De Juwelier nr5 2022 Online

DE JUWELIER NR 5 2022 56 TERUGBLIK JEWELS & WATCHES RETAILBEURS SABINE VAN DER LINDEN – SALES MANAGER MELANO “Aangezien de najaarseditie van de Jewels & Watches Retailbeurs in het eerste weekend van september georganiseerd werd, hadden wij zeker veel meer bezoekers verwacht dan er uiteindelijk zijn komen opdagen. Veel juweliers willen de nieuwe collecties als eerste in huis dus vond de beurs plaats op een goed moment. Dat bleek verkeerd gedacht, helaas. Het weer hebben we niet in de hand en de Formule 1-kalender ook niet. Echter zijn er altijd zulke redenen die ertoe kunnen leiden dat er weinig bezoekers zijn. De eigen kracht van een beurs moet al die excuses kunnen overtreffen. Het weekend voor de Jewels &Watches Retailbeurs hebben wij deelgenomen aan Trendz. Toen was het ook warm weer en zelfs nog op meerdere plaatsen vakantie, maar hier was de opkomst wel goed, wat resulteerde in een voor ons geweldige beurs. Ons resultaat : veel leads en klantenbestellingen op Trendz, met een resultaat dat echt zeer goed is in verhouding met de kosten. Als we kijken naar de Jewels & Watches Retailbeurs mogen we spreken van weinig leads en bestellingen: een resultaat dat de kosten niet volledig dekt. Door onze deelname aan Trendz kunnen we ook een vergelijking maken. De animo vanuit ondernemers die Trendz bezoeken is blijkbaar groter. Trendz wordt professioneel georganiseerd wat betreft regelingen voor op- en afbouw, gratis eten en drinken voor de bezoekers en de exposanten, goed geregelde parking voor 8 euro per dag, smartbadgelezers voor leads aan je stand waarbij je dus, wanneer het te druk is, zekerheid hebt dat geïnteresseerde prospect zijn gegevens kan achterlaten om info te krijgen over Melano en later gecontacteerd kan worden. Iedere ondernemer, of je nu decoratiewinkel, juwelier of conceptstore hebt, is daar welkom én ze gaan ook massaal. De juwelenbranche is voor een groot deel breder geworden de laatste jaren. Hiervan moet de directie van Jaarbeurs zich bewust zijn. Ook in conceptstores, kledingzaken en dergelijke worden merken verkocht die bij de juwelier liggen. Wij nodigen alle klanten uit op de beurzen en versturen nog flyers mee vanaf drie weken voor de beurs bij elke bestelling die de deur uitgaat. Maak de eerste verdieping open voor alle genres van zaken die ook maar enkele merken verkopen binnen hun zaak. Vele leveranciers die deelnemen aan de beurs kunnen hier ook nog vele nieuwe klanten door bereiken. Het is ook aangeraden dat merken die investeren in de beurs met een stand de nodige soepelheid wordt gegeven qua op- en afbouw. Over de catering geven we al jaren aan dat wij die te duur en slecht van kwaliteit vinden. Hier moet echt iets aan gedaan worden. Gratis eten en drinken op een beurs is een aanrader, goedkoper en betere kwaliteit is een must. Maak ook de parkings en bereikbaarheid beter en goedkoper, zorg voor betere afspraken met lokale hotels voor betere prijzen, verander het concept en leg zowel de leveranciers als de klanten in de watten. We moeten er voor zorgen dat juweliers en ook andere zaken die juwelen verkopen de beurs blijven bezoeken en dat zij allen vanuit intrinsieke motivatie redenen vinden om naar de beurs te komen. Ik wil nog wel even aangeven dat de verantwoordelijke accountmanagers van Jaarbeurs altijd hun best doen om zoveel mogelijk rekening te houden met de suggesties en tips van de standhouders. Ik denk echter dat zij heel vaak worden teruggefloten door de directie. Het wordt tijd dat ook de directie de oubollige manier van denken en doen opzij schuiven en rekening gaan houden met de frisse ideeën en suggesties die zij doorgespeeld krijgen.” RIANNE CRUYSEN-FEIJEN – EDELSMEDERIJ AURUM Rianne Cruysen-Feijen is iemand die de Jewels & Watches Retailbeurs altijd wel bezoekt. Wat is voor haar de reden om wel te gaan? “Voor mij is het zo: je moet interesse hebben voor je vak en je leveranciers. Wat ik het fijne vind aan de Jewels & Watches Retailbeurs is het totaaloverzicht dat je krijgt. Ik voer bijvoorbeeld geen grote merken als Zinzi en Melano maar ik vind het wel interessant om te zien wat zij doen. Misschien om er toch mee in zee te gaan of juist niet. Ik wil niet doen wat de massa doet en we onderscheiden ons zoveel mogelijk, maar dan moet ik wel weten wat er speelt in onze branche. Trends spotten maakt daarvan een groot onderdeel uit en die zie ik op de beurs. Wat voor mij misschien wel het allergrootste voordeel is, is dat ik de grote leveranciers in één keer kan bezoeken. Wij voeren zeven merken van PDA Group en op de beurs heb ik binnen 2 uur alles uitgezocht en opgenomen. Daar krijg ik ook meteen een beter overzicht van mijn eigen collectie en wat we moeten inkopen. Als ik daar niet ben, krijg ik zeven vertegenwoordigers over de vloer die de noviteiten willen laten zien. Het scheelt dus ook echt tijd. Een andere reden voor Rianne om de Jewels & Watches Retailbeurs te bezoeken, is het treffen van collega’s. “Ik vind het leuk om te netwerken, maar dat ging de vorige keer niet zo makkelijk, want het was toen wij er waren heel rustig. Je komt iemand tegen en kletst even bij. Ik tref doorgaans veel oude klasgenoten, maar afgelopen keer niet. Het maakt het bezoeken

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4