De Juwelier nr 5-2024 Online

Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | Oktober 2024 | 24e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special TROUWRINGEN coverstory Aller Spanninga biedt nog meer beleving met eigen magazine

Swing Jewels heeft nu ook een collectie met ECHTE DIAMANTEN, die volgens velen op de beurs de MOOISTE collectie in 14/18K goud en diamant is. Deze collectie is perfect voor de sterke vrouw die weet wat ze wil. Ook Swing Jewels dealer worden? Bel dan voor een afspraak. +31 (0)20 6794633 | info@weiszgroup.com | swingjewels | swing-jewels.com ow terms Liv o your

DE JUWELIER NR 5 2024 3 Met een ietwat dubbel gevoel schreef ik voor deze uitgave een terugblik op de Jewels & Watches Retailbeurs. Van oudsher is de Retailbeurs natuurlijk altijd hét event geweest waar de juwelier haar collecties kon inkopen, nieuwe collecties kon ontdekken en gelijkgestemden kon spreken. Dat is ook zeker niet veranderd. Het enige dat nu wel ontbreekt, is een groot deel van de bezoekende juweliers. Dat roept toch de vraag op: was is de waarde van een vakbeurs als de Jewels & Watches Retailbeurs als er steeds minder bezoekers komen? Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Visie Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | Oktober 2024 | 24e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special TROUWRINGEN coverstory Aller Spanninga biedt nog meer beleving met eigen magazine DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS VERLIEST DUIDELIJK WAT VAN ZIJN GLANS De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Zeker op zondag was het gewoon te rustig op de beursvloer en het lijkt dat er steeds minder juweliers bereid zijn de Jewels & Watches Retailbeurs te bezoeken. De Jewels & Watches Retailbeurs verliest duidelijk wat van zijn glans. Een zorgwekkende ontwikkeling, want de vakbeurs heeft altijd een vooraanstaande positie ingenomen als hét belangrijkste inkoopcentrum en de plek waar je een groot deel van de branche onder een dak kon ontdekken. Ondanks deze negatieve tendens was er bij het merendeel van de exposanten zeker nog een positief gevoel door de wel aanwezige juweliers, die zich bereid toonden om in te kopen, te netwerken, de marktontwikkelingen bij te houden en de moeite namen om tijd vrij te maken om een groot aantal leveranciers te bezoeken. Hoe groot was het contrast dan met een eerste editie van ORODIA – de nieuwe vakbeurs in Brussel. Ik weet het: verandering van spijs doet eten en een nieuw evenement zal altijd nieuwsgierigheid opwekken, maar het contrast is zo groot. Waar je in Brussel gratis kon parkeren, kon genieten van een geweldig buffet, in een gezellige sfeer kon netwerken en nieuwe merken kon ontdekken, lijkt de beursorganisatie in Utrecht steeds meer drempels op te werpen om de Jewels & Watches Retailbeurs te bezoeken. Betaald parkeren op een kwartier afstand, betalen voor een kopje koffie en een broodje: het zijn zaken die je gewend bent en die eigenlijk niet zouden moeten bepalen of je een beurs bezoekt, maar het kan ook heel erg tegen staan. Een ander argument dat ik hoorde om bijvoorbeeld niet naar Utrecht te gaan, is dat een beursbezoek gezellig moet zijn, een feestje en dat je verrast moet worden. Met andere woorden: dat gebeurt niet meer in het Beatrix gebouw op de eerste etage. Ik ben nog steeds van mening dat je als ondernemer die met zijn of haar vak bezig is naar een beurs als de Jewels & Watches Retailbeurs moet gaan om te zien wat er speelt in de branche, je meerdere leveranciers kunt bezoeken die de moeite hebben gedaan zich prachtig te presenteren daar en je collega’s kunt spreken. Dan zouden randvoorwaarden je niet tegen moeten houden, maar ook mij staan die randvoorwaarden inmiddels steeds meer tegen.

4 DE JUWELIER NR 5 2024 INHOUD P. 26 WSBDESIGN.COM Dat WSBdesign.com niet alleen in ons land een goede naam heeft opgebouwd als interieurspecialist, maar ook internationaal stevig aan de weg timmert, bewijst het indrukwekkende portfolio aan opdrachten buiten onze landgrenzen. Dat laat de realisatie van de nieuwe winkel van Juwelier Präg in Dornbirn (Oostenrijk) zeker zien. P. 16 COVERSTORY Zijn brochures nog wel van deze tijd? Je zou bijna geneigd zijn om te denken van niet, ware het niet dat de fysieke folder in de praktijk een sterke verkooptool blijft. Aller Spanninga heeft een lange historie op het gebied van high end brochures en toch gooit de specialist het dit najaar over een iets andere boeg. P. 20 JEWELS & WATCHES RETAILBEURS De najaarseditie van de Jewels & Watches Retailbeurs vond dit keer plaats op 15, 16 en 17 september en daar verzamelde zich een groot aantal bekende leveranciers om bezoekers de nieuwste collecties, merken en ontwikkelingen in het vak te tonen. P. 10 INTERVIEW Met een prijszetting net boven die van Ice-Watch wil het nieuwe Swiss made horlogemerk WatchPeople een nieuw segment aanboren en daarin ook meteen toonaangevend worden. Wij spraken met Jean-Pierre Lutgen over de introductie van WatchPeople en de doelstellingen. 10 20 16 26

DE JUWELIER NR 5 2024 5 P. 34 ORODIA Een nieuwe beurs in de juweliersbranche maakt toch altijd nieuwsgierig. Dat merkten we in ieder geval zeker tijden de eerste editie van vakbeurs ORODIA in Brussel. Een groot aantal exposanten wist de bezoekers te verrassen met onderscheidende collecties en de algehele toegankelijkheid van de beurs was een verademing. P. 56 HORLOGE-ATELIER JUWELIER DE TIJD Juwelier De Tijd is gespecialiseerd in het onderhoud van preowned en vintage horloges in het hoge segment. “Bij De Tijd kunt u dus terecht voor B2B horlogereparaties en wij nemen de zorg voor de aftersales volledig voor u uit handen.” P. 64 JUWELIER IN BEELD Je hebt ze misschien wel voorbij zien komen: die gezellige livestreams waar een enthousiast team sieraden aan je showt via Instagram. Bij Zilver.nl zijn ze daar gespecialiseerd in, en dat doen ze op een manier die hun klanten in extase brengt. Wij spraken met Ursula van Zilver.nl, die ons een kijkje achter de schermen gaf van hun unieke verkoopstrategie en hun passie voor sieraden. P. 30 RECARLO Het Italiaanse juwelenhuis Recarlo heeft recent de Incrocio-lijn van hun iconische Anniversary Love collectie uitgebreid met nieuwe ontwerpen. Deze uitbreiding, die voornamelijk gericht is op trouw- en verlovingsringen, weerspiegelt de toewijding van het merk om de hoogste kwaliteit te leveren aan hun klanten. 30 56 34 64

