de juwelier nr5 online

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 53 Het woord televisie betekent ‘Ver Zien’. Met je flat screen tv kun je naar de gehele wereld kijken om te zien en horen wat er dagelijks gebeurt. In deze column is mijn vraag simpel: “Kunnen je medewerkers, klanten en leveranciers ook ‘zien en horen’ wat er in jouw winkel gebeurt en vooral waarom?” En ik heb het hier niet over verkoop, producten of je prachtige winkel, maar over iets wat je niet ziet of ruikt maar wel kunt ervaren? Ik heb het over je cultuur, DNA en interne gedrevenheid. Deze elementen worden gevormd door een bedrijfsvisie in combinatie met kernwaarden. Ik ben zelf een fervent Apple gebruiker, zowel mobiel als voor op ons kantoor. Met Apple’s bedrijfsvisie (of mission statement) “Denk Anders” speelden ze in (en nog steeds) op het “gevoel” dat Apple gebruikers anders zijn dan de rest van de wereld, omdat men Apple producten koopt en gebruikt. Voor mij klopt dit gevoel en durf ik anders te zijn dan bijvoorbeeld Windows of Android gebruikers. Toen de eerste iPhone in 2007 uitkwam (net voor de crisis nota bene!) ontstond een nieuw tijdperk van mobiel internet gebruik. Wist je dat de eerste kopers ‘s nachts in hun slaapzak voor de winkel lagen te slapen om bij de winkelopening als eerste een Apple iPhone te bemachtigen? Het was een gekkenhuis! De unieke bedrijfsvisie van Apple heeft ervoor gezorgd dat ze een miljardenbedrijf zijn geworden. Een interessante gedachte is: “Hoe zou jij het vinden als klanten voor jouw juwelierswinkel liggen te slapen om bij opening een uniek product te kopen?” WAAROM HEB IK EEN BEDRIJFSVISIE NODIG? Misschien sta je er als juwelier niet zo bij stil of heb je er gewoon geen tijd voor. “Het gaat toch goed zo, want ik bepaal mijn bedrijfskoers op het fingerspitzengefühl”. Toch is een prikkelende visie noodzaak, want het geeft de koers aan je bedrijf en biedt personeel een houvast. Want met een heldere visie “bind” je je personeel en weten ze wat ze naar buiten moeten uitdragen. Ook je klanten en leveranciers kun je naar je toetrekken en binden voor diezelfde visie, omdat je hen vertelt waarin je je onderscheidt van anderen (identiteit). En onderscheid betekent tegenwoordig ‘kassa’ in de wereld van sterke concurrentie. Je formuleert je bedrijfsvisie door jezelf af te vragen: 1. waar je juweliersbedrijf voor staat, 2. waarom je bestaat, 3. waar je heen wilt gaan en 4. waar je erg goed in bent. UNIVERSELE KERNWAARDEN HOUDEN ALLES BIJ ELKAAR! Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen je bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Deze waarden liggen vaak dicht bij het hart van de ondernemer. Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je winkelbedrijf dingen doet. Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen, maar ook je personeel meenemen op een bepaalde (nieuwe) reis. Er zijn zo’n driehonderd waarden in deze wereld, maar een gemiddeld bedrijf heeft bij voorkeur twee tot vier heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: “Wij geloven in kwaliteit“ of “wij geven maximale service”. Dit laatste uit zich bijvoorbeeld in een gratis batterijwissel wanneer er een nieuw horlogebandje wordt gekocht. Het kost nog geen €2,- maar levert door deze kernwaarde (service) terugkerende klanten op die veel meer spenderen dan de geïnvesteerde €2,-! Ik heb zelf mogen ervaren wat de kracht van (universele) waarden zijn toen ik in 2014 in Amerika een uniek en intensief “40 Universele Waardenprogramma” volgde en Waardenspecialist werd. Terug in Nederland ben ik bedrijven gaan helpen met mijn 40 Universele Waardenprogramma door de implementatie van hun visie en (kern) waarden. Ik zag met eigen ogen (en nog steeds) hoe bijvoorbeeld gespannen werkrelaties sterk verbeterde, omzet (ineens) begon toe te nemen of dat de cultuur ten goede veranderde. Dit kwam puur en alleen omdat men intapte in de kracht en impact van (universele) waarden. Welke vijf stappen kun je doen om je visie en kernwaarden in je juweliersbedrijf te gaan toepassen? 1. Creëer een eenvoudige, maar sterke bedrijfsvisie 2. Ontdek in welke kernwaarden je gelooft en pas ze toe 3. Maak je visie en waarden visueel (website en papier) en begin ze te leven 4. Begin je visie en kernwaarden te delen met je personeel en leveranciers 5. Bespreek de ervaringen, verbeter processen en vier samen de successen In de volgende uitgave ga ik dieper in op deze vijf stappen. DAVID RAKERS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4