De Juwelier nr6-2020 Online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 2 0 21 PRESENTATIEMEUBELS Ina vult Wim aan. “Daarbij willen we up to date blijven in onze presentatie. Dat wil zeggen: we willen de goedlopende merken die wij verkopen op een juiste manier tonen aan onze klanten. Er verandert heel veel in een paar jaar en daar moet je als ondernemer in mee. De consument verwacht ook verrast te worden en we willen aan die verwachting voldoen. Daarom is de winkel nu dus ruimer opgezet, maar wel met passende presentatiemeubels, waarin de verschillende merken op een juiste manier getoond worden. We zijn heel merkgericht en dat komt nu nog beter tot uiting.” RUIMTE De grote ovale counter die voorheen prominent in de winkel geplaatst stond is zodoende verdwenen. Wim: “Die counter is ooit hier gekomen om ons huismerk ‘Fabulous by Ina’ een mooie plek te geven. Het was een gezichtsbepalende counter, maar mede door de ruimte die het innam, was het tijd om wat anders te doen, zonder de sfeer en de beleving te verliezen. Met onze vaste interieurbouwer – Fijri Interieurbouw – hebben we ons plan op papier gezet en zij hebben het gerealiseerd. We zijn vier dagen dicht geweest, waarvan we de maandag altijd al dicht, dus we hebben zeer snel gewerkt, maar het is het harde werken dubbel en dwars waard geweest. De reacties zijn ook geweldig. Mensen komen binnen en zijn allemaal complimenteus over de ruimte, de openheid en gelukkig ook de sfeer die behouden is. We hebben nog steeds veel ruimte voor het presenteren van onze merken, maar we hebben ook een aantal zitjes, waar we de tijd nemen om mensen te helpen. We hebben zo zeven verkoopplekken in de winkel gerealiseerd.” SERVICEDESK Binnenkort komt er zelfs een achtste verkooppplek bij. “We gaan in het portiek van onze winkel, die zich in van een overdekt winkelcentrum bevindt, een servicedesk plaatsen waar we mensen helpen die vragen hebben, voor een batterij komen of reparaties komen brengen of halen. In de winkel zijn we beperkt in vierkante meters. We hebben een zware winkelbezetting om onze klanten optimaal van dienst te zijn, want we mogen maar zes klanten tegelijk in de winkel hebben. Daarom staat er vaak een rij buiten. We hebben ook een camera opgehangen, om te kunnen zien hoeveel mensen staan te wachten, want op vrijdag en zaterdag zijn het er toch wel veel. En met de servicedesk kunnen mensen die snel een vraagje hebben of een reparatie willen laten uitvoeren, snel geholpen worden, en dan buiten de winkel.” KLANT CENTRAAL Deze rare tijden vragen om creativiteit van de ondernemer en dat is precies wat Ina en Wim tonen. “Je moet wel, want we willen graag doorgaan met hetgeen we het liefste doen: in deze prachtige winkel producten verkopen die emotie oproepen. Eigenlijk alles wat we doen staat in het teken van het faciliteren van onze klanten. Van de merken die we voeren tot de sfeer in onze winkel: het is afgestemd op de wensen van de mensen die hier komen. We maken geen keuzes op basis van wat wijzelf mooi vinden of graag zouden willen verkopen. We staan in dienst van de klant. Als zij aangeven de ruimte in onze winkel te beperkt te vinden, dan creëren wij linksom of rechtsom meer ruimte. Als zij massaal aangeven een bepaald merk graag te willen kopen, dan gaan we daarvoor zorgen. Als iemand een ring met allerlei tierelantijntjes erop wil laten maken, dan doen we dat. Hier kan alles, een nee-loket hebben we niet.” ONLINE Het mag dan de stilste tijd van het jaar zijn voor Ina van ’t Hoog Juwelier, de klanten komen toch uit nieuwsgierigheid even snel kijken. “We zitten natuurlijk vlak voor de feestdagen, maar we zien veel mensen in de winkel. We zijn ook heel actief op social media en we hebben op Facebook en Instagram iedereen op de hoogte gehouden van onze plannen, en een filmpje geplaatst van het eindresultaat. Dat triggert ze om toch even te komen kijken. Mensen denken ook dat we meer sieraden en horloges hebben, maar dat is echt de perceptie. De merken waarmee we werken, presenteren we wel ruim. Dus we hebben bijvoorbeeld van Buddha to Buddha alles, en ook alles op voorraad. Dat is een kracht, maar ook een must, want online is ook alles verkrijgbaar. Als we dan iemand in de winkel krijgen, moeten we ook hetgeen hebben dat ze willen. Daarbij denk ik wel dat de consument meer en meer verandert in zijn online gedrag. Als ze naar de winkel komen, hebben ze al besloten dat ze het hier willen kopen.” ‘GEEF GOUD ALS JE VAN ELKAAR HOUDT’ Achter in de winkel is een prachtige ‘goud wand’ gecreëerd met daarop de slogan ‘Geef goud als je van elkaar houdt’. “Een slogan uit lang vervlogen tijden, maar zeker weer relevant! Het zat al een aantal maanden in mijn hoofd, deze uitspraak, en ik moest er gewoon wat mee doen. De goudverkoop gaat echt goed en we hopen het zo nóg wat meer te stimuleren”, zegt Ina. KLAAR VOOR DE TOEKOMST Als wij Ina en Wim op de foto zetten, komt de zoveelste klant binnenlopen die meteen een compliment uitdeelt. ‘Wat is het mooi geworden’, zegt de bewuste man. “Kijk, daar doen we het voor”, reageert Wim. “We horen van mensen dat de winkel klopt, dat er goed over nagedacht is, en dat is ook zeker zo. Het is niet steriel, maar sfeervol. We hebben een goudversierde berkenboom in onze winkel bijvoorbeeld. De producten worden op de juiste manier getoond en de mensen voelen zich hier thuis. Dat is voor ons het allerbelangrijkste. We kunnen de komende jaren weer vooruit en kijken vol vertrouwen naar de toekomst.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4