6 DE JUWELIER NR 5 2024 NIEUWS Gedurende de periode van mei tot eind augustus 2024 hebben duizenden bruidsparen hun stem uitgebracht via bruidenbruidegom.nl en .be. Een leuke stimulans: de stemmers maakten kans om hun favoriete set trouwringen te winnen, beschikbaar gesteld door het merk met de meeste publieksstemmen. De negen genomineerde merken waren: Aller Spanninga, Bouchard, Breuning, Christian Bauer, Collection Ruesch, Desiree, Martinshof, Rauschmayer en Saint Maurice. De winnaar van de meeste publieksstemmen (18,3%) dit jaar is Rauschmayer geworden. De tweede en derde plaats, goed voor de zilveren en bronzen awards, gingen respectievelijk naar Aller Spanninga en Martinshof by Siebel. De Award uitreiking vond plaats bij Valkengoed Wedding & Fashion in Amersfoort. Met de Rauschmayer corner in deze bruidsmodewinkel behoort dit verkooppunt tot de top 3 verkooppunten van Rauschmayer in Nederland. De titel ‘Trouwring van het Jaar’ is een mooie erkenning voor Rauschmayer met hun winnende set Magnificent en onderstreept hun toewijding aan vakmanschap en kwaliteit. RAUSCHMAYER WINNAAR VAN DE VERKIEZING TROUWRING VAN HET JAAR 2024 De verkiezing Trouwring van het Jaar, georganiseerd door Bruid & Bruidegom Magazine, blijft dé bron van inspiratie voor bruidsparen in Nederland en België. Tijdens deze verkiezing krijgen aanstaande bruidsparen de kans om hun favoriete trouwringenset te kiezen en kennis te maken met de meest toonaangevend merken in de branche. Dit jaar vond de derde editie plaats, waarbij bruidsparen konden stemmen op een van de negen genomineerde sets. Dit najaar organiseert Kasius wederom een Roadshow voor hun klanten. “Dit najaarsevent is hét moment om elkaar weer te ontmoeten en kennis te maken met de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. U bent van harte uitgenodigd om onze Roadshow te komen bezoeken op zondag 24 en maandag 25 november 2024 in het Van der Valk Hotel in Best (Nederland). Wij werken met tijdsblokken. Deze kunt u via ons ticketsysteem reserveren. Kom gerust met uw hele team en blijf zolang als u wenst. Voor ons is het voornamelijk belangrijk om te weten hoe laat u arriveert in verband met de catering. Het aantal personen kunt u invoeren bij het reserveren van de tickets.” Voor meer informatie: L. Kasius Sieraden Tel. 0180-462700 | www.l-kasius.nl NAJAARSEVENT KASIUS OP 24 EN 25 NOVEMBER Afgelopen 8 en 9 september vond de eerste editie van de ORODIA beurs in Brussel plaats. Bij Kasius blikken ze terug op een succesvolle deelname. Amber Rijnhout, Commercieel Directeur bij Kasius: “Wij vonden het fijn om velen van u te mogen ontvangen in het prachtige Tour & Taxis gebouw. Wij hebben genoten van de dag, de mooie ontmoetingen en de fijne gesprekken. Namens het Kasius team wil ik iedereen die onze stand heeft bezocht, hartelijk bedanken voor het bezoek en de waardevolle contactmomenten.” Het volgende event staat alweer op de planning.

citizenwatch.eu The new Radio-controlled chronograph made of strong Super TitaniumTM and with a sustainable Eco-Drive technology. Always the right time. Everywhere Time for new horizons. W K R R K E O A O S O N T P I I Y AT8238-84M / KALIBER H800 hnology. e

8 DE JUWELIER NR 5 2024 NIEUWS Goudwisselkantoor maakt binnenkort haar kwartaalcijfers bekend en gezien de drukte op haar ruim honderdvijftig locaties zal de groei van het eerste halfjaar waarschijnlijk doorzetten, verwacht Johan de Ruiter, CEO van Goudwisselkantoor. “In de afgelopen tien jaar was niet eerder sprake van zo’n spectaculaire stijging van de goudprijs. De goudkoers doorbrak in de afgelopen maand al de 2.500 USD per troy ounce en staat inmiddels stevig boven de 2.600 USD. Renteverlagingen en geopolitieke onzekerheden stuwen de goudprijs naar recordhoogte. Onze klanten profiteren van deze hoge koers en verkopen steeds vaker oude sieraden. Tegelijkertijd zien we ook dat er veel vraag blijft naar goud in onze webshop. In deze onzekere tijden, waarin de conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten blijven aanhouden, wint het zekerstellen van vermogen door goud te kopen aan populariteit.” Snelkookpan op de goudmarkt Er is sprake van een optelsom van ontwikkelingen die ten grondslag liggen aan de aanhoudende stijging van de goudprijs. Een combinatie van renteverlagingen, geopolitieke spanningen en centrale banken die minder afhankelijk willen zijn van de dollar en steeds meer goud inkopen, zorgt voor 2024 BREEKT OPNIEUW RECORDS MET HISTORISCH HOGE GOUDPRIJS Nadat de goudprijs eerder dit jaar al verschillende keren een historische piek bereikte, is vorige maand opnieuw een record gesneuveld. Wie begin dit jaar een kilo goud kocht, betaalde daar ongeveer 60.000 euro voor; halverwege september doorbrak de goudkoers de grens van 75.000 euro per kilo (2.600 USD per troy ounce). Deze nieuwe piek komt overeen met een stijging van de goudprijs van maar liefst 25 procent dit kalenderjaar. Mede als gevolg van de geopolitieke ontwikkelingen en het rentebeleid is het niet uitgesloten dat de goudkoers dit jaar mogelijk nog verder stijgt. een hoge goudkoers. Landen als India, Turkije, Polen, China en Saudi-Arabië zien in goud een neutrale en minder volatiele asset. De Ruiter: “Niemand kan de toekomst voorspellen, maar we zien bijna dagelijks de koers met 500 euro toenemen. Dan maakt het aannemelijk dat de koers binnen afzienbare tijd ergens tussen de 85.000 en 100.000 euro uitkomt.” Johan Leyendijk, directeur van Jarrèl, zegt: “We zien een toenemende interesse in ons merk. Dit blijkt uit de groei van het aantal websitebezoekers, de toegenomen interactie op social media en het aantal productvragen bij onze klantenservice en onze verkooppunten.” Om in te spelen op de groeiende belangstelling, versterkt Jarrèl haar aanwezigheid op social media, zowel landelijk als lokaal bij de Jarrèl-verkooppunten. Met de lancering van nieuwe collecties staat een feestelijke en kleurrijke campagne voor de deur, waarmee Jarrèl haar fans blijft verrassen. Voor meer informatie, bezoek: www.jarrel.com of bel: 050-2003063 JARRÈL EXCLUSIVE JEWELRY VIERT 50-JARIG JUBILEUM Dit jaar viert Jarrèl Exclusive Jewelry haar 50-jarig bestaan, een bijzondere mijlpaal die mede te danken is aan de klantgerichte benadering van het merk. Consumenten waarderen de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende kleuren edelstenen, goud en modellen en keren regelmatig terug om hun sieradencollectie uit te breiden. Jarrèl-fans kunnen hun favoriete items bij Jarrèl blijvend opnieuw bestellen, wat bijdraagt aan de groeiende populariteit van het merk.

Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain Koop nu de dummybox met aanzoeksringen voor 995 euro. In de box 80 stuks zilver vergulde en gerhodineerde ringen met CZ. Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain Koop nu de dummybox met aanzoeksringen voor 995 euro. In de box 80 stuks zilver vergulde en gerhodineerde ringen met CZ.

10 DE JUWELIER NR 5 2024 INTERVIEW JEAN-PIERRE LUTGEN WATCHPEOPLE: SWISS MADE HORLOGES VOOR ÉCHT IEDEREEN Met een prijszetting net boven die van Ice-Watch wil het nieuwe Swiss made horlogemerk WatchPeople een nieuw segment aanboren en daarin ook meteen toonaangevend worden. Om die doelstellingen te bereiken, kiest het horlogemerk voor een idee waarmee ook Ice-Watch al kon overtuigen: een heel persoonlijke, authentieke herinterpretatie van horloge- en smartwatchmodellen. Dankzij een soortgelijke aanpak slaagde Ice-Watch erin om in één model grafische details samen te brengen die ons doen denken aan verschillende horloges en daarbij bepaalde emoties oproepen. WatchPeople gebruikt dezelfde techniek. Maar waarom het wiel heruitvinden als een idee op eindeloos veel manieren kan worden uitgewerkt door krachtige elementen te hergebruiken voor een vernieuwend maar toch herkenbaar design? Zo bouwt het merk voort op het succes van het basisontwerp met een eigen herinterpretatie van de sleutelfactoren voor dat succes. Wij spraken met Jean-Pierre Lutgen. Uiteraard hebben de WatchPeople-horloges gelijkenissen met andere horloges, aldus Jean-Pierre Lutgen. “Maar dan zonder enige ernst, pretentie of soberheid. Ze zijn ontworpen om de drager zin te geven ermee te pronken, maar zonder daarbij afgunst op te wekken bij anderen.” Eigenlijk drijven ze ook een beetje de spot met de dragers van een luxehorloge die zichzelf soms wel heel serieus nemen. En dat houdt dan weer een beetje zelfspot in. Deze horloges bezorgen hun dragers het gevoel van een luxehorloge, maar dan zonder dat ze ervoor zo diep in de buidel moeten tasten én je krijgt waar voor je geld. Met deze horloges zeg je niet ‘ik ben rijk’, maar wel ‘ik ben onafhankelijk en vrij’. Jean-Pierre Lutgen: “Met deze horloges bevrijd je je van het keurslijf van een bepaald imago, een bepaalde stijl en een wereld vol conventies.” Swiss Made Dat lijkt misschien een detail, maar het is wel degelijk belangrijk. Voor veel liefhebbers is er een groot verschil tussen een horloge en een Zwitsers horloge. Voor hen is de productielocatie een indicator, een symbool en een criterium voor de kwaliteit. Al sinds het midden van de 19e eeuw is Zwitserland een

