De Juwelier nr 6 2018

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 1 8 49 C o l u m n - B a s V e r d o n k BAS VERDONK IS ÉÉN VAN DE VELE AMBASSADEURS VAN DE JUWELIERSBRANCHE. ALS VERMAARD GOUDSMID MET ZIJN PAS GELANCEERDE EIGEN SIERADENLIJN EN AGENT VAN EEN BEKEND MERK PROBEERT HIJ HET AMBACHT VAN GOUDSMEDEN EN SIERADEN IN HET ALGEMEEN IN DE SPOTLIGHT TE PLAATSEN. HIJ HEEFT AL EEN PRACHTIG PODIUM GECREËERD VOOR ZICHZELF, WANT HIJ IS WERKZAAM VOOR ONDER ANDERE DE VOICE OF HOLLAND, LADIES OF SOUL, FASHIONWEEK EN DIVERSE BN’ERS. DAARNAAST IS HIJ ALS COLUMNIST VERBONDEN AAN VERSCHIL- LENDE MAGAZINES ZOALS ‘VRIENDEN’, ‘GLOSS’ ETCETERA. WIJ KENNEN BAS ALS IEMAND MET EEN DUIDELIJKE MENING OVER ONZE BRANCHE EN HEBBEN HEM BEREID GEVONDEN ALS VASTE COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER ZIJN MENING TE VERKONDIGEN. HIERONDER LEEST U ZIJN NIEUWSTE COLUMN. Als agent kom ik vaak en veel bij juweliers over de vloer. Op die manier zie ik wat er speelt in de juwelierswereld en hoor ik hoe de consument spreekt. Afgelopen week was er weer dat ene school- voorbeeld waarvan mijn nekharen recht overeind gaan staan. De consument die die ene vraag stelde: “Wat is het verschil tussen een briljant en een diamant?” Dit soort vragen maken mij wanhopig. Niet omdat de consument deze vraag stelt, maar omdat wij blijkbaar als branche gefaald hebben. Wij hebben massaal verzaakt en zijn het allerbelangrijkste vergeten; de eindconsument. Uw klant! Onze branche is geweldig in het business-to-business model. Er wordt geflirt en gesjanst op het allerhoogste niveau. Alleen moet het intussen wel duidelijk zijn geworden dat de vraag het aanbod bepaalt en zeker niet andersom! Het wordt tijd dat we de effort die wij stoppen in business-to-busi- ness omzetten naar business-to-consumer. Onze eindafnemer, uw klant. Die klant is al jaren verstoten van informatie en moet het doen met plaatjes op social media. In ons vak heeft een afbeelding de enige taak om het verhaal te versterken. Het verhaal dat bijna niemand meer kent. Het verhaal van passie, persoonlijkheid, vertrouwen, kennis en vakmanschap. Die ingrediënten waren de drijfveren voor de gouden tijden in onze branche. Wij hebben diezelfde ingrediënten allemaal in huis maar de consument weet dit niet meer. De trots mag wederkeren in ons vak, de lol volgt dan vanzelf. Hoe krijgen wij de klant weer geïnformeerd? Hoe kunnen wij onze klanten opnieuw opvoeden? Ik heb een persoonlijke hekel aan het woord; beleving. Dit woord is misbruikt en verbruikt maar omvat wel alles. “Geef goud als je van elkaar houdt”, is én blijft de beste beleving ooit. Zonder afbeelding, gewoon die ene zin. Al jaren hoop ik dat er een groep opstaat die gaat spreken voor ons. Een plat- form dat landelijk zijn nek uitsteekt om zo de consument te triggeren. Volledig onafhankelijk en met een helicopterview. Overal zien we dit soort groepen ontstaan, tot aan de aardappelbranche aan toe. Power to the pieper! Laten we beginnen met social media. Beloof mij dat u, bij de eerstvolgende post, niet alleen die ene leuke foto plaatst. Niet alleen de hashtags #Jewellery #diamant #juwelier. Maar vertel ook het verhaal! De beleving, passie, kennis en vakmanschap. Laat de foto het verhaal vertellen en niet alleen het ringetje. Dit vak is zoveel meer dan dat! POWER TO THE PIEPER! Bas Verdonk Reageren op deze column kan via bas@basverdonkjewels.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4