3
de
juwelier
B L A D W I J Z E R
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
GPmedia B.V.
Coen de Jager (Hoofdredacteur)
E-mail:
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
E-mail:
g.peppel@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd ter
griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
Per jaar in Europa
€
51,-
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2014
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de infor-
matie die in het vaktijdschrift wordt opge-
nomen. Fouten zijn echter niet volledig
uit te sluiten. De uitgever en de auteurs
zijn dan ook op geen enkele wijze verant-
woordelijk voor schade, van welke aard
ook, die is ontstaan als gevolg van han-
delingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
de juwelier
C O L O F O N
Inhoud De Juwelier nr. 6, 2014
Interview
p. 10
Het gaat goed met Paul Simons Watches & Design. Dit jaar werd het populaire
modemerk Mark Maddox geintroduceerd, Ice-Watch heeft de wind nog steeds in de
zeilen en Oxygen en Swiss Military by Chrono groeien gestaag door. In het nieuwe
bedrijfspand van Paul Simons Watches & Design treffen wij Paul en Bea van Gelder-
Vos om te praten over de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Dit jaar stond bij Paul
Simons Watches & Design in het teken van de introductie van Mark Maddox. “De
betaalbaarheid van de producten in vergelijking met de kwaliteit maakt van Mark
Maddox een populair product en tegelijkertijd zijn de horloges heel fashionable. De
eerste maanden zijn meteen heel succesvol voor ons geweest.”
Smartwatch: hype of commerciële kans voor juweliers?
p. 26
In de afgelopen maanden was er een vloedgolf aan nieuws over smartwatches.
Belangrijke aanleidingen hiervoor waren de Duitse technologiebeurs IFA in de eerste
week van september (waar vele nieuwe modellen gelanceerd werden) en de introduc-
tie van de langverwachte Apple Watch die in diezelfde week plaatsvond. Deze hausse
aan nieuws werpt verschillende vragen op, waarvan de belangrijkste voor juweliers
waarschijnlijk is in hoeverre deze ‘intelligente’ en met internet verbonden horloges
interessant zijn voor de juwelier. De redactie van vaktijdschrift De Juwelier ging op
zoek naar het antwoord.
Juwelier in Beeld
p. 48
Voor onze rubriek Juwelier in Beeld waren wij voor de laatste uitgave van het jaar op
zoek naar een leuk verhaal en vroegen onze Facebook-vrienden naar hulp. En wat denkt
u? Marjolein Gordon stapt naar voren en oppert dat haar nieuwe winkel Mejorana
wellicht leuk is om te bezoeken. Zo gezegd, zo gedaan en dus reisden wij af naar het
Brabantse Oisterwijk voor een interview met Marjolein zelf, maar natuurlijk ook om met
eigen ogen de splinternieuwe trendshop Mejorana aan het Lindeplein te bekijken. “We
zijn op 1 augustus open gegaan”, vertelt Marjolein. “Het is altijd mijn droom geweest om
een eigen winkel te hebben en die droom is nu in vervulling gegaan.”
En verder…
Had de redactie een gesprek met Mark Bos van Insignety.
p. 20
Zag Jesper Nielsen van Endless Jewelry een jongensdroom in vervulling gaan.
p. 34
DE VISIE
Begin november was ik één van de genodigden om het 275-jarig bestaan van Schöne Edelmetaal te vieren. Wat een bijzondere
mijlpaal. Ik was blij verrast door de invulling van het ‘feestje’ zoals Schöne dat had georganiseerd. Waar bedrijven die een jubi-
leum vieren zichzelf doorgaans even goed in het zonnetje zetten, deed Schöne het juist anders. Schöne vond het goed om even
stil te staan bij het memorabele feit, maar niet te lang, ‘want hoe rijk de historie ook is, de toekomst belooft nog veel meer moois’,
zo gaf Schöne zelf aan. En dat bleek wel, want onder leiding van dagvoorzitter Humberto Tan kwamen een aantal vooraan-
staande en inspirerende sprekers aan het woord over de toekomst van edelmetaal en de toekomst van de wereld an sich. Willem
Middelkoop sprak de aanwezigen bij over de verwachte koersstijging van goud en vooral zilver door invloeden vanuit China,
India en Rusland, Richard van Hooijdonk praatte ons bij over de toekomst en de inbreng van
robots, sensoren en verdere technische ontwikkelingen. Tot slot kwam Alon Ben Joseph aan
het woord. De ondernemer/juwelier gaf onder meer het belang van storytelling via social
media aan en daarnaast benadrukte hij dat online vindbaarheid voor een onderneming van
cruciaal belang is, wil je overleven in de toekomst. Schöne gaf haar klanten iets mee om
over na te denken. Daar heeft u veel meer aan dan de – overigens zeer welkome – paraplu.
Wat moet je doen om klaar te zijn voor de toekomst? Daar kijkt Schöne zelf in ieder geval
ook goed naar, want door de eeuwen heen is het bedrijf steeds in staat geweest om zich aan
te passen aan de wensen van de klanten en de behoeften van de maatschappij. Ik schat de
kans zeer hoog in dat het bedrijf ook de komende 275 jaar overleeft.
Alvast fijne feestdagen en een goede verkoopperiode gewenst en natuurlijk veel leesplezier
met deze laatste uitgave van 2014.
Coen de Jager
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nl