De Juwelier nr5 2022 Online

DE JUWELIER NR 5 2022 74 DOORGEEFCOLUMN “Door de jaren heen hebben we de vraag van de consument zien veranderen. Ook is deze anders gaan besteden. Waar vroeger het online aandeel relatief klein was, is het nu wel degelijk een factor van betekenis. Wij hebben er dan ook voor gekozen een merkenpakket samen te stellen, waarbij de concurrentie van internetaanbieders minimaal is. Een eigen koers met een duidelijke focus op luxere sieraden. De winkel heeft afgelopen jaar een facelift ondergaan, met een totaal nieuwe en eigentijdse uitstraling; eigenlijk proberen we de huiskamersfeer terug te krijgen in de winkel. Mede door de overgang naar PrismaNote hebben wij de inhaalslag naar online kunnen maken. Adverteren in de regio zowel met de fysieke winkel als de online shop heeft tot een goed resultaat geleid. We proberen de klant echt te laten zien dat er meer is dan de standaard aanbieders en natuurlijk proberen we de klant te bewegen onze winkel fysiek te bezoeken. Het kopje koffie of thee en de gezellige sfeer maakt dat de klant zich nog echt klant voelt.” “We merken de laatste tijd dat leveranciers hogere eisen gaan stellen aan hun dealers. Locatie is belangrijk, maar ook assortiment en omzetcijfers. Uiteraard kennen we dit wel uit het verleden, maar ik heb het gevoel dat dit momenteel meer speelt dan voorheen. Wij zijn zelf dan ook zeer kritisch op onze collectie en zijn niet bang om afscheid te nemen van een merk als dit nodig mocht zijn. Het heeft immers geen zin om tegen beter weten in een merk te willen behouden enkel voor de uitstraling van de winkel. Echter zien we nu in ons mooie vak dat grote merken weggenomen worden bij top juweliers terwijl de doorverkoop juist wel goed is. Ik verwacht dan ook een verschuiving van merken, waarbij de meest luxe merken zijn voorbehouden aan onze collega’s van Gassan en de Schaap en Citroen-familie. De directe juweliers hieronder zullen de overgebleven merken verdelen en de juweliers gericht op het lagere segment zullen het hierdoor lastiger gaan krijgen omdat daar juist de concurrentie online het grootst is. Ook zien we steeds meer merken met eigen winkels, zowel fysiek als online. Ik ben van mening dat deze ‘trend” uiteindelijk weer over zal gaan. Het brede aanbod van de juwelier tegenover het smalle aanbod van de merk specifieke winkel zal hierin de doorslag geven. De consument wil nog steeds producten en merken vergelijken. We zien bijvoorbeeld dat een merk als Pandora toch weer voorzichtig juweliers gaat benaderen en zo zullen andere merken volgen. Zwitserse horlogemerken zijn nu volop bezig met het openen van “eigen” winkels, meestal in samenwerking met een juwelier. Dit is eigenlijk een moderne versie van de vroegere shop-in-shop, maar nu kunnen we dit shop-outshop noemen. Zolang dit om een samenwerkingsverband gaat met een juwelier lijkt mij dit geen bedreiging. Het terugdringen van het aantal dealers baart mij meer zorgen. Mijn collega Bart Milikan en zijn vrouw Amy van Juwelier van der Weerd-Janssen te Zeist hebben een prachtige winkel met veel top merken. Ik vraag mij af hoe zij het terugdringen van de grote merken ervaren en of zij hier bedreigingen of juist kansen in zien? ROBERT DEN HAAG VAN DE GELIJKNAMIGE JUWELIERSWINKELS WAS BENIEUWD NAAR HET VERHAAL VAN ZIJN NEEF RUUD HEEMSKERK, VAN HEEMSKERK JUWELIERS IN PIJNACKER. ‘RUUD HEEFT ONLANGS ZIJN TRENDWINKEL GESLOTEN. IK BEN BENIEUWD HOE HIJ OVER DE TOEKOMST VAN ONS MOOIE VAK DENKT!’ ZODOENDE KROOP RUUD IN DE PEN OM ZIJN VERHAAL TE DOEN. “NET VOOR DE INGRIJPENDE MAATREGELEN BETREFFENDE CORONA HEBBEN WIJ HET BESLUIT GENOMEN ONZE TRENDWINKEL BLINCQ TE SLUITEN EN ENKEL DOOR TE GAAN MET ONZE LUXE WINKEL HEEMSKERK JUWELIERS. EEN VERANDERING VAN DE CONSUMENTENBEHOEFTE EN HET GEMIS AAN FOCUS HEEFT ONS DOEN BESLUITEN ONS TE GAAN RICHTEN OP HET MIDDEN EN LUXE SEGMENT.” ‘WIJ RICHTEN ONS OP HET MIDDEN EN LUXE SEGMENT’ Ruud Heemskerk IN DEZE DOORGEEFCOLUMNGEEFT EEN VAKMAN OF -VROUW ZIJN OF HAAR VISIE OP DE BRANCHE EN TOELICHTING OP ZIJN OF HAAR WERKZAAMHEDEN. WAT ZIJN DE ONTWIKKELINGEN? WAAR GAAT DE BRANCHE NAARTOE? LEES HET HIERONDER.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4