling. “Er zijn veel uitdagingen voor ons als leverancier, maar zeker ook voor jullie als ondernemer. Wij willen jullie graag helpen deze uitdagingen aan te gaan”, aldus Maurice Hendrix. De retailmarkt is de laatste jaren sterk geëvolueerd en vraagt om een andere aanpak. De rol van de retailer staat onder druk. Bart de Cadt geeft hierover het volgende aan: “Je bent als retailer tegenwoordig veel meer dan alleen maar ondernemer. Je bent ook boekhouder, marketing manager, HR-specialist en ga zo maar door. Dat brengt verandering met zich mee.” VERANDERENDE CONSUMENT Niet alleen de markt verandert, de consument ook. Consumenten oriënteren zich meer en meer op een andere manier dan pakweg tien jaar geleden. Dit merken retailers vandaag de dag. Bart de Cadt: “Het aankoopproces van tegenwoordig ten opzichte van vroeger verloopt anders. De consument van nu is zeer prijsbewust en goed geïnformeerd voordat hij de winkel binnenloopt. Daarbij wordt de consument via meerdere én ook nieuwe kanalen beïnvloed. Denk aan social media exposure die producten een extra push kunnen geven in termen van bekendheid. Dit vergt een andere manier van business bedrijven.” Hoewel consumenten zich meer online oriënteren, wil dat niet zeggen dat de koop ook altijd online plaatsvindt. De Fossil Group merkt op dat het overgrote deel van de consument vertrouwen blijft houden in fysieke verkooppunten. Dit zien ook onliners die ook fysieke verkooppunten openen. NIEUWE PRODUCTCATEGORIEËN Ook productcategorieën zijn aan verandering onderhevig. De opkomst van de smartwatches is daarbij een uitstekend voorbeeld. “Als we kijken naar de levenscyclus van traditionele horloges en sieraden, zien we in de markt dat dit volwassen productgroepen zijn. Smartwatches zijn relatief jong in hun levenscyclus, maar zetten een sterke groei door. Smartwatches winnen terrein van het traditionele segment”, aldus Bart de Cadt. Re p o r t a g e

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4