Special TROUWRINGEN Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | oktober 2025 | 25e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Coverstory Aller Spanninga bevestigt zijn positie als onmisbare partner in het trouwringensegment
Organische vormen, als stenen gepolijst door het Scandinavische water. Shop nu de drie nieuwe STEN horlogeseries en alle andere noviteiten direct op onze B2B. Scan snel de QR-code of ga naar weiszgroup.com +31 (0)20 6794633 | info@weiszgroup.com Elvsten INSPIRED BY SCANDINAVIA SINCE 1988 DANISHDESIGN.COM MY SHAPE MY STORY NIEUW
DE JUWELIER NR 5 2025 3 Het voelde als het einde van een tijdperk. De laatste editie van de Jewels & Watches Retailbeurs op de eerste etage van Trade Mart Utrecht ademde nostalgie, maar ook iets treurigs. Waar ooit het kloppende hart van de branche bonsde, resteerde nu een inspiratieloze beursetage. En ja, dat klinkt hard, maar het was vooral pijnlijk om te zien. Geen vernieuwing, geen verrassing, geen publiek. Dat roept onherroepelijk de vraag op: wat is in deze tijd nog de toegevoegde waarde van een vakbeurs? Als ondernemers liever een adviseur in de winkel ontvangen, als collecties al vooraf live, online of per mail gepresenteerd worden, als er niets meer te ontdekken valt omdat alles al lang is gedeeld, waarom zou je dan nog op een beurs verschijnen? Het eerlijke antwoord: dat doe je niet meer. Tenzij een beurs zichzelf opnieuw weet uit te vinden. Colofon en De Visie Special JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | oktober 2025 | 25e jaargang no. 5 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Coverstory Aller Spanninga bevestigt zijn positie als onmisbare partner in het trouwringensegment DE VISIE DE BEURS IS DOOD. LANG LEVE DE BEURS! Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Een beurs moet je iets geven wat je niet thuis kunt vinden. Verrassing. Inspiratie. Innovatie. Juist nu is er behoefte aan inhoud, aan verbinding, aan beleving. Aan een plek waar je niet alleen kunt inkopen, maar ook kunt leren, ontmoeten en ervaren. Dat was de afgelopen jaren minder en minder het geval in Utrecht. Gelukkig waren er ook lichtpuntjes. Het netwerkontbijt tijdens de laatste editie toonde hoe waardevol het is om met elkaar in gesprek te gaan. Sparren, spiegelen, luisteren naar ervaringen van collega’s – het zijn dingen die ondernemers verder kunnen brengen. Zeker de nieuwe generatie in de branche wil wél praten, wél leren, wél samenwerken. Dat moet gefaciliteerd worden. De uitdaging ligt nu bij de beursorganisatie. Wat moet er gebeuren om de juwelier weer in beweging te krijgen? Toegankelijkheid is een basisvoorwaarde. Een goede locatie, ruime parkeergelegenheid, veilige opbouwmogelijkheden. Maar bovenal: een programma dat inspireert. Sprekers die écht iets nieuws vertellen. Verhalen die verrassen. Ideeën die uitdagen. Dát is waar ruimte te winnen valt. Kennisdeling, ontmoeting en innovatie – het zijn dé pijlers waarop een toekomstbestendige beurs gebouwd moet worden. En misschien is samenwerking daarbij onvermijdelijk. Een joint venture met het Belgische Orodia ligt op tafel. Een Benelux-brede vakbeurs, met de kracht van twee markten. Het klinkt ambitieus, maar het is vooral noodzakelijk. Samen kom je verder.
4 DE JUWELIER NR 5 2025 INHOUD P. 10 Interview “De timing was perfect voor een gesprek”, zegt Michèle Nijs. Samen met haar dochter Jackie runt ze hun sieradenmerk Roos1835. De één met veel ervaring in de branche, de ander in het diepe gesprongen om haar moeder te helpen. Een echt moeder-dochterverhaal over het samen verder bouwen aan een prachtig sieradenmerk, een gezamenlijke passie en het verder professionaliseren van hun werkwijze. P. 26 WSB Een winkeloppervlak van slechts 50 vierkante meter lijkt op het eerste gezicht een uitdaging. Toch is het WSBDESIGN.COM gelukt om voor Juwelier Jensen in München een doordacht en stijlvol winkelconcept te realiseren dat zowel efficiënt als uitnodigend is. Van sloop tot realisatie werd elke vierkante meter benut om een optimale winkelbeleving te creëren, zonder concessies te doen aan comfort of uitstraling. P. 16 Coverstory In een markt die voortdurend in beweging is, blijft Aller Spanninga zich onderscheiden als de enige trouwringenproducent van Nederland. Vanuit het Friese Joure bedient de fabrikant een groot aantal juweliers op de Nederlandse markt. Met wederom een reeks nieuwe innovaties én nog meer tools om dealers te ondersteunen, toont Aller Spanninga zich als een toekomstgerichte partner voor alle juweliers. P. 37 De Zeeman-diamant Zonder twijfel het meest besproken onderwerp in de juwelierswereld van de afgelopen maanden: de labgrown diamant van Zeeman, in een zilveren hanger voor slechts €29,99. De actie kreeg behoorlijk wat aandacht in de media. Van lokale- en landelijke dagbladen tot vakbladen en van radio-interviews tot social media. Een marketingstunt die uitgroeide uit tot een publieke discussie over waarde, authenticiteit en de toekomst van diamantverkoop. 10 16 26 37
DE JUWELIER NR 5 2025 5 P. 46 Ace Jewelers & Royal Coster Diamonds Onlangs heeft Ace Jewelers haar vertrouwde onderkomen aan de Van Baerlestraat in Amsterdam verlaten voor een toch wel iets rianter optrekje op nog geen 400 meter afstand. Ace Jewelers is namelijk vlak voor de zomer verhuisd naar de statige gebouwen van Royal Coster Diamonds. Met deze samenwerking voegt Alon Ben Joseph samen met zijn vader David en broer Amir een nieuw hoofdstuk toe aan de rijke geschiedenis van Ace. P. 56 Van der Meulen Voor Van der Meulen Edelmetaal in Joure is het leveren van topkwaliteit al meer dan twee eeuwen vanzelfsprekend. Toch blijft het bedrijf volop in beweging. Met de lancering van een geheel vernieuwde webshop voor halffabricaten zet het Friese familiebedrijf opnieuw een belangrijke stap richting een verdere digitale dienstverlening. “We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken”, vertelt Sebastiaan Breitsma. P. 50 Juwelier Gruyters Wie vandaag de dag binnenstapt bij Juwelier Gruyters aan de Van Loenshof in Enschede, treft een moderne, stijlvolle winkel waar ambacht, service en persoonlijk contact samenkomen. Maar achter die eigentijdse uitstraling schuilt een rijke geschiedenis. In 1925 opende de zaak haar deuren aan de Haaksbergerstraat. Honderd jaar later wordt het familiebedrijf met dezelfde bevlogenheid voortgezet door de derde generatie. P. 72 Juwelier in beeld Vlak na de overname slaat corona toe en niet veel later krijgen ze te maken met de overstromingen in Valkenburg. Waar ze hoopten op een soepele start, hadden Francien Vincken-Haesen en Robert Vincken in eerste instantie te maken met de nodige tegenslagen. Maar wie hen een beetje kent, weet dat tegenslagen hen niet uit het veld slaan. 46 56 50 72