DE JUWELIER NR 5 2024 11 van de belangrijkste productielanden voor de horlogesector. Zwitsers staat inmiddels gelijk aan hoge kwaliteit en het land heeft uiteraard een uitgebreide deskundigheid opgebouwd. Net zoals met Ice-Watch wil Jean-Pierre Lutgen een publiek bereiken dat gevoelig is voor deze waarden, maar verlangt naar wat nonchalance om met hun look de conventies te kunnen doorbreken. Dat doet hij door de Zwitserse kwaliteit te bieden zonder er een pompeuze stijl aan te koppelen. Met hun creatieve tegenstellingen spreken de nieuwe WatchPeoplehorloges iedereen aan: consumenten die duidelijke verwachtingen hebben rond productie en techniek en ook klanten die geen specifieke verwachtingen hebben, maar wel een kwaliteitsproduct willen kopen. In de woorden van de oprichter moeten we de producten van dit nieuwe merk beschouwen als tool-watches. Er zit een elegante toets in en een verwijzing naar de horlogegeschiedenis, zoals bij een luxehorloge, maar het is eerst en vooral een toegankelijk horloge dat erin slaagt excentriek en fun te zijn. Kort samengevat zijn deze nieuwe horloges een unieke combinatie van alles wat je van een horloge zou kunnen verwachten, maar wat je tot nu toe nergens in één horloge kon vinden. Een goed geolied uurwerk De WatchPeople horloges zijn betaalbaar en authentiek, maar het zijn ook echt kwalitatieve stukken. Ze worden in Zwitserland gemaakt met alle middelen, zorg en aandacht die van het Swiss made-label worden verwacht. Er zijn voorwaarden waaraan je moet voldoen om een dergelijk label aan te brengen op de wijzerplaat. De nieuwe horloges van het merk zijn dus authentieke, kleurrijke luxehorloges gemaakt van lichte materialen of hoogkwalitatief staal om te zorgen dat ze biocompatibel, comfortabel om te dragen en van topklasse zijn. Jean-Pierre Lutgen legt het mooi uit: “Met een WatchPeople aan je pols neem je de controle weer in handen over de tijd, de objecten, de horloges. Mensen denken soms dat de prijs van een luxehorloge de prijs is die je moet betalen om iemand te worden. Maar eigenlijk ben je al iemand en iemand die niet lijkt op alle anderen. Nu kan je dus eindelijk jezelf zijn met een kleurrijk horloge van leuke materialen. Aanvaarden dat je iemand bent die graag vaak van horloge wisselt, die eigenlijk niets om horloges geeft, maar ze wel leuk vindt. Kortom, amuseer je, dat is het enige dat telt, want er is geen minuut te verliezen als het om geluk gaat.” WatchPeople is dus een nieuw Swiss Made horlogemerk dat zich richt op het aanbieden van hoogwaardige horloges met toegankelijke ontwerpen. De horloges worden gekenmerkt door een combinatie van minimalistische esthetiek en moderne stijl, met collecties die klassieke kleuren, moderne materialen en Zwitserse precisie combineren. De meeste horloges van WatchPeople zijn gemaakt van roestvrij staal en worden geleverd met verschillende soorten banden, zoals leer en metaal. De prijzen voor Watchpeople-horloges variëren meestal tussen de €150,- en €250,- afhankelijk van het model. Maar er is nog veel meer dat we moeten weten. Jean-Pierre Lutgen gaf antwoord op onze vragen. De WatchPeople-horloges zijn Swiss made. Waarom zorgt die keuze voor toegevoegde waarde? “We wilden vermijden dat we bestempeld zouden worden als ‘made in China’-rommel en ons ook kunnen richten op regio’s waar Swiss made op instapniveau een echte toegevoegde waarde vormt. We verkopen toegankelijke Swiss made horloges – tegenwoordig een zeldzaamheid – die toch niet saai zijn en dat is nog zeldzamer.” Voor welke doelgroep zijn deze horloges bedoeld? “Iedereen, of toch iedereen die een mooi object kan waarderen zonder zichzelf te serieus te nemen. WatchPeople is een sleutel tot de wereld van de iconen. Deze horloges doen meer dan de tijd aangeven, ze toveren ook een glimlach op je gezicht.” Bijna twintig jaar geleden lanceerde u Ice-Watch. Wat is het verschil met WatchPeople? “Ice-Watch ging over de sociale waarde van verandering. Dat was onze rode draad. Bij WatchPeople is vrijheid de motor van het merk; ‘Freedom is the only Luxury’. Ondanks de betaalbare prijs is een WatchPeople echt een luxe-item. De luxe om te lachen met de tijd die voorbijgaat, met verplichtingen, met conventies. De luxe om je unieke zelf, je lef, je onbeschaamdheid en je fantasie te tonen. De luxe om niet te zijn zoals iedereen. Een WatchPeople is een uiterlijk teken van onafhankelijkheid en vrijheid. Met een WatchPeople-horloge pronk je niet met je rijkdom, maar met je geluk.” Hoe gaan jullie WatchPeople in de markt zetten? “Omdat WatchPeople Swiss made is, krijgen we toegang tot verkooppunten die uitsluitend bestemd zijn voor producten van Zwitserse makelij. De horlogemarkt is sterk gesegmenteerd. Met Ice-Watch hebben we in 2023 788.000 horloges verkocht en we hopen in 2024-2025 de één miljoen te halen. WatchPeople heeft de ambitie om in 2024 rond de 50.000 horloges te verkopen. Ice-Watch is in de loop van de jaren een beetje (te) vrouwelijk geworden. De WatchPeoplemodellen zijn vrij mannelijk en we weten dat mannen in het instapsegment meer geld uitgeven aan een horloge, maar minder vaak.” Voor welke distributiekanalen kiest u voor dit nieuwe merk? “Online en offline. In 2024 hopen we 200 à 300 verkooppunten te openen in Europa. We mikken niet op kwantiteit, maar op exclusiviteit. We hebben nu teams in heel Europa, zoals ook in Nederland, wat ons zal helpen om de distributie rechtsreeks te ontwikkelen.” De officiële introductie van WatchPeople in Nederland was tijdens de afgelopen Jewels & Watches Retailbeurs. Hoe waren de reacties daar? “De reacties waren heel positief! WatchPeople viel zeer goed bij de juweliers in de smaak, die de fun en de elegantie van dit leuke Swiss made merk waarderen.” Jullie hebben nu in eerste instantie een duidelijk beeld gerealiseerd qua modellering. Zijn er plannen voor de introductie van andere modellen in de nabije toekomst? “Ja. Er zijn oneindig veel mogelijkheden om te spelen. Maar een productie opstarten in Zwitserland kost wel wat tijd.” Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mark Hastman via mark.hastman@ice-watch.com of Maurice van Gelderen via maurice.vangelderen@ice-watch.com ONDANKS DE BETAALBARE PRIJS IS EEN WATCHPEOPLE ECHT EEN LUXE-ITEM. DE LUXE OM TE LACHEN MET DE TIJD DIE VOORBIJGAAT, MET VERPLICHTINGEN, MET CONVENTIES. DE LUXE OM JE UNIEKE ZELF, JE LEF, JE ONBESCHAAMDHEID EN JE FANTASIE TE TONEN. DE LUXE OM NIET TE ZIJN ZOALS IEDEREEN

Sieraden die het verschil maken! Voor meer informatie: Henk Gottenbos | info@montu.nu | www.montu.nu Onze website is het online startpunt voor het laatste nieuws en info over Bijou Moderne, onze diensten en producten. Vraag uw inlogcode aan! www.bijoumoderne.nl Bijou Moderne, dé groothandel voor elke juwelier, horlogemaker, goud- en zilversmid. Vraag uw catalogus aan! 808 pagina’s boordevol info Bijou Moderne Ook voor gereedschap van Durston gaat u naar Bijou Moderne Fournituren • Gereedschappen • Machines • Metalen Edelstenen • Batterijen • Rijggaren • Poetsmiddelen Verpakkingen • Sluitingen • Horlogerie • Presentatie Bijou Moderne • Edisonlaan 36-38 • 2665 JC Bleiswijk • Holland • T 010 - 529 66 00 • E info@bijoumoderne.nl Compleet assortiment met meer dan 50.000 artikelen uit voorraad leverbaar!

