De Juwelier nr5 2022 Online

Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Oktober 2022 | 22 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special TROUWRINGEN Coverstory Staudt Chronometrie is klaar voor volgende stap

melano-jewelry.com/dealer-worden Cateye is back! Ontvang exclusieve Melano coin purses bij aankoop van de nieuwe collectie en neem deel aan de consumentenactie! new Melano laten stralen in jouw winkel? 925 silver

... DE JUWELIER NR 5 2022 3 De Visie Het zijn bijzondere tijden. Wat kan er allemaal in een jaar veranderen? Vorig jaar was er een soort hosanna stemming, omdat de verkopen in de winkels sky high waren en we richting het einde van de coronapandemie leken te gaan. Hadden we toen kunnen bevroeden dat we nu alweer voor een nieuwe crisis staan? Door de naweeën van de coronaperiode, de oorlog in Oekraïne en de abnormaal stijgende energieprijzen is het sentiment weer heel anders. Hele branches staan op omvallen, met als grootste slachtoffers de grootverbruikers van gas en elektra, maar zeker ook de consument voelt de stijgende energieprijzen hard in zijn en haar portemonnee. Ik weet niet of u het al merkt in uw winkel, maar het zou kunnen zijn dat al deze zaken zoals hierboven beschreven u de afgelopen periode ook bezig heeft gehouden. Het zou goed kunnen verklaren waarom de opkomst op de Jewels & Watches Retailbeurs een stuk minder was dan gehoopt. De redenen die op de beurs zelf werden gegeven waarom veel juweliers er niet waren, zouden in mijn ogen in ieder geval niet genoeg moeten zijn. Ja, het was prachtig weer, zoals de hele zomer al was, en ja Max Verstappen moest racen op Zandvoort zondag, maar dan kon je wel maanden of dinsdag nog gaan lijkt me. Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Oktober 2022 | 22 e j aargang no. 5 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Special TROUWRINGEN Coverstory Staudt Chronometrie is klaar voor volgende stap COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De betreurenswaardige opkomst tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs is ook in deze uitgave van De Juwelier onderwerp van gesprek. Wij kregen van een aantal teleurgestelde exposanten bericht dat ze hun verhaal graag wilden vertellen over waarom zij aanwezig zijn op de Retailbeurs en waarom het voor juweliers interessant blijft om de beurs te bezoeken. Tevens spraken wij een tweetal juweliers die de meerwaarde van de beurs inzien. Lees dan ook aandacht dit uitgebreide verhaal vanaf pagina 54. In deze uitgave presenteren wij ook onze nieuwe opmaak. We hebben hier en daar wat gefinetuned om onze uitstraling wat frisser en meer van deze tijd te maken. Soms zijn kleine accenten genoeg om verder te optimaliseren. Mede door de aanpassingen in onze opmaak hebben wij ervoor gekozen wat uitgebreider terug te blikken op beurzen en zodoende vind je in het hart van deze editie maar liefst zes pagina’s nabeschouwing op de Jewels & Watches Retailbeurs. Zeker de moeite waard om even goed te bekijken, want dan weet u meteen wat u gemist heeft als u niet bent gaan kijken, en waarom u in maart wellicht wel weer ervoor kiest om te gaan. Op een beurs gebeurt altijd wat namelijk en je ziet er ook altijd weer veel noviteiten. “WE HEBBEN HIER EN DAAR WAT GEFINETUNED AAN ONZE OPMAAK OM ONZE UITSTRALING WAT FRISSER EN MEER VAN DEZE TIJD TE MAKEN”

... DE JUWELIER NR 5 2022 4 P. 10 Interview Janne Wouters is pas 22 jaar oud, maar nu al bestiert ze alweer vier jaar een succesvolle eigen winkel met atelier waar ze als goudsmid de mooiste sieraden mag vervaardigen. Het succesverhaal van Janne neemt steeds grotere vormen aan, want inmiddels heeft ze met Minioro haar eigen sieradenmerk overgenomen. P. 26 Aller Spanninga Het afgelopen jaar heeft er bij Aller Spanninga achter de schermen eigenlijk geheel geruisloos een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Erik Walinga heeft bewust een stapje naar de achtergrond gezet en zelf zijn opvolger gekozen. Al meer dan een jaar is zodoende Folkert van der Wei klaargestoomd voor zijn nieuwe rol. P. 16 Coverstory Op 21-jarige leeftijd maakte de Yvo Staudt tijdens zijn conservatoriumstudie in Italië zijn eigen mechanische horloge vanuit een obsessieve vlucht voor eenzaamheid. Nu, bijna negen jaar later, heeft het horlogemerk Staudt Chronometrie een collectie opgebouwd van 37 mechanische horloges van edelstaal en massief goud en ligt het bij gerenommeerde juweliers. P. 36 Jewels & Watches Retailbeurs Wij blikken terug op de Jewels & Watches Retailbeurs en dat doen we dit keer iets uitgebreider dan u van ons gewend bent. We hebben onze opmaak iets aangepast en daarbij ook de manier waarop we terugblikken op beurzen. INHOUD 10 16 26 36

DE JUWELIER NR 5 2022 5 P. 44 Goudwisselkantoor Goudwisselkantoor heeft de afgelopen 35 jaar een ongekende opmars ingezet wat heeft geleid tot een groot aantal winkels waar oud goud in- en verkoop de hoofdmoot behelst, maar het bedrijf is én doet veel meer. Sinds vorig jaar is er een nieuwe ‘tak van sport’ bijgekomen voor Goudwisselkantoor, want ze hebben nu ook de rol van groothandel op zich genomen. P. 60 WSBdesign.com Wat een geplande verhuizing moest worden vanwege een mooie groei en het gebrek aan ruimte, werd voor Robert en Francien van Juwelier Haesen bittere noodzaak toen Valkenburg het toneel werd van een overstroming die men decennialang niet had ervaren in de Limburgse stad. P. 54 Opkomst beurs Het is al decennialang een vast gegeven dat de beurs georganiseerd wordt, maar toch lijkt de animo vanuit retailers minder te worden om de moeite te nemen de Jewels &Watches-evenementen te bezoeken, met als dieptepunt wat ons betreft de afgelopen editie die van 4 tot en met 6 september plaatsvond. Wij laten een aantal mensen aan het woord die de meerwaarde van de beurs duiden. P.72 Juwelier in Beeld Op het moment dat u dit leest is de kans groot dat Juwelier Veringa haar deuren definitief gesloten heeft. Eerder dit jaar maakten Milou en John bekend dat 2022 hun laatste jaar werd. Ingegeven door gezondheidsredenen komt er zo een vroegtijdig – want John en Milou zijn nog te jong om te stoppen – einde aan het avontuur dat voor Milou in 1992 begon. 44 60 72 54