6 DE JUWELIER NR 5 2025 NIEUWS WINNAARS VAN DE VERKIEZING TROUWRING VAN HET JAAR BEKENDGEMAAKT Het platform Bruid & Bruidegom Magazine maakte tijdens de juwelen vakbeurs ORODIA 2025 in Brussel de winnaars bekend van de vierde editie van de verkiezing Trouwring van het Jaar 2025. De verkiezing, die inmiddels is uitgegroeid tot een jaarlijks ijkpunt voor toonaangevende Europese trouwringmerken trok ook dit jaar duizenden stemmers onder aanstaande bruidsparen. Aller Spanninga sleepte de Gouden Award in de wacht met 24% van de stemmen. Rauschmayer behaalde de Zilveren Award (22%) en Meister mocht de Bronzen Award (18%) mee naar huis nemen. De overige genomineerden – Bouchard, Breuning, Christian Bauer, Desiree, Gerstner, Giloy en Martinshof – verdeelden gezamenlijk de resterende 36%. Opvallend detail: alle deelnemende merken ontvingen stemmen. Tijdens de feestelijke uitreiking op de stand van Aller Spanninga overhandigde Remco Rutgers, salesmanager bij Bruidmedia, de Gouden Award aan CEO Folkert van der Wei namens Aller Spanninga. De verkiezing laat opnieuw een grote betrokkenheid zien van de doelgroep. In totaal bezochten 3.864 bruidsparen de stemmodule op bruidenbruidegom.nl. MINIORO EN TOUCHÉ JEWELS SLAAN HANDEN INEEN Tijdens de najaarseditie van de Jewels & Watches Retailbeurs in Utrecht introduceerden MiniOro en Touché Jewels een bijzondere samenwerking. Twee Nederlandse merken, elk met een eigen signatuur, bundelen hun krachten in een collectie die het beste van beide werelden samenbrengt. MiniOro heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met hun fijne, persoonlijke sieraden, gekenmerkt door een minimalistische signatuur en aandacht voor detail. Touché Jewels daarentegen is toonaangevend als het gaat om emotionele waarde en geavanceerde personalisatie, met onder meer hun 3D-gegraveerde vingerafdrukken. Deze samenwerking brengt beide stijlen samen in een nieuwe lijn sieraden die klein, verfijnd en tegelijkertijd uiterst persoonlijk is. Gezamenlijke visie Bezoekers van de najaarsbeurs kregen als eerste de kans de collectie te bewonderen. Op stand RB09 presenteerden de merken gezamenlijk hun visie op modern vakmanschap en emotionele waarde. “Met deze samenwerking creëren we iets dat nog dichter bij de drager komt”, aldus Janne Wouters en Bas Verdonk. “Een subtiel sieraad met een persoonlijk verhaal.” Meer informatie: Touché Jewels | Tel. 06-14922000 | www.touchejewels.com Minioro | Tel. +31 (0)6 18 39 11 34 | www.minioro.nl | info@minioro.nl
citizenwatch.eu Suratto Collection Powered by light TSUYOSA Collection Driven by mechanical CITIZEN_Q4_2025_Suratto-Tsuyosa_KeyVisual_A1_Plakat_01_ISOcv2.indd 1 27.08.25 14:47
8 DE JUWELIER NR 5 2025 NIEUWE COLLECTIE OLYMPIC COMBINEERT DRAAGCOMFORT MET VEELZIJDIG DESIGN Olympic presenteert zijn Fall/Winter 2025-collectie: een uitgebalanceerde horlogelijn die stijl, comfort en betrouwbaarheid samenbrengt. De collectie omvat zowel elegante damesmodellen als robuuste uitvoeringen in titanium, stuk voor stuk ontworpen voor dagelijks gebruik – zonder concessies aan uitstraling. Binnen de FW25-lijn is er bijzondere aandacht voor draagcomfort. Zo zijn er diverse modellen met een praktische rekband en worden succesvolle series uitgebreid met nieuwe kleurstellingen en materialen. Deze combinatie van vertrouwde bestseller-modellen met eigentijdse accenten maakt de collectie verrassend veelzijdig. Aantrekkelijk aanbod voor de juwelier Olympic blijft trouw aan zijn reputatie van kwaliteit tegen een toegankelijke prijs. De FW25-collectie biedt juweliers een breed assortiment dat inspeelt op verschillende doelgroepen – van klassiek tot modern – en zich uitstekend leent voor de dagelijkse verkoop. Met deze collectie onderstreept Olympic opnieuw zijn positie als betrouwbare partner voor de juwelier. Meer informatie: PDA Group Tel. +31 (0)75-6707075 | www.pdagroup.nl PRODUCTNIEUWS MÜHLE-GLASHÜTTE PRESENTEERT DE 29ER CASUAL IN COASTAL BLUE De Duitse horlogefabrikant Mühle-Glashütte introduceert een nieuwe uitvoering binnen de 29er-lijn: de 29er Casual in Coastal Blue. Deze variant combineert een compacte kasthoogte met een hoge mate van afleesbaarheid, een strak vormgegeven wijzerplaat en een betrouwbaar automatisch uurwerk. De kast van geborsteld en gepolijst edelstaal heeft een diameter van 42,4 mm en is met een hoogte van 9,75 mm opvallend plat. De kast is voorzien van een saffierglas met antireflectiecoating, een schroefkroon en een transparante kastbodem. Het horloge is waterdicht tot 10 bar. De wijzerplaat in ‘Coastal Blue’ is voorzien van een fijn zonnestraalpatroon en een kleurverloop dat naar de rand toe donkerder wordt. Opgelegde indexen en wijzers zijn behandeld met SuperLumiNova voor optimale leesbaarheid. In de kast tikt een automatische Mühle-versie van het SW 300-1 uurwerk. Dit uurwerk is in Glashütte aangepast met onder andere de gepatenteerde Woodpecker Neck-regulering, een aangepaste balansbrug en de eigen Mühle-rotor. Het uurwerk heeft een gangreserve van 56 uur, stop-secondefunctie en snelle datumcorrectie. Voor aflevering wordt het uurwerk afgesteld in zes posities, met een afwijking tussen 0 en +8 seconden per dag. De 29er Casual in Coastal Blue wordt geleverd met twee verwisselbare leren banden: één in glad leder en één in suède. Beide banden zijn voorzien van snelwisselstiften en een edelstalen gesp. Meer informatie: Eurogold B.V. Tel. +31 (0)578-615333 | www.eurogold.nl
GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30 - 16:30 uur Keienbergweg 12 - 1101 GB Amsterdam | T. (+31) 020 564 8 520 info@drijfhoutnl.com | www.drijfhoutnl.com
