de juwelier nr5 online

Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Vak t i j ds chr i ft voo r de t o t a l e j uwe l i e r s - en b i j out e r i eb ranche | Ok t obe r 20 1 8 | 1 7 e j aa r gang no. 5 | P r i j s € 1 0, 50 de juwelier COVERSTORY MELANO JEWELRY REPORTAGE FOSSIL GROUP Special NABESCHOUWING NAJAARSBEURZEN

Een paar weken geleden was ik aanwezig bij het eerste door de Fossil Group georganiseerde relatie event. De Fossil Group heeft besloten dat een beurs niet meer in haar strategie past als het gaat om klantencontact en organiseerde zodoende een eigen evenement waar een intensievere samenwerking centraal stond. Niks geen producten. De nieuwe display- en hybrid watches van bijvoorbeeld Michael Kors, Skagen, Diesel, Emporio Armani waren in geen velden of wegen te vinden, alleen om de pols van de mensen van de Fossil Group zelf. Het doel van deze relatie bijeenkomst was voor de Fossil Group haar klanten beter voorbereiden op marktontwikkelingen en uitdagingen in retail. Want die zijn er zeker. Zo kwamen er even wat harde cijfers naar voren. Eén op de tien juweliers is verdwenen sinds 2010. Op zich een gegeven dat we allemaal wel min of meer wisten, maar zo op papier is het toch wel confronterend, zoals de Fossil Group sowieso vrij confronterende dingen vertelde die dag. Zo is uit een enquête van het bedrijf onder 450 juweliers gebleken dat slechts 60% van de ondervraagden gebruik maakten van een CRM-systeem en de helft daarvan gebruikt dit systeem om data analyses te maken om daarmee besluiten te nemen. Met andere woorden, een groot aantal juweliers neemt beslissingen over de onderneming zonder bijvoorbeeld de omzetverhouding tussen bepaalde merken te weten. Om onder meer het belang van data analyses, maar ook personeelsbeleid, marketing, ROI en ga zo maar door te benadrukken en te helpen waar mogelijk, gaat de Fossil Group juweliers, kennis, specialisten en meer samenbrengen. Samenwerken om je algehele organisatie beter te laten renderen is het doel daarbij. Voor ons als vaktijdschrift zien we ook een rol weggelegd in dit proces. Niet alleen moeten wij u als onze lezer informeren, zowel online en offline, maar we willen een stap verder gaan, zoals de Fossil Group nu ook doet. We schrijven natuurlijk over allerlei onderwerpen, hebben vooraanstaande columnisten die kennis hebben, we hebben samenwerking met specialisten, dus waarom zouden wij niet de volgende stap zetten en u ook daadwerkelijk in contact brengen met deze specialisten? Dat is ook de reden dat wij onlangs twee social media trainingen hebben georganiseerd in samenwerking met Embrosa. Want hoe je Facebook goed inzet als marketingtool kunnen we wel op papier zetten, maar er zelf mee aan de slag gaan onder begeleiding van iemand met kennis en ervaring, is natuurlijk veel gemakkelijker. Gezien de grote opkomst en positieve feedback die we hebben gekregen naar aanleiding van deze trainingen mag u van ons in de nabije toekomst nog veel meer verwachten. Op het gebied van social media (Instagram bijvoorbeeld), maar ook op het gebied van verkoop. Wij gaan graag verder om u te helpen binnen onze mogelijkheden. U staat er als ondernemer niet alleen voor. U heeft collega’s die u graag willen helpen, leveranciers die voor u klaar staan en vaktijdschrift De Juwelier die u handvatten aanreikt om als ondernemer en onderneming de volgende stap te zetten. Doe er uw voordeel mee. Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl ‘‘U STAAT ER ALS ONDERNEMER NIET ALLEEN VOOR’’ Vaktijdschrift De Juwelier | Oktober 2018 | 17e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | Oktober 2018 | 17e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 de juwelier COVERSTORY MELANO JEWELRY REPORTAGE FOSSIL GROUP Special NABESCHOUWING NAJAARSBEURZEN Co l o f o n e n De Vi s i e De Visie De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 3 Coen de Jager Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Accountmanager: Gerdo van de Peppel g.peppel@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: Studio Intensive Telefoon: +31 (0)24 3 246140 info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2018 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

I n h o u d De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 4 P. 10 INTERVIEW MAAIKE EN DARK BRUINING “We hebben veel te bespreken Coen, er is zoveel gebeurd de afgelopen jaren”, zijn de eerste woorden die Maaike Bruining zegt als we binnenkomen voor een uitgebreid interview met haar en haar broer Dark. Er is dan ook bij Peter Bruining bv echt veel veranderd. P. 28 OUT OF THE BOX De najaarseditie van Out of the Box vond plaats op zondag 16 en maandag 17 september, wederom in de Werkspoorkathedraal. Wij blikken met een fotoverslag terug. 10 P. 15 FOSSIL GROUP De horlogebranche ontwikkelt zich in snel tempo en vraagt om een andere benadering. Fossil Group’s antwoord op deze ontwikkeling werd besproken tijdens het Fossil Group x Amsterdam Fashion Week relatie event waar een groot aantal juweliers met de organisatie en met elkaar het gesprek aangingen. P. 22 COVERSTORY MELANO Melano streeft ernaar voor elke vrouw een sieraard te bieden, wat steeds duidelijk terug te zien is in haar branding én de sieraden. Het merk heeft mooie vooruitzichten voor de toekomst, met nieuwe ideeën en grote plannen. 28

34 I n h o u d De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 5 P. 34 JEWELS & WATCHES Drie dagen vol workshops, groots uitgedoste showrooms en enthousiaste bezoekers: de eerste editie van Retailbeurs Utrecht was wederom mooi opgezet. P. 56 JUWELIER IN BEELD HippeZaken in Bergen op Zoom viert dit jaar haar eerste lustrum en om dat jubileum een gouden randje te geven, hebben eigenaressen Kim van Dongen en Carmel Vriens ook nog een nieuw pand betrokken in de Wouwsestraat. P. 48 S!LK JEWELLERY S!LK Jewellery wil haar fans inspireren om hun eigen unieke weg in het leven te kiezen, om zich vrij te voelen en te dragen wat ze maar willen. S!LK doet dit op een rebelse manier met haar ‘for playful mind’ merkcampagnes, maar natuurlijk ook met de opvallende collecties. 56 48