DE JUWELIER NR 5 2022 6 NIEUWS De afgelopen jaren verdwenen steeds meer juweliers uit het straatbeeld. Tien jaar geleden telde Nederland nog 2.085 juweliers. Nu zijn dit er 1.605, een daling van 23%. Vooral in 2015 daalde het aantal juwelierszaken hard: mede door het faillissement van Siebel sloten 150 juwelierszaken dat jaar hun deuren. Nu lijkt het tij te keren. Voor het eerst in 10 jaar is er weer een groei te zien van het aantal juweliers in Nederland. Je kunt in Nederland nu terecht bij 1.605 juweliers. 39% van deze winkeliers is zelfstandig. GROOTSTE TOENAME IN ZUID-HOLLAND De grootste toename is te zien in de zuidelijke provincies. In Zuid-Holland steeg het aantal juweliers dit jaar met 5. Ook in Zeeland, Gelderland en Utrecht kwamen er juweliers bij. 3 per provincie. Alleen in Noord-Brabant daalde het aantal, 10 juweliers zaken sloten hun deuren. Meer weten: https://bolddata.nl/nl/bedrijven/nederland/juweliers/ AANTAL JUWELIERS NA 10 JAAR WEER GESTEGEN HET AANTAL JUWELIERS IS SINDS JAREN WEER EENS TOEGENOMEN. DAT IS DE CONCLUSIE VAN BOLDDATA NAAR AANLEIDING VAN EEN ONDERZOEK NAAR HET AANTAL JUWELIERS. ER IS VOOR HET EERST IN TIEN JAAR EEN STIJGING TE ZIEN VAN HET AANTAL JUWELIERS IN NEDERLAND AL IS HET ZEER MINIMAAL. UIT CIJFERS VAN DATASPECIALIST BOLDDATA BLIJKT DAT ER IN 2021 15 NIEUWE JUWELIERS ZIJN BIJGEKOMEN. NEDERLAND TELT MOMENTEEL 1.605 JUWELIERS. Een leuke bijkomstigheid voor de bruidsparen die hun stem hebben uitgebracht is dat zij ook kans maken op het winnen van hun favoriete set trouwringen. Deze set wordt ter beschikking gesteld door het merk met de meest publieksvoorkeurstemmen. De genomineerde trouwringensets dit jaar waren van: Aller Spanninga, Bouchard, Breuning, Christian Bauer, Desiree, Georg Jensen, Martinshof, Meister en Touché Jewels. De Award winnaar met de meeste voorkeurstemmen (32,9%) is Christian Bauer. Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs in Utrecht nam een verraste Steven Sap van Sap Luxury Goods en Christian Bauer Nederland de Award feestelijk in ontvangst. CHRISTIAN BAUER AWARD WINNAAR VERKIEZING TROUWRING VAN HET JAAR 2022 OM BRUIDSPAREN TE INSPIREREN MET DE MOOISTE TROUWRINGENSETS EN TEGELIJKERTIJD KENNIS TE LATEN MAKEN MET DE BIJBEHORENDE MERKEN, INITIEERDE BRUID & BRUIDEGOM MAGAZINE IN NEDERLAND EN BELGIË DE VERKIEZING TROUWRING VAN HET JAAR. BIJ DEZE ALLEREERSTE EDITIE VAN DEZE VERKIEZING KONDEN BRUIDSPAREN STEMMEN OP ÉÉN VAN DE 9 GENOMINEERD SETS EN MERKEN. IN DE PERIODE MEI TOT EN MET EIND AUGUSTUS 2022 HEBBEN VELE DUIZENDEN BRUIDSPAREN VIA BRUIDENBRUIDEGOM.NL EN.BE OP HUN FAVORIETE SET GESTEMD.

BETTER STARTS NOW Time for Global Players. Being at home in the metropolises of the world, the radio-controlled chronograph in a sporty design is your reliable partner. At any time. Everywhere. CB5945 -85L / CAL I BER E660 citizenwatch.eu

DE JUWELIER NR 5 2022 8 NIEUWS We kennen Hirsch allemaal als de hoogwaardige leverancier van horlogebanden. In Nederland heeft het bedrijf al een lange geschiedenis als horlogebandenleverancier en een groot aantal juweliers heeft de horlogebanden van Hirsch al eerder verkocht. Hirsch produceert topkwaliteit banden en met de collectie kan een juwelier zich onderscheiden. Hirsch is al specialist in leerbewerking sinds 1765 (!) en heeft zich vanaf 1945 specifiek gericht op de productie van horlogebanden. Het vakmanschap is een gegeven en kwaliteit is leidend. Wereldwijd heeft het bedrijf een zeer groot aantal verkooppunten en in Oostenrijk – waar de horlogebanden geproduceerd worden en worden verstuurd naar de Europese dealers – is een voorraad van 1 miljoen banden. ALLE SEGMENTEN De horlogebanden van Hirsch bestrijken het hele spectrum. Van het lage segment tot het allerhoogste segment zijn er een aantal gegevens. Bijna alle banden zijn waterdicht, in de sauna getest en vervaardigd volgens de Rembordé-techniek. De hoogst mogelijke kwaliteit wordt op deze manier gewaarborgd en het werken volgens deze principes heeft er ook toe geleid dat Hirsch een zeer goede naam heeft opgebouwd. SETTE Met het presentatieconcept Sette heeft Hirsch een andere troef in handen. Dit presentatiesysteem zorgt ervoor dat een juwelier gemakkelijk en overzichtelijk het Hirsch-assortiment in de winkel kan tonen en waar de klant zelf de keuze kan maken voor een band. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com Weisz Group voegt Hirsch toe aan portfolio WEISZ GROUP HEEFT HET REEDS INDRUKWEKKENDE PORTFOLIO RECENT UITGEBREID MET HIRSCH. DIT JAAR ZAL WEISZ GROUP NOG OPTREDEN ALS AGENT VOOR HIRSCH, MAAR IN HET NIEUWE JAAR GAAT HET BEDRIJF DE ROL VAN DISTRIBUTEUR OP ZICH NEMEN. MET HIRSCH VOEGT WEISZ GROUP EEN PRACHTIG MERK ÉN ECHT SERVICEPRODUCT TOE AAN HAAR MERKENPAKKET, WAARMEE EEN JUWELIER ZICH NOG VERDER KAN ONDERSCHEIDEN.

DE JUWELIER NR 5 2022 9

DE JUWELIER NR 5 2022 10 INTERVIEW JANNE WOUTERS Minioro wordt nieuw leven ingeblazen JANNE WOUTERS IS PAS 22 JAAR OUD, MAAR NU AL BESTIERT ZE ALWEER VIER JAAR EEN SUCCESVOLLE EIGEN WINKEL MET ATELIER WAAR ZE ALS GOUDSMID DE MOOISTE SIERADEN MAG VERVAARDIGEN. HET SUCCESVERHAAL VAN JANNE NEEMT STEEDS GROTERE VORMEN AAN, WANT INMIDDELS HEEFT ZE MET MINIORO HAAR EIGEN SIERADENMERK OVERGENOMEN. AAN AMBITIES GEEN GEBREK BIJ JANNE EN MET MINIORO HEEFT ZE NATUURLIJK OOK GROOTSE PLANNEN. WIE IS JANNE EN WAT ZIJN DIE PLANNEN MET MINIORO? WIJ ZIJN OP BEZOEK IN HAAR ATELIER IN HAPERT WAAR JANNE WOUTERS GOUDSMID JUWELIER GEVESTIGD IS OM ANTWOORDEN TE KRIJGEN OP DEZE EN MEER VRAGEN. Nabij de Belgische grens, onder de rook van Eindhoven, ligt het dorpje Hapert waar Janne Wouters haar eigen winkel met atelier in 2018 opende. Net achttien jaar oud en dan al een eigen winkel: het past helemaal in het verhaal van Janne, want als vijftienjarige nam ze al een grote beslissing door haar opleiding tot goudsmid in Antwerpen te gaan volgen. Hoe dat kwam legt ze zelf uit: “Ik ben altijd al creatief geweest, van jongs af aan. Ik ben enig kind dus ik moest mezelf ook wel vermaken. Gaf je mij een pen en papier en ik was wel even zoet. Op de middelbare school heb ik een zware periode gehad. Ik werd veel gepest – veelal door andere meiden – en koos zodoende voor een technisch lessenpakket om aan die pesterijen te ontsnappen. Ik kwam als enige meisje in een klas met jongens, maar dat heeft mij heel erg geholpen. Ik heb geleerd veel meer voor mezelf op te komen. Tijdens een stage bij een bedrijf dat schakelkasten maakte, merkte ik na één dag al dat ik dat werk niet de rest van mijn leven zou willen doen. “Kijk eens naar de opleiding tot goudsmid, dat is echt iets voor jou”, zei mijn lerares Beeldende Vorming destijds en zogezegd zo gedaan. Ik ben gaan Googlen en wat ik las en zag, trok mij heel erg aan allemaal. Er was één probleempje: de opleidingen zijn in Antwerpen en Schoonhoven en ik was vijftien toen ik klaar was met de middelbare school.’

