de juwelier nr5 online

▲ Inge Cremers krijgt van Harold van Balken van Garmin de nieuwe collectie te zien De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 40 Re p o r t a g e KOPMELS JUWELIER ZIET Garmin ALS HÉT SPORTIEVE SMARTWATCH MERK DE GROEIENDE VRAAG NAAR ZOGENAAMDE SLIMME HORLOGES IS NIET MEER TE STOPPEN EN DAT MERK JE OOK AAN HET GROEIENDE AANBOD. DE VOORBEELDEN VAN MERKEN DIE SMARTWATCHES OP DE MARKT BRENGEN ZIJN LEGIO. GARMIN HEEFT ZICH DE AFGELOPEN JAREN AL OPGEWORPEN ALS SPECIALIST OP SMARTWATCHGEBIED EN MET EEN HEUSE JUWELIERSCOLLECTIE HEEFT HET MERK ZICH OOK ZEER GELIEFD GEMAAKT BIJ EENGROOT AANTAL DEALERS. DOOR DE DISTRIBUTIE VAN DEZE SPECIFIEKE COLLECTIE TE LATEN PLAATSVINDEN VIA HET VERKOOPKANAAL VAN JUWELIERS, TOONT GARMIN DAT HET VERTROUWEN HEEFT IN DE KENNIS EN KUNDE VAN DE JUWELIER EN ZIJN PERSONEEL. DAT ER KENNIS EN KUNDE NODIG IS OM GARMIN HORLOGES TE VERKOPEN IS LOGISCH, MAAR IS HET DAADWERKELIJK ZO MOEILIJK ALS VELEN VAN U DENKEN? DAT EN NOG VEEL MEER VRAGEN WIJ AAN INGE CREMERS VAN KOPMELS JUWELIER UIT DOETINCHEM, DIE EEN PAAR MAANDEN GELEDEN GARMIN HEEFT OPGENOMEN IN HET ASSORTIMENT. Kopmels Juwelier heeft een prachtig merkenassortiment waarin onder meer Breitling, MeisterSinger, Longines, Maurice Lacroix, Tissot, Citizen en Rado terug te vinden zijn en sinds kort dus ook Garmin. Hoe de keus voor Garmin tot stand is gekomen, legt Inge Cremers ons bij binnenkomst gelijk uit. “We zijn in juni gestart met Garmin, omdat we op zoek waren naar een smartwatch-merk met de focus op sportactiviteiten. We kregen steeds meer vraag in de winkel naar smartwatches en de combinatie met sporten, dus dan ga je je oriënteren. Vanuit de Zwitserse merken is er weinig aanbod als het gaat om sportieve smartwatches, dus zijn we verder gaan kijken. Onze keus ging eigenlijk vrijwel meteen uit naar Garmin. Het was snel duidelijk dat Garmin hét merk voor ons is, gezien de combinatie van smartwatch en uitgebreide functies als sporthorloge, maar ook omdat het als beste bij onze andere merken past.” NIEUWE STAP “We gaan een andere kant op met Garmin”, zo erkent Inge. “Het is voor ons een nieuwe stap, maar wel één die we weloverwogen hebben gezet. Als de vraag er is naar smartwatches, dan moeten wij als juwelier daarin mee. Harold van Balken van Garmin kwam op het juiste moment bij ons in de winkel de collectie laten zien en dat zag er allemaal goed uit. We zijn begonnen met zes modellen – van alle lijnen wat – om te ‘testen’. Hoe komt het over op onze klanten en wat vinden ze ervan? De reacties waren louter positief.” ZELF ERVAREN Ondanks dat ze zelf niet thuis was in de smartwatches – zoals Inge het met eigen woorden zegt – was ze zeker enthousiast over het dragen van een Garmin. “Ik ben er dus zelf mee aan de slag gegaan door een fēnix 5S te dragen en intensief te gebruiken bij onder meer het sporten. Het valt je dan pas op hoeveel je een smartwatch eigenlijk gebruikt. Buiten het feit dat ik het een mooi horloge vind, is het natuurlijk ook heel multi-functioneel. Door er zelf mee aan de gang te gaan heb ik de techniek erachter en de functionaliteit ook zelf ervaren en eigen gemaakt. Daardoor kun je ook beter een gesprek aangaan met een geïnteresseerde klant. Als je het gewoon in de winkel plaatst en er niks mee doet, kom je met een mond vol tanden te staan als klanten vragen gaan stellen. Ze zijn – zeker als ze interesse hebben in een smartwatch om te gebruiken tijdens het sporten – al zo goed op de hoogte van alle zaken, dat ik vaak nog dingen van ze leer in gesprekken. De sleutel tot het succesvol verkopen van Garmin is dus in mijn ogen het zelf dragen van de horloges.” EXTRA AFZETKANAAL Met het opnemen van Garmin heeft Kopmels Juwelier een hele nieuwe doelgroep aangeboord. “We merken dat tot nu toe heel veel mensen gericht op Garmin binnenkomen. Ze weten ons dus al snel te vinden als Garmindealer. Ze zijn goed geïnformeerd en weten wat ze willen. Het is voor ons een extra afzetkanaal, dus dat is prachtig. We dachten op voorhand wel dat de Vivomove met een verkoopprijs van rond de € 300,- de hardloper zou zijn, maar het blijkt dat de duurdere en exclusievere modellen zoals de fēnix 5 Plus boven verwachting goed verkopen. Mensen gaan toch voor een uitgebreider en functioneler model blijkbaar.” EXCLUSIVITEIT Een ander punt dat Kopmels Juwelier overtuigde om voor Garmin te kiezen, is het feit dat het merk een exclusieve juwelierscollectie biedt. “Het is echt een pluspunt, want je wilt je als juwelier toch onderscheiden, zeker als het gaat om een horloge in deze prijsklasse.” “We hebben bij Garmin als doel om juweliers te beschermen en exclusiviteit te bieden”, zo vertelt Harold van Balken die bij het gesprek aanwezig is. “We gaan ook niet vijf kilometer verder een ander verkooppunt zoeken bi-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4