De Juwelier nr5 2022 Online

DE JUWELIER NR 5 2022 54 TERUGBLIK JEWELS & WATCHES RETAILBEURS RENÉ MIGCHELSEN – BENE-LUX JEWELS “Het is duidelijk dat de bezoekersaantallen niet goed waren. Het is natuurlijk heel moeilijk om mensen na deze beurs te overtuigen om naar de beurs te komen. Er zijn genoeg redenen voor iemand om niet te komen. Waar ik enorm van baal is het zien van vaste klanten, die niet eens de moeite doen om even snel door alle nieuwigheden van de collecties te browsen. Ze lopen gewoon straal aan de stand voorbij al dan niet met een kleine begroeting. Ik heb dit met meerdere standhouders besproken en iedereen blijkt dat probleem te hebben. Iemand gaf zelfs de opmerking: ‘de klanten zouden eens moeten weten hoeveel werk en kosten wij hebben om aanwezig te zijn op de Jewels & Watches Retailbeurs’.” “De juiste en goede informatie inwinnen doe je met het lezen van vakbladen en het bezoeken van beurzen. In mijn visie is een beurs eerst en vooral bedoeld om te kijken naar nieuwe trends en wat de gehele tendens is van de branche. Daarbij is het natuurlijk wenselijk dat je als juwelier even kort de tijd nemen om de nieuwe collecties te bekijken van de bedrijven waar je zaken mee doet. Ik heb gelukkig ook veel klanten die wel 10 minuten even in mijn stand komen kijken wat er allemaal nieuw is en dan vervolgens vragen of ik langskom of gewoon zeggen ‘ik meld me’. Hiervoor sta ik op de beurs: om aan mijn vaste klanten te laten zien wat we nieuw is en om eventueel nieuwe klanten te interesseren voor onze merken.” “Wat wij zouden kunnen doen om een beursbezoek nog interessanter te maken? Je hoort natuurlijk vaak: ‘zorg dat je iets leuks hebt, een beursaanbieding bijvoorbeeld’. Dat zal wel helpen, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat niet de motivatie moet zijn om een beurs te bezoeken. Ik bezoek zelf ook beurzen en ik heb ook wel eens geen zin, maar ik moet er wel naartoe, want ik wil weten wat de trends zijn en wat er speelt. Juweliers behoren ook te weten welke collecties gepresenteerd worden, zoals ik moet weten wat er nieuw is in de Waarom bezoek je als juwelier niet de Jewels & Watches Retailbeurs? DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS IS HET ENIGE VAKEVENEMENT VOOR DE JUWELIERSBRANCHE IN NEDERLAND. TWEE KEER PER JAAR WORDT ER OP DE EERSTE ETAGE VAN HET BEATRIXGEBOUW DOOR ORGANISATOR TRADE MART EEN BEURS GEORGANISEERD WAAR EEN GROOT EN BELANGRIJK DEEL VAN DE LEVERANCIERS EN MERKEN ZICH PRESENTEREN MET NOVITEITEN OP SIERADEN- EN HORLOGEGEBIED. HET IS AL DECENNIALANG EEN VAST GEGEVEN DAT DE BEURS GEORGANISEERD WORDT, MAAR TOCH LIJKT DE ANIMO VANUIT RETAILERS (LEES; JUWELIERS) MINDER TE WORDEN OM DE MOEITE TE NEMEN DE JEWELS & WATCHES-EVENEMENTEN TE BEZOEKEN, MET ALS DIEPTEPUNT WAT ONS BETREFT DE AFGELOPEN EDITIE DIE VAN 4 TOT EN MET 6 SEPTEMBER PLAATSVOND. ALLE INSPANNINGEN, INVESTERINGEN EN MOEITE DIE ER IN HET ORGANISEREN VAN EEN DERGELIJKE BEURS GESTOKEN WORDEN DOOR TRADE MART, MAAR ZEKER OOK ALLE AANWEZIGE EXPOSANTEN WORDT DOOR DE MATIGE OPKOMST STERK ONDERMIJND. WAAROM IS DE JUWELIER – IN IEDER GEVAL AFGELOPEN MAAND – NIET BEREID NAAR UTRECHT TE REIZEN OM TE ZIEN WAT ER SPEELT IN DE BRANCHE OP PRODUCTGEBIED, TE SPARREN MET COLLEGA’S, TE OVERLEGGEN MET LEVERANCIERS EN GA ZO MAAR DOOR. EEN VEELGEHOORDE OPMERKING OVER DE AFWEZIGHEID VAN JUWELIERS IS ECHT: ‘JE BENT TOCH MET JE VAK BEZIG?”. WIJ SPRAKEN EEN AANTAL EXPOSANTEN OM VANUIT HUN TE DUIDEN WELKE INVESTERINGEN ZIJ DOEN IN TIJD EN ZEKER OOK GELD OM ZICH GOED TE PRESENTEREN. VERDER HEBBEN WE GESPROKEN MET DE NIEUWE ACCOUNTMANAGER STEVEN VAN LOGGEM VAN TRADE MART OVER ZIJN BEVINDINGEN OP DIT GEBIED EN WAT ZIJ ALS ORGANISATIE WILLEN DOEN. OOK HEBBEN WE JUWELIERS BENADERD MET DE VRAAG WAAROM ZIJ WEL OF JUIST NIET DE BEURS BEZOEKEN. wereld om daar mijn collecties op aan te passen. Ik sprak gisteren een juwelier, een leuke klant die ook geweest is tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs en die vertelde: ja, wij gaan naar de beurs met als voornaamste reden dat we zoveel mogelijk vaste leveranciers bezoeken, want dat scheelt weer tijd die ik in de winkel kan besteden.” “Een toekomst is er zeker voor de beurs. Ondanks alle digitalisering blijft ook een gewoon geprint handboek meerwaarde houden en dat geldt voor een beurs ook. Je kunt daar producten zien, vasthouden en kopen. Dat kun je digitaal niet imiteren en realiseren. Ik zal aankomend voorjaar ook gewoon weer aanwezig zijn als gastexposant tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs, maar dan hopelijk met meer bezoekers.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4