een merknaam de productnaam is, zo bekend werd het. We hebben wederom
goed ingespeeld op een trend en ad rem gereageerd. Dat blijkt dan toch een
kracht van ons te zijn: snel inspelen op vragen. We zijn echt geen ontwerpers
pur sang, maar we kunnen wel snel schakelen. Double Dots
®
is breed opge-
pakt en was ook veelvuldig in de oren van BN’ers te zien. We hebben dan ook
de wind mee gehad. Dat geeft niet alleen ons en ons bedrijf een boost, maar
ook Karma als merk. Maar je mag wat ons betreft niet spreken van een hype.
Het product is goed, de uitstraling is goed en het blijft gewild. Dit is dus een
blijvende productgroep in het Karma-assortiment en het assortiment van de
juwelier”, zo stelt Gerald vast.
Werkwijze
Het aanbod is door de jaren heen sterk gegroeid, net zoals de onderneming.
Gerald en Klaas houden echter vast aan hun eigen visie als het gaat om
werkwijze. “De successen hebben ervoor gezorgd dat we een grote klanten-
kring hebben opgebouwd. We proberen al onze klanten zo goed mogelijk
te bedienen. Het belangrijkste voor ons en onze klanten is dat we een hoge
omloopsnelheid creëren met goede producten, tegen geweldige prijzen en een
goede marge voor onze klanten. We zijn daarnaast heel flexibel en makkelijk
om samen mee te werken. We denken daarom graag mee. Het gaat ons om de
lange termijn en dat we leuk kunnen samenwerken met onze klanten, waarbij
er natuurlijk wel geld verdiend moet worden”, zegt Klaas.
Gerald en Klaas hebben de markt in de afgelopen jaren duidelijk zien veran-
deren. “De branche is verjongd, laagdrempeliger en toegankelijker geworden.
Toen we bijna vijftien jaar geleden startten, gingen we in driedelig kostuum
naar potentiële klanten, omdat de markt destijds daar nog naar was. Nu zie
je dat niet meer en de klassieke juwelier is in het straatbeeld steeds minder
aanwezig en zijn er meer en meer trendwinkels met een breed assortiment.
Dat heeft alles te maken met de merkgeoriënteerde consument. Wij zijn met
de branche mee veranderd en proberen ons te onderscheiden op productbasis
en door onze manier van werken. Karma is ook echt onderscheidend en heeft
een eigen identiteit. Als je de producten ziet, weet je meteen dat het om Karma
gaat.”
Natural Basics
®
“We kijken ook goed naar producten die bij ons en de identiteit van Karma pas-
sen. We zijn zeer selectief en gaan zorgvuldig te werk als het om het ontwer-
pen van producten gaat. We houden vast aan onze eigen visie. Ons nieuwste
concept luistert naar de naam Natural Basics
®
: een sieradenlijn bestaande uit
armbanden die opvallen door de gekleurde edelstenen en zilveren beads. We
verwachten veel van deze collectie. Ook zien we de armbanden voor mannen
weer populairder worden. Wij zijn al sinds begin 2012 actief met een prachtige
lijn geknoopte armbanden voor mannen en hebben dan ook een sterke col-
lectie in dit segment.”
Internet
Het onderwerp internetverkoop komt aan bod. Hoe staan de mannen daarin?
“Wij zullen nooit rechtstreeks aan consumenten verkopen. Wij gaan onze
eigen klanten niet beconcurreren, wij gunnen hen alle verkopen. Maar onze
producten mogen zeker via internet verkocht worden. Daar zijn ze ook uiter-
mate geschikt voor. De hoge kwaliteit, geweldige uitstraling en de goede
prijzen, zorgen ervoor dat Karma ook online een hoge omloopsnelheid heeft.
Door online zichtbaar te zijn hopen we ook dat onze partners meer klanten-
contact krijgen. Ze hebben dan extra mogelijkheden om de consument te
verleiden tot meer aankopen. En uiteindelijk draait het om de verkoop”, vertelt
Gerald tot slot.
Ambitie
Gevraagd naar eventuele groeimogelijkheden, geven Klaas en Gerald aan dat
ze internationaal steeds meer voet aan de grond krijgen met Karma. Gerald:
“We zijn in het buitenland flink aan de weg aan het timmeren de afgelopen
tijd. Daaruit blijkt dat Karma een sterk merk is en de verkoop in landen als
Duitsland, België, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland bevestigen dat ook
gewoon. We zijn op de goede weg, maar we willen gefaseerd groeien. Service
bieden en onze klanten optimaal bedienen is voor ons hartstikke belangrijk.
Afspraken nakomen, korte levertijden en goede service bieden: het zijn aspec-
ten die vanzelfsprekend zijn en ook zo moeten blijven.”
Klaas voegt toe: “Onze ambitie is om een commercieel interessante partner
voor de juwelier te zijn, waarmee ze leuk contact kunnen hebben. We hebben
een heel goed verkoopteam van agenten langs de weg die ons vertegenwoordi-
gen, maar die ook inspraak hebben in de collectie. Zo weten wij wat er speelt
bij onze klanten en zo komen hun wensen ook bij ons terecht. Het persoonlijke
klantencontact is en blijft voor ons gewoon heel belangrijk.”
Meer informatie: Aumentum BV, tel. 038-8885732,
www.aumentum.com“Karma is echt ons kindje geworden”
D
E
J
U W E L I E R
N R
6 2 0 1 5 11
Gerald Victoriano en Klaas Klein