DE JUWELIER NR 5 2022 11 SLAGEN ALS GOUDSMID Volledig overtuigd van haar keuze om goudsmid te worden, wist Janne haar ouders zover te krijgen dat ze ondanks haar jonge leeftijd op kamers mocht en de keus viel op Antwerpen. “Eigenlijk wilden mijn ouders niet dat ik ging en opteerden ze voor een tussenopleiding, maar dat had alleen als tijdsoverbrugging gegolden. Waarom wachten als je weet wat je wilt? Ik mocht uiteindelijk toch gaan en de opleiding in Antwerpen was voor mij de juiste keus. Ik kwam terecht in een KOT: kamers onder toezicht. Daar waren twee conciërges die de boel een beetje in de gaten hielden en dat was voor mijn ouders een hele geruststelling. Voor een jong meisje zoals ik was het een enorme stap, van een klein dorpje naar een enorme wereldstad. De eerste twee jaar waren dan ook pittig en spannend voor mij. Dat ik de opleiding zo leuk vond en wilde slagen als goudsmid, heeft mij in die periode op de been gehouden.” EIGEN WINKEL EN ATELIER Tijdens haar opleiding tot goudsmid in Antwerpen, ervaarde Janne ook in de praktijk wat het vak inhield. “In mijn tweede leerjaar mocht ik stage lopen bij juwelier Verto in Veldhoven. Daar heb ik héél veel geleerd, maar zag ik ook dat ik niet als goudsmid alleen maar achter een werkbank wilde werken in een atelier. Dat was niet mijn ambitie en mijn vader – die zelf ondernemer is – vroeg me wat ik dan wilde gaan doen? Ik wilde graag voor mezelf beginnen, maar begreep dat dit niet zomaar een uitgemaakte zaak was. Mijn vader heeft zijn eigen bedrijf met eigen pand in Hapert en gaf aan dat daar nog wel ruimte was voor mij om een winkel en atelier te openen. Zo heb ik op mijn achttiende met behulp van mijn ouders hier de winkel geopend.” MINIORO Na een opstartperiode, wist Janne na ruim twee jaar haar klantenkring dusdanig uit te breiden dat ze het té druk kreeg. “Het werd echt te druk, want ik had geen privéleven meer over. Na drie-en-een-half jaar heb ik Marjolein aangenomen om mij te ondersteunen. Verder zijn er twee stagiaires en mijn ouders helpen ook nog. De afgelopen jaren ben ik ook verder op weg geholpen door René Verhoeven, André Smits en Bas Verdonk. Door hen heb ik zoveel mogelijkheden gekregen, zoals het overnemen van Minioro. André richtte Minioro in 2016 op en René nam het in 2019 over. Ik kende Minioro al van mijn tijd bij Juwelier Verto en ik verkocht het zelf ook in mijn winkel. Het is gewoon een heel mooi, tijdloos sieradenmerk, waar te weinig mee gedaan werd voor mijn gevoel. De potentie schat ik heel hoog in. Toen ik René benaderde met de vraag of Minioro te koop was, kreeg ik nee en ja te horen. Nee, eigenlijk willen we er niet van af, ja als jij het gaat doen, dan staan we daarvoor open. Het is echt heel snel gegaan, want mijn plan was om een eigen sieradenmerk op te richten – en daar was ik al ver mee – maar dit kwam op het juiste moment.” PROFESSIONALISEREN “Klein, fijn en persoonlijk, dat is waar Minioro voor staat”, vervolgt Janne. “Minioro vindt zijn oorsprong in 2016. De naam komt voort uit ‘mini’, wat natuurlijk klein betekent en ‘oro’ wat staat voor goud in het Italiaans. Plat vertaald, klein goud dus. De sieraden van Minioro zijn tijdloos, persoonlijk en uniek en voor een heel breed publiek. Zoals gezegd is de potentie echt enorm, maar er moest wel het een en ander geprofessionaliseerd worden in mijn ogen. De merkbeleving hebben wij volledig aangepast, het P.O.S.- materiaal geüpgraded, de collectie op orde gebracht en de online uitingen en social media-kanalen vormgegeven. We hebben Minioro op 1 juli overgenomen en in de afgelopen maanden hard gewerkt om het merk de aandacht te geven die het verdient.” COLLECTIES De collectie van Minioro bestaat uit diverse lijnen zoals Symbol, Initial en Circle bestaande uit armbanden, ringen, colliers en oorstekers, vervaardigd in het atelier van Janne Wouters van goud of zilver. “We hebben de collectie uitgebreid met de Satin collectie, bestaande uit satijnen koorden WE WILLEN DE HOGE KWALITEITSSTANDAARD KUNNEN BLIJVEN GARANDEREN EN AAN DE VERWACHTINGEN VAN DEALERS EN CONSUMENTEN KUNNEN VOLDOEN. MAAR WE HEBBEN GROTE AMBITIES waaraan gouden bedels met symbolen of initialen gedragen worden. Ook het aantal modellen en maten hebben we teruggebracht tot het hoognodige om overzicht te creëren. Maar we hebben al zoveel plannen voor nieuwe collecties. Dat zal echt iets anders zijn, maar wel in het beeld van Minioro.” MERKBELEVING Janne heeft een duidelijk beeld bij hoe Minioro gepresenteerd moet worden. “De merkbeleving is heel belangrijk en daarom hebben we nieuwe displays ontworpen, waarop de collecties breed gepresenteerd kunnen worden. Het doel is natuurlijk dat consumenten voor Minioro de juwelier bezoekt. Ik merk het al in mijn eigen winkel, waar onze klanten speciaal voor Minioro komen. Om dat landelijk te bereiken gaan we Minioro onder de aandacht brengen via social media en door middel van influencers. Online exposure is gewoon heel belangrijk. Als nieuwe generatie geloof ik daar heilig in en dat is dus een heel belangrijk onderdeel van onze strategie.” JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs was Janne aanwezig om het nieuwe Minioro te presenteren. “Bas, René en André waren daar aanwezig met Touché Jewels en Bas vroeg mij of ik daar Minioro niet wilde tonen. Dat was natuurlijk een geweldige kans en ik ben daarop ingegaan. Het was nogal wat werk om alles goed voor te bereiden, maar het is gelukt om alles op de goede manier te presenteren. We hebben alle dealers van Minioro uitgenodigd om te komen kijken en daar heeft een groot deel gehoor aan gegeven. We hebben hele leuke gesprekken gehad en nagenoeg iedereen is blij dat Minioro weer een impuls heeft gekregen. Als dealer heb je een gouden kans met Minioro, mits je het breed presenteert en ermee aan de slag gaat. Ik ben volledig overtuigd dat de juwelier het juiste kanaal is om Minioro via te verkopen. Wij hebben dan ook geen webshop voor consumenten. Er is uiteraard wel een website waar consumenten alle informatie en winkelverkoopprijzen kunnen vinden.” GROTE AMBITIES Eigenlijk in een paar maanden tijd heeft Janne Minioro naar haar hand gezet. “Het geloof van onze kant is groot en we gaan verder met optimaliseren waar het nodig is. Maar het devies is ook stapje voor stapje groeien. Ik kan wel zeggen dat we tweehonderd dealers willen, maar realiteit is dat we het ook qua productie moeten kunnen behappen. We willen de hoge kwaliteitsstandaard kunnen blijven garanderen en aan de verwachtingen van dealers en consumenten kunnen voldoen. Maar we hebben grote ambities.” Meer informatie: Minioro Tel. +31 (0)6 37143355 www.minioro.nl