10 DE JUWELIER NR 5 2025 INTERVIEW MICHÈLE NIJS EN JACKIE BAERT “De timing was perfect voor een gesprek", zegt Michèle Nijs met een glimlach terwijl we aanschuiven aan de keukentafel in haar huis in Hasselt. Samen met haar dochter Jackie runt ze vanuit hier hun sieradenmerk Roos1835. De één met veel ervaring in de branche, de ander in het diepe gesprongen om haar moeder te helpen. Een echt moeder-dochterverhaal over het samen verder bouwen aan een prachtig sieradenmerk, een gezamenlijke passie en het verder professionaliseren van hun werkwijze. “Het is zeker niet altijd gemakkelijk geweest, maar we zijn trots op waar we nu staan. De basis staat als een huis en we zijn klaar om een volgende stap met Roos1835 te zetten”, zo klinkt het. "DE BASIS STAAT ALS EEN HUIS EN WE ZIJN KLAAR OM EEN VOLGENDE STAP MET ROOS1835 TE ZETTEN" Als we aankomen bij het woonhuis waar zich ook hun kantoor bevindt, worden we hartelijk ontvangen door Michèle en Jackie. Zeker Michèle is met haar bijna dertig jaar ervaring een bekend gezicht in de branche, terwijl Jackie volledig onverwachts voor beiden in haar voetsporen is getreden. Na een studie tot handelsingenieur vond ze toch haar roeping in de sieradenbranche. “Mijn moeder had hulp nodig zodat zij zich kon focussen op sales”, vertelt Jackie. “Ik bewonderde altijd haar passie voor dit vak. Eigenlijk had ik nooit verwacht in deze sector terecht te komen, zeker niet in de sales, maar het voelde als nu of nooit. Tot mijn eigen verbazing bleek het een perfecte match. Ik heb een duidelijke hands on mentaliteit en wonder boven wonder vind ik de sales ook leuk. Ik moest wel een drempel over, maar het is gewoon heel goed bevallen.” “Voor mij was dit een complete verrassing”, voegt Michèle toe. “Ik vind het heel knap hoe Jackie het opgepakt heeft en ze heeft het echt niet cadeau gekregen. We hebben moeilijke tijden gehad, maar we zijn er bovenop gekomen en staan nu heel stevig in onze schoenen. Dat is mede dankzij haar.” Roosgeslepen diamant als signatuur Roos 1835 is het sieradenmerk dat Michèle in 2010 startte en de uitkomst van haar jarenlange ervaring in de sieradenbranche. “Ik heb altijd een enorme voorliefde gehad voor de roosgeslepen diamant. In tegenstelling tot de briljant geslepen diamant heeft de roos minder facetten (24 ten opzichte van 57 red.) waardoor het een zachtere en subtielere schittering heeft. Je kunt de schittering het beste vergelijken met kaarslicht tegenover een discobal. Daarnaast is de onderkant plat, waardoor de diamant lijkt als een omgekeerde rozenknop met driehoekige facetten die naar boven wijzen. De roosgeslepen diamant is de voorloper van de briljant en wordt al sinds de zestiende eeuw geslepen, maar kende zijn hoogtijdagen in de negentiende eeuw.” Een herkenbare stijl De collectie van Roos1835 laat zich het beste omschrijven als tijdloos en toch hedendaags. Michèle is het creatieve brein die de ontwerpen voor haar rekening neemt en uit alledaagse dingen inspiratie haalt. “De Roos1835 juwelen zijn nooit strak, maar altijd vloeiend en elegant. We halen overal inspiratie vandaan bijvoorbeeld uit de gastronomie, waar mooi opgemaakte borden en een prachtig gedekte tafel een samenspel van vormen en stijlen zijn.” Wat ieder Roos1835 sieraad typeert, zijn de roosgeslepen diamanten, die in rond, ovaal en peervorm als een puzzel in elkaar vallen. “De collectie is ooit gestart met de collectie Eve en die lijn vormt nog steeds de hele sterke basis. Daarnaast hebben we een Jackie lijn, vernoemd naar mijn dochter inderdaad, die wat meer grillig is – in de positieve zin van het woord – en speelser. De diamanten vormen samen een geheel, maar ieder stuk is uniek, doordat de stenen als een puzzel gelegd worden en geen enkele steen of compositie gelijk is. Dat maakt het bijzonder. Hierdoor hebben we ook een heel herkenbaar design en een eigen DNA. Roos1835 heeft ook geen eenduidige te benoemen doelgroep. Het is voor iedere vrouw die niet zozeer wil opvallen, maar zichzelf een mooi sieraad gunt.” Hoger segment De handgemaakte sieraden zijn beschikbaar in rosé-, geel- en witgoud. “De sieraden zijn mede door de puzzel die we maken heel complex en vragen intensief handwerk in het maakproces. Dit verklaart de hogere prijs, die hand in hand gaat met een uitzonderlijk hoge kwaliteit. De prijzen starten net onder de €2.000,- en lopen daarna op. We begeven ons dus in het hogere segment en daar werken we samen met juweliers die ons verhaal graag vertellen. Want achter onze roosgeslepen diamant schuilt een uniek en fascinerend verhaal. Het biedt de kans om klanten mee te nemen in de charme en het ambacht achter deze diamant. Zo verandert zelfs een aarzelend ‘mwah’ vanzelf in een oprecht ‘wauw’. Wie het verhaal omarmt en met passie deelt, merkt dat klanten net zo enthousiast worden. Zo is onze ervaring en die van onze partners.” Service als kracht Om klanten te ondersteunen in alle behoeftes, gaan Michele en Jackie ver. “We vinden het zelf vanzelfsprekend, maar we bieden bijvoorbeeld levenslange garantie op service van de sieraden. Dat doen we ook, omdat we volledig achter de kwaliteit staan en doordat er gewoon weinig sieraden terugkomen. We zijn verder heel flexibel, hebben korte levertijden, draaien
DE JUWELIER NR 5 2025 11 graag events en we hebben POS-materiaal zeer goed op orde. Wat doen we niet? We wringen ons in alle bochten die we kunnen om onze klanten te ondersteunen.” Een van de zaken die nu ook geregeld worden, is een merktraining voor personeel van een juwelier. “In samenwerking met Baukje van Delft en Kim Vanhommerig van Uitblinkers gaan wij onze juweliers en hun personeel verder onderdompelen in de wereld van Roos1835. Zo kunnen zij met een gerust hart onze producten erbij pakken en het juiste verhaal vertellen.” Ruimte voor verbetering En wat gaat de toekomst brengen? “We zijn heel blij met waar we nu staan, maar we zien ook nog ruimte voor verbetering. We zoeken nog juweliers in Nederland en België om een intensieve samenwerking mee aan te gaan. Onze zoektocht is om de juiste partners te vinden. Dan doelen we weer op de mensen die ons verhaal graag overbrengen en het zelf ook mooi vinden, want dan ben je nog meer gecommitteerd. Daarnaast zouden we graag nog een keer deel willen nemen aan Inhorgenta. Daar kunnen we ons op een juiste manier laten zien en wie weet wat eruit voort komt. Er is nog genoeg te winnen en we hebben genoeg ambitie. Nu Jackie erbij is, is ook de toekomst veiliggesteld. Bovenal hebben we samen veel lol en een gedeelde passie. Ik had het nooit durven dromen, maar het is geweldig om het mee te maken. Een echt moeder-dochterverhaal. Roos1835 is meer dan een merk; het is ons gezamenlijke levenswerk.” Voor meer informatie, neem contact op: Roos1835 Tel. +32 (0)495 27 42 23 | info@roos1835.com | www.roos1835.com WE ZIJN HEEL BLIJ MET WAAR WE NU STAAN, MAAR WE ZIEN OOK NOG RUIMTE VOOR VERBETERING. WE ZOEKEN NOG JUWELIERS IN NEDERLAND EN BELGIË OM EEN INTENSIEVE SAMENWERKING MEE AAN TE GAAN
