De Juwelier 5 2019 online

C o l u m n - B a s V e r d o n k Een statisch moment in tijd waarin de zon altijd schijnt. Maar bij het bereiken van de 50-jarige leeftijd komt het grote besef dat niets vanzelfsprekend is. Dat er veel meer is dan wat wij als onze realiteit willen zien. Marco Borsato, Ernst Suur en War Child lieten mij zien wat er speelt achter onze gekleurde horizon. In landen als Sierra Leone, Congo, Afghanistan en Angola. Waar dagelijks verschrikkelijke dingen gebeuren die wij niet willen zien en onze ogen voor sluiten. Kinderen die geen toekomstperspectief hebben en het glimlachen simpelweg niet meer kunnen. Een kind hoort niet in de oorlog, nooit! En zo ontstond het idee van de War Child Bracelet, een initiatief voor War Child. In het artikel op pagina 12 leest u alles over de War Child Bracelet. Fantastisch om het enthousiasme te delen met de mensen die zich hebben aangesloten bij dit initiatief! René Verhoeven, Vakschool Schoonhoven, Trade Mart, Bas Stijnis, FGZ, Smaac. Een prachtig team van vakbroeders en mensen met passie. Ik hoop dat u meegaat in mijn verhaal en de vanzelfsprekendheid los laat. Dat ik niet alleen op de zeepkist sta om het verhaal van kinderen in conflictzones te vertellen, omdat zij dit niet kunnen. En vooral dat wij, vakmensen uit de sieradenbranche, kleur gaan bekennen. “Is er dan niets te winnen voor ons dan alleen dat goede gevoel? Wij zijn een commerciële branche en geld verdienen is zo’n elementair ding voor mij”, hoor ik je denken. Ik begrijp die gedachte, maar ik weet dat dit alleen succesvol is, omdat het zo transparant en onbaatzuchtig is. De media en consument zal om die redenen dit initiatief omarmen. En dus durf ik te zeggen dat er juist veel te winnen is. De tijdsplanning is niet per toeval dat de banden eind november in de winkels komen. Die oh-zo-belangrijke periode waarin de opmaak richting de feestdagen wordt gemaakt. Juist in die periode willen wij een media-offensief starten in de bladen, kranten, tv en social media. Een media-offensief waarin onze branche in de spotlight staat en waarin wij laten zien dat wij maatschappelijk betrokken zijn. Dit initiatief is voor en door de sieradenbranche waarin wij het verschil gaan maken voor tienduizenden kinderen. Laten we, met de feestdagen in het vooruitzicht, het nemen even verruilen voor het geven. bas@basverdonkjewels.nl #warchildbracelet Bas Verdo nk BAS VERDONK IS EEN BEKEND DESIGNER. HIJ IS WERKZAAM ALS ONTWERPER EN STYLIST VOOR ONDER ANDERE THE VOICE, LADIES OF SOUL, MEERDERE BN’ERS, DIVERSE TV PROGRAMMA’S EN MAGAZINES. FLITSMEISTER, BUIENRADAR EN INSTAGRAM BEHEERSEN MIJN LEVEN. MIJN GROOTSTE ZORG IS HET FILELEED OP DE A2 RICHTING HUIS EN OF MIJN BESTELLING OP TIJD WORDT BEZORGD. HET GROOTSTE GELUK IS WANNEER MAX VERSTAPPEN EEN GRAND PRIX WINT. ERGENS, IN ALLE GEMAKZUCHT, IS IETS VERSCHRIKKELIJK MISGEGAAN EN IS MIJN EMPATHISCH VERMOGEN NAGENOEG VERDWENEN. JUIST ELEMENTAIRE DINGEN ALS GEZONDHEID EN HET GELUK VAN MIJN KINDEREN HEB IK VOOR VANZELFSPREKENDHEID AANGENOMEN. HET IS GOED EN ZO ZAL HET ALTIJD BLIJVEN. PUNT! D-DAY D e J u w e l i e r n r 5 2 0 1 9 49

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4