De Juwelier nr5 2022 Online

DE JUWELIER NR 5 2022 11 SLAGEN ALS GOUDSMID Volledig overtuigd van haar keuze om goudsmid te worden, wist Janne haar ouders zover te krijgen dat ze ondanks haar jonge leeftijd op kamers mocht en de keus viel op Antwerpen. “Eigenlijk wilden mijn ouders niet dat ik ging en opteerden ze voor een tussenopleiding, maar dat had alleen als tijdsoverbrugging gegolden. Waarom wachten als je weet wat je wilt? Ik mocht uiteindelijk toch gaan en de opleiding in Antwerpen was voor mij de juiste keus. Ik kwam terecht in een KOT: kamers onder toezicht. Daar waren twee conciërges die de boel een beetje in de gaten hielden en dat was voor mijn ouders een hele geruststelling. Voor een jong meisje zoals ik was het een enorme stap, van een klein dorpje naar een enorme wereldstad. De eerste twee jaar waren dan ook pittig en spannend voor mij. Dat ik de opleiding zo leuk vond en wilde slagen als goudsmid, heeft mij in die periode op de been gehouden.” EIGEN WINKEL EN ATELIER Tijdens haar opleiding tot goudsmid in Antwerpen, ervaarde Janne ook in de praktijk wat het vak inhield. “In mijn tweede leerjaar mocht ik stage lopen bij juwelier Verto in Veldhoven. Daar heb ik héél veel geleerd, maar zag ik ook dat ik niet als goudsmid alleen maar achter een werkbank wilde werken in een atelier. Dat was niet mijn ambitie en mijn vader – die zelf ondernemer is – vroeg me wat ik dan wilde gaan doen? Ik wilde graag voor mezelf beginnen, maar begreep dat dit niet zomaar een uitgemaakte zaak was. Mijn vader heeft zijn eigen bedrijf met eigen pand in Hapert en gaf aan dat daar nog wel ruimte was voor mij om een winkel en atelier te openen. Zo heb ik op mijn achttiende met behulp van mijn ouders hier de winkel geopend.” MINIORO Na een opstartperiode, wist Janne na ruim twee jaar haar klantenkring dusdanig uit te breiden dat ze het té druk kreeg. “Het werd echt te druk, want ik had geen privéleven meer over. Na drie-en-een-half jaar heb ik Marjolein aangenomen om mij te ondersteunen. Verder zijn er twee stagiaires en mijn ouders helpen ook nog. De afgelopen jaren ben ik ook verder op weg geholpen door René Verhoeven, André Smits en Bas Verdonk. Door hen heb ik zoveel mogelijkheden gekregen, zoals het overnemen van Minioro. André richtte Minioro in 2016 op en René nam het in 2019 over. Ik kende Minioro al van mijn tijd bij Juwelier Verto en ik verkocht het zelf ook in mijn winkel. Het is gewoon een heel mooi, tijdloos sieradenmerk, waar te weinig mee gedaan werd voor mijn gevoel. De potentie schat ik heel hoog in. Toen ik René benaderde met de vraag of Minioro te koop was, kreeg ik nee en ja te horen. Nee, eigenlijk willen we er niet van af, ja als jij het gaat doen, dan staan we daarvoor open. Het is echt heel snel gegaan, want mijn plan was om een eigen sieradenmerk op te richten – en daar was ik al ver mee – maar dit kwam op het juiste moment.” PROFESSIONALISEREN “Klein, fijn en persoonlijk, dat is waar Minioro voor staat”, vervolgt Janne. “Minioro vindt zijn oorsprong in 2016. De naam komt voort uit ‘mini’, wat natuurlijk klein betekent en ‘oro’ wat staat voor goud in het Italiaans. Plat vertaald, klein goud dus. De sieraden van Minioro zijn tijdloos, persoonlijk en uniek en voor een heel breed publiek. Zoals gezegd is de potentie echt enorm, maar er moest wel het een en ander geprofessionaliseerd worden in mijn ogen. De merkbeleving hebben wij volledig aangepast, het P.O.S.- materiaal geüpgraded, de collectie op orde gebracht en de online uitingen en social media-kanalen vormgegeven. We hebben Minioro op 1 juli overgenomen en in de afgelopen maanden hard gewerkt om het merk de aandacht te geven die het verdient.” COLLECTIES De collectie van Minioro bestaat uit diverse lijnen zoals Symbol, Initial en Circle bestaande uit armbanden, ringen, colliers en oorstekers, vervaardigd in het atelier van Janne Wouters van goud of zilver. “We hebben de collectie uitgebreid met de Satin collectie, bestaande uit satijnen koorden WE WILLEN DE HOGE KWALITEITSSTANDAARD KUNNEN BLIJVEN GARANDEREN EN AAN DE VERWACHTINGEN VAN DEALERS EN CONSUMENTEN KUNNEN VOLDOEN. MAAR WE HEBBEN GROTE AMBITIES waaraan gouden bedels met symbolen of initialen gedragen worden. Ook het aantal modellen en maten hebben we teruggebracht tot het hoognodige om overzicht te creëren. Maar we hebben al zoveel plannen voor nieuwe collecties. Dat zal echt iets anders zijn, maar wel in het beeld van Minioro.” MERKBELEVING Janne heeft een duidelijk beeld bij hoe Minioro gepresenteerd moet worden. “De merkbeleving is heel belangrijk en daarom hebben we nieuwe displays ontworpen, waarop de collecties breed gepresenteerd kunnen worden. Het doel is natuurlijk dat consumenten voor Minioro de juwelier bezoekt. Ik merk het al in mijn eigen winkel, waar onze klanten speciaal voor Minioro komen. Om dat landelijk te bereiken gaan we Minioro onder de aandacht brengen via social media en door middel van influencers. Online exposure is gewoon heel belangrijk. Als nieuwe generatie geloof ik daar heilig in en dat is dus een heel belangrijk onderdeel van onze strategie.” JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs was Janne aanwezig om het nieuwe Minioro te presenteren. “Bas, René en André waren daar aanwezig met Touché Jewels en Bas vroeg mij of ik daar Minioro niet wilde tonen. Dat was natuurlijk een geweldige kans en ik ben daarop ingegaan. Het was nogal wat werk om alles goed voor te bereiden, maar het is gelukt om alles op de goede manier te presenteren. We hebben alle dealers van Minioro uitgenodigd om te komen kijken en daar heeft een groot deel gehoor aan gegeven. We hebben hele leuke gesprekken gehad en nagenoeg iedereen is blij dat Minioro weer een impuls heeft gekregen. Als dealer heb je een gouden kans met Minioro, mits je het breed presenteert en ermee aan de slag gaat. Ik ben volledig overtuigd dat de juwelier het juiste kanaal is om Minioro via te verkopen. Wij hebben dan ook geen webshop voor consumenten. Er is uiteraard wel een website waar consumenten alle informatie en winkelverkoopprijzen kunnen vinden.” GROTE AMBITIES Eigenlijk in een paar maanden tijd heeft Janne Minioro naar haar hand gezet. “Het geloof van onze kant is groot en we gaan verder met optimaliseren waar het nodig is. Maar het devies is ook stapje voor stapje groeien. Ik kan wel zeggen dat we tweehonderd dealers willen, maar realiteit is dat we het ook qua productie moeten kunnen behappen. We willen de hoge kwaliteitsstandaard kunnen blijven garanderen en aan de verwachtingen van dealers en consumenten kunnen voldoen. Maar we hebben grote ambities.” Meer informatie: Minioro Tel. +31 (0)6 37143355 www.minioro.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4