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 6 Ge z i e n o p d e b e u r z e n DANISH DESIGN URBAN SQUARE LIMITED EDITION In de Urban collectie presenteert Danish Design de opvallende Square Limited Edition. De Millenials onderscheiden zich tegenwoordig graag in hun keuzes, stijl en levensinvulling. Met de Urban Square Limited Edition van Danish Design kan iedereen zich onderscheiden met zijn of haar eigen stijl. STIJL De stijlvolle leren horlogeband is simpel af te wisselen met de Milanese band van goud PVD door middel van het quick-release systeem. De feestelijke verpakking maakt de limited edition compleet voor jezelf of als cadeau voor een ander. Klassiek en toch vernieuwend. Deze Urban Square van Danish Design is helemaal in stijl met de hedendaagse tijdgeest. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com EERDER DIT JAAR SCHREVEN WIJ AL OVER DE HERPOSITIONERING VAN DANISH DESIGN. HET HORLOGEMERK IS GEHERPOSITIONEERD OM EEN KRACHTIGE MERKBELEVING TE CREËREN EN OM DANISH DESIGN IN ZIJN GEHEEL BETER TOT ZIJN RECHT TE LATEN KOMEN. MET DE REBRANDING VAN HET MERK IS OOK HET COLLECTIEBEELD DUIDELIJKER. HET NIEUWE DANISH DESIGN BESTAAT UIT ZES ‘WERELDEN’ TE WETEN: TIDLØS, URBAN, PURE, GLØBE, FRIHED EN CHIC. MANNELIJK EN STIJLVOL: DE BOSS WATCHES TROPHY COLLECTION De Trophy collectie straalt moderne mannelijkheid uit met zijn verfijnde balans tussen elegantie en sportiviteit. Details definiëren het karakter van de Trophy-horloges. Fijngetekende tachymeters op de gebogen bezel bevestigen de sportieve stijl van het horloge. De chronograafsubdials met een contrasterend monochroom oppervlak zitten netjes in het onderste gedeelte van de wijzerplaat. Duidelijk gemarkeerde indexen in een frisse lichte kleur zorgen voor elf van de uren, terwijl een driehoek op de 12 de poleposition inneemt. De modellen uit de Trophy Collection ademen klassieke aantrekkingskracht uit. Voor meer informatie: PDA Group Tel. 075-670 70 75 | www.pdagroup.nl COCKPIT STYLING ZET DE TOON VOOR DE NIEUWE BOSS TROPHY COLLECTIE. DEZE VIER NIEUWE CHRONOGRAFEN ZIJN DE PERFECTE CO-PILOTEN VOOR DRAGERS MET EEN LEVENSSTIJL WAARIN DE TIJD VLIEGT EN ACTIE TELT. DE GEMENE DELERS ZIJN AANDACHT VOOR DETAIL EN EEN PASSIE VOOR PRESTATIES.

070 324 6000 | info@rebelandrose.nl www.rebelandrose.com

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 8 Ni e u w s HIGH-QUALITY BOREN VAN BUSCH Uiterste precisie, efficiënte en glad geboorde gaten en een ongekende veiligheid tegen breuken zijn een aantal van de eigenschappen die deze instrumenten kenmerken. De 203HSS gemaakt van high-performance high-speed staal behoort tot het assortiment spiraalboren dat speciaal is aangepast aan de verschillende materialen die gewoonlijk worden gebruikt in de sieradenindustrie. Vergeleken met de basisversie van gereedschapsstaal, vertoont deze high-performance highspeed stalen boor een hogere weerstand tegen hitte, naast de hogere hardheid en dus grotere mechanische sterkte bij het bewerken van zilver en goud. De voordelen van het materiaal worden snel duidelijk bij het werken met hardmetaallegeringen. Meer informatie: Busch & Co. Tel. +49 (0) 2263 860 | www.busch.eu DE GEREEDSCHAPPEN VAN BUSCH STAAN BEKEND OM DE HOGE KWALITEIT EN DEGELIJKHEID. DAT GELDT ZEKER VOOR DE BOREN VAN DE DUITSE PRODUCENT. ALS HET GAAT OM HET SECUUR EN EFFICIËNT BOREN VAN SIERADEN PROMOOT BUSCH HAAR NIEUWSTE 203HSS BOOR. MOVADOANDY WARHOL ‘TIMES 5’ De Andy Warhol ‘Times 5’ bestaat uit vijf rechthoekige kasten die samen een armband vormen. Iedere kast bezit zijn eigen klokje en is voorzien van een zwart/ wit foto van New York City gemaakt en geselecteerd door Warhol zelf. Samen met Gerry Grinberg, die deel uitmaakte van de North American Watch Corporation, het moederbedrijf van Movado, creëerde Andy Warhol dit horloge net voor zijn overlijden in 1987. Het project leek daar te stoppen, maar wat bleek jaren later; een envelop met al het materiaal lag klaar voor gebruik. Zo ontstond dit bijzondere horloge, Warhol’s eerste uurwerk design en zijn laatste kunststuk. Een unicum op vele vlakken. Zo is een horloge, geproduceerd door een commerciële horlogemaker, nog nooit eerder in de geschiedenis een kunstwerk geweest. Er zijn slechts 250 stuks van dit collectors item geproduceerd, met speciale vertoningen van het nu al immens populaire horloge in onder andere New York, Tokyo en Hong Kong. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com MOVADO STAAT BEKEND OM ZIJN MINIMALISTISCHE DESIGN MET ALS BEKENDSTE MODEL DE ICONISCHE MOVADO MUSEUM® WATCH. MOVADO INTRODUCEERT EEN VERVOLG OP DE MUSEUM CLASSIC; EEN SPECIALE ANDY WARHOL POP ART EDITION.

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 10 I n t e r v i e w Ma a i k e e n Da r k Br u i n i n g Peter Bruining bv IS STERKER DAN OOIT “WE HEBBEN VEEL TE BESPREKEN COEN, ER IS ZOVEEL GEBEURDDEAFGELOPENJAREN”, ZIJNDE EERSTEWOORDEN DIE MAAIKE BRUINING ZEGT ALS WE BINNENKOMEN VOOR EEN UITGEBREID INTERVIEW MET HAAR EN HAAR BROER DARK OVER DE AFGELOPEN HECTISCHE JAREN, OOK VOOR PETER BRUINING BV. ER IS DAN OOK BIJ PETER BRUINING BV ECHT VEEL VERANDERD. ZO HEBBEN ZE ALS EEN VAN DE WEINIGE ‘DE STORM’ OVERLEEFD, WAAR VEEL ANDEREN IN HUN SEGMENT HET LOODJE HEBBEN GELEGD. DAT HEBBEN ZE GEDAAN DOOR ZICH TE RICHTEN OP HETGEEN ZE AL ZEVENTIG JAAR MET VEEL VERVE DOEN: HET PRODUCEREN VAN DE MEEST MOOIE SIERADEN. MAAR DAT HEBBEN ZE OOK GEREALISEERD DOOR GEWOON HEEL HARD TE WERKEN OM HET HUN DEALERS EN VOORAL DE CONSUMENT AAN NIETS TE LATEN ONTBREKEN. “HET GELUKSGEVOEL VAN DE CONSUMENT IS VOOR ONS HET ALLERBELANGRIJKSTE”, ZO HOREN WE ONDER MEER VAN MAAIKE EN DARK. Het is alweer even geleden dat we op bezoek waren bij Peter Bruining bv en er is ook zeker veel veranderd. Er is niet alleen qua uitstraling van het pand het één en ander aangepast, ook intern zijn er mutaties geweest. “Officieel is onze vader geen eigenaar meer en zijn Dark en ik de eigenaren”, zo vertelt Maaike. “Onze vader werkt nog wel zeven dagen per week, bemoeit zich overal mee en is eigenlijk ook nog voor de mensen hier de baas, op papier is het dus anders. We mogen dus samen bepalen wat de koers is die we varen, in goed overleg natuurlijk.” EIGEN ATELIER Gevraagd naar hoe ze de afgelopen jaren hebben beleefd, antwoordt Maaike: “Het was heel heftig. Vijf jaar geleden, toen de crisis op zijn hoogtepunt was, hebben we de keuze gemaakt om ons te focussen op wat wij als onze grote kracht zien: ons atelier. We produceren en ontwerpen alles hier in eigen huis. Dus de collecties en modellen van R&C worden hier gemaakt, maar ook de zegelringen en de sieraden van Miss Spring worden in eigen atelier door onze vakmensen van A tot Z vervaardigd. Dat is onze basis en daar hebben we ons verder gespecialiseerd. Het feit dat we zelf produceren heeft ons ook gered in de moeilijke jaren.” De vakmensen waar Maaike het over heeft, zijn intern opgeleid door vader Peter. “Het is zo moeilijk om gekwalificeerd personeel te krijgen tegenwoordig, laat staan om ze te behouden. Onze vakmensen zijn vaak op hun vijftiende of zestiende begonnen en door onze vader opgeleid. Ze zouden echt niet misstaan bij de grootste sieradenhuizen ter wereld, maar ze werken hier bij Peter Bruining bv. Dat vinden wij bijzonder. Zij zijn ons grote kracht en ze hebben ook hart voor onze zaak. We zijn een familiebedrijf met een klein gonzende machine – ons atelier –om de rest draaiende te houden. Daarmee hebben we uiteindelijk de langste adem gehad.” SELECTIEF Daar waar grote concurrenten op diamanten sieradengebied niet meer actief zijn, is Peter Bruining bv inderdaad ‘de laatste der Mohikanen’. “Om ons heen zijn grote namen weggevallen. Degenen die het hards hebben geroepen, zijn er niet meer”, zo vertelt Dark. “Wij zijn niet zo van de voorgrond en zoeken meer de luwte op. We hebben toen de hele markt instortte en we ineens zeshonderd dealeraanvragen kregen ook niet de spotlight opgezocht. Het was ook gewoon te druk voor ons om naar de voorgrond te treden. We hadden een aantal lastige keuzes te maken. Gaan we iedereen bedienen die met ons in zee wil gaan? Gaan we selectiever te werk? Gaan we merken overnemen en worden we een hele grote groothandel met alle gevolgen van dien? We hebben gekozen vanuit ons gevoel en zijn dicht bij onszelf gebleven. We zijn selectief gaan samenwerken.” “We hadden zes jaar geleden 325 dealers”, zo vervolgt Dark. “Nu werken we heel intensief samen met 125 dealers. Natuurlijk wil je altijd meer, maar meer is niet altijd goed. We zoeken tegenwoordig een andere manier van samenwerken en dat dwingt ons keuzes te maken. We willen samenwerken met mensen die willen veranderen en openstaan voor advies. We gaan rationeler te werk en elke beslissing die we maken nemen we aan de hand van cijfers die voorhanden zijn. Het gaat ons erom dat we onze dealers beschermen en ze helpen succesvol te zijn.” METEN IS WETEN Het gebruikmaken van cijfers en data is voor Dark een vanzelfsprekendheid geworden. “Cijfers liegen niet. Aan de hand van cijfers kunnen wij zien welke modellen het best verkocht worden en geloof mij, dat is bijna overal hetzelfde. Aan de hand van data kunnen we samen met de juwelier de juiste collectie samenstellen, waarmee hij of zij het beste resultaat haalt. Door cijfermatig te kijken naar je winkel, maar bijvoorbeeld ook naar demografie, creëer je groei en groeimogelijkheden. Dat zien onze dealers gelukkig ook in en we zien – op basis van de cijfers – dat deze manier van werken ook succesvol is.” ZAKELIJKER Dark vertelt dat hij ook heel ander contact heeft met zijn klanten tegenwoordig. “Ik reis niet meer rond met een collectie. Het contact is veel intensiever en diepgaand. We kijken niet naar de winkel en hoe het nu gaat, maar hoe het kan gaan. We zullen niet zomaar een solitaire collectie neerzetten, omdat we het willen verkopen. We kijken of het past bij binnen de collectie van de juwelier in kwestie en zijn doelgroep.