DE JUWELIER NR 5 2024 13 HORLOGES CITIZEN VIERT 35 JAAR PROMASTER MET DRIE EXCLUSIEVE LIMITED EDITION-HORLOGES Het Japanse horlogemerk Citizen vierde vorige maand het 35-jarig jubileum van de Promasterserie met drie gelimiteerde horloges in de categorieën Marine, Land en Sky. De Promastercollectie, geïntroduceerd in 1989, staat bekend om zijn robuuste horloges die speciaal ontworpen zijn voor extreme omstandigheden op zee, op het land en in de lucht. De drie nieuwe limited editions zijn een eerbetoon aan deze decennialange expertise en innovatie. Elk model heeft unieke kenmerken, variërend van duikhorloges tot multifunctionele Eco-Drive-modellen, die outdoorliefhebbers over de hele wereld aanspreken. De Marine-serie bevat het ‘Fujitsubo’-model, dat een fascinerend verhaal met zich meedraagt. Dit horloge is gebaseerd op een Citizen Challenge Diver uit 1977, die verloren ging in de zee en jaren later werd teruggevonden op Long Reef Beach in Australië. Ondanks de jarenlange blootstelling aan de oceaan – bedekt met zeepokken – functioneerde het horloge nog steeds. Deze opmerkelijke vondst inspireerde Citizen om in 2022 een nieuwe versie van de Challenge Diver te lanceren, nu bekend onder de Japanse bijnaam ‘Fujitsubo’, wat ‘zeepok’ betekent. De nieuwe Fujitsubo-editie heeft een design dat het blauwe water en de witte zandstranden van Long Reef weerspiegelt. Het horloge is vervaardigd van SuperTitanium™ met een Duratect Platinum-coating, wat het een schitterende zilveren glans geeft. Het automatische uurwerk heeft een gangreserve van 42 uur en biedt bescherming tegen magnetische velden, wat essentieel is voor de nauwkeurigheid in een wereld vol elektronische apparaten. Met een diameter van 41 mm is het horloge perfect geschikt voor sportduikers. Wereldwijd worden er slechts 4.500 exemplaren van dit model uitgebracht. Sky-serie Voor luchtvaartliefhebbers heeft Citizen de Sky-serie ontwikkeld, die met zijn Eco-Drivetechnologie een radiogestuurde wereldklok biedt. Dit limited edition horloge, met een modern en strak design, is geïnspireerd door de ‘Midnight Sun’, een fenomeen waarbij de zon in de poolgebieden niet ondergaat. Het horloge heeft een opvallend kleurenschema in grijstinten en zachtroze, een subtiele verwijzing naar de Japanse kersenbloesem. Technisch gezien is het horloge uitgerust met het bekende U680kaliber, dat radiogestuurde precisie garandeert. Zelfs zonder radiogolven blijft het horloge tot 15 seconden nauwkeurig per maand. De Skyeditie heeft bovendien een wereldtijdsfunctie, een eeuwigdurende kalender en een rekenliniaal op de bezel – perfect voor piloten. Met een waterdichtheid van 200 meter en een saffierglas is dit model robuust en duurzaam. Deze editie is gelimiteerd tot 5.600 stuks wereldwijd. Land-serie Voor avonturiers op het land is er de Promaster Land-serie, met een multifunctioneel horloge met Eco-Drive-technologie en een combinatie van analoge en digitale displays. Dit model is uitgerust met een hoogwaardig LCDscherm, dat een ongekend heldere weergave biedt. Outdoor-enthousiastelingen kunnen profiteren van functies zoals een wereldklok, kalender, chronograaf, timer, alarm en een lichtintensiteitmeter. De wijzerplaat, met grote Arabische cijfers en een anti-reflecterende afwerking, zorgt ervoor dat het horloge onder alle lichtomstandigheden goed leesbaar blijft. Daarnaast heeft het horloge een roterende kompasring, ideaal voor navigatie in de natuur. Met een diameter van 43,9 mm en een robuust ontwerp is het horloge geschikt voor zware omstandigheden. De Land-editie wordt wereldwijd beperkt tot 5.900 exemplaren. Met deze drie exclusieve modellen zet Citizen zijn 35-jarige erfenis voort. De Promaster-serie blijft een iconische keuze voor sporters en avonturiers die vertrouwen op betrouwbare en stijlvolle horloges, of ze nu onder water, in de lucht of op het land actief zijn. Meer informatie: Citizen Watch Europe Tel. +49 (0)40 73462360 www.citizenwatch.nl

14 DE JUWELIER NR 5 2024 NIEUWS HOLLAND GOLD NEEMT AMSTERDAMGOLD OVER VAN VALUE8 Holland Gold neemt AmsterdamGold inclusief het opslagbedrijf AmsterdamSafe over van het investeringsfonds Value8. Value8 was sinds 2011 aandeelhouder in AmsterdamGold, een pionier in de commerciële Nederlandse goudhandel. Holland Gold groeide de afgelopen 10 jaar tot de grootste online goudhandelaar van Nederland. Toezichthouders ACM en AFM gaven onlangs toestemming voor de transactie. Door de overname groeit Holland Gold van €150 miljoen naar €200 miljoen omzet. De waarde van de edelmetalen die Holland Gold voor klanten opslaat stijgt verder van €200 miljoen naar €400 miljoen. AmsterdamGold zal worden geïntegreerd binnen de bredere Holland Goldorganisatie, onderdeel van Aunexum Precious Metals Group. Op termijn zal de webshop en het label AmsterdamGold opgaan in die van Holland Gold. De opslag van AmsterdamSafe wordt een zelfstandig onderdeel binnen Holland Gold Safe, waarbij de opslag in de eigen exclusieve opslaglocatie in Haarlem bij Koninklijke Joh. Enschedé wordt voortgezet. Fantastische stap “Dit is een fantastische stap in ons bestaan en één die helemaal in lijn ligt met onze strategie van groei”, vertelt Paul Buitink, algemeen directeur Holland Gold. Ook zegt hij: “Holland Gold heeft zich ontwikkeld als de meest complete aanbieder in de markt voor fysiek edelmetaal met zowel leveren van munten en baren voor eigen opslag, als ook het aanbieden van professionele opslag inclusief een handige spaarrekening gedekt door goud of zilver.” Schaalvergroting De overname was voor investeringsmaatschappij Value8 een mooie kans om een bestaande participatie voor een goede prijs te verkopen. Peter Paul de Vries, oprichter en ceo van Value8: “We hebben aan het bedrijf gebouwd en het is een vooraanstaande partij in goud en zilver geworden. Maar er is ook sprake van schaalvergroting. Je moet naar het buitenland uitbreiden om te kunnen groeien. De overname door Holland Gold, dat sterk is in de handel en veel doet aan informatieverschaffing aan edelmetaalbeleggers, is daarmee voor AmsterdamGold een logische stap.” Goudprijs op recordhoogte Goud zet dit jaar het ene na het andere record neer in diverse valuta. Met een stijging van 22% is het edelmetaal een van de best presterende beleggingscategorieën. Naast de hoge inflatie van de afgelopen jaren en de oplopende overheidsschulden in de wereld maken edelmetaal geliefd bij beleggers. Ook centrale banken kopen weer grote hoeveelheden goud. Daarbij zijn er aanhoudende conflicten in de wereld: de oorlog in Oekraïne, het aanhoudende conflict in het Midden-Oosten en de spanningen tussen de VS en China die de vraag naar goud als veilige havens ondersteund. Verwacht wordt dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de renteverlagingen voor een opwaarts in de goudprijs momentum zullen zorgen. Buitink: “De timing van de overname is perfect gezien de marktomstandigheden. Met een groter team en een nog breder productaanbod gaan wij de klanten nog beter bedienen.”

DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM JUWELIER PRÄG // DORNBIRN (AT) SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER // MÜNCHEN // BERLIN (DE) + 49 1609 2589 540 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM

COVERSTORY NIEUW MAGAZINE VAN ALLER SPANNINGA IS “EEN CADEAUTJE DAT JE MEEGEEFT AAN KLANTEN” Zijn brochures nog wel van deze tijd? Je zou bijna geneigd zijn om te denken van niet, ware het niet dat de fysieke folder in de praktijk een sterke verkooptool blijft. Dat geldt zeker voor de klanten van Aller Spanninga. Nederlands enige, bekendste en meest vooraanstaande trouwringenproducent heeft een lange historie op het gebied van high end brochures. Toch gooit Aller Spanninga het dit najaar over een iets andere boeg. Tom Blikslager heeft in samenwerking met de specialisten op dit gebied binnen Aller Spanninga een fraai magazine gecreëerd om trouwlustigen nog meer informatie én beleving voor te schotelen. “De brochure, of in dit geval het magazine, moet je eigenlijk zien als een cadeautje dat je meegeeft aan geïnteresseerden. Een fysiek product waarin beleving centraal staat. Met dat idee in ons achterhoofd hebben wij ons nieuwe magazine ook gerealiseerd.” Aller Spanninga biedt juweliers een veelvoud aan tools ter ondersteuning van de verkoop van trouwringen. Denk aan de online configurator, een zeer diverse (dummy)collectie om klanten in de winkel een goed beeld te geven van de ringen of een fraai display. Een brochure lijkt een klein onderdeel van het geheel, maar voor Tom Blikslager is het meer dan dat. “De brochure is normaal gesproken het verlengstuk van onze website, waarin je iets meer achtergrondinformatie vindt over ons als merk, maar ook uitgebreid leest en ziet waar we voor staan, wat we belangrijk vinden en wat de rol van de juwelier is. We wilden graag een volgende stap zetten met het realiseren van een magazine, met een eigen look & feel.” Verkooptool Dat is mede ingegeven doordat het verhaal bij de juwelier steeds belangrijker wordt in het aankoopproces van een trouwring, zo licht Tom toe. “Als je ziet dat 85 tot 95 procent van de ringen die wij vervaardigen afwijkend is, dan kun je wel stellen dat begeleiding in het aankoopproces door een specialist als een juwelier belangrijk is. Voor trouwringen is er ook geen online markt. De ideale ring stel je samen bij een juwelier en daarom willen we hen zo goed mogelijk ondersteunen met verkooptools. Dit magazine is daar vanaf nu een onderdeel van, wat je meegeeft aan trouwlustigen of wat moeders, oma’s of tantes meenemen omdat iemand in hun omgeving gaat trouwen.” Onderwerpen Wat vind je terug in het magazine? “Je vindt beleving in de vorm van prachtige fotografie van handen waarin de ringen centraal staan terug, maar ook een stukje historie over ons als enige Nederlandse trouwringenproducent, informatie over goud, de configurator wordt uitgelicht, achtergrondinformatie over trouwringen en het huwelijk in het algemeen, een verhaal van een relatietherapeut en hoe wij het milieu, duurzaamheid en het terugdringen van onze footprint hoog in het vaandel hebben staan. Juwelier Punte uit Utrecht vertelt hoe zij hun klanten adviseren in het hele proces. Ze hebben geen trucjes, maar ze weten gewoon precies de juiste ring te ontwerpen voor de trouwlustigen door de goede vragen te stellen. Verder gaan we dieper in op de materialen die wij aanbieden voor de vervaardiging van de ringen.” 16 DE JUWELIER NR 5 2024

DE JUWELIER NR 5 2024 17 Juwelier als adviseur Tom geeft in ons gesprek aan dat de gemiddelde verkoopprijs van een paar trouwringen de afgelopen jaren is gestegen van ongeveer €1.000,- naar €1.850,-. “Mensen zijn bereid meer te betalen voor de gewenste trouwringen en ze zien de juwelier als een specialist. De oriëntatie begint daarentegen wel online, vandaar dat we ook daar hebben geïnvesteerd. Maar de juwelier is degene die het verhaal goed moet vertellen. Dan is het voor ons noodzaak hen zo goed mogelijk te ondersteunen en goed POS-materiaal is dan een harde voorwaarde. Vandaar dat we nu een mooi magazine hebben waarmee je klanten meer kunt vertellen over Aller Spanninga, waar we voor staan, wat we bieden en dergelijke. Veel mensen vinden het ook leuk dat de ringen een puur Nederlands product zijn. Dat speelt ook zeker mee in hun keuze.” Klanten wat moois meegeven Met het nieuwe magazine is het pakket aan POS-materiaal verder uitgebreid en ondersteunt Aller Spanninga juweliers optimaal. “We hebben de afgelopen tijd de brochure-uitgifte wat zien dalen en denken dat we met dit lifestyle magazine een tool hebben voor juweliers om toch klanten wat moois mee te geven. We hebben dit magazine in de afgelopen twee jaar gecreëerd en het zal gaan bestaan uit 32 pagina’s. We hebben dit ook voor de Belgische markt beschikbaar, waar we steeds meer voet aan de grond krijgen. Lies Vancauwenberghe kent de markt in België als geen ander en heeft Aller Spanninga geweldig gepositioneerd. Zij is sinds kort ook verantwoordelijk voor Zuid-Limburg en Zeeuws Vlaanderen. Zo zetten we iedere keer weer stappen voorwaarts.” Meer informatie: Aller Spanninga Tel. +31 (0)513 412 848 | www.allerspanninga.com

freedom is the only luxury watchpeople.com SWISS MADE RRP : 250€ MARGE 2 Mark Hastman mark.hastman@ice-watch.com tel : +31 6 31991580 Maurice Van Gelderen maurice.vangelderen@ice-watch.com tel : +31 6 55891122