DE JUWELIER NR 5 2022 12 PRODUCTNIEUWS Om onbedoeld chippen of andere schade aan parels en koralen te voorkomen is deze spiraalboor uitgerust met vier snijkanten. Dit vergroot het contactoppervlak met de sieraden en vermindert het risico op splijteffecten. Deze spiraalboorserie is verkrijgbaar in diameters van 0,7 tot 2,3 mm. En om betrouwbare boorresultaten te bereiken, kan het worden gebruikt met de volgende aanbevolen snelheid: bij stationair/staand boren met 8.000 tot 14.000 omwentelingen per minuut en tussen 5.000 en 9.000 omwentelingen per minuut tijdens boren uit de vrije hand. Meer informatie: Busch & Co. Tel. +49 (0) 2263 860 | www.busch.eu SPIRAALBOREN SPECIAAL VOOR PARELS DE GEREEDSCHAPPEN VAN BUSCH STAAN BEKEND OM DE PRETTIGE HANTEERBAARHEID EN GOEDE PRESTATIES. BUSCH BIEDT MET DE 4203 SPIRAALBOOR, GEMAAKT VAN FIJNKORRELIG HARDMETAAL, EEN GEREEDSCHAP VOOR DELICAAT BOREN VAN GEVOELIGE PARELS EN KORALEN. De Khaki Navy Scuba Syroco Special Edition wordt aangedreven door het H-10 automatische uurwerk met een gangreserve van 80 uur en wordt gecombineerd met een blauwe rubberen band. De unieke gravure aan de achterkant van de kast viert het partnerschap tussen Hamilton en Syroco, genoemd naar de beruchte, onstuimige Siroccowinden in de Saharawoestijn. Meer informatie: Swatch Group Nederland Tel. 040-219 9999 | www.swatch.nl HAMILTON X SYROCO DE NIEUWE KHAKI NAVY SCUBA SYROCO SPECIAL EDITION GEEFT EEN BIJZONDERE NIEUWE DRAAI AAN DIT KLEURRIJKE EN NAUWKEURIGE DUIKHORLOGE: HIJ IS GEÏNSPIREERD OP SYROCO’S INNOVATIEVE, DOOR DE WIND AANGEDREVEN HOGESNELHEIDSVAARTUIG — DAT ALS DOEL HEEFT OM HET SNELHEIDSRECORD ZEILEN TE VERBRIJZELEN EN DE TOEKOMST VAN KOOLSTOFVRIJ ZEETRANSPORT VORM TE GEVEN — EN IS VOORZIEN VAN EEN FRAAIE BLAUWE WIJZERPLAAT MET EEN MOTIEF DAT DE STREEFSNELHEID VAN 150 KM/U SYMBOLISEERT. EEN MATCHENDE BLAUW-EN-ZILVEREN DUIKBEZEL MAAKT HET GEHEEL AF.

SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 MÜNCHEN (DE) + 49 89 1241 39379 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM JUWELIER HAESEN // VALKENBURG

Tel. +31 (0)492 532373 email: info@briljant-sieraden.nl www.briljant-sieraden.nl

De nieuwe Alpiner Extreme Regulator Automatic heeft een wijzerplaat die doet denken aan het fijne guillochémotief van traditionelere stukken, maar Alpina blijft trouw aan zijn DNA. Een exclusief motief van driehoeken, symbool voor de Alpentoppen, is nu over de hele wijzerplaat aangebracht - in tegenstelling tot zijn voorgangers, waarvan de beroemde driehoeken alleen het midden sierden. De driehoeken vangen de zonnestralen op en laten de wijzerplaat baden in licht. De weerspiegelingen geven de wijzerplaat reliëf en laten hem als het ware tot leven komen. Deze wijzerplaat is uitgevoerd in granietachtig grijs, naar het voorbeeld van de bergen waar Alpina is ontstaan, en biedt een perfect contrast met de lichtgevende, blauwe uren- en secondewijzers. GEMAAKT VOOR AVONTUUR Het marineblauw is terug te vinden op de ring, de rubberen grip op de kroon en op de getextureerde rubberen band. De geïntegreerde band is samen met het rubber een must voor elke avonturier. Voor dagelijks gebruik en een optimaal comfort tussen twee expedities door werd de ergonomie van de band verbeterd. De horlogeband past zich perfect aan de vorm van de pols aan en blijft discreet, zonder zijn karakter te verliezen. De kast, de esthetische signatuur van de Alpiner Extreme Regulator-lijn, behoudt de kwaliteiten die hem zo succesvol hebben gemaakt. De kast is met zijn 41 mm kleiner, maar nog altijd even robuust: van staal, kussenvormig en waterbestendig tot 200 meter. Het model heeft een ring met zes schroeven waarvan de spoed als driehoek is getekend, en een kroonkurk op 3 uur die in balans wordt gehouden door een tegenoverliggende versterking op 9 uur. De kast is geborsteld en de hoeken gepolijst om het model reliëf te geven. De Alpiner Extreme Regulator Automatic komt in een beperkte oplage van 888 stuks en wordt aangedreven door het solide AL-650 kaliber dat al sinds 2005 de toon aangeeft. Meer informatie: Frédérique Constant Nederland Jos van Hugte | Tel. +31 (0)6 36276676 www.alpinawatches.com ALPINER EXTREME REGULATOR AUTOMATIC DE ALPINER EXTREME REGULATOR AUTOMATIC, EEN TOONAANGEVEND MODEL DAT VOOR HET EERST IN 2005 WERD GEPRESENTEERD, IS NU IN EEN NIEUW JASJE WEER TE VINDEN IN DE ALPINA-COLLECTIE. DEZE KRACHTIGE CREATIE IS UITGEVOERD MET EEN APARTE WEERGAVE VAN UREN, MINUTEN EN SECONDEN, EN EEN KAST DIE, ZOALS DE NAAM AL ZEGT, DE MEEST EXTREME OMSTANDIGHEDEN KAN WEERSTAAN, EN DIE PERFECT DE MISSIE VAN ALPINA ILLUSTREERT. IN 2022 TOONT DE ALPINER EXTREME REGULATOR AUTOMATIC NIEUWE LIJNEN EN IS VOOR HET EERST VERKRIJGBAAR IN EEN ULTRACOMPACT FORMAAT VAN 41 MM. DE ZORGVULDIG GECISELEERDE WIJZERPLAAT GEEFT HET EEN UITGESPROKEN UITSTRALING: EEN COMBINATIE VAN INTENSE SENSATIES EN CODES UIT DE HORLOGERIE. DE JUWELIER NR 5 2022 15 HORLOGES