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 11 Het is allemaal wat zakelijker en kritischer. Alles is emotie in ons vak, vooral wat de juwelier aan de consument verkoopt, maar niet het traject dat daarvoor zit. Onze relatie dus met de juwelier, is gebaseerd op cijfers. Of ik de ring nu mooi of lelijk vind, is niet belangrijk. We hebben ringen in onze collectie die al 25 jaar bij de bestsellers horen, die ikzelf niet zou kopen, maar het is toch al een kwart eeuw een succes. Daar gaat het om. De consument bepaalt en onze taak is het om de collectie zo uitgebalanceerd mogelijk bij de juwelier te presenteren, zodat deze goed verkoopt.” VERTROUWEN Met een eigen atelier waar de sieraden van ontwerp tot realisatie gecreëerd worden, is Peter Bruining bv verder ook nog eens zeer onderscheidend. Dark: “Vergis je niet, dit jaar produceren wij bijna 40.000 sieraden in ons eigen atelier. We produceren niet alleen voor onze eigen merken, maar we doen ook werk voor derden, zoals Gassan en Coster Diamonds. Dat is niet voor niets. We voelen ook veel vertrouwen vanuit onze dealers. We mogen bijvoorbeeld voor 25 grote juweliers de gehele diamantverkoop voor onze rekening nemen. Dat is gaaf als het goed gaat, maar gaat het niet goed, dan worden wij erop afgerekend. En zo willen we het ook. Discussiëren met emotie, maar ook rationeel.” EMOTIE Waar Dark vooral rationeel en cijfermatig tegen de samenwerking met zijn klanten aankijkt, is Maaike toch nog meer van het emotionele aspect. “Onze prioriteit nummer 1 is om het mooie sieraad zo snel en zo goed mogelijk bij de eindconsument te krijgen”, zo is Maaike duidelijk. “En we gaan er heel ver voor om dit voor elkaar te krijgen. We doen wat we beloven en gaan door het vuur voor een tevreden klant. “ER LIGT VOOR ONS EN ANDERE LEVERANCIERS EEN BELANGRIJKE TAAK, NAMELIJK DE JUWELIER HELPEN MET EEN EERLIJK ADVIES. WE HEBBEN NIKS AAN KORTE TERMIJN VISIE EN SNEL GELD VERDIENEN” Ik wil dat de vrouw die de ring moet dragen op een feestje uitgebreid gaat vertellen over haar R&C-ring, omdat ze er een goed gevoel bij heeft en niet omdat ze de ring drie weken te laat had ontvangen. De consument stapt ook met een bepaald doel bij de juwelier naar binnen. Ze zijn op zoek naar een sieraad waaraan emotie gekoppeld is. Dat maakt het sieraad veel waardevoller en als ze dan een diamanten sieraad wilt hebben, dan hebben we hele goede hoop dat ze voor ons kiest.” KICK De samenwerking met de juwelier is voor Dark en Maaike en iedereen bij Peter Bruining bv nu en in de toekomst doorslaggevend. “In al onze beslissingen staat de lange termijn relatie met onze klanten op de eerste plaats. We zouden een eigen webshop kunnen openen, maar doen dat niet omdat we onze eigen klanten niet willen schaden. Daarbij denken we niet dat diamanten sieraden in de nabije toekomst online verkocht gaan worden. We zijn door de intensieve manier van samenwerken gewoon zeer verbonden met onze klanten. Hoe we samen het beste rendement uit zijn of haar winkel kunnen halen, dat is onze drijfveer. Verkoop van onze kant is dat niet meer. Er ligt daarin voor ons en andere leveranciers een belangrijke taak, namelijk de juwelier helpen met een eerlijk advies. We hebben niks aan korte termijn visie en snel geld verdienen. Er zijn genoeg voorbeelden van hoe dat mis kan gaan. Voor ons maakt deze manier van samenwerken het ook veel leuker en als we samen met onze dealers kunnen zorgen voor een beter resultaat, dan geeft dat een kick die we het liefst elke dag willen voelen”, zo besluit Dark. Meer informatie: Peter Bruining b.v. Tel. 023-5319374 | www.byr-c.nl www.bruining-edelmetaal.nl

Heart-rate tracking. Google Assistant. Swimproof design. Wear OS by Google is a trademark of Google LLC. Wear OS by Google works with phones running Android 4.4+ (excluding Go edition) or iOS 9.3+. Supported features may vary between platforms and countries. I NTRODUC I NG FA L ST ER 2 skagen.com | @skagendenmark | #SKAGENsmartwatch