Kies voor de voordelen van verzekering bij úw Onderlinge! De verzekeraar voor juweliers, goud- en zilversmeden en uurwerkherstelbedrijven JUWON Juwon Onderlinge Schade Maatschappij U.A. Postbus 92, 3400 AB IJsselstein, Poortdijk 34-a, 3402 BS IJsselstein Telefoon 030-687 81 59 info@juwon.nl | www.juwon.nl • JUWON Blockpolis en Rechtsbijstandverzekering • Advies en bemiddeling voor verzekering tegen overige zakelijke risico’s • Risico-inventarisatie, preventie- en verzekeringsadvies • Professionele slachtofferhulp bij een traumatische gebeurtenis • Samenwerking met gespecialiseerde beveiligings- en schadeherstelbedrijven • Winstdeling en inspraak in het te voeren beleid via de Ledenvergadering Neem gerust contact met ons op voor een adviesgesprek en een passende offerte. Alle soorten reparatiezakjes VDdrukwerk: de nieuwe naam van Dorgelo. VDdrukwerk is de specialist voor alle soorten reparatiezakjes, sets, blocs, etiketten, huisstijl drukwerk en papieren draagtassen. Kwaliteitsdrukwerk tegen aantrekkelijke prijzen. Kortom, een juweel van een drukker! Een juweel van een drukker Bezoek onze website, bel of stuur een e-mail! VDdrukwerk - Coenecoop 214 - 2741 PK Waddinxveen - 0182-743161 - info@vddrukwerk.nl - www.vddrukwerk.nl
DE JUWELIER NR 5 2025 13 GOUDPRIJS GOUD SCHRIJFT GESCHIEDENIS: MEER DAN 100.000 EURO VOOR ÉÉN KILO wereldeconomie nog steeds extra onder druk. Daar komt bij dat Trumps maatregelen de dollar sinds het begin van 2025 hebben verzwakt. Om de rentelasten beter te kunnen dragen, wil Trump dat de Amerikaanse centrale bank, de FED, de rente verder verlaagt. Dit kan inflatie verder in de hand werken, waardoor beleggers, vermogensbeheerders en particulieren goud zien als zekerstelling van vermogen.” De Ruiter vervolgt: “Goud houdt traditiegetrouw de inflatie bij, waardoor het een ultiem waardevast middel is. Een hoge inflatie gecombineerd met een lage rente is brandstof voor een nóg snellere stijging van de koers. De ontwaarding van geld zien we vandaag de dag terug in de sterk gestegen goudprijs. We kunnen ons afvragen of goud in vijf jaar tijd twee keer zoveel waard is geworden of dat ons geld inmiddels de helft waard is. Ik denk dat het een combinatie van beide is.” Vorige maand bereikte goud een prijs van honderdduizend euro voor één kilogram. Nadat de koers van het edelmetaal de afgelopen jaren de ene na de ander all-time-high bereikte, is nu een grens doorbroken die lang voor onmogelijk werd gehouden. Hoewel goud in de geschiedenis van de mensheid altijd een rol van betekenis heeft gespeeld, is de waarde ervan vooral de laatste jaren gigantisch toegenomen. Johan de Ruiter, CEO van Goudwisselkantoor: “Goud was wereldwijd nog nooit zo gewild als vandaag. En wie weet waar de koers de komende jaren heen gaat?” De ongekende populariteit is ook zichtbaar in de resultaten van Goudwisselkantoor. Vorige maand noteerden de Nederlandse kantoren een recordaantal transacties: het totaal aantal transacties lag 37 procent hoger dan in dezelfde week vorig jaar. Vooral de inkoop van goud en andere edelmetalen sprong eruit met een stijging van 74 procent. Daarmee werd niet alleen het eerdere record uit april dit jaar overtroffen (+12 procent), maar ook het hoogste niveau sinds juli 2020 (+14 procent). De reden? Wie een reden voor de sterk gestegen goudprijs zoekt, vindt het antwoord in de geopolitieke onrust, aldus De Ruiter. “Door de aanhoudende oorlogen in Oekraïne en Gaza zien beleggers in goud een veilige haven. Bovendien verkleinen steeds meer opkomende economieën, waaronder China en India, de afhankelijkheid van de Amerikaanse dollar door hun centrale banken goud in te laten kopen. De vraag naar goud bleef in de afgelopen jaren wereldwijd. groot. In 2025 kwam daar politieke onrust bij. Zo zorgde de terugkeer van Donald Trump op het wereldtoneel voor nieuwe nervositeit. Zijn importheffingen en protectionistische maatregelen zetten de
14 DE JUWELIER NR 5 2025 PRODUCTNIEUWS ANIA HAIE INTRODUCEERT DRIE NIEUWE COLLECTIES NIEUWE COLLECTIE VAN GISSER JEWELS: ENTWINED BONDS De sieraden van Ania Haie zijn al jaren geliefd bij een brede doelgroep vanwege hun veelzijdigheid en eigentijdse karakter. Met de Fall/Winter 2025-lijn onderstreept het merk die reputatie opnieuw. De drie nieuwe collecties nodigen uit tot mixen, matchen en combineren – met als uitgangspunt de unieke stijl van de drager. Bij Gisser Jewels vieren we de kracht van verbinding met onze nieuwe Entwined Bonds collectie, een lijn die geïnspireerd is door de tijdloze charme en warmte van Amsterdam. De sierlijke lintmotieven in deze collectie symboliseren de banden die we delen met geliefden, vrienden en onszelf. Of het nu gaat om een subtiele layering van fijne kettingen of het combineren van verschillende texturen en tinten: elk ontwerp biedt ruimte voor persoonlijke interpretatie. Lady Cozy ademt elegantie. De collectie combineert warme bruintinten met natuurlijke materialen zoals tijgeroog en is uitgevoerd in zachte, ronde vormen. De sieraden dragen licht en comfortabel, zijn eigentijds en toch tijdloos en spreken daardoor een breed publiek aan. Wie op zoek is naar uitgesproken statements komt uit bij Trail Blazer. Hoogglans sterling zilver wordt gecombineerd met speelse reliëfstructuren, wat resulteert in krachtige contrasten. Deze stoere maar verfijnde stukken lenen zich uitstekend om te stapelen en bieden volop mogelijkheden om een uitgesproken zstijl neer te zetten. Melodic Poet laat zien dat gratie en schittering hand in hand kunnen gaan. De sieraden zijn elegant vormgegeven en verrijkt met zonne-oranje Nano gems, een opvallend element dat de collectie haar eigen karakter geeft. De ontwerpen zijn perfect geschikt om te layeren, waardoor persoonlijke combinaties ontstaan die telkens weer verrassen. Meer informatie: PDA Group Tel. +31 (0)75-6707075 | www.pdagroup.nl Of je nu op zoek bent naar een speciaal stuk voor de feestdagen, een bijzondere gelegenheid, of gewoon iets om dagelijks te dragen, deze sieraden zijn ontworpen om betekenisvolle momenten te vieren. De Entwined Bonds collectie combineert robuuste en fijne details, gemaakt van hoogwaardige materialen zoals gerhodineerd en verguld zilver, topkwaliteit zirconia, massief 14 karaat goud en/of labgrown diamanten. Elk stuk roept het textuurvolle gevoel van herfst en winter op en tilt iedere look moeiteloos naar een hoger niveau. Meer informatie: Gisser Jewels Tel. +31 (0)88 - 844 77 37 | www.gisserjewels.com|
DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM MIGNON JUWELIER & GOUDSMEDEN // OISTERWIJK SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER // MÜNCHEN // BERLIN (DE) + 49 1609 2589 540 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM
16 DE JUWELIER NR 5 2025 COVERSTORY ALLER SPANNINGA In een markt die voortdurend in beweging is, blijft Aller Spanninga zich onderscheiden als de enige trouwringenproducent van Nederland. Vanuit het Friese Joure bedient de fabrikant een groot aantal juweliers op de Nederlandse markt, maar de ringenspecialist timmert ook stevig aan de weg in België, met inmiddels zestig actieve dealers. Met wederom een reeks nieuwe innovaties én nog meer tools om dealers te ondersteunen, toont Aller Spanninga zich als een toekomstgerichte partner voor alle juweliers. ALLER SPANNINGA BEVESTIGT ZIJN POSITIE ALS ONMISBARE PARTNER IN HET TROUWRINGENSEGMENT Wat Aller Spanninga onderscheidt, is de totale ondersteuning die de producent aan hun klanten biedt. Van een vernieuwde en gebruiksvriendelijke configurator tot een uitgekiende presentatie van collecties; alles is gericht op het ontzorgen van de juwelier. “We doen er alles aan om onze partners volledig te ondersteunen. Niet alleen met mooie producten, maar ook met middelen om die optimaal te verkopen”, zegt Tom Blikslager. Die inzet is zichtbaar in de bijvoorbeeld basisringenshop, het uitgebreide assortiment en de introductie van nieuwe collecties, zoals de recent gelanceerde lijn in het edelmetaal argentium. Argentium: sterk, wit en betaalbaar De toevoeging van argentium aan het materiaalpalet van Aller Spanninga is geen toevallige keuze. Dit moderne zilverlegering is witter, harder en veel slijtvaster dan traditioneel zilver. Het oxideert nauwelijks – daardoor hoeft het ook niet gerhodineerd te worden – en blijft het lang mooi zonder extra onderhoud. Dat maakt het bijzonder geschikt als alternatief voor witgoud. De nieuwe collectie ringen in argentium, vaak gecombineerd met 9, 14 of 18 karaat goud, biedt een hoogwaardige maar toegankelijke optie. “Met deze collectie kunnen we klanten bedienen die zoeken naar iets moois binnen een iets vriendelijker budget. Denk aan verkoopprijzen tussen de 750 en 1.500 euro”, aldus Tom. Nieuwe collectie in 2026 De vooruitblik naar 2026 brengt een collectie die perfect aansluit op de huidige tijdsgeest. "We zien een duidelijke trend naar subtielere, klassiekere ontwerpen. Die lijn trekken we door in onze nieuwe vintage collectie die we volgend jaar zullen presenteren. Deze collectie is slanker van opzet, niet alleen vanwege stijltrends, maar ook vanwege de aanhoudend hoge goudprijs. Inmiddels ligt de gemiddelde verkoopprijs van een trouwringenset al gauw tussen de 2.000 en 4.000 euro. Mensen trouwen doorgaans maar één keer en zijn bereid daarin te investeren”, stelt Tom nuchter vast.
DE JUWELIER NR 5 2025 17 My Memoire Binnen het brede aanbod van Aller Spanninga neemt de My Memoire collectie een belangrijke plaats in. Deze collectie – geliefd vanwege haar elegante uitstraling en personaliseerbare ontwerp – wordt geleverd als dummyconcept in een overzichtelijke presentatiebox. "De modellen zijn gedraaid en gefreesd zoals een trouwring - in tegenstelling tot veel andere merken waar het vaak gietwerk is – en beschikbaar in diverse materialen en steengroottes. Splendid Castle is met name in België erg populair”, aldus Tom. “Door de modulaire opbouw kunnen klanten hun ring volledig afstemmen op persoonlijke voorkeuren, wat het concept tot een verkoopsucces maakt.” Groei in België De afgelopen jaren heeft Aller Spanninga onder leiding van Lies Vancauwenberghe een sterke groei doorgemaakt in België. Tijdens de afgelopen editie van Orodia was Aller Spanninga dan ook prominent aanwezig om zich verder te presenteren. Inmiddels werken er ruim zestig Belgische dealers met het merk. Die groei is te danken aan het heldere aanbod, de goede marges en de hoge mate van ondersteuning. "Ook Belgische juweliers zien dat wij een totaalconcept bieden, met collecties voor elk prijsniveau en een uitstekende ondersteuning. Dat is waar men tegenwoordig naar op zoek is." Basisringenshop Een belangrijk onderdeel van het aanbod van Aller Spanninga is – naast de eigen configurator – de basisringenshop. Deze shop maakt het mogelijk om via een geavanceerde configurator volledig naar wens een basisring samen te stellen. Tom: “We hebben het bestelproces recent nóg inzichtelijker en eenvoudiger gemaakt. De ringen zijn volledig naadloos vervaardigd, wat een groot voordeel is voor goudsmeden. Vanuit ons geavanceerde machinepark in Joure worden de ringen machinaal geproduceerd, maar wel met een ambachtelijke afwerking. Dankzij realtime 3D-tekeningen kunnen goudsmeden exact zien wat ze bestellen, inclusief prijs, materiaal en technische haalbaarheid.” De configurator wordt als zeer praktisch en duidelijk ondervonden, blijkt uit de vele goede verhalen die Tom hoort van dealers. “Zij geven aan dat de configurator een extra tool is waarmee je snel en transparant kan laten zien wat er mogelijk is. Veel van onze klanten verkopen de ringen eigenlijk al niet meer zonder de configurator. Dat is een groot compliment voor ons, maar het geeft de toegevoegde waarde ook aan. Ons doel was om de configurator voor de basisringenshop beschikbaar te maken voor een groot deel van onze klanten, waardoor bijvoorbeeld juweliers de mogelijkheid krijgen om basisringen te verkopen aan de consument. Op deze manier kun je de wens van klant nagenoeg helemaal vertalen naar een ring én het visualiseren. Zo maak je het gehele proces, van ontwerp tot realisatie, inzichtelijk en je voegt ook een stukje beleving toe aan het verkoopproces richting je klant. En dan hebben we het nog niet eens over de gewone Aller Spanninga configurator gehad die ook een legio aan mogelijkheden biedt bij de oriëntatie en verkoop van ringen. Met beide tools creëer je als juwelier of goudsmid toch weer een extra dimensie voor je klanten.” Totaalpartner met