De Juwelier nr6 2019 online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 1 9 32 C o n v e n a n t V e r a n t w o o r d G o u d “Als een dominante leverancier in edelmetaal zag ik het als onze taak om deel te nemen aan het opstellen van het Convenant Verantwoord Goud”, aldus de Managing Director van Drijfhout. “Wij wilden graag een centrale rol spelen in dit project, omdat anders academici al snel het voortouw nemen. Kennis en ervaring uit de praktijk is cruciaal, zo is ook wel gebleken.” De afgelopen jaren zijn in de ogen van Chris vooral gebruikt om de ‘wensen’ vanuit de deelnemende partijen inzichtelijk te krijgen. “We startten twee jaar geleden met een grote groep partijen, waarvan er toch een paar zijn afgehaakt. Nu we weten waar het voor iedereen om draait, is de uitdaging om toch meer bedrijven die op de een of andere manier werken met goud te laten deelnemen aan het Convenant Verantwoord Goud. Ze moeten de voordelen ervan inzien. Zeker voor juweliers geldt dat. We zouden ons allemaal achter het Convenant Verantwoord Goud moeten scharen. Het voorkomen van imagoschade voor onze branche door uit te sluiten dat er ‘conflictgoud’ wordt verkocht is alleen al genoeg reden om je aan te sluiten lijkt me. Daarbij is de consumer awareness alleen maar toegenomen. Een groep consumenten is nu eenmaal bezig met duurzaamheid. Dat betekent niet dat iedere klant gaat vragen naar de herkomst van het door de juwelier verkochte goud, maar door je aan te sluiten en het ondertekenen van de gedragscode kun je wel aantonen dat je alles binnen je macht doet om eventuele misstanden uit te sluiten.” Ook geeft Chris aan dat er steeds meer handvatten worden aangereikt onder meer vanuit de FGZ en NGG om te weten hoe je om kan gaan met vragen vanuit de consument. “Denk daarbij ook aan informatie over hoe je je personeel het beste kan trainen op dit gebied. Hoe ga je om met vragen over de herkomst van het goud? Zoals gezegd ligt imagoschade op de loer en dat willen we voorkomen door duidelijk en inzichtelijk te maken waar het verkochte goud vandaan komt. Dat is in de Nederlandse markt natuurlijk voor 99% met zekerheid te zeggen, omdat er bij ons voornamelijk gerecycled goud verkocht wordt, maar toch, we moeten er naar streven om het 100% inzichtelijk te proberen te krijgen, met elkaar.” Het is voor iedere juwelier zo makkelijk mogelijk gemaakt om de gedragscode te tekenen en vervolgens te voldoen aan de voorwaarden. “Het is allemaal heel laagdrempelig om de betrokkenheid zo groot mogelijk te maken. We vragen alleen van juweliers om hun toeleveranciers te vragen naar de herkomst van het goud dat gebruikt wordt in de sieraden. Als het antwoord naar hun tevredenheid is, hoeven ze alleen de communicatie te bewaren en te overhandigen aan de FGZ en NGG.” Dat Chris Kuscher met een andere hoedanigheid bezig is met het Convenant Verantwoord Goud, wordt duidelijk in ons gesprek met hem. Je kunt hem gerust de autoriteit op het gebied van het Convenant Verantwoord Goud noemen. “Omdat wij als Drijfhout een centrale rol willen spelen, ben ik destijds onderdeel geworden van de stuurgroep. Daardoor krijg je een goed inzicht hoe er gereageerd wordt op het Convenant Verantwoord Goud. Het is best wel opvallend om te zien hoeveel partijen nog steeds denken: “het heeft geen toegevoegde waarde voor ons”. Dat is jammer, want het is voor iedereen van toepassing die werkt met goud. Niet alleen voor bedrijven die actief zijn in de sieradenbranche, maar ook voor De Nederlandse Bank met haar goudopslag bijvoorbeeld, of voor recyclingbedrijven die oude elektronische apparatuur waar goud in zit verwerken. Het moet branchebreed gedragen worden, zodat we allemaal kunnen uitsluiten dat er nog goud verwerkt of gebruikt wordt uit gebieden zoals de Democratische Republiek Congo, waar de werkomstandigheden voor de mijnwerkers erbarmelijk zijn. De betrokkenheid moet groeien, zodat we onze branche en goud in een beter daglicht kunnen zetten.” VINCENT KERSTEN – AUNEXUM PRECIOUS METAL GROUP Aunexum Precious Metal Group is ook een van de ondertekenaars van het Convenant Verantwoord Goud. Vincent Kersten vertelt waarom het bedrijf waarde hecht aan het deelnemen aan dit initiatief. “We streven met zijn allen naar onder meer een goeie winning van goud in de mijnen zonder kwik, maar waar we ons in mijn ogen nog meer op moeten richten is urban mining. In een kilo mobieltjes zit meer goud dan in een kilo gouderts. Recycling is de filosofie van ons bedrijf en dat is ook iets dat naar voren komt in het Convenant Verantwoord Goud. Verantwoord goud is goud dat gerycled wordt, en als het dan toch gemijnd moet worden, dan moet het uit een mijn komen waar verantwoord gewerkt wordt.” “Ik denk dat het Convenant Verantwoord Goud vooral gaat om bewustzijn te creëren bij de bedrijven die met goud werken. Je moet je toeleveranciers de vraag stellen waar het goud vandaan komt. In de regel zal het antwoord zijn dat in 99% van de gevallen het gerecycled goud is. De aangesloten NGO’s (Niet-Gouvernementele Organisatie) zijn daarnaast gericht op het verbeteren van de toestanden van de omstandigheden in de goudmijnen. Hiermee laten we ook zien dat Nederland internationaal een positieve bijdrage levert. Er ontstaat onder de aangesloten bedrijven samenwerking waardoor we de recycling in eigen land houden. Alles wat gerecycled wordt, hoeft niet meer uit de mijnen te komen. Er schuilt in dit geheel ook zeker een taak voor de juweliers en goudsmeden in ons land. Zij kunnen de consumenten vertellen dat we het in Nederland goed voor elkaar hebben en verantwoord goud gebruiken.” DIANA VAN DER PAD – BIJOU MODERNE Een andere ondertekenaar van het Convenant Verantwoord Goud is Bijou Moderne. Als leverancier van alle benodigdheden voor goud- en zilversmeden, juweliers en horlogemakers, waaronder gouden fournituren en gouden edelmetalen is de deelname van Bijou Moderne natuurlijk goed te verklaren, maar wat was de achterliggende gedachte van het bedrijf zelf? Wij vroegen het Diana van der Pad van Bijou Moderne. “In de tijd dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen steeds meer op de agenda wordt gezet, was deelname aan het Convenant Verantwoord Goud voor Bijou Moderne een goede stap om te nemen, zodat met de expertise van de partijen van het Convenant Verantwoord Goud het eigen bedrijf langs de meetlat gelegd kon worden op het gebied van due diligence. Daarnaast wilden we deelnemer zijn in het onderzoek naar de stand van zaken binnen de relatief kleine goudbranche in Nederland.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4