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 13 De prachtige sieraden van Loot by Schiffmacher zijn zonder meer uniek Ge z i e n o p d e b e u r z e n SIERADENLIJN ‘LOOT BY SCHIFFMACHER’ GEÏNTRODUCEERD TIJDENS RETAILBEURS De introductie vond plaats op maandag 2 september om 12.00 uur in stand NB19, op de eerste etage Jewels & Watches van de Jaarbeurs. Henk Schiffmacher was uiteraard zelf aanwezig en gaf een presentatie over het ontstaan van de unieke zilverlijn ‘Loot by Schiffmacher’. Hij vertelde onder meer over waar hij zijn inspiratie vandaan haalt – diverse culturen – en de tijd die hij op Bali doorbracht om de realisatie van zijn unieke ontwerpen in goede banen te leiden. “Laten we zeggen dat het een beetje lastig was om de vakmensen op Bali te laten inzien wat ik wilde, maar uiteindelijk is het gelukt en zijn we heel trots op het resultaat”, zo vertelde Henk onder meer tijdens de presentatie. HET IS EIGENLIJK GEK DAT HET ER NOG NIET EERDER VAN IS GEKOMEN, MAAR HET IS NU TOCH ECHT ZOVER: HENK SCHIFFMACHER HEEFT EEN EIGEN SIERADENLIJN ONTWORPEN. TIJDENS RETAILBEURS UTRECHT WAS DE BEKENDE ‘TATOEAGE-KONING’ EN KUNSTENAAR SAMEN MET ZIJN VROUW LOUISE AANWEZIG, OM IN SAMENWERKING MET BRIGITTE BRUS EN MARIEKE DECKERS, DE SIERADENLIJN ‘LOOT BY SCHIFFMACHER’ TE INTRODUCEREN. START ‘Loot by Schiffmacher’ zal starten met geselecteerde juweliers, om de sieradencollectie exclusief te verkopen. Later deze maand vindt er nog een officiële launch & media party plaats in Amsterdam waar de gehele collectie zal worden geïntroduceerd. ACHTERGRONDEN Henk Schiffmacher is zeer actief op het gebied van tatoeages en verzamelde tijdens rondreizen allerlei spullen die met de geschiedenis van de tatoeage te maken hadden. Hij heeft onder andere de volgende mensen getatoeëerd: de leden van de Red Hot Chili Peppers, de leden van Pearl Jam, Barry Hay, Herman Brood en Xandra Jansen, Anouk en Lady Gaga. Voor meer informatie: Loot by Schiffmacher info@lootbyschiffmacher.com ▼Henk samen met zijn vrouw Louise

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 14 Vo o r b e s c h o u w i n g InhorgentaMünchen 2019 VINDT PLAATS VAN 22 T/M 25 FEBRUARI Inhorgenta München is vooral een leuke en inspirerende beurs om te bezoeken. Bij ons staat een bezoek aan Inhorgenta altijd hoog op de lijst, want de laagdrempeligheid van de beurs in vergelijking met BaselWorld is een verademing. Daarnaast zie je in München heel vroeg in het jaar de trends die op sieraden- en horlogegebied gaan komen. MEERWAARDE Mede door het afnemende aanbod tijdens BaselWorld en de ontwikkelingen die daar de laatste jaren plaatsvinden, kiezen meer en meer internationaal georiënteerde bedrijven in vooral de sieraden-, maar ook horlogebranche voor een deelname aan Inhorgenta. Bekende merken als Frédérique Constant, Alpina, Bulova, Bruno Söhnle en Maurice Lacroix maken hun opwachting tijdens Inhorgenta. Dat geeft ook meteen voor juweliers de meerwaarde van deze beurs aan, want op zowel horloge- als sieradengebied is Inhorgenta een internationale beurs die voor een Nederlandse juwelier interessant is om te bezoeken. Inhorgenta heeft een zeer aantrekkelijk aanbod. Waar de horlogebranche toch onder druk staat en wat ook afgelopen jaar tot uiting kwam bij Inhorgenta, zie je meer en meer sieradenmerken zich profileren. Aankomend jaar zal hal A1 weer de place to be zijn voor horlogeliefhebbers, waar je in de andere hallen (B1, B2, C1 en C2) vooral je sieradenhart kunt ophalen en in hal A2 vooral benodigdheden terugvindt zoals verpakkingen, presentatiemateriaal en dergelijke. DE NAJAARSBEURZEN LIGGEN PAS NET ACHTER ONS, MAAR HET IS WELLICHT TOCH AL HANDIG OM VAST UW PLANNEN TE MAKEN VOOR DE BROODNODIGE BEURSBEZOEKEN VOLGEND JAAR. IN ONS LAND IS ER OP BEURSGEBIED MET TRADE MART EN OUT OF THE BOX GENOEG TE BEZOEKEN, MAAR INTERNATIONAAL IS ER ZEKER OOK EEN ZEER AANTREKKELIJK AANBOD. WIJ BEZOEKEN ALTIJD GRAAG INHORGENTA MÜNCHEN DAT VOLGEND JAAR PLAATSVINDT VAN 22 TOT EN MET 25 FEBRUARI EN WE KUNNEN DAT OOK U ALS JUWELIER AANRADEN. TIJDENS INHORGENTA ZIE JE NAMELIJK DE NIEUWSTE TRENDS OP SIERADEN- EN HORLOGEGEBIED. GENOEG REDENEN Wie zich wil onderscheiden met mooie, relatief onbekendere merken, kan ook zeker slagen tijdens Inhorgenta. Daarbij: verandering van spijs doet eten. Waarom niet een keer richting München reizen? München is een geweldige stad, de beurs is op-en-top georganiseerd en je ziet er weer eens andere merken. Noteer dus alvast in uw agenda: Inhorgenta München 2019, vrijdag 22 februari tot maandag 25 februari. Meer informatie: www.inhorgenta.com

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 15 Re p o r t a g e Fossil Group ZOEKT INTENSIEVERE SAMENWERKING MET HAAR PARTNERS EERDER DIT JAAR MAAKTE DE FOSSIL GROUP BEKEND NIET LANGER AANWEZIG TE ZIJN OP DE JEWELS & WATCHES BEURS OP DE TRADE MART. EEN OPVALLENDE STAP WELLICHT, MAAR NIET VOOR DE ORGANISATIE. DE HORLOGEBRANCHE ONTWIKKELT ZICH IN SNEL TEMPO EN VRAAGT OM EEN ANDERE BENADERING. NIET ALLEEN VAN DE JUWELIERS, MAAR OOK VAN DE FOSSIL GROUP IN HAAR SAMENWERKING MET HAAR PARTNERS. FOSSIL GROUP’S ANTWOORD OP DEZE ONTWIKKELING WERD BESPROKEN TIJDENS HET FOSSIL GROUP X AMSTERDAM FASHION WEEK RELATIE EVENT WAAR EEN GROOT AANTAL JUWELIERS MET DE ORGANISATIE EN MET ELKAAR HET GESPREK AANGINGEN. AMSTERDAM FASHION WEEK Fossil Group presenteerde haar ideeën tijdens haar relatie event op 9 september 2018 tijdens de Amsterdam Fashion Week. Het bedrijf gaf haar klanten hiermee een unieke kijk in de keuken van de laatste ontwikkelingen op fashiongebied. Voordat de fashion shows van onder andere Zoe Karssen en Lidl X Heidi Klum werden bezocht, ontving de Fossil Group in het statige en vooral prachtige Conservatorium Hotel ruim honderd partners uit Nederland en België. Het onderwerp van de dag was de huidige status en het toekomstperspectief van de branche. Lees verder op pagina 16 & 17 ▶

