DE JUWELIER NR 5 2024 53 Gemeenschapsgevoel en netwerken centraal De combinatie van een vakbeurs met event-elementen zorgde dit jaar voor de terugkeer van het geliefde ‘Inova-gevoel’. De ontspannen en productieve sfeer droeg bij aan het succes van de beurs. Manfred en Susanne Schmidt van Vater & Sohn, die voor het eerst deelnamen in het nieuw bedachte design area, waren vol lof: “De hele opzet is geweldig en klanten komen graag omdat ze zich op hun gemak voelen – het kon niet beter.” Andreas Filius van Filius Zeitdesign was eveneens enthousiast: “Inova is altijd een genot, het is echt een prettige beurs. Het all-inclusive pakket voor bezoekers maakt het leven van exposanten makkelijker, waardoor we ons volledig kunnen concentreren op de gesprekken. Hoewel de orderactiviteit op de eerste dag wat terughoudend was, zijn we nu aan het einde van de beurs zeer tevreden met de respons van de klanten.” Workshops en competities Het ondersteunende programma, dat een breed aanbod aan praktische onderwerpen behandelde, werd dit jaar zeer goed ontvangen. Bezoekers kregen waardevolle inzichten mee over onder andere PUK-lassen, social media, kunstmatige intelligentie (AI), Argentium en de toekomst van het goudsmeden. Het hoogtepunt van de eerste dag was de uitreiking van de prestigieuze prijs ‘The Golden Nova’. Onder het thema ‘Sea love – maritieme sieraden voor alle zintuigen’ presenteerden tien getalenteerde genomineerden hun creatieve werken, die eerder door een deskundige jury waren geselecteerd. Vanessa Tschentke van Loftwerk Wiesbaden won de hoofdprijs met haar ‘Waveplay’ armband en kreeg ook de publieksprijs. Dit betekent dat zij naast het prijzengeld gratis mag exposeren op de Inova Collection 2025. Maria Giegerich van Atelier Stoess won de zilveren medaille met haar ‘RÁN’ ketting. Voor het eerst was er een gedeelde derde plaats: Lissy Sophie Ossig van de Pforzheim School of Design ontving de bronzen prijs voor haar ‘Coral Dance’ ketting, net als Chiara Czerner voor haar ‘Bubble-k’ ring. Een speciale vermelding ging naar de 14-jarige Liv Grundorf van het Schönke Atelier Gold & Platin, die als jongste deelnemer werd geëerd voor haar ‘Sea to Go’ ketting. De winnaars van de drie hoogste plaatsen ontvingen aantrekkelijke geldprijzen en gratis workshops, mogelijk gemaakt door de sponsors. Dit jaar werd de competitie ondersteund met €1600 van Carl Schaefer Gold- und Silberscheideanstalt, €1200 van Rudolf Flume Technik GmbH en een totaal van €900 van Dahlinger en Studex Deutschland. Een veelbelovende toekomst De succesvolle editie van 2024 bevestigt de belangrijke rol van de Inova Collection als ontmoetingsplaats voor de sieraden- en edelmetaalindustrie. Met een sterk concept en een hoge tevredenheid onder de deelnemers, kijkt de organisatie vol vertrouwen uit naar de editie van 2025. De toekomst van de Inova Collection lijkt verzekerd en het platform blijft een essentieel onderdeel van de sector.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4