toekomstvisie Aller Spanninga bewijst dat vakmanschap en innovatie hand in hand kunnen gaan. Of het nu gaat om de uitbreiding van het assortiment met nieuwe materialen, het inspelen op trends in design, of het ondersteunen van juweliers met doordachte tools: de ringenproducent uit Joure laat niets aan het toeval over. "Wij geloven in de kracht van samenwerking en denken met onze klanten mee op elk niveau. We willen onze klanten zo goed mogelijk van alle gemakken voorzien, zodat iedereen prettig kan werken. Daar gaan we heel ver in, dat bewijzen we al jaren. En we blijven zeker niet stilzitten. Zo hebben we ons machinepark recent verder uitgebreid om de productie nog verder te optimaliseren en zitten we dicht op de markt. Een ontwikkeling waar ook wij niet omheen kunnen is de verkoop van labgrown diamant in verlovingsringen. We treffen nu de voorbereidingen om op de korte termijn labgrown diamanten te integreren in onze collectie, maar daarover vertel ik graag een volgende keer meer", besluit Tom. Meer informatie: Aller Spanninga Tel. +31 (0)513 412 848 | www.allerspanninga.com | www.basisringenshop.nl
DE JUWELIER NR 5 2025 19 HORLOGES CHAPERON: VOOR ÉLK HORLOGE. ONZICHTBAAR. ONMISBAAR. Consumenten beschermen wat ze waarderen. Een nieuwe smartphone? Daar hoort een screenprotector bij. Het is een gewoonte geworden; een kostbaar product verdient bescherming. Voor veel consumenten is dit inmiddels zo vanzelfsprekend dat ze verwachten dat hun horloge dezelfde zorg hoort te krijgen. Daar komt bij: Smartwatches zoals Garmin, Apple en Samsung zijn inmiddels niet meer weg te denken. Glasbescherming hoort hier standaard bij. Precies daar ligt de kans. Waarom Chaperon daarop aansluit? • Herkenbaar gedrag: Consumenten hebben het beschermen van hun bezit aangeleerd. Chaperon voelt daardoor logisch aan – geen uitleg nodig, alleen een subtiele suggestie. • Emotionele waarde vraagt om zorg: Een horloge staat voor identiteit, herinnering of vakmanschap. U helpt uw klant dat te bewaren. • Toegankelijke meerwaarde: Voor slechts € 24,99 biedt u langdurige bescherming en gemoedsrust. Eén kras kost vaak meer – financieel én emotioneel. Wat is Chaperon? Een ultradunne, kristalheldere folie die het horlogeglas beschermt tegen krassen, stoten en dagelijkse schade. • Onzichtbaar voor het oog • Zelfherstellend bij lichte krasjes • Geschikt voor elk type horloge – van Zwitsers mechanisch tot Apple Watch Net als het oorspronkelijke ‘chaperon’ in de middeleeuwen bescherming bood tegen de elementen, biedt onze moderne versie zekerheid – zonder het ontwerp te verstoren. Waarom Chaperon ook úw winkel versterkt? • Verhoog de bonwaarde per klant Als logische upsell bij verkoop of reparatie – eenvoudig en effectief. • Laat uw service verder reiken dan de vitrine U laat zien dat u elk detail serieus neemt en de zorg voor het horloge niet stopt bij de verkoop. • Vergroot klantvertrouwen en loyaliteit De Chaperon glasbeschermer biedt een extra service die aansluit bij het verwachtingspatroon van de consument. Een kleine toevoeging met grote impact In een markt waar veel producten op elkaar lijken, is juist de service eromheen waarmee u het verschil maakt. Chaperon is geen opdringerige upsell, maar een vanzelfsprekende aanvulling op uw advies. U helpt uw klant iets moois te beschermen. En u bouwt tegelijkertijd aan structurele meerwaarde voor uw zaak. Chaperon – Onzichtbaar. Onmisbaar. Meer informatie: Chaperon BV info@chaperon.nl | www.chaperon.nl Venson Amsterdam +31 (0)20 342 8080 | chaperon@vensonamsterdam.com
20 DE JUWELIER NR 5 2025 NABESCHOUWING INOVA COLLECTION 2025 BEVESTIGT STATUS ALS TOONAANGEVEND VAKEVENT Drie dagen lang (van 29 tot en met 31 augustus) stond het Messecenter Hofheim Rhein-Main volledig in het teken van ontmoeting, inspiratie en actualiteit binnen de sieraden- en horlogebranche. Met een sterke merkenmix, veel aandacht voor duurzaamheid en een sfeer die uitnodigt tot gesprek en samenwerking, heeft de INOVA COLLECTION haar positie als branchebrede ontmoetingsplek opnieuw verstevigd. “De kracht van INOVA zit in het persoonlijke karakter van de beurs”, stelt projectmanager Verena Westphal. “Het is geen anonieme vakbeurs, maar een plek waar ideeën ontstaan en plannen vorm krijgen. Juist in economisch uitdagende tijden is dat van onschatbare waarde.” Bezoekers en exposanten beamen die indruk. “Voor ons is INOVA dé plek om efficiënt in te kopen en tegelijk nieuwe inspiratie op te doen”, vertelt Andreas Filius van Filius Zeitdesign. “Het is een vaste waarde geworden, voor ons én onze klanten.” Ook Frank Heringer van Diamond Group is lovend: “In acht jaar tijd is INOVA uitgegroeid tot een begrip. Je kunt je het Duitse juwelierslandschap zonder deze beurs nauwelijks nog voorstellen.” Duurzaamheid en dialoog krijgen gezicht De editie van 2025 introduceerde twee nieuwe inhoudelijke initiatieven: de Sustainability Area en ‘De Stammtisch’, beide opgezet in samenwerking met consultant Ralf G. Schröder en Sophie Koschnick van Diamond Secrets. Met de Sustainability Area kreeg verantwoorde productie expliciet aandacht op de beursvloer. Schröder: “We wilden niet alleen informeren, maar vooral het gesprek op gang brengen. Dat is gelukt – de respons was zeer positief.” Koschnick benadrukt het belang van verbinding: “Wat normaal digitaal gebeurt op platforms zoals Facebook, kreeg hier een fysieke, persoonlijke invulling. Het is bijzonder om te ervaren hoe online gesprekken uitgroeien tot echte relaties.” Nieuwe talenten in de spotlights: GOLDEN NOVA 2025 Een vast hoogtepunt op de beurs is de uitreiking van de GOLDEN NOVA Awards, dit jaar met toermalijn als centraal thema. Tien jonge ontwerpers presenteerden hun werk in een sfeervolle setting, mede mogelijk gemaakt door VALORIMA, de specialist in juweliersverzekeringen. Elke creatie kreeg een eigen vitrinekast in de speciale Awards Area. De blik vooruit De organisatie kijkt alweer verder. De TREND & ORDER-beurs in Düsseldorf staat gepland op 11 en 12 oktober 2025. De volgende editie van de INOVA COLLECTION vindt plaats van 28 tot en met 30 augustus 2026, opnieuw in het Messecenter Hofheim Rhein-Main. Met een succesvol evenement achter de rug en nieuwe impulsen voor de branche, heeft de INOVA COLLECTION 2025 haar rol als verbindende kracht binnen de sector opnieuw bevestigd – inhoudelijk, vernieuwend en vooral persoonlijk.