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 16 VERANDERENDE MARKT Maurice Hendrix (Head of Sales Benelux) en Bart de Cadt (Wholesale Manager Benelux) presenteerden de visie van de Fossil Group op de ontwikkelingen in de markt en gingen dieper in op de dringende dialoog tussen retailers onderling. “Er zijn veel uitdagingen voor ons als leverancier, maar zeker ook voor jullie als ondernemer. Wij willen jullie graag helpen deze uitdagingen aan te gaan”, aldus Maurice Hendrix. De retailmarkt is de laatste jaren sterk geëvolueerd en vraagt om een andere aanpak. De rol van de retailer staat onder druk. Bart de Cadt geeft hierover het volgende aan: “Je bent als retailer tegenwoordig veel meer dan alleen maar ondernemer. Je bent ook boekhouder, marketing manager, HR-specialist en ga zo maar door. Dat brengt verandering met zich mee.” VERANDERENDE CONSUMENT Niet alleen de markt verandert, de consument ook. Consumenten oriënteren zich meer en meer op een andere manier dan pakweg tien jaar geleden. Dit merken retailers vandaag de dag. Bart de Cadt: “Het aankoopproces van tegenwoordig ten opzichte van vroeger verloopt anders. De consument van nu is zeer prijsbewust en goed geïnformeerd voordat hij de winkel binnenloopt. Daarbij wordt de consument via meerdere én ook nieuwe kanalen beïnvloed. Denk aan social media exposure die producten een extra push kunnen geven in termen van bekendheid. Dit vergt een andere manier van business bedrijven.” Hoewel consumenten zich meer online oriënteren, wil dat niet zeggen dat de koop ook altijd online plaatsvindt. De Fossil Group merkt op dat het overgrote deel van de consument vertrouwen blijft houden in fysieke verkooppunten. Dit zien ook onliners die ook fysieke verkooppunten openen. NIEUWE PRODUCTCATEGORIEËN Ook productcategorieën zijn aan verandering onderhevig. De opkomst van de smartwatches is daarbij een uitstekend voorbeeld. “Als we kijken naar de levenscyclus van traditionele horloges en sieraden, zien we in de markt dat dit volwassen productgroepen zijn. Smartwatches zijn relatief jong in hun levenscyclus, maar zetten een sterke groei door. Smartwatches winnen terrein van het traditionele segment”, aldus Bart de Cadt. Re p o r t a g e

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 17 SAMENWERKEN De veranderende markt, de veranderende consument en nieuwe productcategorieën zijn veranderingen waar retailers hun weg in moeten vinden. Daarbij wil de Fossil Group graag ondersteunen. De Fossil Group ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd in het samenbrengen van haar partners en in het bundelen van kennis en ervaringen met de juweliers. Bart de Cadt: “Wij willen onze partners hierin steunen, maar in de onderlinge samenwerking tussen juweliers ligt eveneens een belangrijke toegevoegde waarde. Als we bereid zijn van elkaar te leren en elkaar te helpen zullen we een hoger rendement realiseren.” Meer informatie: Fossil Europe BV Voor meer informatie kunnen Fossil Group-partners terecht bij hun accountmanager www.fossilgroup.com WHAT’S NEXT? Wij spraken Bart de Cadt (Wholesale Manager Benelux) na afloop van het relatie event over de vervolgstappen. Bart de Cadt: “We hebben dit jaar in mei een enquête gehouden onder 450 van onze partners in Nederland en België. In de enquête werd gevraagd naar veelvoorkomende vraagstukken waar onze partners mee geconfronteerd worden. Denk aan het personeelsbeleid en marketinginspanningen. Tegenwoordig wordt er namelijk steeds meer gevraagd van het ondernemerschap. Dit vergt meer openheid en bereidheid voor verandering van onze partners. We constateren dat het gros van onze partners hun weg vinden in de steeds veranderende markt waar we ons in bevinden. Daarentegen zien we ook partners die de handvatten missen om de ontwikkelingen om te buigen in kansen. Wij als Fossil Group willen onze partners ondersteuning bieden. In eerste instantie door ze bij elkaar te brengen – wellicht in sessies in de vorm van business clubs – om daar kennis en ervaringen met elkaar te delen. Elke ondernemer loopt wel ergens tegenaan waar een andere ondernemer een antwoord of oplossing voor heeft. Kortom, door kennis en ervaringen te delen helpen we elkaar. Ten tweede kunnen wij als Fossil Group ook onze kennis delen of een specialist inschakelen tijdens business clubs om inhoudelijk het topic te bespreken. De business clubs gaan ervoor zorgen dat er antwoorden komen. Er wordt namelijk snel geschetst waarom iets niet werkt, maar niet hoe je het zou kunnen oplossen. Daar willen wij samen met onze juweliers verandering in brengen.” De komende periode vraagt de Fossil Group extra input aan haar partners om te bepalen in welke vorm er ondersteuning geboden kan worden.

E e n R & C z e g e l r i n g i s a l t i j d m a s s i e f , w o r d t h a n d g e m a a k t e n o n z e s t e n e n w o r d e n u i t s l u i t e n d g e z e t . w w w . b y R - C . n l e m a i l : i n f o @ p e t e r - b r u i n i n g . n l t e l : + 3 1 - ( 0 ) 2 3 - 5 3 1 9 3 7 4 R&C DIAMOND JEWELRY 1947 de juwelier Vak t i j ds ch r i f t NATUURLIJK OOK ONLINE!

Ge z i e n o p d e b e u r z e n NIEUWE ICONEN Tommy Icons De nieuwe najaarscampagne van Tommy Hilfiger staat in het teken van de ‘Tommy Icons’. “Onze Tommy Icons lopen voor op de volgende generatie Tommy-vrouwen en benaderen alles met optimisme en vertrouwen. Deze kwaliteiten koesteren we enorm, dit is wie we zijn en wat we willen uitstralen. Baanbrekend, gedurfd, optimistisch en eigen - die waarden zijn ons startpunt.” Met Hailey Baldwin als het nieuwe gezicht van de Watches & Jewelry collectie, laat Tommy Hilfiger weer zien dat zij een bredere en jongere doelgroep aanspreken. “De ‘Tommy Icons’ campagne staat voor durf en verandering, maar ook voor het behouden van onze kernwaarden. Dat zien we ook terug in de Watches & Jewelry. Herkenbare en iconische ontwerpen, in een moderne look.” Voor meer informatie: PDA Group Tel. 075-670 70 75 www.pdagroup.nl HAILEY BALDWIN IS EEN VAN DE TOMMY ICONS VAN FW2018. BALDWIN, DIE AL SINDS 2016 MEELOOPT MET DE ‘SEE NOW, BUY NOW’ MODESHOWS VAN HET MERK BEHOORT, SAMEN MET WINNIE HARLOW, TOT ÉÉN VAN DE TWEE BRAND AMBASSADEURS VAN HET AANKOMENDE SEIZOEN. “ALS TWEE VAN DE MEEST GEWILDE MODELLEN TER WERELD, WORDEN BALDWIN EN HARLOW DE ICONEN VAN MORGEN EN BETOVEREN ZE HET PUBLIEK MET HUN KRACHTIGE DRIVE EN INNERLIJKE VUUR”, VERTELT TOMMY HILFIGER. De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 19

