De Juwelier nr 5-2024 Online

DE JUWELIER NR 5 2024 11 van de belangrijkste productielanden voor de horlogesector. Zwitsers staat inmiddels gelijk aan hoge kwaliteit en het land heeft uiteraard een uitgebreide deskundigheid opgebouwd. Net zoals met Ice-Watch wil Jean-Pierre Lutgen een publiek bereiken dat gevoelig is voor deze waarden, maar verlangt naar wat nonchalance om met hun look de conventies te kunnen doorbreken. Dat doet hij door de Zwitserse kwaliteit te bieden zonder er een pompeuze stijl aan te koppelen. Met hun creatieve tegenstellingen spreken de nieuwe WatchPeoplehorloges iedereen aan: consumenten die duidelijke verwachtingen hebben rond productie en techniek en ook klanten die geen specifieke verwachtingen hebben, maar wel een kwaliteitsproduct willen kopen. In de woorden van de oprichter moeten we de producten van dit nieuwe merk beschouwen als tool-watches. Er zit een elegante toets in en een verwijzing naar de horlogegeschiedenis, zoals bij een luxehorloge, maar het is eerst en vooral een toegankelijk horloge dat erin slaagt excentriek en fun te zijn. Kort samengevat zijn deze nieuwe horloges een unieke combinatie van alles wat je van een horloge zou kunnen verwachten, maar wat je tot nu toe nergens in één horloge kon vinden. Een goed geolied uurwerk De WatchPeople horloges zijn betaalbaar en authentiek, maar het zijn ook echt kwalitatieve stukken. Ze worden in Zwitserland gemaakt met alle middelen, zorg en aandacht die van het Swiss made-label worden verwacht. Er zijn voorwaarden waaraan je moet voldoen om een dergelijk label aan te brengen op de wijzerplaat. De nieuwe horloges van het merk zijn dus authentieke, kleurrijke luxehorloges gemaakt van lichte materialen of hoogkwalitatief staal om te zorgen dat ze biocompatibel, comfortabel om te dragen en van topklasse zijn. Jean-Pierre Lutgen legt het mooi uit: “Met een WatchPeople aan je pols neem je de controle weer in handen over de tijd, de objecten, de horloges. Mensen denken soms dat de prijs van een luxehorloge de prijs is die je moet betalen om iemand te worden. Maar eigenlijk ben je al iemand en iemand die niet lijkt op alle anderen. Nu kan je dus eindelijk jezelf zijn met een kleurrijk horloge van leuke materialen. Aanvaarden dat je iemand bent die graag vaak van horloge wisselt, die eigenlijk niets om horloges geeft, maar ze wel leuk vindt. Kortom, amuseer je, dat is het enige dat telt, want er is geen minuut te verliezen als het om geluk gaat.” WatchPeople is dus een nieuw Swiss Made horlogemerk dat zich richt op het aanbieden van hoogwaardige horloges met toegankelijke ontwerpen. De horloges worden gekenmerkt door een combinatie van minimalistische esthetiek en moderne stijl, met collecties die klassieke kleuren, moderne materialen en Zwitserse precisie combineren. De meeste horloges van WatchPeople zijn gemaakt van roestvrij staal en worden geleverd met verschillende soorten banden, zoals leer en metaal. De prijzen voor Watchpeople-horloges variëren meestal tussen de €150,- en €250,- afhankelijk van het model. Maar er is nog veel meer dat we moeten weten. Jean-Pierre Lutgen gaf antwoord op onze vragen. De WatchPeople-horloges zijn Swiss made. Waarom zorgt die keuze voor toegevoegde waarde? “We wilden vermijden dat we bestempeld zouden worden als ‘made in China’-rommel en ons ook kunnen richten op regio’s waar Swiss made op instapniveau een echte toegevoegde waarde vormt. We verkopen toegankelijke Swiss made horloges – tegenwoordig een zeldzaamheid – die toch niet saai zijn en dat is nog zeldzamer.” Voor welke doelgroep zijn deze horloges bedoeld? “Iedereen, of toch iedereen die een mooi object kan waarderen zonder zichzelf te serieus te nemen. WatchPeople is een sleutel tot de wereld van de iconen. Deze horloges doen meer dan de tijd aangeven, ze toveren ook een glimlach op je gezicht.” Bijna twintig jaar geleden lanceerde u Ice-Watch. Wat is het verschil met WatchPeople? “Ice-Watch ging over de sociale waarde van verandering. Dat was onze rode draad. Bij WatchPeople is vrijheid de motor van het merk; ‘Freedom is the only Luxury’. Ondanks de betaalbare prijs is een WatchPeople echt een luxe-item. De luxe om te lachen met de tijd die voorbijgaat, met verplichtingen, met conventies. De luxe om je unieke zelf, je lef, je onbeschaamdheid en je fantasie te tonen. De luxe om niet te zijn zoals iedereen. Een WatchPeople is een uiterlijk teken van onafhankelijkheid en vrijheid. Met een WatchPeople-horloge pronk je niet met je rijkdom, maar met je geluk.” Hoe gaan jullie WatchPeople in de markt zetten? “Omdat WatchPeople Swiss made is, krijgen we toegang tot verkooppunten die uitsluitend bestemd zijn voor producten van Zwitserse makelij. De horlogemarkt is sterk gesegmenteerd. Met Ice-Watch hebben we in 2023 788.000 horloges verkocht en we hopen in 2024-2025 de één miljoen te halen. WatchPeople heeft de ambitie om in 2024 rond de 50.000 horloges te verkopen. Ice-Watch is in de loop van de jaren een beetje (te) vrouwelijk geworden. De WatchPeoplemodellen zijn vrij mannelijk en we weten dat mannen in het instapsegment meer geld uitgeven aan een horloge, maar minder vaak.” Voor welke distributiekanalen kiest u voor dit nieuwe merk? “Online en offline. In 2024 hopen we 200 à 300 verkooppunten te openen in Europa. We mikken niet op kwantiteit, maar op exclusiviteit. We hebben nu teams in heel Europa, zoals ook in Nederland, wat ons zal helpen om de distributie rechtsreeks te ontwikkelen.” De officiële introductie van WatchPeople in Nederland was tijdens de afgelopen Jewels & Watches Retailbeurs. Hoe waren de reacties daar? “De reacties waren heel positief! WatchPeople viel zeer goed bij de juweliers in de smaak, die de fun en de elegantie van dit leuke Swiss made merk waarderen.” Jullie hebben nu in eerste instantie een duidelijk beeld gerealiseerd qua modellering. Zijn er plannen voor de introductie van andere modellen in de nabije toekomst? “Ja. Er zijn oneindig veel mogelijkheden om te spelen. Maar een productie opstarten in Zwitserland kost wel wat tijd.” Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mark Hastman via mark.hastman@ice-watch.com of Maurice van Gelderen via maurice.vangelderen@ice-watch.com ONDANKS DE BETAALBARE PRIJS IS EEN WATCHPEOPLE ECHT EEN LUXE-ITEM. DE LUXE OM TE LACHEN MET DE TIJD DIE VOORBIJGAAT, MET VERPLICHTINGEN, MET CONVENTIES. DE LUXE OM JE UNIEKE ZELF, JE LEF, JE ONBESCHAAMDHEID EN JE FANTASIE TE TONEN. DE LUXE OM NIET TE ZIJN ZOALS IEDEREEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4