DE JUWELIER NR 5 2024 19 TROUWRINGEN DE PERFECTE TROUW- EN VERLOVINGSRING VIND JE BIJ DOMINO De Engelse sieradenspecialist Domino Jewellery heeft een zeer uitgebreid assortiment waarmee iedere juwelier haar klanten kan voorzien van onder meer de gewenste ring. Dat kan ook heel goed een prachtige aanzoeks- of verlovingsring zijn, want Domino heeft haar aanbod op dat gebied sterk uitgebreid en heeft zelf kant-en-klare verlovingsringenboxen beschikbaar voor juweliers om klanten mee te verrassen in de zoektocht naar de perfecte aanzoeksring. Ze spreken zelf van het ultieme verkoopvoordeel bij Domino als het gaat om de dummy boxen, speciaal ontworpen om het aanbod van verlovingsringen en bruidsjuwelen te verbeteren. De dummy boxen omvatten onder meer basis trouwringen, diamant trouwringen en verlovingsringen. Deze ringen zijn ontworpen om aan diverse stijlen en budgetten te voldoen en ze bieden de hoge kwaliteit voorbeeldringen die klanten het vertrouwen geven dat ze nodig hebben in de zoektocht naar de perfecte ring. “Deze dummy boxen zijn ideaal voor in-store consultaties of afspraken bij klanten thuis en dienen als het perfecte verkoopinstrument”, aldus Peter van Vuuren. “Het is tevens een kosteneffectieve oplossing om de voorraad en etalages te verrijken. Ontdek het potentieel om moeiteloos meer bruidsjuwelen te verkopen.” Basis trouwringen Deze collectie biedt de zeven belangrijkste kernontwerpen aan in verschillende bandbreedtes en gewichten. Hiermee kun je een groot aantal klanten aan de perfecte ring helpen, tegen de juiste prijs. Peter: “Er is in deze box een groot aantal aan oppervlakteafwerkingen en populaire afwerkingstouches mogelijk, perfect voor klanten die een unieke persoonlijke touch aan hun klassieke ring willen toevoegen.” Diamant trouwringen De dummy box met ringen voorzien van een fraaie diamant bestaat uit twee delen: een boven- en een onderzijde. De bovenzijde bevat veertig klassieke, commerciële ontwerpen, met een scala aan zetstijlen zoals channel set, grain set en claw set. Alle acht zetstijlen zijn beschikbaar in karaatgewichten variërend van 0,25ct tot 1,00ct. Alle ringen in de topsectie zijn ook te koop op basis van diamantdekking, afhankelijk van de voorkeur van de klant. De onderzijde bestaat uit veertig decoratieve ontwerpen aan sider ringen. Deze zijn beschikbaar in een scala aan silhouetten en ontwerpinspiratie, waaronder; bloemen, art deco en tiara. Dit geeft je als juwelier een geweldige kans om bij te verkopen, door klanten opties te bieden om hun eigen set te creëren. Verlovingsringen Ook in Nederland wordt er steeds meer geld uitgegeven aan de juiste verlovingsring. Domino heeft haar dummy box op dit gebied zeker op orde met 75 verfijnde verlovingsringontwerpen, gemaakt om klanten te helpen hun perfecte ring te vinden. “De collectie biedt inspiratie voor klanten op het gebied van steenformaten, zetstijlen en diamantgroottes. Denk aan klassieke stijlen zoals halo’s, solitairs en drie stenen in verschillende steenformaten, waaronder rond, ovaal, peervormig, marquise, smaragd, kussen en prinses. Maar de box bevat ook unieke ontwerpen met diamanten details, gevormde accenten, elegante rondingen en betoverende halo’s”, aldus Peter tot slot. Meer informatie: Drijfhout Tel. 020-5648520 | www.dominojewellery.com

20 DE JUWELIER NR 5 2024 DE BEURS RICHTTE ZICH NIET ALLEEN OP EEN GOED EN DIVERS AANBOD, MAAR OOK OP HET BIEDEN VAN EEN AFWISSELEND PROGRAMMA WAARBIJ ONTMOETEN CENTRAAL STAAT NABESCHOUWING JEWELS & WATCHES RETAILBEURS JEWELS & WATCHES RETAILBEURS TREKT VOORAL BEZOEKERS OP MAANDAG We hoeven de historie van de Jewels & Watches-etage niet te benoemen. De nostalgische waarde van de beurs met een enorme historie in onze branche is niks waard, behalve sentimentele gevoelens. Dat veel leveranciers nog de moeite nemen om veel tijd en geld te steken in het faciliteren van een ontmoetingsplek waar je als juwelier de nieuwste collecties kan ontdekken, zou op meer respons mogen rekenen wat ons betreft. Gelukkig was het op maandag in ieder geval druk en dat geeft de burger ook wat moed, want de Jewels & Watches Retailbeurs blijft voor Nederlandse juweliers het enige inkoopcentrum in ons land waar je een groot aantal leveranciers onder één dak kunt terugvinden. Reacties Inkoopcentrum Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kijkt in ieder geval wel terug op een geslaagde Retailbeurs Utrecht Najaarseditie 2024, zo communiceren ze in een bericht. Marieke Groot, beursmanager: “Ondanks de uitdagingen in de retailwereld blijft het belang van samenkomen en het fysiek kunnen zien en voelen van producten onveranderd. Deze beurs toont opnieuw aan hoe essentieel persoonlijk contact en beleving zijn voor het succes in de sector.” Naast de mogelijkheden voor netwerken en productdemonstraties, bood de Retailbeurs deze editie ook een uitgebreid sprekersprogramma waarin experts inzichten deelden over de toekomst van retail en de nieuwste trends in de sector. Marieke Groot: “We hebben deze editie ook extra aandacht besteed aan exposanten met een duurzaam aanbod. Een voorbeeld hiervan is exposant Delve die diamanten aanbiedt van gerecycled goud.” Eigenaresse van Delve, Paula Schulman Guenther, kijkt in ieder geval ook tevreden terug: “Dit is onze eerste deelname en we hebben een goede omzet gedraaid en nieuwe leads binnengehaald.” De najaarseditie van de Jewels & Watches Retailbeurs vond dit keer plaats op 15, 16 en 17 september en daar verzamelde zich een groot aantal bekende leveranciers om bezoekers de nieuwste collecties, merken en ontwikkelingen in het vak te tonen. Jammer genoeg waren er op zondag en dinsdag weinig bezoekers die dit ervaarden, maar op maandag was er gelukkig wel reuring op de beursvloer. Op de beursvloer waren meer dan 100 merken aanwezig en ruim 450 bedrijven hebben de Jewels & Watches-etage tijdens de Retailbeurs bezocht. Inspireren en ontmoeten Dit najaar lag de nadruk van de beurs op het thema “inspireren en ontmoeten”. De exposanten boden een hoogwaardig aanbod en inspireerden de retailers met hun nieuwe collecties en innovatieve producten. De beurs richtte zich niet alleen op een goed en divers aanbod, maar ook op het bieden van een afwisselend programma waarbij ontmoeten centraal staat. “Samen met de exposanten maken we er weer de plek van waar je als retailer moet zijn voor de beste inkopen van het jaar. Je vindt er de trends van de kwaliteitsmerken die we nog dit jaar terug gaan zien in de winkels. Ook deze editie stond de beursvloer weer vol met exposanten die de nieuwste en meest innovatieve producten presenteren, waardoor je altijd voorop blijft lopen in de markt”, aldus Marieke Groot. De volgende editie van de Jewels & Watches Retailbeurs trekt hopelijk weer ouderwets drie dagen een groot aantal bezoekers. De voorjaarseditie vindt plaats van 9 tot en met 11 maart 2025.