www.ikkifashion.com • info@ikkifashion.com • +31 (0) 71 51 324 18

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 21 Na b e s c h o u w i n g EERSTE EDITIE INOVA COLLECTION TREKT 1.200 BEZOEKERS Enkele bekende namen die terug te vindenwaren op INOVACOLLECTION zijn BEDRA, Diamond Group, Filius Zeitdesign, Gebrüder Schaffrath, Hesse + Co., ILR-Collection, KalbART, Kurt-Eberhard Kalb, MANU Schmuck, Manuela Carl, M&M Uhren, Rolf Cremer en Yvette Ries Collection. Merken waarmee je je kunt onderscheiden. Het Messecenter Rhein-Main – gesitueerd tussen Frankfurt en Mainz – was gedurende drie dagen geopend voor juweliers om in contact te komen met aanbieders uit de sieraden-, horloge-, edelstenen- en aanverwante branches en de organisatie is meer dan tevreden over de opkomst en de reacties. AANTREKKELIJK PROGRAMMA Niet alleen het frisse concept werd goed ontvangen, ook netwerk formats en een aantrekkelijk ondersteunend programma konden op goedkeuring rekenen van het toegestroomde publiek. Met een goed verlopen en succesvolle eerste editie achter de rug is de organisatie er alles aan gelegen om volgend jaar het succes van dit jaar te evenaren, maar stiekem hopen ze natuurlijk op nog betere cijfers en reacties. Wellicht leuk voor u als juwelier om in uw agenda te zetten voor volgend jaar om te bezoeken. Meer informatie: www.inova-collection.de EIND VORIGE MAAND VOND DE EERSTE EDITIE VAN INOVA COLLECTION PLAATS. DEZE NIEUWE VAKBEURS VOOR DE SIERADEN- EN HORLOGEBRANCHE KENDE DUS HAAR PREMIÈRE VAN 25 TOT EN MET 27 AUGUSTUS, WAAR RUIM HONDERD MERKEN HUN LAATSTE INNOVATIES AAN EEN (INTERNATIONAAL) PUBLIEK PRESENTEREN. MET RUIM 1.200 BEZOEKERS UIT DUITSLAND, MAAR OOK NEDERLAND EN BELGIË, KIJKT DE ORGANISATIE VAN INOVA COLLECTION MET EEN GOED GEVOEL TERUG OP DE EERSTE EDITIE VAN DEZE NIEUWE VAKBEURS.

22 De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 Co v e r s t o r y Sieraden voor iedereen: DAT IS DE VISIE VANHET NIEUWE MELANO MELANO LAAT STEEDS MEER ZIEN WAAR HET MERK NAARTOE WIL. DE REBRANDING IN HET NAJAAR VAN 2017 WAS EEN BEGIN, EN MET HAAR AUTUMN-WINTER ’18 COLLECTIE GAAT HET MERK ER STEEDS VERDER MEE DOOR. DE NIEUWE ONTWERPEN VAN DIT NAJAAR ZIEN ER TRENDY EN MODIEUS UIT, MAAR ZIJN VOORAL OOK TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN. MELANO STREEFT ERNAAR VOOR ELKE VROUW EEN SIERAAD TE BIEDEN, WAT STEEDS DUIDELIJKER TERUG TE ZIEN IS IN HAAR BRANDING ÉN DE SIERADEN. HET MERK HEEFT MOOIE VOORUITZICHTEN VOOR DE TOEKOMST, MET NIEUWE IDEËEN EN GROTE PLANNEN.

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 23 Melano that’s me. Daar gaat het bij Melano om: iedereen moet kunnen zijn wie ze willen zijn. Elke vrouw moet zich kunnen uiten op de manier zoals zij dat wil. "Sinds de rebranding van Melano in het najaar van 2017 zijn we dit als merk verder aan het uitbreiden, en willen we dit nog meer uitdrukken”, zo vertelt Tom Pepels. “De sieraden van Melano ondersteunen de identiteit van iedere vrouw. Van de energieke sportieveling en de drukke moeder, tot de trendsetter: Melano heeft voor ieder type een passende stijl. Wanneer ze overdag ingetogen naar het werk moet, maar ook ’s avonds met haar vriendinnen gaat stappen. De sieraden van Melano laten zich op elke gelegenheid aanpassen. De Melano vrouw is veelzijdig en durft zichzelf te laten zien. Melano versterkt haar identiteit.” IEDERE STIJL Het merk probeert ook niet het perfecte plaatje te schetsen, de Melano vrouw is namelijk zoals alle échte vrouwen ook niet perfect, maar juist eigenzinnig. Melano is het meisje die het altijd voor elkaar krijgt te laat te komen voor haar lessen, tot de vrouw van wie de kledingkast niet meer dicht kant, maar roept dat ze nog steeds niks te dragen heeft. De sieraden kunnen op iedere stijl en gelegenheid worden aangepast door het verwisselbare concept. De ene dag een ring met een parel, de volgende dag dezelfde ring met een felgekleurd kristal steentje. De combinatiemogelijkheden zijn eindeloos, waardoor elke vrouw haar eigen sieraad kan samenstellen en haar look kan aanpassen naar haar persoonlijke stijl. Geen enkele Melano vrouw ziet er hetzelfde uit. GEDACHTEN ACHTER DE AUTUMN-WINTER ‘18 COLLECTIE Met de nieuwe collectie van dit najaar laat Melano zien waar het sieradenmerk echt heen wil met haar ontwerpen. Het ruwe en robuuste assortiment wordt steeds meer aangevuld met verfijnde, subtielere designs. Fijne ringen, armbanden en oorbellen zijn tegenwoordig helemaal hot. Een reden daarvoor is dat smalle sieraden op verschillende manieren gedragen kunnen worden en mooi passen bij diverse stijlen. Voor een minimalistische uitstraling is een smal ringetje perfect. Wanneer er meerdere smalle ringen met elkaar gedragen worden, wordt er gelijk een nieuwe stijl gecreëerd. Het kan zowel elegant en klassiek zijn, als speels en trendy. De Petite ring uit de Autumn-Winter ‘18 collectie is hier een voorbeeld van. Het is een smalle basisring waarbij de steentjes verwisseld kunnen worden. Door de smalle vorm van de ring kunnen meerdere ringen gestapeld worden om één enkele vinger, of ruim verspreid over meerdere vingers. In combinatie met de nieuwe mini steentjes die in verschillende varianten en vormen zijn, wordt de petite look nog verder aangevuld. Bij de collectie zijn ook nieuwe Friends ringen geïntroduceerd die echte fashion statements zijn: de Pointed en de Mosaïc ring. De ontwerpen zijn trendy en net als de Petite op meerdere manieren te dragen. Wanneer deze ringen samenkomen in een set, maak je met minimalistische ringen een statement piece. MELANO IN DE TOEKOMST De Autumn-Winter collectie geeft een preview voor de toekomst. Melano kent veel statement pieces in haar vorige collecties: brede ringen, opvallende vormen van stenen, knallende kleuren. Deze zijn bij veel vrouwen geliefd, maar ze zijn ook erg bepalend. De een is een fan van een opvallende ring, de ander houdt het liever wat eenvoudiger. Voor Melano is het belangrijk dat elke vrouw iets kan vinden wat bij haar past. Met de rebranding, de nieuwe collecties van 2018 en de nieuwe campagnes wordt steeds beter verteld wie de Melano vrouw is. Iedereen heeft haar eigen unieke persoonlijkheid en eigenaardigheden. In de campagnes laat het merk steeds meer verschillende persoonlijkheden zien, waarin elke vrouw zichzelf kan herkennen. Misschien heeft niet iedereen een tik met haar pony zoals in de campagne wordt getoond, maar elke vrouw heeft wel iets waar ze trots op is en waarin ze haar passie kwijt kan. Dit wil het merk ook uiten met haar sieraden. Ontwerpster Chrissie Pepels: “Er zijn genoeg vrouwen die niet houden van een opvallende glinsterende steen op haar ring, maar die vrouwen willen evengoed ringen dragen. Het verwisselbare concept in de Melano sieraden zorgt ervoor dat ook zij kan dragen wat zij het mooiste vindt. Dit concept zal altijd blijven, maar wordt steeds meer uitgebreid met eigenzinnige designs in veelzijdige, subtiel organische vormen om nog meer vrouwen aan te kunnen spreken.” MEER PRODUCTLANCERINGEN Elk voor- en najaar komt Melano uit met nieuwe collecties, waarin nieuwe ontwerpen worden geïntroduceerd: vernieuwde ringen, verschillende steentjes, trendy armbanden. Een moment waar iedereen in de branche altijd naar uitkijkt. Daarom begon het Melano team zich wel een ding af te vragen: Waarom doen we dit niet vaker? Sieraden voor iedereen, dat is de visie van Melano. Elke vrouw kan haar persoonlijkheid uiten door haar Melano sieraden te dragen in haar eigen unieke stijl. Tom: “Toch willen we ook allemaal meegaan in de nieuwste trends. Dit is iets waar we zelf aan meewerken. Daarom zal Melano vanaf nu vaker nieuwe producten lanceren: een aantal nieuwe items, maar telkens echte hoogtepunten. Met deze nieuwe designs zal Melano haar eigen twist geven aan wereldwijde trends. Hiervoor bezoeken onze designers beurzen en events over de hele wereld. Het verwisselbare concept samen met de verschillende combinatiemogelijkheden, zal altijd de kern zijn van de nieuwe ontwerpen; that’s Melano. In de toekomst hoeft niemand meer te wachten tot maart of september om een nieuwe collectie te ontdekken.” Voor meer informatie: Melano Jewelry Tel. 046-4261717 | www.melano-jewelry.com

