De Juwelier Nr5-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 2 1 3 C o l o f o n e n D e V i s i e Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit­ gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2021 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Klantbeleving: het is iets waar iedereen wel een mening over heeft én waar onze columnisten van de rubriek Ondernemen maar wat graag over schrijven. Ook in deze uitgave gaan ze dieper in op hoe je nou je klant verleidt zodat ze met een tevreden gevoel de winkel verlaten. Ik was onlangs op bezoek voor een event bij Reijersen Juweliers en ik vind Adriaan Reijersen van Buuren een mooi voorbeeld van een ondernemer die kosten noch moeite bespaart om zijn gasten een optimale klantenbeleving te geven. Bij Reijersen Juweliers in Oudewater ben je te gast bij een ‘gastronoom juwelier’. Het assortiment bevindt zich in het hogere segment en de beleving is navenant. In de winkel word je als klant ontvangen bij de koffiebar, waar je verder op je gemak de mooie producten in de vitrines kun bewonderen. Wil je wat meer informatie en in alle rust wat horloges of sieraden zien en omdoen? Dan zijn er twee privézitjes achter de winkel. Als er wat meer ‘te vieren’ is word je door Adriaan of één van zijn medewerkers getrakteerd op een gastronomische ervaring in de wijnbar om de aankoop nog wat meer cachet mee te geven. Alles is afgestemd op het in de watten leggen van de gast. De horeca, en dan met name de beleving die je ervaart bij een bezoek aan een sterrenrestaurant, heeft Adriaan geïnspireerd om zijn winkelconcept daarop te baseren. Lees zijn hele verhaal in onze vaste rubriek Juwelier in Beeld. Beleving was voor mij ook een bezoek aan de Jewels &Watches Retailbeurs. Hoe blij waren we allemaal dat we elkaar weer live konden zien en spreken? Ik heb inmiddels al héél vaak de Retailbeurs mogen bezoeken, maar nog niet vaak ervaarde ik de beurs als zo positief. De algehele sfeer, de lachende gezichten, de inkooplustigheid van de juwelier: het zorgde voor een enorme positiviteit die ik nog niet veel heb meegemaakt op de beursvloer. Hoe snel kan het sentiment keren? Dat vroeg ik me oprecht af de laatste weken. Vorig jaar kwamen we denk ik allemaal wel terneergeslagen thuis van drie dagen beurs. Er waren ook niet veel positieve vooruitzichten: het coronavirus waarde nog flink rond, een vaccin was nog niet beschikbaar, de verkoop was wel redelijk maar niet overal goed en het was maar afwachten of er nog een lockdown zou komen. Nu – een jaar later – is alles omgedraaid voor mijn gevoel. Het kan weer niet op en daar schuilt natuurlijk ook wel een valkuil. Maar laten we vooral het momentum koesteren en vasthouden. De consument wil zijn geld weer uitgeven en doet dat ook bij de juwelier aan mooie sieraden en horloges. Ik hoorde dat er nu bij sommige retailers op doordeweekse dagen al ‘Kerst-omzetten’ gedraaid worden. Het geld lijkt te branden in de zakken van de consument en de tendens is dat ze ook vaker kiezen voor duurdere, kwalitatief hoogwaardige sieraden en horloges. Je merkt het ook in de branche, waar steeds meer leveranciers hun assortiment upgraden. Marktwerking natuurlijk met vraag en aanbod, maar het betekent wel dat er mooie omzetten gedraaid worden. En dan moet de echte ‘Kerstperiode’ nog aanbreken. Mocht u nog op zoek zijn naar mooie merken of producten om uw klanten mee te verrassen de komende tijd? Blader dan zeker even deze uitgave van De Juwelier door. “HET GELD LIJKT TE BRANDEN IN DE ZAKKEN VAN DE CONSUMENT EN DE TENDENS IS DAT ZE OOK VAKER KIEZEN VOOR DUURDERE, KWALITATIEF HOOGWAARDIGE SIERADEN EN HORLOGES” Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche|Oktober 2021|21e jaargang no. 5|Prijs € 10,50 de juwelier TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Special TROUWRINGEN COVERSTORY ALLER SPANNINGA GEEFT ELKE JUWELIER EEN PRACHTIG AANBOD TERUGBLIK OP JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4