De Juwelier Nr5-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 2 1 66 D o o r g e e f c o l u m n Als 15-jarige vertrok ik richting Antwerpen voor mijn opleiding tot goudsmid. Door de afstand en slechte verbinding moest ik op kamers gaan wonen (KOT: kamers onder toezicht). Voor een jong meisje zoals ik een enorme stap, van een klein dorpje naar een enorme wereldstad. De eerst twee jaren waren dan ook pittig en spannend voor mij. Tijdens mijn opleiding heb ik het vak geleerd op de ouderwetse manier met trekbank, aambeeld en de wals. Want zo werd het ons nou eenmaal geleerd op school. We kregen een klein kijkje in de keuken van het 3D-tekenen. Die 3D-wereld die later mijn kijk op de sieradenbranche volledig heeft veranderd… In mijn tweede leerjaar mocht ik stagelopen bij juwelier Verto (Rene Verhoeven die al eerder zijn verhaal in deze doorgeefcolumn verteld red.). Als 16-jarige een interessante periode. Het omgaan met mensen en ze begeleiden bij het kopen van sieraden vond ik geweldig. Maar wat achter de schermen gebeurde, vond ik nog veel interessanter; de wereld van 3D-techniek! Daar maakte ik écht kennis met de allernieuwste technieken. Dit opende mijn ogen en kort daarna gingen veel deuren open. Zo ook de deur van mijn eigen juwelier in Hapert. Na het behalen van mijn diploma was ik ervan overtuigd dat ik mijn roeping had gevonden. Als 18-jarige heb ik de sprong gewaagd. Op 1 september 2018 is Janne Wouters Goudsmid Juwelier geopend. Nu drie jaar verder, heb ik nog geen seconde spijt! Tijdens mijn stage heb ik alle onderdelen van het vak geleerd. Van het verkopen en 3D-tekenen tot het afwerken en zetwerk. Hierdoor heb ik ook kennis gemaakt met de voordelen van het 3D-tekenen die doorwerken in al deze en andere onderdelen van het vak. De voordelen worden denk ik onderschat, want alles kan en bijna alles is mogelijk. Ik zeg altijd tegen mijn klanten: “je kan het zo gek niet bedenken, ik kan het maken!” En tijd, het besparen in productietijd. Die tijd kan ik bijvoorbeeld stoppen in de marketing en social media. Het valt mij op hoe weinig juweliers en goudsmeden actief zijn op social media terwijl dit tegenwoordig een must is voor iedereen. Ik durf hardop te zeggen dat ik door social media mijn klantenkring heb verdubbeld. Met de juiste content bereik je de juiste mensen. Instagram en Facebook zijn de opvolgers van de strooifolder en mailinglijsten. Wanneer je alleen al dit voordeel inziet, is ondenkbare groei mogelijk. Nu, drie jaar verder sta ik voor mijn volgende uitdaging: continuïteit en de gemaakte groei kunnen dragen. Daarom ben ik op zoek naar een goudsmid die mijn groei mee kan dragen. Genoeg over mezelf, graag geef ik de “pen” door aan één van mijn leveranciers, Peter Franck. Hij is diamant-broker uit Antwerpen. Een term die om uitleg vraagt. Janne Wouters JULES LEIJNEN NOMINEERDE IN DE VORIGE DOORGEEFCOLUMN JANNE WOUTERS OM HAAR VERHAAL TE DOEN. ‘MET HAAR 21 JAAR OUD IS HET MOOI OM TE ZIEN WAT WIJ AL ELKE WEEK VOOR HAAR MOGEN GIETEN. JANNE HEEFT DEZE WERKWIJZE TEN VOLLE OMARMD EN HET HAAR EIGEN GEMAAKT EN DAT HEEFT HAAR GEEN WINDEIEREN GELEGD! IK BEN HEEL BENIEUWD NAAR HAAR VERHAAL IN IEDER GEVAL’, ZO SCHREEF HIJ. HIERONDER VERTELT ZE HAAR VERHAAL. JANNE WOUTERS IN DEZE DOORGEEFCOLUMN GEEFT EEN VAKMAN OF -VROUW ZIJN OF HAAR VISIE OP DE BRANCHE EN OP HET GOUDSMEEDBEROEP. WAT ZIJN DE ONTWIKKELINGEN? WAAR GAAT DE BRANCHE NAARTOE? LEES HET HIERONDER.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4