Edisonlaan 36-38, 2665 JC Bleiswijk, Holland, NL t 010 529 66 00 BE t 03 808 04 99 f 010 529 00 88 e info@bijoumoderne.nl Fournituren • Gereedschappen • Machines • Metalen • Horlogerie • Edelstenen • Poetsmiddelen • Sluitingen • Verpakkingen • Presentatie Bijou Moderne, dé groothandel voor elke juwelier, horlogemaker, goud- en zilversmid. Vraag nu uw catalogus aan! bijoumoderne.nl 30.000 artikelen op voorraad en één Direct bestellen? Bel +31 (0)38 88 85 732, kijk op www.aumentum.com of kom naar Jewels & Watches A148 Volg ons op: karma armbanden karma.jewelry by aumentum – the original – with sterling silver beads

25 De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 Si e r a d e n FRAAIE My Solitaire enMy Memoire collecties VAN ALLER SPANNINGA De focus op een memoire en solitaire collectie vanuit Aller Spanninga is makkelijk te verklaren. “We merken dat er steeds vaker gekozen wordt om alleen voor de vrouw een ring aan te schaffen om de liefde te bezegelen”, zo vertelt Tom Blikslager van Aller Spanninga. “Het traditionele principe dat een man en een vrouw een ring uitzoeken voor een bruiloft lijkt steeds minder aan de orde te zijn. Niet iedereen heeft de behoefte om uit te dragen dat ze getrouwd zijn. Toch willen vooral vrouwen graag een mooie ring dragen en dat mag dan best wel wat kosten. Daarop inspelend hebben wij dan ook de My Solitaire en My Memoire collecties in ons assortiment.” MY MEMOIRE “DeMyMemoire collectie bestaat in principe uit éénmodel die in verschillende uitvoeringen beschikbaar is”, zo licht Tom verder toe. “De steengrootte kan bijvoorbeeld aangepast worden, maar natuurlijk kan men ook zelf bepalen voor welk materiaal (geel-, wit- of roségoud) ze kiezen. Daarnaast bieden we hele leuke aanschuifringen die in combinatie met de My Memoire ringen gedragen kunnen worden. Dat geeft een speels geheel. Ook de aanschuifringen zijn verkrijgbaar in verschillende goudkleuren, met en zonder briljant.” MY SOLITAIRE Tom vervolgt: “My Solitaire is daarentegen een collectie die bestaat uit twaalf modellen en aanschuifringen. De ringen worden aangepast aan de hand van steengrootte en ze zijn ook in verschillende kleurcombinaties beschikbaar. Deze collectie sluit ook weer heel goed aan op de wensen van klanten, want ze kunnen zelf bepalen hoe de ring en/of aanschuifring eruit ziet. Klantspecifiek oplossingen bieden geeft je als juwelier de mogelijkheid om nog beter in te spelen op behoeften vanuit de consument. Het is vanzelfsprekend dat we uitsluitend de hoogste kwaliteit briljanten gebruiken voor de My Solitaire en My Memoire collectie.” DUMMYCOLLECTIE “De My Solitaire en My Memoire kan voor de juwelier als dummycollectie aangeboden worden, maar is ook beschikbaar in 14 karaat. Dat maakt beide collecties natuurlijk een stuk interessanter als we kijken naar investering. Wij denken graag mee daarin. Daarnaast zijn er speciale presentatieboxen waar de collectie overzichtelijk getoond kan worden. Ook is het voor onze klanten mogelijk om via de webshop na in te loggen te bestellen wat nodig is. We proberen onze klanten in alles zoveel mogelijk te ondersteunen”, zo zegt Tom tot slot. Meer informatie: Aller Spanninga Tel. +31 (0)513 412 848 | www.allerspanninga.com IN HET SEGMENT TROUWRINGEN IS ALLER SPANNINGA AL SINDS 1863 ÉÉN VAN DE MEEST VOORAANSTAANDE PRODUCENTEN ÉN OOK NOG VAN NEDERLANDSE BODEM. HET VAKMANSCHAP, DE KWALITEIT, DE ONDERSTEUNING, HET AANBOD: ALLES IS TOT IN DE PUNTJES VERZORGD DOOR DE RINGENSPECIALIST UIT JOURE. ZEKER ALS WE KIJKEN NAAR DE COLLECTIES MY SOLITAIRE EN MY MEMOIRE, EEN TWEETAL HOOGWAARDIGE COLLECTIES RINGEN DIE HELEMAAL INSPELEN OP DE BEHOEFTEN EN WENSEN VAN DE CONSUMENT VAN NU, ZIEN WE EEN TOTAALCONCEPT DAT ALLE JUWELIERS ZONDER MOEITE MOETEN KUNNEN VERKOPEN.