DE JUWELIER NR 5 2022 16 COVERSTORY STAUDT CHRONOMETRIE STAUDT CHRONOMETRIE IS KLAAR VOOR VOLGENDE STAP STIEKEM DROMEN WE ER ALLEMAAL EEN BEETJE VAN: SUCCESVOL JE EIGEN HORLOGEMERK OPZETTEN. OP 21-JARIGE LEEFTIJD MAAKTE DE JONGE YVO STAUDT TIJDENS ZIJN CONSERVATORIUMSTUDIE IN ITALIË ZIJN EIGEN MECHANISCHE HORLOGE VANUIT EEN OBSESSIEVE VLUCHT VOOR EENZAAMHEID. DIT ZONDER DOEL OM HET TE VERKOPEN OF EEN BEDRIJF TE BEGINNEN. NU, BIJNA NEGEN JAAR LATER, HEEFT HET HORLOGEMERK STAUDT CHRONOMETRIE EEN COLLECTIE OPGEBOUWD VAN 37 MECHANISCHE HORLOGES VAN EDELSTAAL EN MASSIEF GOUD EN LIGT HET BIJ GERENOMMEERDE JUWELIERS. MAAR HEEFT DEZE HORLOGEONDERNEMER OOK ZIJN DROMEN WAARGEMAAKT? ”Hij wilde al accordeonist worden voordat hij het woord kon uitspreken”, aldus Jenny, Yvo Staudts moeder. Het leven van deze jonge tukker stond al vroeg in het teken van dit uitzonderlijke instrument. Op zijn 18e vertrok hij naar Italië om daar bij een wereldberoemde musicus te studeren op het conservatorium. Aldaar verloor hij de relatie met zijn instrument en gleed af in een dal van eenzaamheid. Om dit te maskeren focuste hij zich op een oude liefde: horloges. Staudt kocht oude uurwerken om ze te slopen en weer te assembleren. ‘IK BEN YVO EN MAAK HORLOGES’ Langzaam ontstond een visie over zijn perfecte horloge: blauwe wijzerplaat, ingetogen uitstraling en van topkwaliteit. Dat vond hij niet, dus zat er maar één ding op: dan maak je het zelf. Yvo keerde terug naar Nederland met een zelfgemaakt horloge om zijn pols. Daar werd hem al gauw gevraagd wat hij droeg en waar het gekocht kon worden. Een fantastisch compliment. Staudt begon spontaan maximaal bij te lenen van zijn studiefinanciering. Een werkbank werd aangeschaft, hij ontwikkelde een eigen titanium horlogekast, zette een website in elkaar, maakte foto’s van zijn horloges en ging met zijn studenten-treinkaart naar juweliers met de simpele pitch: ik ben Yvo, kom uit Hengelo, speel accordeon en maak horloges. ONTWIKKELAAR VAN HORLOGES Vanuit een idyllisch 16e-eeuws boerderijtje in het pittoreske Ootmarsum in het oosten van ons land werkt Staudt met een team van vijf medewerkers aan hun mechanische horloges in de aanvang van het hoge segment (van €1.800,- tot €18.000,-). “Alles ontwerp en ontwikkel ik nog steeds zelf”, vertelt Yvo. “Horlogekasten, uurwerkonderdelen, wijzertjes, etc. Vervolgens laten we onderdelen fabriceren door onze partners in Duitsland en Zwitserland, waarna onze eigen horlogemakers het horloge assembleren.” Overigens ziet hij zichzelf liever als ontwikkelaar van horloges, alhoewel hij zijn eerste 150 horloges wel zelf assembleerde, vindt hij zelf dat zijn horlogemakers dat veel beter kunnen dan hij. COLLECTIES Het assortiment bestaat uit strak vormgegeven automaten, chronografen en handopwinders in edelstaal, massief goud of een combinatie daarvan, onderverdeeld in drie collecties: Ton sur ton, Prelude en Guilloche. Elk model in de Prelude-collectie draagt het DNA van het allereerste horloge dat Yvo in Italië maakte: modern klassiek, elegant en ingetogen. De Ton sur ton-collectie is frivoler van aard en bevat zes wisselende kleurrijke modellen waarbij de wijzerplaat dezelfde kleur heeft als de band. Typisch aan deze collectie is dat men de wijzerplaat en band kan omwisselen voor een nieuwe kleur. Met de Guilloche-collectie richt

DE JUWELIER NR 5 2022 17 Staudt zich op de echte horlogeliefhebber: de massief zilveren en 18 karaats gouden wijzerplaten worden handmatig voorzien van een Guillochepatroon. Een proces dat drie dagen duurt per wijzerplaat én geen enkele wijzerplaat is hetzelfde. JOUW NAAM OP DE WIJZERPLAAT In oktober 2022 introduceert Staudt een nieuwe line-up van de Prelude Automatic. Dit horloge is het meeste slanke model tot op heden en bevat voor de eerste keer een geïntegreerde edelstalen horlogeband. De horlogekast is 40.8mm in diameter en maar 8.8mm dik. Het horloge is beschikbaar in zes verschillende wijzerplaten, waarvan sommige verkrijgbaar zijn met een 18 karaats massief gouden bezel of volledig massief gouden kast. Prijzen in staal vanaf €2.798,-, met gouden bezel €3.998,- en in het massief goud €12.249,-. Yvo: “Klanten krijgen de unieke mogelijkheid om een datum, initialen of persoonlijke tekst op de wijzerplaat, kroon of deksel te vereeuwigen. Het ontwerp kan opgesteld worden bij de juwelier aan de hand van vaste waarden, waarna de klant zijn gepersonaliseerde horloge binnen vijf weken ontvangt. In de tussentijd ontvangt de juwelier foto’s van het proces, zodat deze gedeeld kunnen worden met de klant. De meerprijs bedraagt ongeveer €240,-.” SAMENWERKEN In de afgelopen 9 jaar heeft Staudt een netwerk opgebouwd van retailers in Nederland, Duitsland en Ierland. In Nederland wordt het bijvoorbeeld verkocht bij bekende namen zoals Van Hell, Nellissen of HA-juweliers. In Duitsland ligt Staudt in het allerhoogste segment naast Patek Philippe bij bijvoorbeeld Juwelier Kühnle in Fürth of Mauer in Essen. Een bijzondere prestatie voor een piepjong merk. “We werken actief samen met de juwelier en zetten ons eigen merk en verhaal in dienst van de juwelier en zijn netwerk”, vertelt Yvo. Veel bekende merken teren op hetzelfde verhaal: ze maken al 150 jaar horloges en gaandeweg hebben ze zich verdiept in een specificatie, zoals vliegen, duiken, autoracen, muziek etc. In deze fase van het bedrijf zet Staudt de personal brand voorop. Een onderscheidende en sterke factor die maar weinig merken kunnen gebruiken. Het is een authentieke manier om in de doelgroep van de juwelier een community op te bouwen van horlogeliefhebbers. Dat kan door evenementen, lokale social media campagnes of advertenties, maar soms werkt Yvo zelfs een dag mee in de winkel. POEPEN ZONDER DRUKKEN, DAT IS VERLEDEN TIJD Yvo vertelt: “Veel juweliers willen een merk waar vraag naar is. Poepen zonder drukken, noem ik dat. Dat is verleden tijd. Vraag moet je creëren. Grote vraaggestuurde merken hebben een eigen agenda die niet in dienst staat van de onafhankelijke juwelier. Je moet als retailer goed weten wie je bent; waar jouw eigen merk voor staat. Met die waarden zul je actief jouw doelgroep moeten benaderen met een assortiment dat jouw eigen identiteit versterkt. Doe je dit andersom, wordt je slaaf van de merken die je voert. Wij opereren als ‘niche in de mainstream’. Dat betekent dat we ons positioneren als een nieuw, authentiek en eerlijk geprijsd, hoogwaardig, luxe horlogemerk voor een mainstream klant die op zoek is naar een speciaal horloge om een bijzondere fase in zijn leven te markeren. In Nederland zijn we op zoek naar een 30-tal onafhankelijke bevlogen juweliers in de bovenkant van het middensegment en het hoge segment, die onze visie delen en focus hebben voor een actief partnerschap. Omdat we goed begrijpen dat juweliers druk zijn, nemen we veel van deze samenwerking op ons. We hebben marketingmedewerkers die fulltime bezig zijn om initiatieven met juweliers te faciliteren. De komende jaren bouwen wij onze collectie uit voor een bredere doelgroep, waaronder de toevoeging van een sportieve collectie.” Meer informatie: Staudt Chronometrie B.V. Tel. +31 (0) 88 00 44 999 info@staudt-twenthe.com www.staudt-twenthe.com

