De Juwelier nr 6 2018

Voor u ligt alweer de laatste uitgave van De Juwelier van dit jaar. Wat is het weer snel gegaan. ‘Time flies when you're having fun’, is een bekend Engels gezegde, maar voor dit jaar geldt eerder ‘Time flies when you're on a roller coaster’. Laten we er niet omheen draaien: het verwachte herstel is nog lang niet voor iedereen geko- men. De geluiden uit de branche zijn zeker niet allemaal positief en dat baart iedereen zorgen. Het is nu eenmaal zo dat de consument enorm veranderd is. Waar u als juwelier vroeger echt kon bogen op een vaste klantenkring met daaromheen een groot aantal ‘incidentele’ klan- ten, is de consument van nu grillig geworden. Er wordt steeds meer online georiënteerd en gekocht, maar u concurreert nu ook met andere productgroepen, zoals smartphones, audiovi- suele producten en het fashionsegment. Het is er niet makkelijk op geworden als juwelier. Trends volgen elkaar in rap tempo op, jon- geren worden online beïnvloed door influencers die je als ‘oudere’ ondernemer niet kent en merken willen alles van je met de belofte dat je omzet draait, maar garantie heb je nooit. Het is dan ook van doorslaggevend belang dat je als ondernemer weet wie je doelgroep is, maar ook wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld. Met andere woorden: wat zijn je missie, je visie en je kernwaarden? En belangrijker nog, hoe draag je die uit en breng je die over op je doelgroep? Dat is ook iets waar we in deze uitgave dieper op ingaan in onze rubriek Ondernemen. Zoals u in de vorige uitgave heeft kunnen lezen in deze rubriek, zijn een missie en visie tegenwoor- dig bepalend voor hetgeen je als ondernemer uitdraagt. Hoe wil je overkomen? Wat vind je belangrijk? Welke merken voer je en welke doelgroep wil je bereiken? Met een visie en missie maak je dit voor de buitenwereld, maar ook voor jezelf en je medewerkers duidelijk. “Wat je visie ook is, hoe goed je je missie ook hebt omschreven, je zal het moeten uitvoeren”, zo vertelt Tom Pepels van Melano in deze uitgave. “Je strategie implementeren vereist een gede- gen financiële planning, geïmplementeerd changemanagement, SMART doelstellingen, een HR-beleid, ICT automation, een strategisch visiedocument van minstens twintig pagina’s en een jaarlijkse evaluatiecyclus. Of… je begint pragmatisch en je zoekt hulp.” Nogmaals – en ik heb het al eerder gezegd – u staat er niet alleen voor. U kan hulp krijgen met de bedrijven met wie u intensief samenwerkt. Samenwerken is denk ik één van de meest gehoorde termen tijdens interviews, want distributeurs, merken, agenten, vertegenwoordigers en ga zo maar door staan allemaal graag voor u klaar om te helpen waar nodig. Dat moet een geruststellende gedachte zijn. Heel veel succes met de verkopen tijdens de decembermaand en veel leesplezier met deze uitgave van De Juwelier. Hoofdredacteur De Juwelier ‘‘TIME FLIES WHEN YOU’RE ON A ROLLER COASTER’’ C o l o f o n e n D e V i s i e De Visie D e J u w e l i e r n r 6 2 0 1 8 3 Coen de Jager Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Accountmanager: Gerdo van de Peppel g.peppel@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: Studio Intensive Telefoon: +31 (0)24 3 246140 info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2018 Niets uit deze uitgave mag worden verveel- voudigd en/of openbaar gemaakt door mid- del van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van hande- lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4