De Juwelier nr 5-2024 Online

60 DE JUWELIER NR 5 2024 ONDERNEMEN PAST DE UITSTRALING VAN MIJN WINKEL NOG WEL BIJ MIJN PRODUCTEN? Voor onze rubriek Ondernemen gaan wij in elke uitgave voor u op zoek naar antwoorden op vraagstukken die voor u als ondernemer van toepassing zijn. In deze uitgave werpen George van Ekeren (van PrismaNote), Benjamin Maasland (Bering & Luis & Freya) en Ton Cleijne (Ton.coach) een kritische blik op de winkeluitstraling van een juwelierswinkel. Is dat passend bij de luxe producten die je verkoopt? En hoe kun je ervoor zorgen dat aan de voorkant een klant getriggerd wordt om je winkel in te stappen. We gaan natuurlijk ook dieper op dit onderwerp in tijdens onze podcast-aflevering Verdieping in Ondernemen die binnenkort online staat. Ton Cleijne De volgende stap; invulling geven aan je onderneming en dan moet de winkel passen met dat wat je voor ogen hebt - wat je wil zijn en voor wie je er wil zijn. De uitspraak ‘alles voor iedereen zijn, is hetzelfde als niets voor niemand’, is zo waar. De winkel is je visitekaartje oftewel de eerste impressie die je kant krijgt. Er was ooit een slogan van een shampoomerk; ‘je krijgt geen tweede kans voor een eerste impressie’. Alles telt mee. Het gaat om het gevoel dat een klant krijgt als hij langs de etalage loopt, de deur open maakt en begroet wordt. Maar zeker ook of de merkenpresentatie in lijn is met het beeld dat de merken creëren door de displays, de visuals in de display, de acties, het collectiebeeld, de positie in de winkel, de focus op de advertentiemodellen, maar ook kennis van de merken de producten en haar stories. En nu komen we tot de kern van ons onderwerp en in mijn ogen gaat het hier mis. De afgelopen 30 jaar blijf ik me elke keer weer verbazen dat vaak, te vaak, het visitekaartje niet passend is met de werkelijkheid. Dat tref je oude displays (omdat men die mooier vindt?) en niet up to date visuals (de post is nog niet uitgepakt) aan in een winkel. Daardoor mist men de aansluiting met de campagnes die de merken on- en offline draaien en waardoor er een 1+1=3 situatie zou ontstaan. Ik zie vuile etalage ramen, presentaties die schots en scheef staan en het ontbreken van focus. En dan ook nog mopperen als de merken\leveranciers er iets van zeggen, ‘want het is toch mijn winkel’. En JA dat is ook zo, maar het kan zoveel mooier als de merken en de winkels nog beter samen zouden werken. Want u bent niet alleen in competitie met andere juweliers of het internet, maar ook met reizen, etentjes, kleding of het onderhoud van een tuin. De consument kan de euro ook maar een keer uitgeven dus men – lees u – moet de klant verleiden! Nu is niet alles zuur. Ik kom meer en meer ongelofelijke winkels tegen waar het een feestje is om binnen te stappen en waar ik denk ‘dit visitekaartje past helemaal bij het aanbod van deze juwelier en straalt uit wat het moet uitstralen’. En vaak werken deze juweliers nauw samen met de merken en hebben ze een visie en focus! En nee; dit is niet alleen maar in het hoge segment. En ja: natuurlijk doen ze de gewone dingen buitengewoon goed, ALTIJD! De vraag ‘wat ben ik voor wie is?’ een fundamentele vraag voor elke onderneming. Ik ben er van overtuigd dat elke onderneming/merk ook een DNA heeft net als levende organismen. Dat DNA bepaalt wie je bent, hoe je omgaat met kansen en bedreigingen en door het nemen van risico’s en vele andere dingen, ontstaat er een cultuur. Een mooie omschrijving van cultuur is; hoe voelt je personeel zich op zondagavond als ze aan maandagochtend denken. Het DNA en de cultuur bepalen wat je bent, of beter nog hoe je overkomt. Je kan wel dingen aanpassen, maar als het niet authentiek is komt het er toch uit. Je kan een citroen oranje verven, maar als je hem uitknijpt komt er echt citroensap uit.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4