DE JUWELIER NR 5 2022 19 SIERADEN Voor het vervaardigen van de Coeur de Lion-sieraden wordt uitsluitend gewerkt met de meest hoogwaardige materialen, zoals roestvrij staal, kristallen en edelstenen zoals amethist, aventurijn, hematiet, onyx, rozenkwarts, carneool, amazoniet, rokerig kwarts en tijgeroog. Coeur de Lion stelt ook de hoogste eisen aan zichzelf als het gaat om de productieproces. Talrijke productiestappen worden nog steeds liefdevol uitgevoerd met de hand in de studio's in Stuttgart en ieder voor- en najaar weet Coeur de Lion weer te verrassen met verschillende noviteiten. ELEGANTE TRILOGIE Deze herfst en winter is dat niet anders. Liefhebbers van sieraden kunnen zich verheugen op een verbluffend ontwerp dat verschillende gevormde elementen samenbrengt voor een tijdloos mooi effect. Bijzondere highlights hier zijn de colliers met afneembare hanger en de bijpassende oorbellen – een trilogie in zilver, goud en roségoud. Verder is er ook een bijpassend collier met delicate GEOCUBE®-elementen. Meer informatie via: Richard Günther (West-Nederland, Vlaanderen, Brussel) Tel. 0031(0) 686 692 961 richard.guenther@coeur.de Tessa de Vos (Oost-Nederland) Tel. 0031(0) 657 279 966 tessa.devos@coeur.de 35 jaar Coeur de Lion gevierd met opvallende collectie HET BEKENDEDUITSE SIERADEN- ENHORLOGEMERK COEUR DE LION BESTAAT 35 JAAR EN DEZE MIJLPAAL GAAT NATUURLIJK NIET ONOPGEMERKT VOORBIJ. HET JUBILEUM WORDT ONDER MEER LUISTER BIJGEZET DOOR DE INTRODUCTIE VAN EEN ZEER OPVALLENDE NIEUWE HERFST- EN WINTERCOLLECTIE. DE NOVITEITEN VAN COEUR DE LION ZIJN WEER ENORM HERKENBAAR, ONDERSCHEIDEND EN ZEER HOOGWAARDIG QUA KWALITEIT.

DE JUWELIER NR 5 2022 20 HORLOGES Honda Racing verwijst naar de motorsportactiviteiten die Honda Motor Co, Ltd. (hierna "Honda") over de hele wereld beoefent. De samenwerking tussen Honda Racing en EDIFICE, die beide hun oorsprong hebben in Japan, is sinds 2018 geëvolueerd vanuit een gedeelde toewijding aan het benutten van hightech capaciteiten in hun wereldwijde bezigheden. KLEURSTELLING Met als basismodel de EQB-2000, waarvan het kastontwerp is geïnspireerd op de ophangingsarmen van formule-raceauto's, is de nieuwe EQB2000HR een high-performance chronograaf met een kleurenschema dat is voorzien van de opvallende tint die Honda heeft gebruikt voor zijn iconische rode badge. De rode Honda-badge, die zijn wortels heeft in het ontwerp van de RA271 - een raceauto van Honda die in 1964 de eerste deelname van een Japanse autofabrikant aan een F1™-race was - is een symbool van de racegeest van het bedrijf en verschijnt uitsluitend op de auto's van het type R, een lijn in de commercieel verkrijgbare auto's. Dezelfde authentieke verf die voor deze rode badge is gebruikt, is gebruikt Casio maakt indruk met de EQB-2000HR CASIO PRESENTEERT DE EQB-2000HR, HET NIEUWSTE SAMENWERKINGSMODEL MET HONDA RACING IN DE EDIFICE-LIJN VAN HORLOGES, GEBASEERD OP HET MERKCONCEPT VAN "SPEED AND INTELLIGENCE". DEZELFDE AUTHENTIEKE VERF DIE WORDT GEBRUIKT IN DE RODE BADGE DIE OP DE AUTO'S VAN HONDA RACING PRIJKT, IS GEBRUIKT OP DE WIJZERPLAAT VAN HET HORLOGE. om de X in het midden van de wijzerplaat van het horloge te kleuren, waardoor het als een symbolisch pictogram verschijnt om een opvallend en krachtig horlogeontwerp te bereiken. "HRC"-LOGO Bovendien staat het Honda Racing Corporation "HRC"-logo, dat dit jaar is vernieuwd, op 3 uur op de wijzerplaat en is er een logo ter herinnering aan de 60e verjaardag van de oprichting van het Suzuka Circuit in 1962 door Honda op de achterkant van de kast gegraveerd. De band is gemaakt van Alcantara, een 100% Italiaans materiaal met een uitstekende duurzaamheid en ademend vermogen, dat ook wordt gebruikt in het interieur van Honda Type R-auto's. Deze en andere speciale ontwerpkenmerken geven uitdrukking aan de passie voor het racen die inherent is aan het wereldbeeld van Honda. TOUGH SOLAR De EQB-2000HR maakt gebruik van het Tough Solar oplaadsysteem, dat licht van fluorescentielampen en andere bronnen omzet om het horloge van stroom te voorzien, en van Mobile Link-functies die kunnen worden gebruikt door koppeling via Bluetooth® met een smartphone. Bij gebruik met de speciale CASIO WATCHES app past het horloge automatisch de tijd aan. De app maakt ook eenvoudige en intuïtieve instelling van de wereldtijd vanaf een smartphone mogelijk, evenals overdracht en weergave van stopwatchgegevens die op het horloge worden gemeten, wat allemaal ondersteuning biedt voor raceactiviteiten. Meer informatie: Casio Benelux Tel. 020-545 1070 | www.casio.nl

TOT 11 DAGEN BATTERIJDUUR Dat betekent meer doen, meer bewegen en meer weten over je gezondheid en fitheid met de Venu serie smartwatches. Venu Sq 2 Venu 2S Venu 2 Venu 2 Plus NIEUW GARMIN.COM