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 26 Ho r l o g e s Nieuwe Pro Trek WSD-F30 MET VERBETERD DISPLAY EXTEND MODE De nieuwe WSD-F30 is voorzien van de functie Extend Mode, wat het gebruik van offline kleurkaarten en gps mogelijk maakt tot wel drie opeenvolgende dagen zonder het horloge tussendoor te hoeven opladen. In Extend Mode toont het monochrome scherm continu nuttige tijd- en meetwaarden. Met één druk op de knop breng je de kleurkaart in beeld. Ook bespaart Extend Mode energie door op basis van vooraf bepaalde instellingen het besturingssysteem te laten overschakelen naar de energiebesparende stand-bymodus. Het horloge zorgt verder voor optimaal accumanagement op basis van de geplande activiteiten, waardoor de gebruiker zijn of haar huidige locatie op de offline kaart kan volgen en routes voor langer dan één dag kan registreren. CASIO INTRODUCEERT EEN NIEUWE TOEVOEGING AAN DE PRO TREK SMART-HORLOGESERIE VOOR OUTDOOR ACTIVITEITEN: DE WSD-F30.HETNIEUWE,SLANKEREMODELBIEDTOFFLINEKAARTEN EN GPS-LOGREGISTRATIE TOT WEL DRIE OPEENVOLGENDE DAGEN. HET IS DAARNAAST WATERBESTENDIG TOT VIJFTIG METER, VOLDOET VOOR WAT BETREFT OMGEVINGSINVLOEDEN AAN DE MILITAIRE STANDAARD, IS COMPATIBEL MET WEAR OS BY GOOGLE EN BESCHIKT OVER GPS. ZIJN VOORGANGERS ZIJN DE WSD-F10 EN WSD-F30 DIE AL VEEL BUITENSPORTERS EN ANDERE GEBRUIKERS VOOR ZICH HEBBEN GEWONNEN DANKZIJ DE WEARABLE MAP-FUNCTIE. DUAL-LAYER-DISPLAY De WSD-F30 beschikt over een nieuw en verbeterd dual-layer-monochroom- en kleurendisplay. Het nieuwe kleurenscherm heeft een OLED-scherm dat de kaarten en data in meer detail toont. De lay-out van het monochrome scherm toont niet alleen de tijd, maar ook de atmosferische druk/hoogte en kompasrichting: een perfecte aanvulling voor het Pro Trek outdoor gear-merk. Het nieuwe model heeft daarnaast een Multi Timepiece Mode – een verbetering van de populaire Timepiece Mode – die op het monochrome scherm alleen nog de tijd toont wanneer de smartphonecommunicatie en het kleurenscherm zijn uitgeschakeld. Naast tijd toont de Multi Timepiece Mode op het monochrome scherm meetwaarden als hoogte en atmosferische druk, terwijl de batterij, net als bij zijn voorganger, nog steeds een maand meegaat. Deze feature biedt nuttige informatie voor buitenactiviteiten en bespaart tegelijkertijd energie. MEER DRAAGCOMFORT Een herindeling van de interne onderdelen heeft geleid tot een kast die 3,9 millimeter smaller en 0,4 millimeter dunner is dan die van zijn voorganger – voor een compacter profiel dat ook goed om de smallere pols past. Dankzij de nanobehandeling heeft de kunststof bezel een metaalachtige glans en een luxueuze uitstraling. Ook is de band verbeterd en daardoor nóg flexibeler, en beschikt hij over meer gaatjes voor een betere pasvorm. Meer informatie: Casio Benelux Tel. 020-545 1070 | www.casio-europe.com

w w w . m i s s s p r i n g . n l e m a i l : i n f o @ p e t e r - b r u i n i n g . n l t e l : + 3 1 - ( 0 ) 2 3 - 5 3 1 9 3 7 4 MS M I S S S P R I N G F I N E J E W E L R Y MS M I S S S P R I N G F I N E J E W E L R Y

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 28 Na b e s c h o u w i n g Eerste Sieraaddrager(s) VAN HET JAAR GEKOZEN TIJDENS OUT OF THE BOX SIERAADDRAGER VAN HET JAAR Niemand minder dan Quinty Trustfull had de eer om de prijs te overhandigen aan het invloedrijke koppel. Bij het grote publiek is dit stel wellicht minder bekend, maar volgens initiatiefnemer en mede-eigenaar van Out of the Box Jurgen Pietersen zijn zij de modellen van de toekomst. “Bij sieraden denk je automatisch aan een stereotype vrouw. Om deze reden was een koppel een must”, aldus Jurgen Pietersen. De jury bestaande uit de organisatie en mensen uit het vak (onder andere van vakblad De Juwelier) wilde een statement maken dat sieraden niet alleen voor vrouwen zijn. Al heel lang niet meer. “Een trend dat mannen steeds meer sieraden dragen zet door. Dat zie je omdat er steeds meer mannenmerken bijkomen. Een andere trend zijn wearables en smartwatches. Deze spreken bij uitstek ook het mannelijke publiek aan. Om deze reden kiezen we voor dit hippe, jonge en eigentijdse koppel.” Heeft u Out of the Box niet bezocht? Hieronder vindt u een uitgebreid fotoverslag van de beurs. OUT OF THE BOX VOND OP 16 EN 17 SEPTEMBER VOOR DE VIERDE KEER PLAATS EN WEDEROM WAS DE WERKSPOORKATHEDRAAL DE PLEK WAAR DE EXPOSANTEN ZICHZELF EN HUN NIEUWE COLLECTIES KONDEN TONEN. MET ONGEVEER HONDERD EXPOSANTEN WAS DE BEURSVLOER WEER GOED GEVULD EN WAS ER VEEL TE ZIEN QUA PRODUCTEN, MAAR OOK VEEL TE BELEVEN QUA ACTIVITEITEN. ZO WAS ER EEN SMARTWATCH-PLEIN WAAR ONDER MEER M&M, SAMSUNG, KRONABY EN GARMIN HUN MEERWAARDE KONDEN LATEN ZIEN, MAAR WERD OOK DE EERSTE VERKIEZING VAN SIERAADDRAGER VAN HET JAAR GEORGANISEERD. DE EER GING DIT JAAR NAAR INFLUENCER KOPPEL; LIZZY VAN DER LIGT EN YUKEE KEMPEES. ▲ Per Borup Design was wederom aanwezig ▲De stand van Essence De eerste Sieraaddrager(s) van het Jaar: Lizzy van der Ligt en Yukee Kempees

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 29 ▲ Priscilla Siswoko, Rick Rosberg en Paulien Pronk van Close to Zen ▲ Blije gezichten op de stand van Gisser ▲De stand van Mimelot Agencies LEFF amsterdam was voor de eerste keer als exposant aanwezig IKKI Fashion presenteerde het brede assortiment tijdens Out of the Box De prachtige sieraden van Sanjoya

De Ju w e l i e r n r 5 2 0 1 8 30 Ho r l o g e s Hamilton KHAKI FIELD CAMOUFLAGE COLLECTIE Levensavonturiers die geen compromis willen in functionaliteit of stijl verwijst Hamilton naar onze rijke militaire geschiedenis met een nieuwe collectie automatische helden. Zoals bekend heeft Hamilton de beroemde ‘U.S ArmyNavy E Award for manufacturing excellence’ ontvangen, omdat het bedrijf is staat was om 1 miljoen nauwkeurige uurwerken te produceren voor de Amerikaanse strijdkrachten in 1940. Hamilton neemt deze erkenning zeer serieus en streeft ernaar kwaliteitsuurwerken te blijven produceren, die de Amerikaanse spirit en Zwitserse precisie belichamen. BETROUWBAAR EN GROEN Sterk, robuust en bestendig zijn de woorden die passen bij de Khaki Field collectie. De aardetinten geven subtiel het veilige gevoel van betrouwbare uurwerken die je nooit in de steek zullen laten. Drie modellen verwijzen naar de verschillende situaties die militairen tijdens manoeuvres vaak tegenkomen. De Khaki groene wijzerplaat wordt gecompenseerd door de groene camouflageband, ondersteund door zacht leer en een gladde, gedessineerde nylon toplaag. Klei-grijs gaat perfect over in de kakikleurige band, en de zwarte wijzerplaat en bruine camouflageband zijn ideaal voor militaire acties in de woestijn. De automatische H-30 uurwerken hebben een ruime gangreserve van 80 uur zodat het horloge zonder problemen in een tas of op een nachtkastje kan blijven liggen en toch weer paraat staat wanneer dat nodig is. GETEST DOOR DE BESTEN Hamiltons Khaki Field horloges zijn uitgebreid getest en blijken volledig te voldoen aan de behoeften van levensavonturiers. Hamilton begrijpt wat belangrijk is daarbuiten in het veld, en de nieuwe Khaki Field Camouflagecollectie betekent een nieuwe mijlpaal in de lange geschiedenis tussen Hamilton en het leger. Meer informatie: Swatch Group Nederland Tel. 040-219 9999 | www.swatch.nl WIE ZEGT DAT GROEN NIET MEER IN HET MODEBEELD PAST, MOET MAAR EENS GOED NAAR DE NIEUWE COLLECTIE KHAKI FIELD CAMOUFLAGE VAN HAMILTON KIJKEN. WIJ ZIJN NU AL FAN VAN DEZE PRACHTIGE NIEUWE MODELLEN IN ONZE – NOG STEEDS – FAVORIETE KLEUR.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4