info@eurogold.nl www.eurogold.nl
22 DE JUWELIER NR 5 2025 HORLOGES ZET STAPPEN NAAR EEN GEZONDERE LEVENSSTIJL MET DE VENU 4 VAN GARMIN Garmin heeft met de nieuwe Venu® 4 een smartwatch in de bekroonde Venu-serie gepresenteerd met innovatieve nieuwe gezondheids-, fitness- en toegankelijkheidsfuncties. Om gebruikers te helpen hun lichaam beter te begrijpen en gezondere beslissingen te nemen, kunnen ze met Venu 4 hun gezondheidstrends bijhouden en veranderingen in hun levensstijl registreren om te zien hoe hun keuzes hun algehele welzijn beïnvloeden. Venu 4 heeft ook een stijlvol metalen ontwerp, een ingebouwde luidspreker en microfoon en een heldere LED-zaklamp die zorgt voor meer zichtbaarheid in donkere omgevingen. En met een batterijduur tot 12 dagen in smartwatch-modus hoeven gebruikers hun horloge niet elke nacht op te laden, waardoor het gemakkelijker wordt om 24/7 gezondheidsgegevens bij te houden en een meer holistisch beeld te krijgen van hun slaap, hartslagvariabiliteit (HRV), Body Battery™-energiemonitoring en meer. “We hebben Venu 4 ontworpen als een persoonlijke fitness- en wellnesscoach voor om je pols. Deze premium smartwatch helpt gebruikers nog meer te leren over hun lichaam, biedt op gegevens gebaseerde inzichten in hoe hun keuzes hun gezondheid beïnvloeden en houdt hen verantwoordelijk, zodat ze hun doelen gemakkelijker kunnen bereiken”, aldus Susan Lyman, Garmin Vice President Consumer Sales & Marketing. Wat is er nieuw Zoals we gewend zijn van Garmin is ook de nieuwe Venu 4 weer uitgerust met de nodige technische hoogstandjes die een ieder instaat stelt alles rondom gezondheid, fitness en toegankelijkheid te monitoren en aan te passen.
DE JUWELIER NR 5 2025 23 Gezondheid • Gezondheidsstatus: Bekijk of gezondheidsstatistieken zoals hartslag, HRV, ademhaling, huidtemperatuur en Pulse Ox tijdens het slapen afwijken van hun gebruikelijke bereik. Deze veranderingen kunnen wijzen op extra stress voor het lichaam en kunnen verband houden met fysieke activiteit, mogelijke ziekte en meer. Deze functie is momenteel beschikbaar in bètaversie op het horloge en in Garmin Connect™. • Levensstijlregistratie: registreer aangepaste of vooraf ingestelde gedragingen, zoals cafeïne- en alcoholgebruik, en bekijk rapporten over hoe deze levensstijlkeuzes van invloed zijn op slaap, stress en HRV in de Garmin Connect-app. • Geavanceerde slaapstatistieken: slaapafstemming biedt nog meer gepersonaliseerde slaapbegeleiding door bij te houden hoe goed het lichaam is afgestemd op zijn interne slaapcyclus met behulp van het circadiane ritme. Slaapconsistentie geeft een overzicht van de gemiddelde bedtijd van de afgelopen zeven dagen. Fitness De nieuwe Garmin Fitness Coach biedt gepersonaliseerde trainingen voor meer dan 25 verschillende fitnessactiviteiten, van wandelen en indoor cycling tot roeien, HIIT en meer. Deze op hartslag en duur gebaseerde trainingen worden dagelijks aangepast op basis van activiteitengeschiedenis, slaap en herstel. Gebruikers kunnen een Garmin Fitness Coach-plan opstellen om op maat gemaakte trainingen te ontvangen en hun voortgang bij te houden in de Garmin Connect-app. Als gebruikers geen plan opstellen, krijgen ze nog steeds dagelijks trainingssuggesties voor verschillende fitnessactiviteiten. Voor degenen die meerdere activiteiten in één training doen, houdt het gemengde sessieactiviteitenprofiel meerdere activiteiten in één sessie bij in plaats van afzonderlijke activiteiten op te slaan. Toegankelijkheid • Gesproken wijzerplaat: hoor de tijd, gezondheidsgegevens en meer rechtstreeks uit het horloge en ontvang elk uur aan het begin van het uur een melding. • Kleurfilter: gebruikers met verschillende vormen van kleurenblindheid kunnen kiezen uit verschillende kleurweergaveopties, waaronder grijstinten, rood/groen, groen/rood of blauw/geel. Stijlvol ontwerp, hoogwaardige functies De Venu 4 heeft een verfijnd metalen ontwerp en is verkrijgbaar in twee maten, 41 mm en 45 mm, en in leuke kleurencombinaties, zoals lunar gold en light sand of silver en citron, met leren of siliconen bandjes die gemakkelijk kunnen worden verwisseld. Beide maten hebben een ingebouwde LED-zaklamp voor betere zichtbaarheid in het donker, plus een luidspreker en microfoon om te bellen en gebeld te worden vanaf het horloge wanneer het is gekoppeld aan een compatibele iPhone®- of Android™-smartphone en om de spraakassistent van de telefoon te gebruiken om te reageren op tekstberichten. Bepaalde spraakopdrachten, zoals ‘start een hardloopactiviteit’ en ‘stel de timer in op 5 minuten’, kunnen ook rechtstreeks vanaf het horloge worden geactiveerd, zonder dat er een telefoon hoeft te zijn aangesloten. Om elk doel te ondersteunen, bevat de Venu 4 de reeks gezondheids-, fitness- en verbonden functies van Garmin, waaronder HRV-status, Body Battery, gezondheidsmonitoring voor vrouwen (inclusief huidtemperatuur voor schattingen van eerdere ovulaties en verbeterde menstruatievoorspellingen), de Garmin ECG-app, trainingsvoordelen en hersteltijd, trainingsgereedheid, hardloopdynamiek op basis van polsgegevens, slimme meldingen, ingebouwde muziekopslag, Garmin Pay™, veiligheids- en trackingfuncties en meer. Garmin-producten zijn van binnen ontworpen voor het leven aan de buitenkant en hebben een revolutie teweeggebracht in het leven van hardlopers, fietsers, zwemmers en atleten van alle niveaus en capaciteiten. Garmin is toegewijd aan het ontwikkelen van technologie die mensen helpt actief te blijven en hun prestaties te verbeteren en gelooft dat elke dag een kans is om te innoveren en een kans om gisteren te verslaan. Ga voor meer informatie naar www.garmin.com.