DE JUWELIER NR 5 2022 23 SIERADEN Oorsieraden worden nog voornamelijk als set verkocht. Het Belgische Tresoro doorbreekt met hun vernieuwende Maccicollecties dit fenomeen. De Macci collecties bestaan uit 18 karaat gouden en asymmetrische oorbellen die per stuk worden verkocht. Asymmetrische oorbellen lijken op elkaar, maar zijn stuk voor stuk toch verschillend. Macci oorbellen worden zo ontworpen dat binnen elke lijn alle oorbellen samen te combineren zijn. Voor de ontwikkeling van haar Macci collecties werkt Tresoro samen met zowel jonge als ervaren en getalenteerde goudsmeden en designers. De asymmetrische oorbellen van Macci zijn binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar. Tresoro is hiervoor een samenwerking aangegaan met Duvolee juweliers en goudsmidatelier. Mathieu Roobroeck, zaakvoerder Tresoro: “Het Duvolee team getuigt van ervaring, creativiteit en van een brandende “goesting” om hun klanten steeds nieuwe dingen te kunnen tonen. Ze doen dit niet alleen met mooie merken, maar ze hebben in-house ook alle nodige Juwelier Duvolee introduceert Macci Jewelry in Nederland JUWELIER DUVOLEE, AL BIJNA 25 JAAR EEN BEGRIP IN MIDDEN-NEDERLAND, STAPT IN HET ASYMMETRISCHE MATCHING AVONTUUR VAN MACCI EN GAAT DE VERKOOP VAN DE COLLECTIE ASYMMETRISCHE OORBELLEN IN NEDERLAND LANCEREN. vakmensen om mee te kunnen denken met hun klanten en voor hen iets passends te creëren. We kijken met Macci uit naar een mooie samenwerking en laten hen graag ons verhaal van asymmetrische oorbellen en matching verder vertellen.” Carla van der Vlugt, eigenaresse Duvolee: "Onderscheidend en vernieuwend zijn is een belangrijke drive voor ons. Wij verkopen alleen merken die tot in de details goed afgewerkt zijn en bestaan uit mooie, hoogwaardige materialen. Ook onze eigen collectie Nova by Duvolee en alle sieraden in opdracht worden van de beste kwaliteit edelmetalen en edelstenen gemaakt. Wij willen onze klanten voortdurend inspireren. Met Macci hebben we niet alleen een mooi nieuwe merk in huis, maar geven we ook een nieuwe en extra dimensie aan het dragen van oorsieraden.

DE JUWELIER NR 5 2022 24 NIEUWS “Wij hadden natuurlijk al enorm veel vertrouwen in ons concept maar je weet pas echt wat zwemmen is als je in het water ligt. Al de enthousiaste reacties die we sinds onze introductie hebben gekregen gaven een enorme boost in ons vertrouwen. Het was ontzettend leuk om naast al die bestaande connecties ook veel nieuwe mensen te leren kennen en iedereen uit te leggen waarom Uitblinkers een toegevoegde waarde is voor hun team. Wat we doen in het kort: Uitblinkers verzorgt trainingen speciaal voor medewerkers en ondernemers uit de juweliersbranche. De kennis en presentatie van uw medewerkers wordt door onze trainingen naar een hoger niveau getild. Niet alleen is er aandacht voor inhoudelijke kennis, ook wordt de samenwerking tussen de medewerkers verbeterd en leren zij de producten op de juiste manier te presenteren én te verkopen. Dit alles om de klant de beste ervaring te geven wanneer deze uw winkel bezoekt. Inmiddels zijn we dus lekker op weg en hebben we niet alleen onze eerste trainingen gegeven, maar zijn we zelfs al aardig volgeboekt dit jaar. Wat een enthousiasme en energie zien we terug in de trainingen die we gegeven hebben bij de verschillende juweliers teams. We kijken vol plezier en met dankbaarheid voor het gegeven vertrouwen terug op deze eerste periode en hebben enorm veel zin in de mooie dingen die nog komen!” Meer informatie: www.uit-blinkers.nl UITBLINKERS, THE STORY SO FAR! KIM VANHOMMERIG EN BAUKJE VAN DELFT TOONDEN ZICH EEN JAAR GELEDEN ALS ‘UITBLINKERS’ EN HEBBEN INMIDDELS AL MOOIE ERVARINGEN OPGEDAAN. “ONS IDEE VOOR UITBLINKERS BESTOND AL LANGER MAAR TOEN WE AL DIE KENNIS, CREATIVITEIT, ENERGIE EN ORGANISATIE SAMEN KONDEN LATEN KOMEN IN DE LANCERING VAN ONZE TRAININGEN SPECIFIEK VOOR DE JUWELIER, WAS DAT BEST EEN BEETJE SPANNEND.” KATHY VRIJDAG BIEDT JUWELIERS SALES SUPPORT Kathy biedt een oplossing zonder risico. “U kunt referenties vinden op mijn LinkedIn-pagina. Mijn doel is om mensen te ontlasten in hun werkdruk en zo links en rechts werknemers tijdelijk te vervangen. Dat kan voor één dag zijn, maar ook voor een langere periode en het mooiste van alles is, dat het werkt. Het contact met klanten, reparaties, de verkoop van mooie juwelen en horloges, etaleren, nieuwe medewerkers inwerken, adviseren of een verkooptraining: hoe mooi is het dat je passie je werk is en je collega's kunt ontlasten. Daarnaast ben ik ook begonnen met goudsmeden zodat ik deze service in de toekomst ook kan aanbieden. Mocht u nu of in de toekomst tijdelijk iemand nodig hebben, of meer informatie willen, bel me gerust.” Meer informatie: Kathy Vrijdag Tel. +31 (0)6 11 17 3085 | vrijdagkathy@gmail.com PERSONEELSPROBLEMEN ZIJN MEER EN MEER EEN GEGEVEN. OOK JUWELIERS KUNNEN AF EN TOE WEL WAT ERVAREN HULP GEBRUIKEN EN DAN BIEDT KATHY VRIJDAG UITKOMST. ZIJ IS UW SALES SUPPORT OP OPROEPBASIS. “IK WERK OP INTERIM BASIS BIJ JUWELIERSZAKEN. INMIDDELS HEB IK 18 JAAR ERVARING EN AL BIJ DIVERSE OPDRACHTGEVERS MET VEEL PLEZIER EN TEVREDENHEID MOGEN WERKEN.”

L I VE YOUR PASS I ON CL ASS I C S QUARTZ CHRONOGR APH TR I PL E CAL ENDAR f r e de r i que c ons t a n t . c om