DE JUWELIER NR 5 2024 21

frederiqueconstant.com CLASSICS Carrée Small Seconds BECAUSE CLASSICS DOES NOT MEAN BASIC

DE JUWELIER NR 5 2024 23 GEZIEN OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS HARDE NEE WORDT AL SNEL VOORZICHTIGE MISSCHIEN BIJ ONTDEKKEN VAN DELVE JEWELLERY Delve Jewellery maakte voor het eerst haar opwachting op de Jewels & Watches Retailbeurs en dat ging zeker niet onopgemerkt voorbij. Het nieuwe sieradenmerk met een duidelijke focus op duurzaamheid, bewustwording en traceerbaarheid wist bezoekers te verrassen met de prachtige sieraden van 18 karaat gerecycled goud en de meest hoogwaardig geslepen labgrown diamanten. Wat Paula Schulman Guenther, Barbara Klopper en Manon François, de drie drijvende krachten achter Delve Jewellery, meermaals hoorden op de Retailbeurs waren sceptische juweliers die geen interesse hadden in de verkoop van labgrown diamanten sieraden. Na een gesprek met een van de drie vrouwen werd een initiële harde nee echter al gauw een voorzichtige misschien… Paula, Barbara en Manon hebben een gedeelde visie: het creëren van hoogwaardige, duurzame sieraden die in harmonie zijn met de normen en waarden van moderne consumenten. Met een collectie van labgrown diamanten en 18 karaat gerecycled goud, stelt Delve ethisch vakmanschap, traceerbaarheid en milieubewustzijn centraal. “Delve is meer dan alleen een sieradenmerk; we dragen bij aan een duurzamere en verantwoorde toekomst”, aldus medeoprichter Paula Schulman Guenther. “Wij geloven dat de keuze voor luxe sieraden niet ten koste mag gaan van onze planeet of onze principes.” Nieuwe generatie De diamanten van Delve zijn vervaardigd in een CO2-neutraal laboratorium en zijn chemisch, fysiek en optisch identiek aan natuurlijke diamanten. Dit innovatieve proces zorgt voor een minimale impact op het milieu. Bovendien wordt al het goud dat in de sieraden van Delve wordt gebruikt, gerecycled, wat de noodzaak voor nieuwe goudwinning aanzienlijk vermindert. Tot zover is er geen speld tussen te krijgen: Delve biedt veel kenmerken van onderwerpen die een hele grote doelgroep zeer belangrijk vinden. “Waar diamanten voor altijd zijn, is een doelgroep dat zeker niet. Met 65% van de Gen-Z consumenten en 57% van de Gen-X consumenten die heel erg kijken naar de ethische geloofsbrieven van merken, winnen lab-gekweekte diamanten in een ongekend tempo marktaandeel. In 2024 zal meer dan 45% van de verkochte verlovingsringen in de VS zijn voorzien van labgrown diamanten, vergeleken met 2% in 2018. Dat geeft de potentie al een beetje aan.” Juwelier als verkoopkanaal De dames achter Delve zullen met dit soort argumenten moeten komen om juweliers te overtuigen van de meerwaarde, want zelf ervaren zij die blijkbaar nog niet zo. Een groot deel van de verkoop van labgrown diamanten sieraden wordt dan ook online verkocht, waar Delve een duidelijk andere koers vaart en de juwelierswinkel prefereert als voornaamste verkoopkanaal. Met een sterk verhaal en de focus op een nieuwe generatie consumenten met andere wensen en preferenties ten opzichte van merken en producten die zij kopen, biedt Delve voor juweliers een onderscheiden assortiment. Transparantie Nog een uniek aspecten van Delve is de nadruk op transparantie. Door middel van geavanceerde nano- en blockchaintechnologie kunnen klanten elke stap van de ontwikkeling van hun sieraden volgen, van de oorsprong van de diamant tot het eindproduct. Dit biedt een ongeëvenaarde traceerbaarheid en zekerheid over de ethische afkomst van de materialen. “Herkomst en transparantie worden steeds belangrijker voor een nieuwe generatie diamantconsumenten”, aldus medeoprichter Manon François Dat labgrown diamant een plek verworven heeft voor zichzelf en bestaansrecht heeft náást echt diamant moet niet eens een discussie meer zijn. Je kunt consumenten met een goed verhaal een prachtig, duurzaam alternatief bieden, iets waar een deel van hen dus ook naar op zoek zijn. Meer informatie: Delve Jewellery hello@delvejewellery.com | www.delvejewellery.com

DE JUWELIER NR 5 2024 25 HORLOGES PEQUIGNET VIERT 40-JARIG JUBILEUM MET HERUITGAVE VAN ICONISCHE MOOREA-COLLECTIE Het Franse horlogemerk Pequignet viert dit jaar het 40-jarig jubileum van zijn iconische Moorea-model met de lancering van een geheel vernieuwde collectie. De Moorea, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 1984, heeft een unieke stijl die nu opnieuw is ontworpen, gemoderniseerd en voor het eerst is uitgerust met het Calibre Initial®, een eigen uurwerk van Pequignet. Deze heruitgave belooft de klassieke charme van het origineel te behouden, terwijl het een moderne twist krijgt. De vernieuwde Moorea blijft trouw aan de oorspronkelijke kenmerken die het model zo succesvol hebben gemaakt. Een van de belangrijkste elementen is het iconische armbandontwerp, dat bestaat uit schakels die verbonden zijn door elegante metalen korrels. Deze band is door de jaren heen uitgegroeid tot een kenmerkend aspect van het merk Pequignet. De collectie combineert ook opnieuw staal en goud, een subtiele maar krachtige combinatie die het tijdloze ontwerp onderstreept. Acht verschillende modellen De nieuwe Moorea-collectie bestaat uit acht verschillende modellen. Vijf van deze modellen hebben een diameter van 25 mm en zijn voorzien van een tweerijige band, terwijl de overige drie modellen een diameter van 38,5 mm hebben en zijn uitgerust met een drierijige band. Deze variatie biedt zowel liefhebbers van kleinere, verfijnde horloges als die van grotere, stoerdere ontwerpen een passende keuze. Elegante vernieuwingen Hoewel de Moorea trouw blijft aan zijn roots, introduceert de 2024-collectie enkele verfijnde aanpassingen die de horloges een modern en grafisch uiterlijk geven. De afwisseling tussen geborstelde en gepolijste oppervlakken zorgt voor een subtiele reflectie van het licht, wat de elegante uitstraling van het horloge versterkt. Een van de meest opvallende veranderingen is de bijna horizontale bezel, wat zorgt voor een strakke, eigentijdse look. Ook de lugs, de aanzetten van de band, keren terug naar hun oorspronkelijke ‘oren’-vorm, waardoor het horloge zijn klassieke silhouet behoudt. Het hart van de nieuwe Moorea Voor het eerst in de geschiedenis van de Moorea-collectie is er een automatische versie beschikbaar, aangedreven door het eigen Calibre Initial® van Pequignet. Dit prestigieuze uurwerk heeft een gangreserve van maar liefst 65 uur en een datumweergave met semi-instantane schakeling. Opmerkelijk is dat 72% van de componenten van dit uurwerk van Franse oorsprong zijn en dat alle onderdelen binnen een straal van 80 kilometer van de fabriek worden vervaardigd. Voor wie de voorkeur geeft aan eenvoud, zijn er ook quartzversies beschikbaar. Hoe dan ook zijn de horloges perfect voor wie op zoek is naar een mix van stijl en elegantie. Meer informatie: Marloes van Kessel-Ruijken Tel. +31623920414 | Marloes@gtime.be G Time Tel. +32 2 658 01 20 | info@gtime.be

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4