DE JUWELIER NR 5 2025 25 HORLOGES NIEUWE ICE SMART TK 2.0 VERBINDT KLASSIEK DESIGN MET MODERNE FUNCTIES Wat direct opvalt bij de ICE smart TK 2.0 is het klassieke ontwerp. De slanke, rechthoekige kast (6,35 mm) doet denken aan traditionele horloges uit de vorige eeuw. De wijzerplaat met Romeinse cijfers, zwaardvormige wijzers en een soepel bewegende secondewijzer geven het horloge een vintage uitstraling. Toch is niets wat het lijkt: achter dit klassieke front schuilt een krachtig AMOLED-scherm dat toegang biedt tot alle functies van een moderne smartwatch. Volgens ICE-Watch is het horloge ontwikkeld voor dragers die een elegant uiterlijk belangrijk vinden, maar tegelijk behoefte hebben aan praktische, digitale ondersteuning in hun dagelijks leven. “De technologie zit verstopt in het design”, zo luidt het motto. Pas wanneer de drager het scherm activeert, verschijnt de slimme interface – helder, snel en intuïtief. Materialen en uitvoering De kast is uitgevoerd in roestvrij staal en verkrijgbaar in drie tinten: zilver, goud en roségoud. De bijpassende banden zijn allesbehalve standaard. De collectie omvat zowel Italiaanse leren banden met krokopatroon en sierlijke zadelstiksels, als glanzende schakels van roestvrij staal met vouwsluiting en EasyStrap-systeem. Alle banden zijn eenvoudig verwisselbaar, wat het horloge veelzijdig maakt in gebruik. Technologie op de achtergrond Achter het traditionele uiterlijk gaat een volledige smartwatch schuil. De ICE smart TK 2.0 beschikt over alle basisfunctionaliteiten: meldingen, oproepen, apps, sportmodi, hartslag- en slaapmonitoring, bloeddrukmeting en meer dan 100 sportprogramma’s. Dankzij de autonomie van 3 tot 7 dagen hoeft de gebruiker zich bovendien weinig zorgen te maken over opladen. De kast meet 32 bij 35 mm en is spatwater- en stofdicht (IP68). Voor een model dat zich visueel als klassiek horloge presenteert, zijn de technische specificaties opvallend compleet. Toegankelijke luxe ICE-Watch wil met dit model vooral een nieuw publiek aanspreken: modebewuste dragers die de overstap naar een smartwatch willen maken, maar moeite hebben met de sportieve uitstraling van veel bestaande modellen. De prijsstelling is bewust vriendelijk gehouden, met adviesprijzen tussen de €169 en €199, afhankelijk van de uitvoering. Acht modellen, zes schermen De ICE smart TK 2.0 wordt gelanceerd in acht varianten, elk voorzien van een personaliseerbaar digitaal scherm. Zo kan de gebruiker het horloge afstemmen op eigen stijl of stemming. Van diepzwarte ‘onyx’-look tot warme cognacbanden en stijlvolle schakels: de combinatie van mogelijkheden maakt het horloge tot een opvallend veelzijdig product. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maurice van Gelderen via maurice.vangelderen@ice-watch.com. ICE-Watch verrast dit najaar met een nieuwe stap in de wereld van smartwatches. Met de introductie van de ICE smart TK 2.0 kiest het merk bewust voor verfijning, stijl en subtiliteit. Geen overdaad aan functies of sportieve uitstraling, maar een slank horloge dat een brug slaat tussen klassieke horlogerie en slimme technologie.
26 DE JUWELIER NR 5 2025 REPORTAGE SLIMME HERINRICHTING JUWELIER JENSEN DOOR WSBDESIGN.COM: MAXIMAAL RENDEMENT OP 50 M² De bestaande winkel van Juwelier voldeed niet meer en werd zodoende volledig gestript en opnieuw opgebouwd. “In het nieuwe ontwerp draait alles om slim ruimtegebruik. Door een strategische indeling werd niet alleen de winkelvloer efficiënter benut, ook de werkplaats kreeg een plek in het geheel. Het resultaat is een compacte maar complete omgeving waarin klanten én medewerkers zich prettig voelen”, aldus Rick Schreuder van WSBDESIGN.COM. Warmte en overzicht Materialen als eikenfineer, natuursteen en massief hout geven de ruimte een warme uitstraling. Rick: “Dankzij een verlaagd plafond met geïntegreerde ledverlichting ontstaat een geborgen sfeer. De lichte, zonnige kleuren versterken het ruimtelijk effect, terwijl de zorgvuldig weggewerkte opbergruimte en presentatieplekken zorgen voor rust en overzicht.” Multifunctioneel denken Een opvallend element in de winkel is de rechterwand, die meerdere functies combineert. Klanten kunnen er in alle rust de collectie bekijken, terwijl de geïntegreerde, uitschuifbare bureaus extra verkoopplekken bieden. Ook aan de akoestiek is gedacht: een met stof beklede zuil naast de balie draagt bij aan een aangename winkelervaring. Een winkeloppervlak van slechts 50 vierkante meter lijkt op het eerste gezicht een uitdaging. Toch is het WSBDESIGN.COM gelukt om voor Juwelier Jensen in München een doordacht en stijlvol winkelconcept te realiseren dat zowel efficiënt als uitnodigend is. Van sloop tot realisatie werd elke vierkante meter benut om een optimale winkelbeleving te creëren, zonder concessies te doen aan comfort of uitstraling.
DE JUWELIER NR 5 2025 27 Een vernieuwd fundament De vernieuwde winkel van Norbert en Svenja Jensen is met enthousiasme ontvangen, zowel door klanten als het team zelf. De investering in doordachte winkelinrichting werpt zijn vruchten af: er wordt efficiënter gewerkt, de klantbeleving is versterkt en de omzet heeft een positieve impuls gekregen. Interieurbouw op maat WSBDESIGN.COM is gespecialiseerd in het ontwikkelen van interieurconcepten op maat. “Ook op een klein oppervlak kan een groots resultaat worden behaald. Plannen voor een verbouwing? Onze interieurarchitecten van WSBDESIGN.COM denken graag vrijblijvend met u mee over een inrichting die past bij uw winkel, merkbeleving en ambities”, zegt Rick tot slot. Meer informatie: WSBDESIGN.COM Interieurbouw Tel. +31 (0)33 2771714 | www.wsbdesign.com
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4