DE JUWELIER NR 5 2024 61 George van Ekeren Bovenstaande uitspraken staan in een onderzoek van PwC. Hierin staat ook dat consumenten het testen en ervaren van producten in de fysieke winkel het belangrijkst vinden. Hun conclusie is daarom dat winkelbeleving steeds belangrijker wordt. Beleving die draait om licht, geluid, geur en aanraking. 15 jaar geleden werkte ik op zaterdag bij een autodealer. Ik herinner me nog goed dat mensen zich meestal goed hadden ingelezen van te voren. Ze wisten precies welke auto ze wilden ervaren. Vervolgens maakte de één een opmerking over de kleur of uitstraling. Een ander wilde graag het stuur vasthouden en de bekleding aanraken. Uit deze subtiele acties kan je opmerken waar de klant gevoelig voor is. Wat dat betreft is het erg interessant om je te blijven verdiepen in consumentenpsychologie. Verder weet u wellicht beter hoe de perfecte juwelierszaak er in 2030 uit ziet. Waar ik wel van overtuigd ben, is dat de samenwerking met de leverancier nog belangrijker wordt. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen, zoals bestelzuilen in de winkel en online de voorraad van de leverancier tonen die u zelf niet hebt. Ook betere integratie van systemen om altijd de actuele voorraad- en verkoopgegevens bij de hand te hebben. Zo kan je de consument echt beter van dienst zijn. Is mijn winkeluitstraling nog wel belangrijk nu zoveel mensen online actief zijn? Zeker! Echter krijgt de fysieke winkel een andere invulling. Veel juweliers gebruiken hun winkel op dit moment als primair verkoopkanaal. Echter verwacht een kwart van alle Nederlandse retailers in 2030 geen voorraad meer in de winkel te hebben. Ze willen ‘beleving’ centraal stellen. Het gaat dan met name om retailers die producten van €200,- of meer verkopen. Dus juweliers vallen hier ook zeker onder. Een interessante vraag is dus; hoe ziet uw juwelierszaak er over 5 jaar uit? Benjamin Maasland Stel je voor dat je een juwelier binnenloopt met het idee een waardevolle aankoop te doen, maar de winkel oogt rommelig en het personeel draagt casual kleding. Zou je dan nog dezelfde waarde hechten aan het product? De uitstraling van een winkel moet altijd passen bij het assortiment en het prijsniveau. De verwachting van de consument verschilt namelijk per segment. Bij een discounter zoals Action verwacht de klant geen luxe inrichting. Hier draait het om snelle, goedkope aankopen, en een eenvoudige presentatie is voldoende. Maar loop een high-end winkel binnen, zoals de Bijenkorf, en de lat ligt ineens een stuk hoger. Luxe producten vragen om een verfijnde, doordachte presentatie met goed getraind personeel dat de klant persoonlijk en professioneel te woord staat. Deze principes gelden ook voor jouw winkel, of je nu juwelen, kleding of meubels verkoopt. De vraag is: creëer jij met de uitstraling van je winkel de juiste verwachting voor je producten? Klopt de ervaring die klanten in jouw winkel hebben met het prijsniveau dat je voert? Als je bijvoorbeeld luxe producten verkoopt, maar een discounter-uitstraling hebt, bestaat de kans dat je potentiële klanten afschrikt. Tip Loop eens door je winkel alsof je zelf een klant bent. Kijk naar je etalage, je winkelinrichting en de uitstraling van je personeel. Vraag jezelf eerlijk af: zou ik hier het bedrag dat ik vraag uitgeven? Zo niet, is het tijd voor actie. Investeer in een uitstraling die past bij de waarde van je producten. Je klanten zullen het verschil merken. Elke ondernemer in de detailhandel komt vroeg of laat bij een cruciale vraag: sluit de uitstraling van mijn winkel en personeel nog aan bij de producten die ik verkoop? Een juwelierswinkel vormt een treffende metafoor. Wanneer je denkt aan sieraden, verwacht je een elegante winkel, smaakvol ingerichte vitrines en personeel dat een zekere luxe uitstraalt. Maar wat als die verwachtingen niet worden waargemaakt?
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4