DE JUWELIER NR 5 2022 26 INTERVIEW We zijn vaker in Joure geweest bij Aller Spanninga en weten wat we mogen verwachten. Een fraai atelier waar de vakmensen de laatste hand leggen aan de bijzondere ringen, een productiehal waar hypermoderne Benzinger machines en klassieke walsen in volledige synergie dienst doen om die ringen te realiseren én zoals gebruikelijk worden we ontvangen door Tom Blikslager die als vast gezicht voor de juwelier alweer een groot aantal jaren Aller Spanninga vertegenwoordigt. Wij treffen Tom en Folkert in Joure om te spreken over het nieuwe elan binnen het bedrijf. “Erik (Walinga red.) heeft een tijdje terug besloten om de dagelijkse leiding van Aller Spanninga uit handen te geven en is op zoek gegaan naar iemand die dat in zijn ogen het beste zou kunnen invullen. Met de komst van Folkert heeft Aller Spanninga nu twee aandeelhouders en hij regelt de dagelijkse gang van zaken, waar Erik op de achtergrond gewoon betrokken blijft”, legt Tom de nieuwe situatie uit. IT-BRANCHE Folkert is absoluut geen onbekende met Aller Spanninga. Sterker nog: hij is de reden dat Aller Spanninga de laatste jaren grote slagen heeft gemaakt op digitaal vlak. “Ik ben, samen met mijn team, verantwoordelijk geweest voor het realiseren van de website en de configurator van Aller Spanninga”, aldus Folkert. “Ik kom uit de IT-wereld en heb mijn strepen daar verdiend. Zodoende ben ik ook in contact gekomen met Erik en hij polste mij op een gegeven moment of ik open stond om hem op te volgen bij Aller Spanninga, omdat ik in zijn ogen de juiste man daarvoor was. ‘Jij past bij ons bedrijf en jij moet mij opvolgen’, zei hij letterlijk. Daar moest ik even over nadenken en heb ik uiteraard ook onderzoek gedaan naar de branche. Maar ik was al snel overtuigd dat dit een goeie stap was. Aller Spanninga is een prachtig bedrijf, dat de meest mooie producten maakt en is actief in een branche waar beleving enorm belangrijk is. Dat heeft mij overtuigd om deze uitdaging aan te gaan.” CONFIGURATOR Buiten een nieuwe dynamiek en elan, brengt Folkert ook zijn expertise op het gebied van IT mee. Iets waar Aller Spanninga al langer fors op inzet is natuurlijk de configurator en deze wordt in de toekomst alleen maar belangrijker. “De configurator is voor zowel onze dealers als hun klanten nu al dé tool om mee te werken bij het oriënteren, samenstellen en bestellen van de ringen. Middels onze configurator ontzorgen we onze dealers nog meer en maken we het hele proces nog gemakkelijker. De consument komt goed geïnformeerd binnen doordat ze zich hebben georiënteerd via de configurator. Wat er op de configurator is te zien voor de consument zijn alleen maar modellen die onze dealers in hun collectie waardoor de juwelier zijn of haar klanten dan als specialist en adviseur kan verrassen met nóg meer opties, want zijn configurator is uitgebreider en specialistischer. Vervolgens kan de juwelier de Nieuw elan bij Aller Spanninga ALLER SPANNINGA HEEFT EEN GROTE REPUTATIE OPGEBOUWD ALS (TROUW)RINGENPRODUCENT VOOR DE JUWELIERSBRANCHE. AL MEER DAN 150 JAAR LANG WORDT ER IN JOURE VAKKUNDIG GEWERKT AAN DE MEEST HOOGWAARDIGE (TROUW)RINGEN. ALS ENIGE, GROOTSTE ÉN OUDSTE RINGENPRODUCENT VAN NEDERLAND HEEFT ALLER SPANNINGA DAARDOOR EEN UNIEKE POSITIE IN ONS LAND VERWORVEN. HET AFGELOPEN JAAR HEEFT ER BIJ ALLER SPANNINGA ACHTER DE SCHERMEN EIGENLIJK GEHEEL GERUISLOOS EEN WISSELING VAN DE WACHT PLAATSGEVONDEN. ERIK WALINGA HEEFT BEWUST EEN STAPJE NAAR DE ACHTERGROND GEZET EN ZELF ZIJN OPVOLGER GEKOZEN. IEMAND BIJ WIE IN ZIJN OGEN DE TOEKOMST VAN ALLER SPANNINGA IN GOEDE HANDEN IS. AL MEER DAN EEN JAAR IS ZODOENDE FOLKERT VAN DER WEI KLAARGESTOOMD VOOR ZIJN NIEUWE ROL EN HEEFT HIJ ZICH ONDERGEDOMPELD IN DE MOOIE WERELD VAN ALLER SPANNINGA, BIJZONDERE TROUWRINGEN, DE PRODUCTIE DAARVAN EN HIJ BRENGT ZIJN EIGEN EXPERTISE OP TAFEL. MET DE KOMST VAN FOLKERT IS ALLER SPANNINGA KLAAR OM DOOR TE GROEIEN EN IS HET BEDRIJF KLAAR VOOR DE TOEKOMST.

DE JUWELIER NR 5 2022 27 ringen bestellen via de configurator, iets wat de consument niet kan. We kiezen er echt voor om onze partners als het verkoopkanaal te houden - nu en in de toekomst – omdat zij de personen zijn met kennis van zaken..” PRODUCTIE Folkert is al helemaal op zijn plek, dat merk je aan alles. Met Tom als ervaringsdeskundige aan zijn zijde, is hij binnen een jaar enorm gegroeid in zijn rol, geeft hij aan. “Ik heb zoveel geleerd in korte tijd. Ik ben in eerste instantie het atelier in gegaan om mij alles eigen te maken over ons productieproces. Uiteindelijk een geluk bij een ongeluk, want de afgelopen maanden hebben we alle zeilen bij moeten zetten om maar te kunnen voldoen aan de grote vraag. Onder meer door het grote aantal bruiloften dat dit jaar plaatsvond, groeide de vraag drie tot vier keer naar hetgeen het normaal is. Daarbij werden ook wij door macro-economische ontwikkelingen en de oorlog in Oekraïne geconfronteerd met langere levertijden van onze leveranciers op bijvoorbeeld goud. Dat heeft er tot onze spijt voor gezorgd dat onze levertijden van onze ringen ook opliepen, maar inmiddels hebben we door heel hard te werken met zijn allen onze levertijden weer naar een acceptabel niveau gebracht. Wij maken de ringen nog echt op ambachtelijke wijze en is kennis en kunde nodig om hier te werken. Dat heb ik ervaren. Maar om de groter blijvende vraag te kunnen beantwoorden hebben we ons team gelukkig inmiddels verder uitgebreid en kunnen we onze nieuwe mensen intern opleiden zodat we kunnen blijven voldoen aan de verwachtingen van de juwelier en de consument. Waar we wel heel trots op zijn, is dat we extreme spoedklussen in alle gevallen op tijd hebben kunnen realiseren.” NOVITEITEN Folkert valt wel met zijn neus in de boter, mag je stellen. Aller Spanninga draaide een recordjaar, de uitdagingen waren alom aanwezig en Tom is er altijd nog om de collectie continu uit te breiden en zodoende in te spelen op de wensen uit de markt. Ook dit najaar zijn er weer een groot aantal noviteiten. Tom: “We hebben onze welbekende boxen 1 tot en met 5n verder uitgebreid. Op het gebied van vernieuwing staan wij echt niet stil. We zien waar vraag naar is, mede door onze configurator en natuurlijk door wat er bij de juwelier verkocht wordt. Daarop inspelend geven we onze partners alle tools om de consument van een goed en eerlijk advies te voorzien in de vorm van de passende ring.” NIEUWE WEBSITE Wat Folkert wil benadrukken, is dat hij niet een hele andere koers gaat varen met Aller Spanninga. “Na een jaar van dit bedrijf nog beter leren kennen en de markt ontdekken, zie ik dat we er gewoon heel goed voor staan. We hebben een topjaar achter de rug en zeker tot en met september volgend jaar zal de drukte aanhouden, mede door bruiloften die nog steeds ingehaald worden. Het gaat dus al goed, maar het kan hier en daar nog beter. We gaan bijvoorbeeld een nieuwe website lanceren en zullen onze configurator waar het kan nog verder optimaliseren. Maar dat is iets voor later, waar we dan graag weer meer over vertellen.” Meer informatie: Aller Spanninga Tel. +31 (0)513 412 848 www.allerspanninga.com Folkert van der Wei en Tom Blikslager

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4