De Juwelier 5 2019 online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 1 9 57 Toen ik zag dat het allemaal toch niet zo heel slecht was, ben ik de oplei- ding tot horlogemaker gaan volgen in Hoorn en na omzwervingen alsnog in ons familiebedrijf gestart. In loondienst bij mijn vader, koffie zetten en de ramen lappen en zo onderaan begonnen. Eerst in de pas lopen en daarna pas mijn eigen ideeën ventileren.” ONDERNEMERSCHAP In 2000 werd René zakelijk medeverantwoordelijk voor de winkel. “Mijn vader overleed helaas in 2004, net toen we het honderdjarig bestaan wilden vieren en het predicaat 'Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier' wilden aanvragen. Dat kwam dan ook op een laag pitje te staan en is er uiteindelijk ook niet van gekomen. Maar ik heb de winkel dus doorgezet. Ik heb van mijn vader toch wel het echte ondernemerschap geleerd. Inspringen op mogelijk- heden, vooruitstrevend zijn, niet bang zijn om afscheid te nemen van merken, weten wie je doelgroep is en wat ze willen, natuurlijk service leveren en ga zo maar door. Als ondernemer ben je continu bezig met het bijsturen. Ik ben er net als hij 24 uur per dag mee bezig. Wat speelt er in de branche? Welke mogelijkheden zijn er? Dat moet je weten.” VERANDERINGEN We vragen wat in de ogen van René het meest veranderd is in de afgelopen vijftien jaar. “We zijn van traditionele juwelier naar halve modewinkel gegaan. Natuurlijk hebben we vastgehouden aan de belangrijke productgroepen zoals traditioneel goud en zilver, maar modemerken hebben een groot aandeel gekregen in onze winkel. Het aanbod in dit segment is groot, maar door goed op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en te weten wat je doelgroep vraagt, hebben wij de juiste merken eruit kunnen vissen. Het werken met der- gelijke merken vraagt wel dat je actief bent, ze op een juiste manier presenteert en je voorraad goed op orde is. Internetverkoop gaan we toch niet tegenhou- den, dus je moet ermee leren leven. Als de mensen dan in je winkel komen, moet je ook handelen. Iedereen kunnen bedienen is een utopie, maar je kunt wel mooie producten bieden, service geven, communiceren met je klanten.” “De klant van tegenwoordig shopt heel anders”, zo gaat René bijna zonder te ademen verder. “Daar moet ik als ondernemer ook op inspelen. Dat er online gekocht wordt neem ik voor lief aan. Dat is een gegeven. Gelukkig krijgen we nog genoeg hulp vanuit leveranciers die meedenken met ons. Leveranciers die de juweliers nog steeds als eerste verkoopkanaal zien. Dat er ook op dat gebied veel veranderd geeft het wegvallen van bijvoorbeeld JPC wel aan. Wie had dat vijftien jaar geleden kunnen denken? Er zijn dus uitdagingen genoeg als juwelier en we zijn allemaal bezig met onze eigen winkel. Dat we ook van elkaar kunnen leren en samen sterker staan, merk ik door mijn lidmaatschap bij de Cachet Groep.” CACHET GROEP Nico van Geelen, de vader van René, blijkt een van de medeoprichters van de voorloper van de Cachet Groep: het Edelsyndicaat Nederland. “Hij zag ook altijd al de meerwaarde van samenwerking in. Voor mij is dat niet anders. Ik heb er echt voordeel van en zou het toejuichen als meer juweliers zich aansluiten. Je hebt er echt baat bij, ook inkoopvoordeel. Ik vind zelf Bike Totaal een mooi voorbeeld voor de Cachet Groep. Wij zouden ook naar een model moeten dat we een groot deel centraal regelen, zoals promotie, social media marketing en webshops. Maar dan moeten we ons nog meer verenigen en bereid zijn ervoor te betalen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. We zijn natuurlijk allemaal wel een beetje eigenwijs, want we zijn ondernemers, maar we moeten er ook samen voor zorgen dat dit mooie vak behouden blijft, want wat we doen is prachtig.” Dat ondervindt de familie Van Geelen al heel wat generaties.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4